Voor en Nadelen Kattenmelk??

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hansratlook
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 apr 2021 13:08
Locatie: kop van NH

Voor en Nadelen Kattenmelk??

Bericht door Hansratlook »

---
Ik lees hier op het forum regelmatig dat mensen kattenmelk geven en dat anderen

het daar weer minder " mee eens " zijn...

Wat zijn de voor en nadelen van kattenmelk :?:

---
IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
Cerna

Re: Voor en Nadelen Kattenmelk??

Bericht door Cerna »

Ik geloof niet in de noodzakelijkheid van kattenmelk. Commercieel zal het aardig zijn omdat veel mensen nog steeds denken dat katten melk drinken en wel weten dat gewone koemelk niet zo verstandig is, maar een kat hoeft geen melk. Gewoon een paar waterbakjes (het liefst een fontein want katten houden van stromend water) en ze krijgen voldoende vocht binnen.
Maar mijn katten krijgen sowieso geen liflafjes. Gewoon twee keer per dag natvoer en voor de rest altijd verschillende soorten brokjes en dat is het.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Voor en Nadelen Kattenmelk??

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik geef ook geen kattenmelk. Volwassen katten hebben geen melk meer nodig. Er zit trouwens lactose in (wat sommige katten niet verdragen).
Wel minder dan in "mensenmelk", maar toch niet lactosevrij.
Om de likmatjes "in te wijden" had ik wel 1 keer wat lactosevrije light room gekocht om hen te leren wat ze met die matjes moesten doen ;-)
Zoals hierboven vermeld is gewoon proper water beter. Liefst niet naast het voer, en meerdere drinkbakjes in huis verspreid om het drinken te stimuleren. Een drinkfonteintje heb ik ook ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Hansratlook
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 apr 2021 13:08
Locatie: kop van NH

Re: Voor en Nadelen Kattenmelk??

Bericht door Hansratlook »

---
Bedankt voor jullie reacties.

Ik dacht dat het misschien wel eens nuttig kon zijn omdat katten soms

slechte drinkers kunnen zijn en dat ze die "speciale " melk dan lekkerder vonden .

Misschien nog wat verdund met wat water :roll:

En ik heb die fonteintjes eens opgezocht en zijn best wel leuk [ en sommige duur ]

Maar ik heb ook een vrij grote vissenbak in de kamer, en dat water beweegt ook.

Kan ze drinken en visjes kijken tegelijk :edance: :lol:

---
IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Voor en Nadelen Kattenmelk??

Bericht door Pikachu »

Hier geven we dat heel zelden eens als een snackje. Een paar keer per jaar maar ofzo :)
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Voor en Nadelen Kattenmelk??

Bericht door Marijke1998 »

Ik heb wel kattenmelk (soort van geitenmelk uit de dierenwinkel, wat de verkoopster mij adviseerde) gegeven aan mijn kitten die erg ondervoed was. Nog steeds is hij eigenlijk niet op gewicht. Is het bij zulk soort situaties dan wel oke? Of kan je dan nog steeds beter je kitten aan het natvoer zetten? Hij drinkt namelijk wel gewoon water. (ook uit een fontijnje!)

Groetjes,
Marijke
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Voor en Nadelen Kattenmelk??

Bericht door Anne »

Als je kitten moet aansterken dan lijkt geitenmelk me geen goed plan
Dat is wel geschikt voor babygeitjes
Liever zou ik dan iets geven waar veel voedingstoffen inzitten speciaal voor kittens ;-)

Kattenmelk heb ik wel eens geprobeerd maar een paar kregen daar diarree van
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voor en Nadelen Kattenmelk??

Bericht door Rik »

Geitenmelk zou ik ook niet doen. Kattenmelk zou inderdaad kunnen maar ik vraag me af of daar nu echt zoveel meer voedingstoffen zitten (dat is meer voor kittens onder de 6 weken). Maar is het echt nodig? Als hij nog echt ondervoed is dan kun je ook nog hills a/d geven.

Maar normaal is dat niet nodig. Als hij gewoon goed en genoeg kitten-natvoer krijgt, en hij is gezond, dan komt die groei-spurt er nog wel aan. Hoeveel komt hij nu elke week aan? En wat weegt hij nu?

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Voor en Nadelen Kattenmelk??

Bericht door Marijke1998 »

Ahhh okeoke! Dus beter geen geitenmelk.

Arie is nu 12 weken en ik heb hem net gewogen: 970 gram. Dus bijna een kilo. (Hij was iets langer dan 3 weken terug toen ik hem kreeg 425 gram) De eerste week was hij super veel aangekomen. Nu ongeveer 100 gram per week of ietsjes meer.

Ik heb bij het begin dus die melk gegeven, RC kitten brokjes en RC mother babycat natvoer. Ik was al gestopt met die geitenmelk maar twijfelde soms of ik het zo af en toe nog eens moest geven. Maar dat doe ik dan gewoon niet meer.

Dank jullie wel alvast!

groetjes,
Marijke
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voor en Nadelen Kattenmelk??

Bericht door Rik »

Zolang hij 100+ gram aankomt elke week is het goed. In de week dat hij zijn tweede enting (booster) krijgt (want dat moet ie denk ik deze week ook krijgen) zal het misschien iets minder zijn. Maar ook dat is normaal. Yune woog 1092 op 12 weken. Zij is wel een poesje maar je zei ook al dat Arie wat kleiner van stuk is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie