Kieskeurige kat

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Lindje67
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 jan 2021 16:01

Kieskeurige kat

Bericht door Lindje67 »

Hallo allemaal,

Ik heb een kat van 8 jaar oud die alleen maar natvoer eet; van kitten af aan al.
Sinds een jaar of twee is Bram een kieskeurige eter.
Voorbeeld: hij kan twee, drie maanden whiskas eten ( niks aan de hand en eet er lekker van) en dan van de een op andere dag wil hij net niet meer. Het is dan vervolgens een heel gedoe on wat anders te vinden. Om te testen of hij misselijk is of gewoon niet wil eten, geef ik hem wat tonijn op water of wat kip. Dat gaat er dan wel in. Dus het is geen misselijkheid of iets met zijn gebit lijkt me. Soms eet hij gewoon een halve dag niets en dan heeft hij zo’n honger dat hij zijn, op dat moment aangeboden voet opeet, maar het er snel daarna weer uitspuugt ( te schrokkerig) Hij valt niet echt af ( schommelt soms een onsje) maar het is iets om wanhopig van te worden. Iemand tips?
Gebruikersavatar
Tortitude
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jan 2022 17:51

Re: Kieskeurige kat

Bericht door Tortitude »

Heel herkenbaar. Mijn katten kunnen ook zo van de een op de andere dag hun neus ophalen voor voer dat ze de dag ervoor nog heerlijk vonden.
Rauw vlees (runderhart, kip, gekookte vis…) willen ze tot nu toe wel altijd eten… maar de dierenarts zei dat ze daar niet zo’n fan van zijn…
Soms geef ik het toch wel, als ze al dagen niks hebben gegeten behalve 1 kattensnoepje ofzo. Dan geniet ik zo van dat ze zo heerlijk staan te eten.

Als ze bij mijn ouders logeren eten ze wel! (Zelfde voer!) Mijn moeder doet het zo: eten in de bakjes. Eten ze het niet op, hup in de koelkast. Als ze dan weer gaan zeuren: bakjes uit de koelkast weer neerzetten. Eten ze het niet? Weer weghalen. Bij haar werkt het! En misschien is ze wat meer immuun voor zeurende katten… mijn ene kat haalt me echt letterlijk helemaal open bij het vragen naar eten (op een lieve manier, maar ze is dan ZO fanatiek! En houdt het zeuren en mauwen en vragen en nagels in je been zetten rustig een uur vol… onhandig als je vanuit huis probeert te werken) dat doet ze bij mijn moeder niet… tja…

Wat soms bij mij ook (even) helpt is de vloer en placemats waar ze eten helemaal schoon schrobben. Denk dat het na een dag of twee soms toch viezig is (onzichtbaar en onruikbaar voor ons).
Maar over het algemeen is het om inderdaad wanhopig van te worden.

Hoop op meer reacties eigenlijk… wnat ik kan dus ook nog wel wat tips gebruiken!
>^.^< Sulis en Luna, poezenzusjes uit 2005 >^.^<
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Kieskeurige kat

Bericht door TessaB »

Misschien iets heel doms om te proberen, maar de kat van mijn oma at enkel natuur dat opgewarmd was. Misschien kan je dat eens proberen? Volgens de dierenarts gebeurt dat soms wel eens, omdat je bij het opwarmen de geur versterkt ofzo
Gebruikersavatar
Tortitude
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jan 2022 17:51

Re: Kieskeurige kat

Bericht door Tortitude »

@TessaB das ook een goeie! Ga ik volgende keer proberen. Zojuist hebben ze het water tussen de gekookte koolvis uit gelikt… de stukjes vis liggen er nog… zucht…
>^.^< Sulis en Luna, poezenzusjes uit 2005 >^.^<
Lindje67
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 jan 2021 16:01

Re: Kieskeurige kat

Bericht door Lindje67 »

Allo Tessa B, hoe doen jouw katten het inmiddels met eten. Bram hier zit weer in een fase dat niets goed is. Dan denk ik een voertje gevonden te hebben wat hij erg lekker vindt, dan koop ik daar wat meer van en vervolgens hoeft hij het niet meer.

Ik vind het waardeloos en weet even niet meer wat te doen. Is dit nou verwendheid of……
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kieskeurige kat

Bericht door Asse-Poes »

Kleine porties geven en vaker eten geven. Dat helpt tegen schrokken. En je hoeft minder weg te gooien.
Mijn kat was nooit kieskeurig, maar sinds hij ziek is wel.
Dat betekent dat ik soms na 3-7 dagen ander voer moet geven omdat hij er op uitgekeken is.
En na een week krijgt hij zijn oude eten weer.

Wat ik ook deed was een likje Vitacraft Liquid snack of Purina Gourmet Exquisite puree over het voer doen. Dat is zo lekker, dat hij meteen begint te eten en het bakje vervolgens leeg eet.

Komt jouw kat ook buiten ?
Weinig eten en niet afvallen kan komen omdat hij ergens anders eten vandaan haalt.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kieskeurige kat

Bericht door Synemios »

Kieskeurigheid kan ook iets medisch zijn, is Bram al onderzocht door een dierenarts? inclusief bloedonderzoek?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Smmmuit
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 dec 2022 22:22

Re: Kieskeurige kat

Bericht door Smmmuit »

Ik ken de frustratie! De voorraad nat- en droogvoer en snacks groeit hier.

Structuur van t natvoer is bij Poes een factor, alles moet paté-ig zijn. Ik stond vaak met de blender in de keuken maar kon t daarna ook soms weer weggooien.

Poes heeft slechte nieren maar uiteindelijk heb ik natvoer gevonden wat ik kan afwisselen met smaakjes. Ze is denk ik niet misselijk want ze komt wel vragen om eten of snoepjes. Maar het komt gewoon voor dat ze eraan ruikt en wegloopt.
Soms helpt het als ik wat op mijn vinger aanbiedt, dan beseft ze in ene dat het toch lekker is. Of erbij blijven zitten. Of ook iets vloeibaars eroverheen. Laatst heb ik t schoteltje ergens anders neergezet en ze at t wel op die plek op… dus ik wissel t steeds af.
Poes (12), Polleke ✿, Moppie ✿, Kootje & Bietje ✿
Lindje67
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 jan 2021 16:01

Re: Kieskeurige kat

Bericht door Lindje67 »

@Synemios: Jazeker, niets aan de hand!
Plaats reactie