Kittens (10 weken) blijven dunne ontlasting hebben.

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Musy-Rafi
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mei 2021 21:44

Kittens (10 weken) blijven dunne ontlasting hebben.

Bericht door Musy-Rafi »

Hoi allemaal,
Ik ben nieuw op deze site en heb gelijk een vraag voor jullie.

Ik heb 2 kittens, broertjes, van nu 10 weken oud. Ik heb ze al sinds ze 7 weken zijn, ik weet dat dat te vroeg is maar het ging met de moederpoes niet goed dus moesten zsm weg.

Alles gaat helemaal goed met ze alleen hebben ze vaak dunne ontlasting. Niet elke keer als ze naar de kattenbak gaan, maar wel vaak. Ik heb ze al meerdere keren ontwormd op aanraden van de dierenarts. Ze krijgen Coshida selection primium kitten brokjes van de lidl, dit kregen ze al bij de fokker maar eten dit pas vanaf een week of 6

Ik weet niet goed of ik nu van voer moet wisselen, of het nog even moet aankijken. Ze drinken en plassen wel goed dus drogen niet uit. Stel ik zou van voer wisselen, wat raden jullie dan aan? (Niet de mega hoofdprijs en geen royal canin of felix oid)

Ik lees graag jullie reacties!

Groetjes Susan
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kittens (10 weken) blijven dunne ontlasting hebben.

Bericht door Pikachu »

Heb je de ontlasting al binnengebracht bij de DA voor onderzoek? Zo nee, dan zou ik daar alvast mee beginnen. Een keertje ontwormen helpt niet overal tegen. Misschien is er meer aan de hand en dan kan je de juiste medicatie geven.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kittens (10 weken) blijven dunne ontlasting hebben.

Bericht door Anne »

Bij kittens is het bekend dat ze gevoelige darmpjes hebben
Als het daaraan ligt zitten er voedingstoffen bij die niet goed verteerd worden
En dan krijg je windjes laten en zachte slappe ontlasting
Ik zou ze overzetten op kittenbrok van rc, lees bijv de beschrijving daarvan maar op zooplus. Nl

Je kan ook eerst andere oorzaken bij de da uitsluiten en niet teveel ontwormen aub, dat is elke x een aanslag op de darmen waar de weerstand nog moet worden opgebouwd
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Musy-Rafi
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mei 2021 21:44

Re: Kittens (10 weken) blijven dunne ontlasting hebben.

Bericht door Musy-Rafi »

Pikachu schreef: 15 mei 2021 08:06 Heb je de ontlasting al binnengebracht bij de DA voor onderzoek? Zo nee, dan zou ik daar alvast mee beginnen. Een keertje ontwormen helpt niet overal tegen. Misschien is er meer aan de hand en dan kan je de juiste medicatie geven.
Dankje voor de tip!
Musy-Rafi
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mei 2021 21:44

Re: Kittens (10 weken) blijven dunne ontlasting hebben.

Bericht door Musy-Rafi »

Anne schreef: 15 mei 2021 08:18 Bij kittens is het bekend dat ze gevoelige darmpjes hebben
Als het daaraan ligt zitten er voedingstoffen bij die niet goed verteerd worden
En dan krijg je windjes laten en zachte slappe ontlasting
Ik zou ze overzetten op kittenbrok van rc, lees bijv de beschrijving daarvan maar op zooplus. Nl

Je kan ook eerst andere oorzaken bij de da uitsluiten en niet teveel ontwormen aub, dat is elke x een aanslag op de darmen waar de weerstand nog moet worden opgebouwd
Ik denk dat ik het nog even aankijk 2 weekjes want dan moet ik sws met ze naar de dierenarts voor 12 weken enting. Dan ga ik met de dierenarts overleggen. Het is niet zo ernstig dat ze echt leeglopen maar gewoon soms dunne ontlasting
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kittens (10 weken) blijven dunne ontlasting hebben.

Bericht door Pikachu »

Als je dan naar de DA gaat, dan zou ik alvast 3 dagen op voorhand beginnen met ontlasting verzamelen en bijhouden. Voor bv. een giardia-test hebben ze ontlasting van 3 opeenvolgende dagen nodig, omdat die parasieten niet elke dag in de ontlasting aanwezig zijn. Dus als je dat alvast mee hebt kunnen ze de test ter plekke doen, anders moet je nog eens teruggaan.
Musy-Rafi
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mei 2021 21:44

Re: Kittens (10 weken) blijven dunne ontlasting hebben.

Bericht door Musy-Rafi »

Pikachu schreef: 15 mei 2021 10:06 Als je dan naar de DA gaat, dan zou ik alvast 3 dagen op voorhand beginnen met ontlasting verzamelen en bijhouden. Voor bv. een giardia-test hebben ze ontlasting van 3 opeenvolgende dagen nodig, omdat die parasieten niet elke dag in de ontlasting aanwezig zijn. Dus als je dat alvast mee hebt kunnen ze de test ter plekke doen, anders moet je nog eens teruggaan.
Ah tnxx!
Gebruikersavatar
Hansratlook
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 apr 2021 13:08
Locatie: kop van NH

Re: Kittens (10 weken) blijven dunne ontlasting hebben.

Bericht door Hansratlook »

---
Ik hoop dat het snel weer beter gaat en anders inderdaad even naar de dierenarts.

Maar AUB !!!!! laat je niet van alles aanpraten [ ook niet door een dierenarts ] over

zogenaamd "speciaal " voer etc etc.

Allemaal verkoop praatjes [ is mijn mening hoor :roll: :lol: ]

---
IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens (10 weken) blijven dunne ontlasting hebben.

Bericht door Rik »

Musy-Rafi schreef: 14 mei 2021 21:52 Ik heb ze al sinds ze 7 weken zijn, ik weet dat dat te vroeg is maar het ging met de moederpoes niet goed dus moesten zsm weg.
Ps. Dit is overigens natuurlijk de nummer 1 smoes van broodfokkers ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Musy-Rafi
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mei 2021 21:44

Re: Kittens (10 weken) blijven dunne ontlasting hebben.

Bericht door Musy-Rafi »

Hansratlook schreef: 15 mei 2021 11:07 ---
Ik hoop dat het snel weer beter gaat en anders inderdaad even naar de dierenarts.

Maar AUB !!!!! laat je niet van alles aanpraten [ ook niet door een dierenarts ] over

zogenaamd "speciaal " voer etc etc.

Allemaal verkoop praatjes [ is mijn mening hoor :roll: :lol: ]

---
Nee echt he, dat denk ik ook die verkooppraatjes allemaal. En ook dat helemaal graanvrije voer, de darmen zijn toch gemaakt om ook iets van vezels te verteren dus als je die er helemaal uit haalt krijg je later ook problemen mee denk ik... lastig allemaal 🤣🤣
Musy-Rafi
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mei 2021 21:44

Re: Kittens (10 weken) blijven dunne ontlasting hebben.

Bericht door Musy-Rafi »

Rik schreef: 15 mei 2021 11:43 Ps. Dit is overigens natuurlijk de nummer 1 smoes van broodfokkers ;)
Nou het is een kennis van mij waar ik de kittens vandaan heb en geen broodfokker hoor, maar bedankt voor het snelle oordelen😅
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens (10 weken) blijven dunne ontlasting hebben.

Bericht door Rik »

Musy-Rafi schreef: 15 mei 2021 12:32 Nou het is een kennis van mij waar ik de kittens vandaan heb en geen broodfokker hoor, maar bedankt voor het snelle oordelen😅
Was geen oordelen hoor. Dat is gewoon de waarheid. Ik zei ook niet dat dat bij jou ook het geval was.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kittens (10 weken) blijven dunne ontlasting hebben.

Bericht door Pikachu »

Musy-Rafi schreef: 15 mei 2021 12:31 Nee echt he, dat denk ik ook die verkooppraatjes allemaal. En ook dat helemaal graanvrije voer, de darmen zijn toch gemaakt om ook iets van vezels te verteren dus als je die er helemaal uit haalt krijg je later ook problemen mee denk ik... lastig allemaal 🤣🤣
Sorry, maar dit klinkt echt alsof jullie er beiden absoluut niets over gelezen hebben xD "ik denk dat dit verkooppraatjes zijn". Denk je? Op basis van wat? :)

Misschien eerst zelf even wat inlezen over katten en voeding :) dan kan je een mening vormen op basis van kennis, geen veronderstellingen. Zelf heb ik veel gehad aan de site catmoneo.nl. Veel info gebaseerd op serieus wetenschappelijk onderzoek! De onderzoeken worden vaak ook gelinkt in de artikels.

Echt niet slecht bedoeld, maar zomaar iets veronderstellen en dan een ander op basis van eigenlijk helemaal niks advies geven is niet zo een goed idee. En er zijn zeker ook goedkopere voedingen die gerust goed kunnen zijn van kwaliteit, je hoeft dus niet altijd de hoofdprijs te betalen, maar het goedkoopste supermarktvoer gaat je kat gewoon meestal niet de beste voedingsstoffen meegeven. Daar zit ook vaak suiker in, echt niet gezond.

Dus een beetje kennis opdoen over kwaliteit van voeding is zeker een goed idee :) en al helemaal als je katten voortdurend diarree hebben. Lijkt me raar dat je dan het advies van de dierenarts om van voer te veranderen niet zou aannemen.
Musy-Rafi
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mei 2021 21:44

Re: Kittens (10 weken) blijven dunne ontlasting hebben.

Bericht door Musy-Rafi »

Pikachu schreef: 15 mei 2021 13:27 Sorry, maar dit klinkt echt alsof jullie er beiden absoluut niets over gelezen hebben xD "ik denk dat dit verkooppraatjes zijn". Denk je? Op basis van wat? :)

Misschien eerst zelf even wat inlezen over katten en voeding :) dan kan je een mening vormen op basis van kennis, geen veronderstellingen. Zelf heb ik veel gehad aan de site catmoneo.nl. Veel info gebaseerd op serieus wetenschappelijk onderzoek! De onderzoeken worden vaak ook gelinkt in de artikels.

Echt niet slecht bedoeld, maar zomaar iets veronderstellen en dan een ander op basis van eigenlijk helemaal niks advies geven is niet zo een goed idee. En er zijn zeker ook goedkopere voedingen die gerust goed kunnen zijn van kwaliteit, je hoeft dus niet altijd de hoofdprijs te betalen, maar het goedkoopste supermarktvoer gaat je kat gewoon meestal niet de beste voedingsstoffen meegeven. Daar zit ook vaak suiker in, echt niet gezond.

Dus een beetje kennis opdoen over kwaliteit van voeding is zeker een goed idee :) en al helemaal als je katten voortdurend diarree hebben. Lijkt me raar dat je dan het advies van de dierenarts om van voer te veranderen niet zou aannemen.
Ik snap zeker dat supermarkt voer niet goed van kwaliteit is, maar omdat ze dat al kregen denk ik ja hoelang duurt het voor ze daar aan gewend zijn voor ik ga switchen van voer. Beetje bij beetje. Wil niet ieder keer ander voer moeten halen😂
Gebruikersavatar
Hansratlook
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 apr 2021 13:08
Locatie: kop van NH

Re: Kittens (10 weken) blijven dunne ontlasting hebben.

Bericht door Hansratlook »

---
Ik zeg ook niet dat het aller goedkoopste voer het beste is, maar ik ben er van overtuigd dat

voer voor dieren [ en ik heb ze in mijn leven in bijna alle soorten en maten gehad ]

een ongelooflijke bron van inkomsten is voor die merken en degene die het meest bovenaan

staat in zg "onafhankelijke" onderzoeken, zijn vaak het meest gesponsord :evil:

Mijn Bibi bijvoorbeeld is nu twee jaar en heeft bij de vorige eigenaar altijd brokken en natvoer

van de Lidle gekregen.....en ze is [ voor zover te zien natuurlijk ] kerngezond.

Nu krijgt ze bij mij vanuit de supermarkt eten van Felix [ nat en droog ]

Er bestaan volgens mij echt geen hele slechte merken.

Maar als ik bijvoorbeeld een reclame op een website zie van brokken van R.C. en zie dat ze daar

ongeveer 15 !!!! verschillende soorten van verkopen, oa voor verschillende rassen katten, kan ik

de slappelach niet onderdrukken :lol:

Maar iedereen moet zelf uitmaken en logisch nadenken , maar niet alles geloven wat er gezegd

en verteld wordt door mensen met toevallig een witte jas aan.

---
IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
Plaats reactie