Kitten eet weinig

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Eva9393
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 aug 2021 12:52

Kitten eet weinig

Bericht door Eva9393 »

Dag allemaal,

Mijn kitten (inmiddels 15 weken oud) is de afgelopen dagen volledig omgeslagen in eetlust. Ik heb hem nog maar 2 weken. De eerste paar dagen dat hij hier was bleef ik op aanraden van het asiel het bakje de hele dag door gewoon bijvullen (zij gaven aan dat kittens niet overeten), maar toen ik eens ging controleren hoeveel gram eigenlijk werd aangeraden op de verpakking van het voer bleek dat hij veel te veel had gegeten. Sindsdien ben ik precies de aanbevolen hoeveelheid gaan geven, verspreid over de dag.

Dat ging een week ofzo goed, tot hij nu de laatste drie dagen opeens nog niet eens de helft eet. Hij lijkt zich zich verder helemaal prima te voelen en als ik er veel aandacht aan besteed en erbij kom zitten eet hij wel een paar hapjes. Ik ben gisteravond bij de dierenarts geweest* en die raadde aan om hem wat meer uitdaging te geven zodat hij moet werken voor zijn voer.

Nu heb ik al zo'n balletje waar ze voer uit kunnen halen, maar daar heeft hij totaal geen interesse in. Is zo'n heel activity bord zoals de "Trixie Cat Activity Fun Bord" het geld waard?
En is het normaal voor een kitten om zo'n wisselende eetlust te hebben? Wanneer moet ik me zorgen gaan maken?

Alvast bedankt!

* NB. Hij was bij de DA op controle omdat hij niesziekte had. Dit lijkt inmiddels over te zijn en de DA heeft hem gisteren zijn tweede inenting hiertegen gegeven. De afgelopen week heeft hij wel antibiotica gekregen, maar qua timing komt dit niet goed overeen met de wisselende eetlust dus ik denk niet dat dat het verklaart.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten eet weinig

Bericht door Anne »

Ga eens kijken naar de bijwerkingen vd ab kuur
Misschien dat dat toch invloed heeft gehad
Wat het asiel zei, klopt
Kittens kunnen zich niet overeten want ze zijn in de groei
Kijk dus niet naar advies op de verpakking
Van entingen kunnen ze zich ook niet zo lekker voelen
Ik zou zijn eetgedrag even goed in de gaten houden de komende tijd

Ps wat een vaag advies vd da
Kittens hebben meestal altijd honger
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6804
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten eet weinig

Bericht door Dinky »

Geen idee of het zijn geld waard is. Maar dat wordt meestal ingezet bij teveel willen eten.

Meer uitdaging kan ook zijn verspreid door het huis brokjes neer te leggen zodat hij vaker tegen voedsel aan loopt als het ware. Lijkt mij beter dan zo'n bord. Je kan ook zoeken op diy (do IT yourself) voedselverrijking ipv zo'n bord te kopen om te zien of het werkt.
Hier werkte zo'n bal ook niet, werd niet begrepen door onze poes terwijl ze wel behendig is met de pootjes. Omdat ze schrokt heeft ze anti schrok bak, niet om eetlust te bevorderen
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Eva9393
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 aug 2021 12:52

Re: Kitten eet weinig

Bericht door Eva9393 »

Bedankt voor de reacties! Misschien dat ik inderdaad gewoon wat eten kan verstoppen door het huis voor hetzelfde effect :)

Hij eet vandaag trouwens alweer wat meer! Misschien dat het toch van de antiobiotica was, hoewel ik dat (en misselijkheid o.i.d.) niet bij de bijwerkingen zag staan.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten eet weinig

Bericht door Anne »

Ach dat is fijn dat hij weer wat beter eet!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Eva9393
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 aug 2021 12:52

Re: Kitten eet weinig

Bericht door Eva9393 »

Helaas, het was maar een tijdelijke opleving.. Hij eet vrijwel niks meer en sinds vandaag heeft hij opeens ook geen interesse meer in spelen en slaapt hij alleen maar. Zijn ooghoeken zijn weer vies en het klinkt alsof zijn neus verstopt zit.. Ga toch maar de dierenarts bellen :( Hopelijk zijn het alleen bijwerkingen van de vaccinatie..
Plaats reactie