Voeding bij kitten met gevoelige darmen

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
JessicavH
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 okt 2021 13:15

Voeding bij kitten met gevoelige darmen

Bericht door JessicavH »

Hallo allemaal, ik had een vraag gezet in het kitten aanschaf topic, maar een deel daarvan past hier beter vermoed ik. Bij deze even gekopieerd:


Ha allemaal,
Ik heb een aantal vragen over onze 2 kittens, zij zijn toegevoegd aan ons gezin van 2 jonge kinderen (5&2), mijn man en onze oudere kat van 11.
De kittens zijn 2 poezen, van 22 juni en mix Britse langhaar/Maine coone. Ze zijn volledig gevaccineerd en worden met sterilisatie gechipt.

Ik heb echter toch wat vragen, omdat ik al lange tijd bezig ben met beter voer (ontgroei het Whiskas tijdperk zeg maar), alleen blijf ik wat tobben met de twee kleintjes.

Alledrie eten ze wanneer ze trek hebben, ik zet Sochtends en savonds droogvoer neer. Vers water overal. 3 bakken in huis, worden om de dag verschoond. Overal genoeg lig en rustplekken. Alledrie niet naar buiten, volgend jaar mits de tuin afgeschermd is.

1. Ze krijgen nu concept for life Maine coone, ik heb ook van hetzelfde merk sensitive en oral care staan. Hier snoepen ze wat van. Dit is sinds kort.
Al sinds zij bij ons zijn, is de ontlasting net iets te nat. Net geen mooie drol, en vaak nemen ze wat grit en poep mee in de vacht.
Wat voor voer zouden jullie aanraden voor gevoelige buikjes?
Ik geef door die reden geen nat voer meer, toen ze elke dag natvoer kregen liep het dun de billen uit...
(verschillende merken van voskes, tot animonda, carnilove, carny) - en stinken... Niet normaal

Wat kan ik het beste doen, qua nat en qua brok?
Ik geef ze de laatste week 2 x per week koolvis gekookt, en geen nat. Dat lijkt de darmen iets rustiger te maken, met ruim natvoer bleven ze poepen :eshifty: :eshifty:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Voeding bij kitten met gevoelige darmen

Bericht door Anne »

Het is beter om bij gevoelige darmpjes (waar kittens bekend om staan)
een voeding aan te bieden en niet drie tegelijk want dan weet je niet welke voeding de slappe ontlasting veroorzaakt

Er zijn hier meerdere topics over geweest, ga er eens op zoeken links boven vind je "zoek" onder het menu snelle links

Als je toch al sensitief voer in huis hebt zou ik alleen dat geven en als je merkt dat de ontlasting beter wordt kun je eens kijken hoe ze reageren op de koolvis

Dus niet alles tegelijk geven
Darmen eerst tot rust laten komen en dan kun je kijken hoe andere voeding wordt verdragen

Ik heb dit overigens zelf ook mee gemaakt met verschillende kittens

RC kitten voer deed het altijd goed en dan de droge vorm ;-)
Lees eens de beschrijving van dit voer bij Zooplus, dan leer je tegelijkertijd hoe het komt dat ze zulke gevoelige darmpjes hebben ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
JessicavH
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 okt 2021 13:15

Re: Voeding bij kitten met gevoelige darmen

Bericht door JessicavH »

Ah sorry voor mijn late reactie, was even erg druk hier!

Heb ondertussen rc kitten gekocht, en dit bevalt heel erg goed. De ontlasting is veel vaster en stinkt ook veel minder.

Ik had bedacht om de brokjes overdag en snachts neer te zetten, de kittens worden snachts opgesloten in de woonkamer. En dan kon ik snachts concept for life neerzetten voor mijn senior dame van 11.
Maar die weigert nu dus iets anders te eten dan de kitten brokjes... Wat een muts.

GA denk ik morgen een proefzakje van rc halen voor haar, van dat kitten voer wordt ze enorm dik. En ik wil dat de kittens 1 soort eten.

Ik heb nu wel een proefzakjes rc Maine coon kitten gekocht, is wel veel vetter maarja omdat het Maine coones zijn leek het mij wel beter...
JessicavH
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 okt 2021 13:15

Re: Voeding bij kitten met gevoelige darmen

Bericht door JessicavH »

Misschien dat iemand daar advies voor heeft, het zijn zoveel soorten. Wil wel rc halen nu, lijkt mij verstandiger.

Ze is 11, binnenkant, huis tuin en keuken ras met een mooie kortharige dikke pelsvacht. Heel kieskeurig met eten, 9 vd 10 keer eet ze het na een halve zak niet meer. En ze heeft slechte tanden (wordt ze binnenkort aan geopereerd)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Voeding bij kitten met gevoelige darmen

Bericht door Anne »

Wat fijn dat de RC kitten brokjes hebben geholpen!
Het is inderdaad niet goed voor jouw senior dat ze dit mee eet
Er zitten teveel eiwitten in en oa is het fosfor gehalte te hoog

Als ze last heeft van haar gebit is natvoer misschien wat makkelijker voor haar om te eten?

Over al die verschillende rasvoeders van RC ben ik zelf niet zo
Het zijn toch allemaal katten ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
JessicavH
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 okt 2021 13:15

Re: Voeding bij kitten met gevoelige darmen

Bericht door JessicavH »

Anne schreef: 10 nov 2021 09:40 Wat fijn dat de RC kitten brokjes hebben geholpen!
Het is inderdaad niet goed voor jouw senior dat ze dit mee eet
Er zitten teveel eiwitten in en oa is het fosfor gehalte te hoog

Als ze last heeft van haar gebit is natvoer misschien wat makkelijker voor haar om te eten?

Over al die verschillende rasvoeders van RC ben ik zelf niet zo
Het zijn toch allemaal katten ;-)
Haha ja aan de ene kant mee eens, aan de andere kant zijn de brokjes weer groter wat wel handig is voor ze. Het zijn nogal schrokkerige eters en op grote brokken moeten ze kauwen. Wat beter is voor de tandjes denk ik!

Ze is helaas niet zo gek op natvoer, ook met een visje kan ik haar maar zelden blij maken. Het is een lief schuw diertje, wat blij is als er dag en nacht een bak met brokjes staat. Zij scharrelt dan de hele dag wat brokjes bij elkaar.
Ik zal eens gaan kijken vrijdag bij de dierenzaak, wat ze hebben!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Voeding bij kitten met gevoelige darmen

Bericht door Anne »

Ja dat is ook zo, bij een groter gebit zijn grotere brokken handig :-P

Als ze zo kieskeurig is zou je verschillende soorten met smaakgarantie kunnen kopen
RC heeft dat (misschien goed navragen bij de dierenwinkel)
Bij de da geldt dat sowieso
Ik hoop dat je iets vindt wat ze lekker vind
Hier eet Pluto grote brokken van RC ( dental)en smilla,( XXX) voor zijn gebit
Hij vindt beiden erg lekker
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voeding bij kitten met gevoelige darmen

Bericht door Rik »

JessicavH schreef: 10 nov 2021 10:10 Het zijn nogal schrokkerige eters en op grote brokken moeten ze kauwen. Wat beter is voor de tandjes denk ik!
Ieks. NEE!!! dat is dus een hardnekkig fabeltje. Brokken zijn absoluut niet beter dan natvoer. Wel makkelijker (reden waarom veel mensen ervoor kiezen). De tanden van een kat zijn niet gemaakt om te 'malen' waardoor brokken al eerder uit elkaar vallen en gewoon ook voor tandplak zorgen.

https://www.catmoneo.nl/feiten-over-kat ... an_natvoer
https://www.catmoneo.nl/beter-droogvoer-of-natvoer/

(er zijn zelfs ouderwetse dierenartsen die dit fabeltje in stand houden :evil:)

En juist bij oudere katten is veel vocht erg belangrijk en dat krijgen ze op brok niet voldoende binnen.

Maar ja, als de kat geen natvoer lust (lees: nooit aan gewend is in de jeugd) dan is dat natuurlijk een probleem. Maar ik zou de kittens er zeker wel aan laten wennen. Die wil je niet, net als de 11 jarige, permanent verslaafd laten worden aan droge brokken (vol met suikers en koolhydraten). Als je toch brok wilt blijven voeren dan kan dat wel en kun je combineren met b.v. één maaltijd nat. Dan is het in ieder geval goed dat ze natvoer leren eten voor e.v. later.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
JessicavH
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 okt 2021 13:15

Re: Voeding bij kitten met gevoelige darmen

Bericht door JessicavH »

Rik schreef: 10 nov 2021 11:30 Ieks. NEE!!! dat is dus een hardnekkig fabeltje. Brokken zijn absoluut niet beter dan natvoer. Wel makkelijker (reden waarom veel mensen ervoor kiezen). De tanden van een kat zijn niet gemaakt om te 'malen' waardoor brokken al eerder uit elkaar vallen en gewoon ook voor tandplak zorgen.

https://www.catmoneo.nl/feiten-over-kat ... an_natvoer
https://www.catmoneo.nl/beter-droogvoer-of-natvoer/

(er zijn zelfs ouderwetse dierenartsen die dit fabeltje in stand houden :evil:)

En juist bij oudere katten is veel vocht erg belangrijk en dat krijgen ze op brok niet voldoende binnen.

Maar ja, als de kat geen natvoer lust (lees: nooit aan gewend is in de jeugd) dan is dat natuurlijk een probleem. Maar ik zou de kittens er zeker wel aan laten wennen. Die wil je niet, net als de 11 jarige, permanent verslaafd laten worden aan droge brokken (vol met suikers en koolhydraten). Als je toch brok wilt blijven voeren dan kan dat wel en kun je combineren met b.v. één maaltijd nat. Dan is het in ieder geval goed dat ze natvoer leren eten voor e.v. later.
Haai rik,

Ik zal niet beweren dat droogvoer beter is hoor, daar heb ik niet voor geleerd. Ik denk dat wel dat brokjes een reinigende werking kunnen hebben, maar dat is een gokje.

Mijn oudere dame is zeer zeker opgegroeid met nat voer, ik bood het vroeger 1 keer per dag aan.
Ik ben ook niet tegen natvoer, mits de kat er tegen kan. In de eerste jaren van haar leven heb ik goedkoop voer gegeven, ik had er weinig verstand van en ik had het niet breed. Toen ik wat meer ruimte kreeg ging ik carocroc geven, dat stond toen bekend als goede brok en dat at ze graag.
Daarna ben ik sanabelle gaan geven, ging ook prima. Als natvoer at ze alleen maar goedkope zooi, Sheba, gourmet etc.

Dus ik denk dat de slechte tanden wel een resultaat zijn van slecht voer. Ik probeer het nu beter te doen, maar het is ook wel zoeken naar wat je gelooft hoor.

Ik ben door mijn moeder (die er enorme drama's van heeft gehad) catmoneo gaan lezen
Heb toen eerst voor de oudste, want die was toen of alleen. Carnilove genomen. Relatief betaalbaar met 1 kat, en klonk allemaal goed.
Toen kwamen de kittens en ben ik even van het padje af gegaan. Wist niet meer wat ik ze moest geven.

Ik heb toen een brok gegeven op advies van catmoneo, carni natvoer en barf worsten als bijvoer nog. Niet alles tegelijk, maar even ter verduidelijking.
En wat een gezeik, continue diarree. Hele huis stonk naar de poep. Bakken lagen continue vol poep, echt bizarre hoeveelheden en vooral 1 kitten standaard poep aan de bips.

Ik heb mijn hele leven al katten, en altijd worden ze lekker oud zonder gedoe op simpel voer. En op het moment dat ik gek ga doen en beter wil krijgen we ellende haha.

Maar goed, ik ga nu vol voor rc. Heb voor de oudste net proefzakje aroma iets gehaald en proefzakje oral. En dan ook wat natvoer on uit te proberen.

De kittens krijgen nu elke dag nat, of kip , of vis en brok zoveel ze willen. En dat gaat nu eindelijk goed sinds rc.

Dus ik verander even niks.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Voeding bij kitten met gevoelige darmen

Bericht door Anne »

@ Rik
Dank zij de dental brokken is Plutos gebit enorm opgeknapt
Hij heeft het stomatitis gingivitis complex
Als ik hem alleen natvoer had gegeven had hij nu een operatie nodig gehad om tandjes en kiezen te verwijderen
Natuurlijk is kvv het beste omdat ze dan echt op botten moeten knagen
Dat is helaas niet haalbaar voor iedereen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voeding bij kitten met gevoelige darmen

Bericht door Rik »

Ja, de dental brokken zijn de enige uitzondering op dat verhaal. Maar dan moet je wel de goede hebben. Er zijn veel leveranciers die reclame maken met "goed voor de tanden" maar dat is dus onzin. Je moet dan de echte dental brokken hebben waar ook echt goed onderzoek achter zit.

Maar ik las van de week ook weer een artikel (op ad.nl geloof ik) waarbij ze zeiden dat gewone brokken zoveel beter waren voor katten vanwege de tanden en tandplak. Mijn haren gingen weer rechtovereind staan :shock:

Ps. Het gangbare natvoer is ook zeker niet goed voor de tandplak maar de normale brok is in ieder geval niet beter (wat vaak wordt beweerd). Voor de tanden hoef je ze dus niet op (normale) brok te zetten (of te laten).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
JessicavH
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 okt 2021 13:15

Re: Voeding bij kitten met gevoelige darmen

Bericht door JessicavH »

Rik schreef: 11 nov 2021 01:05 Ja, de dental brokken zijn de enige uitzondering op dat verhaal. Maar dan moet je wel de goede hebben. Er zijn veel leveranciers die reclame maken met "goed voor de tanden" maar dat is dus onzin. Je moet dan de echte dental brokken hebben waar ook echt goed onderzoek achter zit.

Maar ik las van de week ook weer een artikel (op ad.nl geloof ik) waarbij ze zeiden dat gewone brokken zoveel beter waren voor katten vanwege de tanden en tandplak. Mijn haren gingen weer rechtovereind staan :shock:

Ps. Het gangbare natvoer is ook zeker niet goed voor de tandplak maar de normale brok is in ieder geval niet beter (wat vaak wordt beweerd). Voor de tanden hoef je ze dus niet op (normale) brok te zetten (of te laten).
Ik snap je punt. Volgens mij zit er in goedkoop natvoer veel zooi, maar het duurdere en betere natvoer eet ze niet. Ze is echt vreselijk moeilijk :ehand:
JessicavH
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 okt 2021 13:15

Re: Voeding bij kitten met gevoelige darmen

Bericht door JessicavH »

De Maine coones brokjes gaan weer weg, daar gingen ze dus onwijs van aan de dunne poep, en stinken.... Ach ach ach, hele huis is vergeven. Blijkbaar doen ze het beter op brokjes laag in vet. Best!
Laura1997
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 dec 2020 20:43

Re: Voeding bij kitten met gevoelige darmen

Bericht door Laura1997 »

Probeer toch die royal canin gastro intestinal (de moderate calorie weliswaar, heb ooit de fibre variant gekocht, kregen ze hier de ergste diarree van ooit gezien). Dit helpt bij mijn kat echt heel goed! Heb intussen ook al verschillende zakken kunnen doneren van probeervoer, maar deze doet het zonder fout goed


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
JessicavH
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 okt 2021 13:15

Re: Voeding bij kitten met gevoelige darmen

Bericht door JessicavH »

Laura1997 schreef: 12 nov 2021 13:02 Probeer toch die royal canin gastro intestinal (de moderate calorie weliswaar, heb ooit de fibre variant gekocht, kregen ze hier de ergste diarree van ooit gezien). Dit helpt bij mijn kat echt heel goed! Heb intussen ook al verschillende zakken kunnen doneren van probeervoer, maar deze doet het zonder fout goed


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het zijn kittens van 5 maanden, is dat al verstandig?
Plaats reactie