Ingredientenlijst: Zelf missende percentages berekenen

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Hansratlook
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 apr 2021 13:08
Locatie: kop van NH

Re: Ingredientenlijst: Zelf missende percentages berekenen

Bericht door Hansratlook »

---
@ Russian mob ..

Ik begrijp echt niet wat zo'n lijstje met de lengte van oa de darmen bijdragen aan het

vaststellen dat de kat alleen maar vlees moet eten :roll:

Dat jij je kat vlees wilt voeren vind ik prima, maar dat wilt nog niet zeggen dat je

daar helemaal gelijk in hebt en dat anderen dat dan zomaar moeten aannemen :?:

Ik vind het ook heel erg "kort door de bocht" om te beweren dat fabrikanten van diervoeders

rotzooi op de markt brengen waarvan dieren alleen maar net aan kunnen blijven leven. :enaughty:

Ik ben er van overtuigd dat al die fabrikanten deskundigen in huis hebben die er meer

verstand van hebben dan jij ;-)

---
IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
Gebruikersavatar
Russian mob
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 okt 2019 14:52

Re: Ingredientenlijst: Zelf missende percentages berekenen

Bericht door Russian mob »

Hansratlook schreef: 09 jun 2021 20:31 ---

Ik begrijp echt niet wat zo'n lijstje met de lengte van oa de darmen bijdragen aan het

vaststellen dat de kat alleen maar vlees moet eten :roll:
Dat is simpel biologie. Met zoekmachines zoals google tot je beschikking, is het verschil tussen een lang en een kort spijsverteringsstelsel niet willen begrijpen of niet willen weten een bewuste keuze. Dat jij iets niet weet en vooral een mening wil verkondigen, maakt niet dat niemand weet dat een 100% vleeseter volgens de natuur dan ook het meeste gebaat is bij 100% vlees eten.
Ik vind het ook heel erg "kort door de bocht" om te beweren dat fabrikanten van diervoeders

rotzooi op de markt brengen waarvan dieren alleen maar net aan kunnen blijven leven. :enaughty:
Waar heb ik dat gesteld? Elk voer op de markt voorziet in de behoefte. Voor onszelf geldt hetzelfde. Of je eet voldoende afwisselend groente, fruit en vlees/vis. Of je eet minder gezond en voorkomt tekorten met een synthetische multivitamine. Op beide varianten kan het gros van de mensen prima leven.
Ik ben er van overtuigd dat al die fabrikanten deskundigen in huis hebben die er meer

verstand van hebben dan jij ;-)

---
De deskundigheid van de fabrikant ligt in de eerste plaats bij winst maken. Dus ja, op dat punt heb je gelijk. De fabrikant heeft deskundigen in huis die meer weten van winst maken dan ik. Waarom een obligate carnivoor van hun alsnog graan, mais of bietenpulp moet eten om de spijsvertering optimaal te laten functioneren, kan hun beste deskundige me niet uitgelegd krijgen. Dat het erin zit voor de winstmarge, snap ik zonder deskundige uitleg ook wel.

Maar voer jij vooral aan je kat dat volgens jouw mening het beste is. Dat doen we allemaal. De een op basis van eigen onderzoek en/of vergelijkingslijstjes zoals Diederik hier probeert te maken. De ander op basis van een uit de lucht gegrepen mening. Er is genoeg keuze in droog/nat/rauw om iets heel degelijks te kunnen voeren wat bij je kat en je dagroutine past.
Gebruikersavatar
Hansratlook
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 apr 2021 13:08
Locatie: kop van NH

Re: Ingredientenlijst: Zelf missende percentages berekenen

Bericht door Hansratlook »

---

"""" Feit blijft wel dat alle bewerkte kattenvoeding is gecreeerd voor het gemak van de mens en niet omdat de kat om een bakje lang houdbaar graan met maar 40% kapot verhit vlees heeft gevraagd. Zoiets echt goed noemen voor een obligate carnivoor is natuurlijk kolder.

Zit in alle keuzemogelijkheden (brok/nat/uitgebalanceerd rauw) alles wat de kat nodig heeft om zonder tekorten te kunnen leven? Tuurlijk. Ook de slechtste brok is in principe ‘goed genoeg’ om je geliefde huisdier niet helemaal naar de knoppen te helpen. Minder accepteert de consument niet."""
----------------

Dit is de letterlijke tekst waarin je beweerd dat fabrikanten voer maken waar een kat nog maar net voldoende

binnen krijgt om het te overleven.

En ik heb inderdaad een eigen mening en die baseer ik ook op veel dingen lezen, alleen sla ik niet

letterlijk alles op op mijn PC om het later aan jullie te kunnen laten zien.

En fabrikanten hebben zeker financiele deskundigen in huis en dat is maar goed ook voor hun, maar

ze hebben ook zeker veel wetenschappelijke deskundigheid in dienst die alles van dieren en voer weten en

helemaal niets van financien !!

Maar voer jij lekker vlees aan je kat, ik geef goed voer van goede fabrikanten 8-)
---
IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
Gebruikersavatar
Russian mob
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 okt 2019 14:52

Re: Ingredientenlijst: Zelf missende percentages berekenen

Bericht door Russian mob »

Als dat de conclusie is die jij daar met begrijpend lezen aan verbindt, prima!

Ik ga ff de koeien gehakt voeren met wat synthetische plantaardige supplementen. Want dat is natuurlijk ook heel logisch.
Diederik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:05

Re: Ingredientenlijst: Zelf missende percentages berekenen

Bericht door Diederik »

Ik heb al bericht binnen van Schesir! Concusie voor de missende percentages in de ingrediëntenlijst (van Schesir voeding): Schesir zet water niet op de etiketten.
Ze zeggen hierover het volgende: "The % of composition that we do not name on the label consists of water. The water, by binding to 1% of powdered vegetable gelatin, forms "the gelatinous liquid" that you find physically present in the can."
Verder zeggen ze dat het water volgens de wetten niet op het etiket hoeft te staan omdat het geen ingrediënt of toevoeging is (geloof dat dat in Nederland eigenlijk wel moet, maar in ieder geval snelle en open reactie. :grin: ).

Even nog kort wat hoe ik van plan ben dit te gebruiken met het bereken van de missende percentages (mochten mensen dat zelf willen proberen). Wanneer niet bij alle ingrediënten de percentages vermeld zijn ga ik een extra ingrediënt toevoegen (water) met als maximum het percentage vocht van de voedingswaarde (brokken rond de 10%, natvoer rond de 80-85%)
Wel nog interessant voor je overzicht: ik kwam een tijd geleden een reclame tegen op facebook over vegetarisch/vegan kattenvoer. Waar ik, laat het duidelijk zijn, absoluut niet achter sta. Ik heb daar ook gevraagd achter onderzoeken die bewijzen dat vegetarisch voer gezond is, en die konden ze gewoon niet geven, enkel anekdotisch "bewijs".
Mocht je het leuk vinden is dat misschien nog wel iets om je in te verdiepen om te bespreken op je site.
Bedankt voor de tip! Het is inderdaad eens goed om me eens in te verdiepen en er een artikel over te schrijven. En zoiets kan ook makkelijk in het overzicht terug komen op basis van de ingrediënten (net als allergenen).



Oké, omdat de discussie best lang door blijft gaan wil ik ook één keer graag mijn persoonlijke mening geven. Ook omdat ik wel vind dat beide partijen een punt hebben.

Ten eerste wil ik zeggen dat ik echt respect heb voor de mensen die zelf hun kattenvoer samenstellen. Het lijkt me dat er een hoop tijd in gaat zitten en dat je dat doet voor de gezondheid van je kat vind ik echt super! Ik denk zeker dat het op die manier mogelijk is een (naar eigen mening over gezonde voeding) beter voer voor (en afgestemd op) jouw kat kunt maken dan de "standaard" voeren. Ook merken die het gezondste voer op de markt willen brengen moeten winst maken en hebben dus niet enkel als drijfveer het welzijn van jouw kat.

Echter hebben veel mensen niet de tijd of zin om zoveel tijd te stoppen in het uitzoeken en samenstellen van hun eigen voer. Ook zitten er zeker risico's aan verbonden als je niet goed nadenkt over de juiste balans en dan is het heel goed mogelijk dat je kat (met goede bedoelingen) toch "slechtere" voeding binnenkrijgt dan wanneer je een voeding zou geven dat door een fabrikant is samengesteld. Ik vind daarom wel dat het echt belangrijk is dat je weet waar je aan begint als je zelf je voeding gaat samenstellen en eerst goed onderzoek doet. Ik denk namelijk dat als je zomaar wat doet je ook schade aan de gezondheid van je kat kunt aanbrengen.

Zelf kijk ik welke voeren er beschikbaar zijn en probeer daarin een zo gezond mogelijke keuze te maken. Wat "gezond" is baseer ik zoveel mogelijk op de "algemene mening". Ik denk dat ik op deze manier niet het risico loop dat ik de plank compleet mis sla en toch een gezond voer koop. Voedingsfabrikanten hebben wel een verantwoordelijk voor de (minimum) kwaliteit van hun voer.

@Hansratlook
Wat ik wel lastig vind in deze discussie is dat je wetenschappelijk onderzoek en organisaties als de consumentenbond in twijfel trekt.
Er is zeker niks mis met zelf nadenken/redeneren en zo conclusies te trekken op basis van feiten. Ik wil dan wel graag die feiten kunnen controleren en daarom is het wel fijn als je bronnen kunt noemen. "Overal en nergens" is voor mij lastig te controleren, zeker als ik (vrijwel) overal dingen lees die niet bij je mening aansluiten (bijvoorbeeld "Dus is dat z.g. goede voer dan qua gezondheid zoveel beter ?? Ik heb sterk mijn twijfels daaraan.")
Er zijn overigens ook dingen die je zegt waar ik het wel mee eens ben hoor, maar ik vind wel dat als je op deze manier je mening geeft je ook moet aangeven waarop je deze baseert. Want zoals je zelf zegt: "Het grote nadeel van veel mensen op forums is dat velen elkaar jaren napraten, zonder zelf na te denken."
Gebruikersavatar
Hansratlook
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 apr 2021 13:08
Locatie: kop van NH

Re: Ingredientenlijst: Zelf missende percentages berekenen

Bericht door Hansratlook »

Diederik schreef: 10 jun 2021 14:00

@Hansratlook
Wat ik wel lastig vind in deze discussie is dat je wetenschappelijk onderzoek en organisaties als de consumentenbond in twijfel trekt.
Er is zeker niks mis met zelf nadenken/redeneren en zo conclusies te trekken op basis van feiten. Ik wil dan wel graag die feiten kunnen controleren en daarom is het wel fijn als je bronnen kunt noemen. "Overal en nergens" is voor mij lastig te controleren, zeker als ik (vrijwel) overal dingen lees die niet bij je mening aansluiten (bijvoorbeeld "Dus is dat z.g. goede voer dan qua gezondheid zoveel beter ?? Ik heb sterk mijn twijfels daaraan.")
Er zijn overigens ook dingen die je zegt waar ik het wel mee eens ben hoor, maar ik vind wel dat als je op deze manier je mening geeft je ook moet aangeven waarop je deze baseert. Want zoals je zelf zegt: "Het grote nadeel van veel mensen op forums is dat velen elkaar jaren napraten, zonder zelf na te denken."
De consumentenbond is de afgelopen decennia al meerdere keren betrapt op het partijdig zijn

bij verschillende onderzoeken wegens belangenverstrengelingen van sommige "onderzoekers "

Die organisatie vertrouw ik dus totaal nooit meer :enaughty:

Ik trek mijn conclusies door mijn hele leven over van alles en nog wat veel te lezen en op te slaan

in mijn hoofd ....dat sla ik niet op op computers etc, want dat is het mij allemaal niet waard.

Ik ga nergens een "onderzoek " naar doen om dat te "publiceren", ik gebruik het alleen maar samen

met mijn gezonde verstand om een mening te vormen die alleen voor mij nuttig is.

Als anderen het ook " nuttig " vinden is dat prima en anders maar niet :lol:

Wat ik namelijk ook zo frappant vind is het feit dat van alle katten in Nederland [ ik weet niet eens hoeveel er zijn ?? ]

Het over grote deel gewoon gevoerd wordt met voer uit de supermarkt en de allermeeste zijn daar

heel erg gelukkig mee en van :!:

Waarom zouden wij ons dan druk maken om te gaan onderzoeken of dat voer wel "goed" is :?:

Dit is weer een voorbeeld van gewoon je gezonde verstand gebruiken :edance: :lol:

---
IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Ingredientenlijst: Zelf missende percentages berekenen

Bericht door Pikachu »

Hoe kan jij nu weten wat de meeste katten eten, hoe lang ze leven, en hoe gezond ze zijn? Dat is precies wat anderen je hier proberen te vertellen... Die dingen die je zegt zijn compleet uit de lucht gegrepen. Wie weet ontwikkelen veel van die katten ziektes op latere leeftijd en sterven ze daarom op 13 jaar ipv 15 jaar. Daar heb jij toch geen enkel idee van? Net zomin als ik.

Ik zeg dus niet dat dat zo is, maar jij beweert telkens dingen die nergens op gebaseerd zijn. En nee, ik geloof niet dat jij ooit een studie gelezen hebt over wat alle katten in Nederland eten en hoe oud ze zijn geworden, en dat in je hoofd opgeslagen hebt :-p

Heb gerust je mening over voer, voer wat je wilt, maar beweer geen dingen waar je absoluut geen kennis over hebt.
Gebruikersavatar
Hansratlook
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 apr 2021 13:08
Locatie: kop van NH

Re: Ingredientenlijst: Zelf missende percentages berekenen

Bericht door Hansratlook »

Pikachu schreef: 10 jun 2021 16:17 Hoe kan jij nu weten wat de meeste katten eten, hoe lang ze leven, en hoe gezond ze zijn? Dat is precies wat anderen je hier proberen te vertellen... Die dingen die je zegt zijn compleet uit de lucht gegrepen. Wie weet ontwikkelen veel van die katten ziektes op latere leeftijd en sterven ze daarom op 13 jaar ipv 15 jaar. Daar heb jij toch geen enkel idee van? Net zomin als ik.

Ik zeg dus niet dat dat zo is, maar jij beweert telkens dingen die nergens op gebaseerd zijn. En nee, ik geloof niet dat jij ooit een studie gelezen hebt over wat alle katten in Nederland eten en hoe oud ze zijn geworden, en dat in je hoofd opgeslagen hebt :-p

Heb je mening over voer, voer wat je wilt, maar beweer geen dingen waar je absoluut geen kennis over hebt.
Ik denk dat je alleen maar naar de omzet cijfers hoeft te kijken van de fabrikanten

van diervoeders, dan weet je eigenlijk al genoeg.

Kijk ook eens in de buurt waar je woont en je vrienden en kennissen en familie en kijk wat die

hun katten allemaal te eten geven...dan weet je ook genoeg.

En of een kat nu 13 of 15 wordt is toch helemaal niet relevant ?

Elk dier, net zoals mensen, gaan op verschillende leeftijden dood door allemaal verschillende oorzaken.

Wil jij beweren dat katten die eerder dood gaan dan 15 jaar, dat dat komt door supermarkt-voer :roll:

Denk toch gewoon eens realistisch na en kijk gewoon om je heen.

daar hoef je echt geen studie voor te volgen [ ik niet tenminste :lol: ]

---
IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Ingredientenlijst: Zelf missende percentages berekenen

Bericht door Pikachu »

Kan je mij aub geen woorden in de mond leggen? :)

Ik heb net gezegd dat niemand dat weet. Maar ja, dat is zeker mogelijk dat katten eerder zouden doodgaan door suboptimaal voer. Je snapt dat mensen ook eerder kunnen (kunnen!) doodgaan doordat ze slecht eten? Er zijn voedingsmiddelen die op lange termijn kanker kunnen veroorzaken. Ook bij mensen. Dat zijn dan ook voedingsmiddelen die goedgekeurd zijn en gewoon in de supermarkt liggen. Dat kan dus absoluut.

Ik zeg net dat we niet weten hoe dat zit bij katten. Jij weet dat ook niet. Zoals je zegt, men gaat dood door verschillende oorzaken. Dat kan een genetische component hebben, maar levensstijl is nu eenmaal een heel belangrijke factor.

En ja, anekdotisch "bewijs", daar hecht ik als wetenschapper niet zoveel waarde aan. Dat zijn al snel dingen "van horen zeggen" en "de kat van mijn grootmoeder is 30 jaar geworden door aardappelen te eten". Als je dit serieus zou willen onderzoeken heb je een zeer grote populatie nodig, anders is je uitkomt echt niks waard. Zo werkt wetenschappelijk onderzoek nu eenmaal.
Plaats reactie