Kitten voer om aan te komen.

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Kitten voer om aan te komen.

Bericht door Marijke1998 »

Hoihoi!

Ik heb een vraag over de voeding van mijn kleine kitten Arie van bijna 12 weken en bijna 900 gram.

Ik heb Arie als ondervoed en ziek katje gekregen. (Niesziekte, wormen en zwaar ondergewicht)

Het gaat nu gelukkig super goed met hem alleen zit hij nog niet op gewicht. Ik geef hem nu kitten voer van RC en mother en babycat natvoer van RC. Alleen dat is voor kittens van 1 tot 4 maanden.

Het natvoer geef ik zodat hij wat meer aan komt. Maar daar moet ik straks mee stoppen.

Ik vroeg me af wat voor extra voer kan ik Arie nog meer geven om wat meer op gewicht te komen?

Dank jullie wel alvast.

Groetjes,
Marijke
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten voer om aan te komen.

Bericht door Rik »

Marijke1998 schreef: 22 mei 2021 19:47 Het natvoer geef ik zodat hij wat meer aan komt. Maar daar moet ik straks mee stoppen.
Waarom moet je daarmee stoppen?
Ik zou alleen maar natvoer geven.
(Hier krijgen ze vers)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Kitten voer om aan te komen.

Bericht door Marijke1998 »

Omdat dat natvoer gaat voor kittens tot 4 maanden gaat.. dus daar moet ik straks mee stoppen denk ik.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten voer om aan te komen.

Bericht door Rik »

Nee hoor. Natvoer is voor haar hele leven. Het kan alleen zijn dat je over moet schakelen naar natvoer voor volwassenen.

Natvoer is beter voor katten dan droge brokken. Wat de dierenarts ook beweerd (die weten weinig over goed voer voor katten). Ik heb het dan wel over kwalitatief goed natvoer. Met hoog vleesgehalte en weinig suikers en koolhydraten.

9 Fabels over natvoer: Waarom natvoer niet slecht is voor katten

Ps. zolang ze nog niet op gewicht is kun je gewoon kittenvoer blijven geven. Daar zitten wat meer calorieën en energie in. En dat heeft ze nodig om te groeien. Als ze nu nog (te) licht is zou ik pas na haar castratie kijken naar ander voer. (Dat natuurlijk alleen als het te licht zijn een oorzaak is van ondergewicht en niet van klein van stuk zijn)

Wanneer mag je kitten over op volwassen voeding?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Hansratlook
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 apr 2021 13:08
Locatie: kop van NH

Re: Kitten voer om aan te komen.

Bericht door Hansratlook »

---
Maar marijke...

Hoe is ze zelf er onder, is ze actief en voelt ze zich goed?

Niet elke kat is en wordt even zwaar als een andere kat, net zoals

bij mensen :lol:

---
IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
Gebruikersavatar
Russian mob
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 okt 2019 14:52

Re: Kitten voer om aan te komen.

Bericht door Russian mob »

Als je kitten niet meer ziek is komt het snel genoeg aan. Hier wogen mijn kittens met 13 weken 1100 en 1500 gram. De lichtste is ook wat kleiner van stuk. Een derde logeerkitten woog met ong 12 weken nog net geen 1000 gram. Die was wel iets ondervoed en is ook niet zo heel groot geworden.

Bij mij zijn ze allemaal rauw gevoerd (kvv). Ze zijn allemaal vanaf de fokker cold turkey overgezet van nat/brok naar vlees. Dus alle kittens kregen tenminste 10% of meer van hun lichaamsgewicht aan vlees per dag. Die met ondergewicht (htk katje) zat met ongeveer 2 weken op de juiste groeicurve en de andere 2 (blauwe russen) zaten er standaard iets boven. Per week kwamen ze allemaal met gemak tussen de 100-150 gram aan. Het eerste jaar aten mijn katten op een geven moment individueel evenveel per dag als dat ze nu samen krijgen. Tot aan castratie was het vlees bijna niet aan te slepen :lol:

Zolang je kitten nu wekelijks voldoende aankomt, zou ik me niet al te druk maken en gerust tot die 16 weken doorgaan met wat je nu geeft. Waar zou je naar over willen stappen als meer definitief voer? Ik sluit me eigenlijk bij Rik aan. Voer met hoog vleesgehalte, weinig tot geen graantroep en zoveel mogelijk nat. RC heeft ook natvoer voor kittens van 16+ weken. En als je er open voor staat is een volledig uitgebalanceerd rauw dieet eveneens een goede optie. Het is alleen niet voor iedereen even haalbaar, want je moet wel wat ruimte in de vriezer overhebben en met een wat onregelmatiger dagritme kan voeren wat uitdagender zijn met rauw vlees.
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Kitten voer om aan te komen.

Bericht door Marijke1998 »

Hoop niet dat mijn reactie dubbel komt te staan. Hij deed het op de een of andere manier niet toen ik hem verstuurde.

Maar dank jullie wel voor al jullie reacties hoor! Dan hou ik het nog lekker bij dit natvoer. Hij vind het heerlijk en komt nog steeds elke keer een klein beetje aan.

Nogmaals bedankt!

Groetjes,
Marijke
Plaats reactie