Rauwe voeding

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Rauwe voeding

Bericht door Zotvanpoezen »

Filou begint steeds meer een voorkeur voor rauw te hebben. Ik geef hem dus dagelijks een stukje kippenwit, enkele kippenhartjes of een stukje kalkoen. Maar ik zou graag wat nog meer rauw geven en wat minder blik.

Hij heeft voedselintolerantie en beginnend nierfalen. Het enige nierdieet met vlees dat hij verdraagt bevat ook rijst en daarvan gaat hij overgeven :-( . Ipa door zijn voeding verdraagt hij ook niet, waarschijnlijk omdat er lactose inzit. Ik geef hem alleen Wild Freedom en Freringa vleesmenu zonder rund en vis (waartegen hij niet kan) omdat hierin de fosforgehalten aanvaardbaar zijn volgens de da.

Omdat hij dol is op rauw zou ik hem daarvan graag wat meer geven. Maar ik vind nergens een rauw single protein nierdieet zonder rijst.
Ik vond wel carnibest met enkel eend of kalkoen en zonder granen en rijst, maar hierin zit wel meer fosfor (waarschijnlijk omdat er bot bijzit). Maar klopt het dat rauwe voeding meer fosfor mag bevatten dan blik omdat het "natuurlijk" is?
Pluspunt van rauw vind ik dat het beter is voor zijn tanden. Hij heeft gevoelig tandvlees.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Rauwe voeding

Bericht door Anne »

Als Filou ipa niet verdraagt zou pronefra iets voor hem zijn maar ik weet niet of daar lactose door heen zit
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Rauwe voeding

Bericht door Cerna »

Wanneer Filou beginnend nierfalen heeft, zou ik hem geen rauw geven, maar nierdieet (bijv. RC Early Renal).
Toen Noa net nierfalen had was er ook een discussie op internet over de voor- en nadelen van rauw voer voor nierpatiënten en toen heb ik voor het blad Neocat-Britten contact gezocht met de Universiteit van Utrecht.
Ik heb het artikel teruggevonden: https://www.neocatbritten.nl/artikelen/ ... 201503.pdf. Misschien dat je er iets aan hebt?

https://www.medpets.nl/royal-canin-earl ... r=Early%20
Gebruikersavatar
Russian mob
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 okt 2019 14:52

Re: Rauwe voeding

Bericht door Russian mob »

In principe wil je met een rauw dieet ook zo laag mogelijk in fosfor zitten voor de nieren. Ik ben gewend om mijn katten volledig rauw te voeren, dus mijn voorkeur zou dan ook naar een rauwe oplossing en fosforbinder uitgaan als dat kan. Op barfplaats zijn er genoeg ervaringen met zelf diëten samenstellen voor nierkatten. Een kvv speciaal voor nierkatten is lastig te vinden of aan te passen. Uiteindelijk gaat het erom dat je kat goed blijft eten en dat het dieet zo gunstig mogelijk is voor de nieren. Dus puntje bij paaltje zou ik gewoon brok of natvoer in de nierdieet variant voorschotelen als dat beter gegeten wordt dan rauw.
Naast ipak en pronefra is er ook porus one speciaal voor nierkatten. Ik ben er zelf niet bekend mee, maar de reviews zien er positief uit.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Rauwe voeding

Bericht door Zotvanpoezen »

Bedankt voor jullie reacties!

@ Annet: in dit nierdieet zitten ook plantaardige dingen en varken. Dat durf ik niet proberen omdat hij zijn hypoallergeen voer ook niet verdroeg en het daar ook in zat.
@ Russianmob: Ik heb al eens rondgesnuffeld op barfplaats. Ik denk dat het daar is dat ik gelezen heb dat de fosfor in rauw vlees minder kwaad kan dan in blikvoer.

Voorlopig zal ik blijven geven wat ik nu geef (met een heel klein beetje Ipa, want van een half maatlepeltje gaat hij overgeven) tot het volgend bloedonderzoek (in augustus). In de Pronefra zitten ook weer dingen die ik niet vertrouw, dus denk ik dat ik zal proberen met Porus One samen met zijn vertrouwde voer en rauw. Het valt op dat wanneer Filou misselijk is, ik hem er snel weer bovenop krijg als ik hem een paar dagen alleen vlees geef (rauw en gekookt.) Vooral het rauw wil hij dan toch eten en hij heeft het nog nooit overgegeven.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Cerna

Re: Rauwe voeding

Bericht door Cerna »

Of er varken in zit, weet ik niet. Ik kan het nergens ontdekken (had een doosje voor Amber gekocht, maar ze lust het niet).

Noa at Trovet en ik heb even gekeken maar in de blikjes lam zit geen varken (ook geen plantaardige dingen): https://www.medpets.nl/trovet+rid+renal ... sqr=TRovet
Samenstelling: lam (min 10%), vis, rijst, pluimveevet, gevogeltelever (hydrolisaat), vitaminen en mineralen, gist.
Analytische bestanddelen: eiwit 7,6%, vetgehalte 8,1%, anorganische stof 1,6%, ruwe celstof 0,2%, vocht 77,0%, overige koolhydraten 5,5%, vitamine A1000 IE/kg, vitamine D3125 IE/kg, calcium (Ca) 0,21%, fosfor (P) 0,14%, natrium (Na) 0,08%, kalium (K) 0,24%, zink (Zn) 28,0 mg/kg, koper (Cu) 1,3 mg/kg, jodium (I) 0,6 mg/kg, ijzer (Fe) 40,0 mg/kg, taurine 500 mg/kg, kaliumcitraat 1700 mg/kg.

Porus One is toch niet meer verkrijgbaar (of alleen in Duitsland), dacht ik?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Rauwe voeding

Bericht door Rik »

Cerna schreef: 29 apr 2021 19:37 Porus One is toch niet meer verkrijgbaar (of alleen in Duitsland), dacht ik?
Alleen tijdelijk even niet verkrijgbaar volgens medpets.
https://www.medpets.nl/porus-one-kat/

In KVV paard zit ook heel weinig fosfor. Maar ja... 'paard'. En het is niet goedkoop. Plus dat je met één diersoort ook niet geholpen bent omdat je dan wel af moet wisselen. Dat zal het grootste peobleem zijn met één diersoort kvv.

Google docje

Ik zie trouwens dat Cat Lovers Gold ook laag zit. En dat is niet eens nierdieet. (CLG heeft weer natvoer na een tijdje gestopt te zijn. Maar Yuna is er tegenwoordig niet zo happig meer op sinds ze KVV eet.)

Ps. KVV is niet zoveel beter voor de tanden dan natvoer. Beide zorgen voor tandplak. Hele stukken zijn dan beter. KVV kan wel voor een gebalanceerder maagdarmstelsel zorgen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Rauwe voeding

Bericht door Dinky »

Uitgangspunt bij rauw is het afwisselen van diersoorten of het gebruik van een premix om het compleet te maken.

Ik weet nog wel dat Erik verschillende diersoorten had uitgezocht qua geschiktheid voor nierpatiënten en dat konijn daar volgens mij positief uit naar voren kwam.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Rauwe voeding

Bericht door Cerna »

Rik schreef: 29 apr 2021 19:51Alleen tijdelijk even niet verkrijgbaar volgens medpets.
https://www.medpets.nl/porus-one-kat/
Ik weet niet hoe lang dat 'tijdelijk' bij hen dan duurt want op 4 maart schreef Denise al dat het niet meer verkrijgbaar was.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Rauwe voeding

Bericht door Rik »

Cerna schreef: 29 apr 2021 23:29 Ik weet niet hoe lang dat 'tijdelijk' bij hen dan duurt want op 4 maart schreef Denise al dat het niet meer verkrijgbaar was.
Dierenapotheek verwacht het zaterdag weer (1 mei). Maar ik heb inderdaad geen idee of dat ook weer uitgesteld gaat worden.
https://www.dierapotheker.nl/porus-kat
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Rauwe voeding

Bericht door Zotvanpoezen »

Cerna schreef: 29 apr 2021 19:37 Of er varken in zit, weet ik niet. Ik kan het nergens ontdekken (had een doosje voor Amber gekocht, maar ze lust het niet).
Je hebt gelijk. Het is kip of varken. Er zijn 2 smaken.
Cerna schreef: 29 apr 2021 19:37 Noa at Trovet en ik heb even gekeken maar in de blikjes lam zit geen varken (ook geen plantaardige dingen)
Maar hier zit vis, rijst en maïs in (kan hij niet tegen), en het is ook tegen blaasgruis (wat Filou niet heeft) Ik had dit merk al eens bekeken.
Dinky schreef: 29 apr 2021 20:22 Ik weet nog wel dat Erik verschillende diersoorten had uitgezocht qua geschiktheid voor nierpatiënten en dat konijn daar volgens mij positief uit naar voren kwam.
Ja, dat heeft hij me ook al verteld. Kalkoen en kip zijn ook geschikt. Grazers niet. Daarom geef ik Filou alleen kalkoen en kip. Met rauw konijn in stukjes te snijden heb ik wel een probleem :oops: ;-)
Rik schreef: 29 apr 2021 19:51
Alleen tijdelijk even niet verkrijgbaar volgens medpets.
https://www.medpets.nl/porus-one-kat/

In KVV paard zit ook heel weinig fosfor. Maar ja... 'paard'. En het is niet goedkoop. Plus dat je met één diersoort ook niet geholpen bent omdat je dan wel af moet wisselen. Dat zal het grootste peobleem zijn met één diersoort kvv.

Google docje

Ik zie trouwens dat Cat Lovers Gold ook laag zit. En dat is niet eens nierdieet. (CLG heeft weer natvoer na een tijdje gestopt te zijn. Maar Yuna is er tegenwoordig niet zo happig meer op sinds ze KVV eet.)

Ps. KVV is niet zoveel beter voor de tanden dan natvoer. Beide zorgen voor tandplak. Hele stukken zijn dan beter. KVV kan wel voor een gebalanceerder maagdarmstelsel zorgen.
Sorry, Rik. In CLG zit zalm. Verdraagt Filou niet :-( . Toch bedankt om mee te denken.
KVV is inderdaad gemalen, dus niet echt beter voor de tanden. Bovendien zit er ook bot in, wat extra fosfor meegeeft.
En paard... daar heb ik ook een probleem mee :oops:
Daarom beter gewoon rauwe kip en kalkoen geven die ikzelf in stukken snij? Ik zie dat het hem echt goed doet.
In combinatie met Feringa vleesmenu natuurlijk.

Met Porus One zal ik nog even wachten tot na het bloedonderzoek ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Rauwe voeding

Bericht door Zotvanpoezen »

Kleine update:
Ondertussen waren er ook problemen met de pancreas bij Filou opgedoken. Hij verdroeg waarschijnlijk zijn nierdieet niet omwille van het hogere vetgehalte.
Voorlopig heb ik na lang speurwerk het probleem opgelost:
Ik heb een "Gastro-intestinal dieet" gezocht en gevonden waartegen hij niet allergisch reageert, met een laag vetgehalte, en dat bovendien even laag of zelf lager zit in fosfor dan een doorsnee nierdieet :edance: .
Dit geef ik om de twee dagen zodat hij het niet beu zou worden. De andere dagen geef ik zijn oude voer (alleen de blikken met minder dan 6% vet en minder dan 2% fosfor). Daar geef ik een portie gekookte kip of kalkoen bij. Laag in vet en fosfor.
Bovendien geef ik hem elk middagmaal een portie rauwe grote stukken kip of kalkoen om zijn tanden aan het werk te zetten.
Het laatste bloedonderzoek was prima. Zijn tandvlees zag er tijdens het laatste consult ook stukken beter uit :grin: .
Een goede reden om het deze manier verder te doen.

Ik heb wel nog een klein vraagje:
Hoeveel rauw mag een kat van 4,3 kg in één keer hebben? Ik geef hem ongeveer 50 gram ineens. Maar hij zeurt soms om meer. Dan moet ik er nog een beetje blik bijgeven omdat ik porties rauw per 50 gram in de vriezer bewaar. En meneer is zwaar gefrustreerd als ik hem zijn buikje niet laat vol eten :lol:
Bovendien lijkt het of hij sneller honger krijgt na een volledig rauwe maaltijd. Is dat bij alle katten zo? Froufrou en Duvel lusten geen rauw, dus kan ik niet vergelijken.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Russian mob
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 okt 2019 14:52

Re: Rauwe voeding

Bericht door Russian mob »

Mijn katten van 4,5 en 5,5 kg krijgen 2x per dag tussen de 50-55 gram vlees. Soms wat meer, maar nooit minder. Als er een keertje een kuiken of kippenekje wordt gesnackt dan is dat ook een extraatje. Op structureel meer groeien ze dicht. Op deze hoeveelheid zijn ze gewoon goed doorvoed. Mijn vorige kat at rond de 60 gram per portie en bleef daarmee lang op een gezond gewicht. Dus ik zou op het oog voeren en kijken op welke hoeveelheid Filou er goed uit blijft zien.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Rauwe voeding

Bericht door Rik »

Hier hebben ze het over 30-40gr per kg lichaamsgewicht in 2 tot 4 maaltijden:
https://www.voerwijzer.com/hoeveel-kvv- ... nd-voeren/

Maar dat krijgen ze hier bij lange na niet.
Yuna (5kg) zit aan 120gr per dag en Bono (6,5kg) aan 140gr in 3 maaltijden (dus 40 tot 45 gr per keer).

Bono is wel een grote zeurder maar als die meer krijgt dan komt ie ook aan. Hij krijgt nu in een anti-schrok bakje want hij slurpte het gewoon naar binnen. Op zich zeurt hij direct na het eten niet maar hij blijft wel de hele dag oplettend of hij een snoepje oid krijgt en rond etenstijd komt hij dan ook wel echt miauwen.

Kun je Filou niet in heel veel kleine beetjes geven?
Of kleinere stukjes kip (misschien werkt hij ze te snel weg) maar dan heeft het weer minder effect op het kauwen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Rauwe voeding

Bericht door Zotvanpoezen »

Filou krijgt (lach niet!) zijn voer verspreid over ongeveer 6 tot 8 maaltijden tussen 4u en 21 uur. Telkens een kleine portie dieetvoer (In totaal 200 gram) of gewoon voer ( ongeveer 100 à 150gram) en een stukje gekookte kip. En 's middags dus die portie rauw.
Indien ik minder zou geven is hij echt niet te genieten (agressie, sproeien in het verleden). Voor 's nachts moet ik zelf een hapje in de voerautomaat laten anders drinkt hij zich uit frustratie te pletter en geeft hij dat daarna allemaal over. Hij is niet te dik, ik zal eens een foto van bovenaf nemen om te tonen.
Hier hebben ze het over 30-40gr per kg lichaamsgewicht in 2 tot 4 maaltijden
Dan kan ik hem gerust wat meer dan 50 gram ineens geven.
Mijn vorige kat at rond de 60 gram per portie en bleef daarmee lang op een gezond gewicht
Twee keer per dag dus 60 gram? een droomscenario.
Yuna (5kg) zit aan 120gr per dag en Bono (6,5kg) aan 140gr in 3 maaltijden (dus 40 tot 45 gr per keer).
Ook een droomscenario :lol:
Filou in twee à drie maaltijden van 50 gram voeren is absoluut niet mogelijk, vrees ik :-(
Dus ik zou op het oog voeren en kijken op welke hoeveelheid Filou er goed uit blijft zien.
Ik denk dat ik het zo zal doen... een iets grotere portie rauw voeren 's middags en kijken hoe hij het daarop doet.
Hij is er echt dol op en werkt het inderdaad redelijk snel naar binnen. Eens proberen met lange reepjes ipv brokken.
Zijn blikvoer moet hij trouwens van een likmat likken om trager te eten, daar is hij héél lang mee bezig :lol:

Bedankt voor de tips, Rik en Russian Mob :grin:
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie