Ingredientenlijst: Zelf missende percentages berekenen

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Diederik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:05

Ingredientenlijst: Zelf missende percentages berekenen

Bericht door Diederik »

Hallo,

Een tijdje terug heb ik hier feedback gevraag op de overzichten op https://huiskatteninfo.nl/natvoer/ en https://huiskatteninfo.nl/droogvoer/. Toen was er vooral behoefte om ook ingrediënten te kunnen zien, inmiddels ben ik bezig deze toe te voegen.

Ondertussen ben ik aan het nadenken wat ik (naast een beoordeling) verder kan doen met de ingrediëntenlijsten van al deze merken. Zo zit ik te denken om de missende percentages in te vullen.

Soms lijkt het voor de hand te liggen zoals bij https://huiskatteninfo.nl/natvoer/almo- ... -met-zalm/
(Zalmbouillon, zalmfilet: 44%, rijst: 1%.) heeft dus 55% Zalmbouillon(?)
Maar ook als er geen of weinig percentages genoemd worden kun je er nog iets over zeggen zoals bij
https://huiskatteninfo.nl/natvoer/sheba ... rund-kalk/
Vlees en dierlijke bijproducten (45%, waarvan 4% rund, 4% kalkoen), granen (tussen 18.33 en 55%), mineralen (tussen 0 en 27.5%), suikers (tussen 0 en 18.33%).

Nu loop ik alleen tegen het probleem aan dat het totaal aan ingredienten niet altijd op 100% uitkomt terwijl ik dit wel zou verwachten. Bij Veel producten van Schesir zoals https://huiskatteninfo.nl/natvoer/sches ... nsardines/ (nog extra gecontroleerd op https://www.schesir.com/nl/tonijn-met-sardines/) is dit bijvoorbeeld het geval.
De Ingredienten van dit voer zijn: Vis (tonijn 70,5%, sardines 4,2%), Rijst 1,4%
Bijna een kwart lijkt er dus niet op te staan.

Hebben jullie enig idee wat de verklaring hiervoor is? Ik heb zelf al rondgezocht, maar ik kom er niet helemaal uit.
Het meest specifiek kom ik via https://www.nvwa.nl/onderwerpen/diervoe ... diervoeder uit op dit document https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 7-20180101. In Artikel 17.1e, bovenaan pagina 14 staat dat "ieder" voedermiddel in de lijst vernoemd moet zijn. Daarom zou ik denken dat het totaal op 100% uit moet komen (al vind ik juridische teksten wel lastig te lezen). Ik hoop dat jullie me kunnen helpen verklaren waarom het totaal van de lijst niet altijd op 100% uitkomt!

Als iemand informatie heeft over bepaalde regels die ik ook kan gebruiken (bijvoorbeeld een maximaal toegestane hoeveelheid van bepaalde stoffen zoals mineralen) ben ik daar natuurlijk ook heel blij mee! Tot nu toe gebruik ik de regels dat het totaal 100% moet zijn en dat de ingrediënten op volgorde van percentage vernoemd staan.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Ingredientenlijst: Zelf missende percentages berekenen

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik vroeg mij dat ook altijd af wat die andere onbekende ingrediënten zijn. Volgens mij gooien ze daar toch vulmiddelen in die er niet in horen te zitten...
(Zalmbouillon, zalmfilet: 44%, rijst: 1%.) heeft dus 55% Zalmbouillon(?)
Zoals hier bv :shock:
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Diederik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:05

Re: Ingredientenlijst: Zelf missende percentages berekenen

Bericht door Diederik »

Bedankt weer voor je reactie, fijn dat je mee denkt!

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met "onbekende ingrediënten". Voor zover ik het begrijp zitten er inderdaad vaak vulmiddelen in kattenvoer (ingrediënten die niet veel kwa voedingswaarde toevoegen, maar vooral goedkoop zijn). Maar ik geloof dus dat deze wel op de ingrediëntenlijst moeten staan.
(Zalmbouillon, zalmfilet: 44%, rijst: 1%.) heeft dus 55% Zalmbouillon(?)
Ik denk inderdaad dat Zalmbouillon hier als vulmiddel gezien kan worden, want ik kan me goed voorstellen dat dit voor het grootste deel water is... Ik weet niet goed wat de regels zijn, maar ik denk dat een fabrikant liever Zalmboullion dan Water als hoofdingrediënt heeft. Wel slim gevonden om dan gewoon wat zalm eerst in het water te koken...

Wat ik met mijn vraag bedoelde is dat ik dacht dat altijd alle ingrediënten op etiket moeten staan, maar dat best een aanzienlijk deel van het voer wat ik bekeken heb niet op honderd procent uitkomt. En ik snap niet zo goed hoe dat kan (en of dat wel mag).
Vis (tonijn 70,5%, sardines 4,2%), Rijst 1,4%
Het totaal van dit voer komt bijvoorbeeld op 76.1%, dit is bij heel veel voeding van Schesir zo (maar ook bij andere merken). 24.9% is dan inderdaad "onbekend", maar een fabrikant mag toch niet zomaar een ingrediënt uit de lijst laten?

Uiteindelijk wil ik de percentages ook gaan gebruiken voor een beoordeling (1-5 sterren) van ingrediënten. Een voer wat voor 99% uit vis bestaat en 1% uit rijst hoort dan beter te scoren dan een product wat voor 60% uit vis bestaat en voor 40% uit rijst. Alleen moet ik dan wel iets doen met de ingrediëntenlijsten die niet uitkomen op 100%, dat begint voor mij om te begrijpen wat de reden is dat dit zo is.

p.s. Mocht ik dingen zeg die niet (helemaal) juist zijn schroom dan niet me te verbeteren.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ingredientenlijst: Zelf missende percentages berekenen

Bericht door Rik »

In die almo zit echt niet alleen zalmbouillon, zalmfilet en rijst. Er zit echt wel meer in.

Overigens... heb je het etiket van die almo ook fysiek voor je gehad? Want de regels is dat het op het etiket moet staan, niet op websites. Dus het etiket zou vollediger kunnen (en moeten) zijn. Op een website is dat dus geen vereiste.

Bij hills en rc krijg je zelfs helemaal geen percentages (ook niet op het etiket).

Als je al de standaard de door hun opgegeven ingrediënten vermeldt dan heeft dat al heel veel meerwaarde. Het is vaak iets wat ik controleer via zooplus. Daarnaast zou je dan je eigen interpretatie kunnen geven wat betreft de zelf berekende percentages en onbekende dingen erbij zetten e.d.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Hansratlook
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 apr 2021 13:08
Locatie: kop van NH

Re: Ingredientenlijst: Zelf missende percentages berekenen

Bericht door Hansratlook »

---
Ik vind het "geweldig" dat je de tijd en zin er voor hebt om dit allemaal uit te zoeken,

[ heb je ook nog hobby's :roll: :lol: ]

Maar om dan met deze "conclusie" die je dan op het eind eigenlijk opstelt een

lijst te gaan maken met wat de beste en de "slechtste" zijn..

En dan wil je deze standaard gaan gebruiken...

Uiteindelijk wil ik de percentages ook gaan gebruiken voor een beoordeling (1-5 sterren) van ingrediënten. Een voer wat voor 99% uit vis bestaat en 1% uit rijst hoort dan beter te scoren dan een product wat voor 60% uit vis bestaat en voor 40% uit rijst. Alleen moet ik dan wel iets doen met de ingrediëntenlijsten die niet uitkomen op 100%, dat begint voor mij om te begrijpen wat de reden is dat dit zo is.

Waarop baseer je dat voer met meer vlees of vis kwalitatief beter is dan met minder :?: :?:

{ katten zijn geen absolute vlees en of vis eters :!: :!: :!: ]

---
IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ingredientenlijst: Zelf missende percentages berekenen

Bericht door Rik »

Hansratlook schreef: 07 jun 2021 06:55 { katten zijn geen absolute vlees en of vis eters :!: :!: :!: ]
Uh? Katten zijn obligate carnivoren. Zoek het maar even op. Dat wij ze voer geven met allerlei andere ingrediënten doet daar niets aan af.

https://www.google.com/search?q=Katten+ ... carnivoren
Het natuurlijke dieet van de kat is een vleesdieet
In alles is de kat een verplichte vleeseter (obligated carnivore): hun jaaginstinct, manier van bewegen en het verteren van voedsel. Dat wat katten in het wild eten, vertelt ons veel over wat katten lichamelijk nodig hebben. Dit zijn veel dierlijke eiwitten, een gematigde hoeveelheid vet en minimale hoeveelheden koolhydraten. Het eten moet bestaan uit ongeveer 70% water, net zoals hun natuurlijke prooidier.
https://www.catmoneo.nl/verplichte-carnivoor/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Hansratlook
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 apr 2021 13:08
Locatie: kop van NH

Re: Ingredientenlijst: Zelf missende percentages berekenen

Bericht door Hansratlook »

Rik schreef: 07 jun 2021 08:30 Uh? Katten zijn obligate carnivoren. Zoek het maar even op. Dat wij ze voer geven met allerlei andere ingrediënten doet daar niets aan af.

https://www.google.com/search?q=Katten+ ... carnivoren


https://www.catmoneo.nl/verplichte-carnivoor/
De katachtigen van 1000 jaar geleden kun je niet vergelijken met de huiskatten van nu.

Maar zelfs in de "natuur" eten katten hun prooidiere HELEMAAL op met huid en haar en botten

maar ook darmen plus inhoud en maaginhoud.

daardoor krijgen ze vele andere stoffen binnen dan "vlees "

En als je daarnaast ook nog gaat kijken naar wat voor een soort vlees er in kattenvoer wordt

gebruikt, klopt het ook al helemaal niet met wat ze [ 1000 jaar geleden ] in de natuur aten.

Zo zit er heel veel rundvlees in en ik heb volgens mij nog nooit een kat een koe zien vangen :roll:

Ook wordt er veel vis gebruikt en "in het wild" eet een katachtige ook heel erg weinig vis.

Dus alle vergelijken tussen de oer kat en de huiskat gaat echt niet meer totaal op.

Als je een "oer-kat" nu hier zou kunnen halen en geven wat onze huiskat krijgt, overleeft hij dat niet,

maar als je onze huiskat terug in e tijd laat gaan en eten geeft van de oerkat, overleeft hij het ook niet.

Alles in de natuur [ mensen en dieren en planten etc etc etc ] evolueren steeds maar door en dat

heeft ook gevolgen voor de samenstellingen van het voer voor alles in de natuur.

Dat er vlees [ of vleesproducten ] in kattenvoer zit, is prima en heel goed, maar om daar alleen

de kwaliteit van het voer op te bepalen klopt volgens mij niet.

Maar dit is mij mening en die wijkt soms nogal eens af van wat anderen ergens van vinden :roll: :lol:

---
IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ingredientenlijst: Zelf missende percentages berekenen

Bericht door Rik »

Hansratlook schreef: 07 jun 2021 09:03 Als je een "oer-kat" nu hier zou kunnen halen en geven wat onze huiskat krijgt, overleeft hij dat niet, maar als je onze huiskat terug in e tijd laat gaan en eten geeft van de oerkat, overleeft hij het ook niet.
Het eerste inderdaad niet (oerkat overleeft niet op het huidige kattenvoer) maar andersom wel, een huiskat kan echt wel op oervoer overleven. Mijn katten krijgen alleen maar vlees. En onder vlees versta ik dan inderdaad de complete prooi met haar, botten, ingewanden en al. En rundvlees hoort daar inderdaad niet bij. (Maar het is wel (goedkoper) vlees wat beter is dan rijst, erwten en aardappelen waar een kat niets aan heeft)
Hansratlook schreef: 07 jun 2021 09:03 Alles in de natuur [ mensen en dieren en planten etc etc etc ] evolueren steeds maar door en dat heeft ook gevolgen voor de samenstellingen van het voer voor alles in de natuur.
Juist katten zijn nog niet zo door geëvolueerd als de mens wil denken. Tot 100 jaar geleden waren het gewoon roofdieren die gehouden werden om prooi te eten. Brokjes bestonden toen nog niet. Dat is iets van de laatste 50 jaar. En een kat evolueert echt niet in 50 jaar.
Hansratlook schreef: 07 jun 2021 09:03 Maar dit is mij mening en die wijkt soms nogal eens af van wat anderen ergens van vinden :roll: :lol:
Inderdaad, en dat mag.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ingredientenlijst: Zelf missende percentages berekenen

Bericht door Dinky »

Maaginhoud van een prooi is wel iets anders dan dezelfde ingrediënten gewoon in een voeding te stoppen.
Katten vallen wel degelijk onder de carnivoren wat ook betekent dat ze plantaardige ingrediënten niet/moeilijk kunnen verteren. In de maag van een prooi is het voor verteerd. Bovendien is de maag maar een heel klein deel van de prooi.

Gezien de voedingsstoffen die in vlees zitten die een kat nodig heeft (zoals bijvoorbeeld taurine) maakt dat een kat vlees moet eten en geen vegetarisch menu voorgeschoteld kan krijgen (in tegenstelling tot een hond die er wel op kan overleven omdat een hond zelf taurine aan kan maken).

Wat betreft het ontbrekende percentage bij natvoedingen vraag ik mij af in hoeverre dit ingrediënt water kan zijn?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Hansratlook
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 apr 2021 13:08
Locatie: kop van NH

Re: Ingredientenlijst: Zelf missende percentages berekenen

Bericht door Hansratlook »

---
Of onze "huiskatten" het zo goed overleven op alleen vlees is een aanname naar

aanleiding van jouw ervaringen en waarschijnlijk zeker niet van toepassing op de meeste katten.

Heel veel huiskatten eten niet eens rauw vlees, omdat ze het niet kennen en/of niet lekker vinden.

Dus om het samen met "gewoon" voer te geven zou goed kunnen zijn.

Evolueren in de natuur gaat natuurlijk bij de één wat sneller dan bij de ander, , maar onze katten

nu kun je echt niet geheel vergelijken met katten van 50 jaar geleden [ of nog langer ]

Kittens worden al generaties lang "opgevoed" met ons tegenwoordige voer en passen zich daaraan aan.

En wat ik dan ook nog echt een goed praktijk - voorbeeld vind, dat is dat bijvoorbeeld hier op het

forum veel mensen zitten die heel veel werk en "studie" maken van het z.g. beste voer, maar dat ook

van hun katten hier er toch ook regelmatig katten ziek worden, net zoals al die tienduizende katten

van mensen die hun beesten "supermarkt-voer" geven.

Dus is dat z.g. goede voer dan qua gezondheid zoveel beter ??

Ik heb sterk mijn twijfels daaraan.

En dat ik een eigen mening heb over bijna alles in het leven, vind ik juist alleen maar leuk,

want ik gooi graag met "knuppels in hoenderhokken" [ dus een beetje "zwart-wit" ] , want dat

geeft tenminste een beetje discussie op een forum en dat is veel leuker dan elkaar alleen maar

napraten en elkaar zo " geweldig " vinden.... :roll: :lol: 8-)

---
IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ingredientenlijst: Zelf missende percentages berekenen

Bericht door Dinky »

Andersom geldt ook dat wanneer je kijkt naar rauw vlees gevoerde katten je erg weinig topics tegenkomt over gezondheidsproblemen ;-)

En uiteraard geldt dat wanneer je aanleg hebt voor bepaalde aandoeningen je deze ook zal ontwikkelen, ongeacht wat je eet. Dat zie je bij mensen immers ook. De ene wordt rokend en junk food etende 100 jaar en een ander leeft heel gezond en wordt al op jonge leeftijd ernstig ziek. Er zijn zo enorm veel factoren die van invloed zijn op gezondheid dat je niet kan zeggen wat nou uiteindelijk de factor is dat je ziek wordt (tenzij er sprake is van ernstige tekortkomingen in de voeding die gerelateerd zijn aan een tekort in het lichaam maar dat is zeer zelden het geval).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ingredientenlijst: Zelf missende percentages berekenen

Bericht door Rik »

Hansratlook schreef: 07 jun 2021 10:59 Of onze "huiskatten" het zo goed overleven op alleen vlees is een aanname naar aanleiding van jouw ervaringen en waarschijnlijk zeker niet van toepassing op de meeste katten.
Ook volgens vele onderzoeken en zelfs volgens de diervoederfabrikanten zelf. Alleen proberen die op een nauwe lijn van goedkoop en kwalitatief te balanceren (waarbij de een meer richting goedkoop en de ander richting kwalitatief gaan).

Maar ik laat me niet zo makkelijk opschudden door knuppels in het hoenderhok hoor en wij mogen best van mening verschillen :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Hansratlook
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 apr 2021 13:08
Locatie: kop van NH

Re: Ingredientenlijst: Zelf missende percentages berekenen

Bericht door Hansratlook »

Dinky schreef: 07 jun 2021 11:28 Andersom geldt ook dat wanneer je kijkt naar rauw vlees gevoerde katten je erg weinig topics tegenkomt over gezondheidsproblemen ;-)
Buiten Rik weet ik niet wie er hier nog meer alleen maar rauw vlees voeren.

Ik heb het eigenlijk ook meer over die mensen die [ naar hun zeggen ] het allerbeste voer

geven wat ze kunnen vinden via onderzoeks - lijstjes en z.g. rapporten van "deskundigen " , maar

waarvan hun dieren net zo vaak wel of niet ziek worden als van alle andere mensen die niet

van al die lijstjes uitgaan ;-)

Precies zoals WEER een nieuw lijstje wat in aankomst is van deze topic-starter, wat in mijn ogen

totaal nergens op is gebaseerd en de verwarring alleen maar weer groter maakt.

WAT er in voer zit is in mijn ogen namelijk veel minder belangrijk dan de KWALITEIT van wat er in zit :!:

Je kunt wel netjes 70% vlees in je voer stoppen, maar als dat slecht van kwaliteit is is dat weer veel

slechter dan misschien een ander merk met minder vlees, maar betere kwaliteit.

Daarom zijn dit soort "onderzoeken" in mij n ogen nutteloos...

---
IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
Cerna

Re: Ingredientenlijst: Zelf missende percentages berekenen

Bericht door Cerna »

Voor één keer ben ik het met Hans eens :eshifty: .

Ik geloof ook niet dat er slecht, goed en beter kattenvoer is. Natuurlijk, er is voer dat absoluut geen enkele voedingswaarde heeft en dat je misschien beter links kunt laten liggen, maar om nu te zeggen dat alle supermarktvoer slecht is en vers voer gezond en het beste, gaat mij veel te ver.

'Vroeger' - na het 'met-de-pot-mee-eten-tijdperk - had je een beperkte keus aan voeding: Kittekat, Felix, Tom Poes en later kwam het zeer exclusieve merk Whiskas.
Mijn katten kregen dit voer en werden gezond oud en sommige zelfs zeer oud. En het gaat hier niet om één of twee katten, maar om tien katten. Best representatief, vind ik :smile:
Toen ons eerste Britje kwam, in 2005, kreeg zij Royal Canin kittenbrokjes mee en ben ik dat verder gaan geven. Dat waren nog eens luxe brokjes!

En nu?
Supermartktvoer wordt verguisd, Royal Canin is waardeloos, alle voer met granen zou je moeten vermijden. Nee, dan vers voer. Dát is pas het je-van-het. Maar ook hier staan voor- en tegenstanders lijnrecht tegenover elkaar: https://www.dierenarts.nl/rauw-vlees/

Ik hou het er maar op dat het vooral belangrijk is dat je kat het lekker vindt, dat de drolletjes netjes zijn, dat de vacht glimt en dat de kat zich lekker voelt, en dan maakt het niet zoveel uit wat je geeft (de inhoud van je portemonnee kan ook doorslaggevend zijn bij je keus).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ingredientenlijst: Zelf missende percentages berekenen

Bericht door Rik »

Ik heb bij Bowy* wel gemerkt hoe een kat verslaafd kan raken aan de gangbare natvoeren (veelal supermarkt voeren) omdat hier smaakmakers in zitten (misschien wel in alle winkel-voeren). Dan merk je wel hoe moeilijk het is om iets anders te geven. Of katten die alleen maar (een bepaalde soort) brokjes eten. Maar Bowy is inderdaad ook 20 geworden met 18 jaar Felix natvoer. Ik wil dus niet zeggen dat katten altijd wat krijgen van die voeren. Wat betreft de portemonnee... ik ben met kvv niet duurder uit dan bijvoorbeeld Felix (als je het per kg bekijkt). Dus ja... als ik de keuze heb... het zal alleen niet voor iedereen iets zijn.

Alleen de opmerking dat katten geen absolute vlees en of vis eters zijn ging mij wat ver.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie