Overzicht Kattenvoer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Diederik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:05

Overzicht Kattenvoer

Bericht door Diederik »

Hallo allemaal,

De afgelopen maanden heb ik gewerkt aan een overzicht waar je verschillend droogvoer en natvoer voor katten kunt vergelijken op analytische bestanddelen en prijs. Het is nu op een punt dat ik er zelf wel tevreden over ben, maar ik ben heel benieuwd naar jullie mening/input.

De overzichten zijn te vinden op https://huiskatteninfo.nl/droogvoer/ en https://huiskatteninfo.nl/natvoer/.

In het overzicht kunt je zelf kiezen welke kolommen je wel of niet wilt zien. Je kunt bijvoorbeeld de voedingswaarden bekijken maar ook alleen een beoordeling (bijv. wanneer je wat minder verstand hebt van voedingswaarden).

De formule die ik voor de beoordeling gebruikt heb is 1.2 x %eiwitten + 1.1 x %vet - %koolhydraten + %vezels. Het voer met de hoogste score krijgt 5 sterren en zo loopt het af tot 1 ster voor de 20% met de laagste score. Vooral eiwitten en ook vetten verhogen dus de score. Koolhydraten (behalve vezels) tellen als strafpunten. Als je ideeën hebt voor verbeteringen van deze formule is dat zeker welkom!

Mocht het kattenvoer wat jij hebt er niet tussen staan dan kun je onder de tabel een formulier vinden om de score te berekenen.

Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden! Dat geldt voor diegenen die veel van kattenvoer weten maar ook voor wie zich niet in kattenvoer verdiept heeft. Mijn doel is om hierin echt onderscheidend te zijn van andere websites door een zo uitgebreid, objectief en overzichtelijk mogelijk overzicht te maken waarmee iedereen uit de voeten kan. Daarbij zijn alle ideeën voor verbetering welkom!
Diederik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:05

Re: Overzicht Kattenvoer

Bericht door Diederik »

Hoi,

Ik plaats toch nog een keer een berichtje omdat het me een beetje onzeker maakt dat er niemand gereageerd heeft op mijn bericht.

Nu weet ik niet zo goed welke conclusie ik hieruit moet trekken. Is er geen behoefte aan een overzicht als deze? Zijn er al genoeg anderen (waar ik geen weet van heb) die beter zijn? Of heeft het een andere reden?

Als je de moeite zou willen nemen even te reageren zou ik dat heel fijn vinden. Er is erg veel tijd gaan zitten in het maken van dit overzicht en het lijkt me ook leuk om dit verder uit te werken met goede ideeën. Dit forum leek me een goede plek om deze vraag te stellen.
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Overzicht Kattenvoer

Bericht door Coraline »

Wat een werk en tijd heb je er in gestoken ja! Knap en een doorzettingsvermogen.
Ikzelf heb een slechte concentratie om te lezen en kan er dus niets over zeggen.
Maar als ik op zoek zou zijn naar info over welk voer ik moet kiezen is dit erg fijn.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Overzicht Kattenvoer

Bericht door Rik »

Ik ben er nog heb tijd voor gehad om er echt in te duiken. Maar ik haal de meeste info van https://www.voerwijzer.com/ en https://www.catmoneo.nl/

Tevens kon ik niet doorklikken op de artikelen omdat mijn adblocker dat tegenhoudt (maar goed, dat is alleen bij mij). Maar ik zag prijzen van boven de €10/kg (en zelfs tot €99/kg) staan voor natvoer. Dat betekend dat er erg veel natvoeren staan in kleine verpakkingen (wat er duur is). Ik zou eerfer kiezen voor de blikken van 400gr (ook voor één kat).

En om dan bv Felix en Whiskas varianten 5 of 4 sterren te geven... (waar veel smaakmakers inzitten om een kat verslaafd daaraan te maken en tevens erg weinig vlees bevat)... dan heeft die berekening/beoordeling voor mij niet zoveel waarde (lees: geen enkele). Vergelijk maar eens een paar merken en soorten met de reviews/blogs op catmoneo.

Wel de complimenten dat je de tijd erin gestoken hebt maar mijns inziens zou je op heel veel soorten toch iets kritischer kunnen zijn (zoals bij catmoneo) maar dat is mijn mening.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Diederik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:05

Re: Overzicht Kattenvoer

Bericht door Diederik »

@Caroline
Bedankt voor je reactie. Fijn om te horen dat je dit overzicht fijn zou vinden, dat motiveert zeker om het verder te verbeteren!

@Rik
Bedankt voor je reactie met feedback er zitten zeker punten tussen waar ik iets mee kan.
Rik schreef: 02 apr 2021 21:06 Maar ik zag prijzen van boven de €10/kg (en zelfs tot €99/kg) staan voor natvoer.
Klopt deze staan ertussen, maar er staan ook prijzen tussen van minder dan €3/kg. Je kunt sorteren op prijs, de (grote) goedkopere blikken bovenaan komen. Het voer met €99/kg is een fout. Ik had iets gemaakt zodat de prijzen automatisch worden bijgewerkt naar de actuele prijs, maar dit werkt dus niet goed (ga ik aanpassen).


Rik schreef: 02 apr 2021 21:06 En om dan bv Felix en Whiskas varianten 5 of 4 sterren te geven...
...Vergelijk maar eens een paar merken en soorten met de reviews/blogs op catmoneo.
Het idee van de formule was juist dat deze objectief zouden en enkel kijkt naar voedingswaarden. Het idee is ontstaan omdat ik op review sites vaak inconsequente conclusies lees. Om maar een voorbeeld te noemen schrijft catmoneo in haar conclusies het volgende.

Yarrah bio natvoer met 47,4% eiwitten (in droge materie): "Het bevat wel redelijk veel eiwitten"
From <https://www.catmoneo.nl/review-yarrah-bio-natvoer/>

Reske bio natvoer met 52,8% eiwitten (in droge materie) "Omdat … komt het voor mij weg met de nét te lage hoeveelheid eiwitten."
From <https://www.catmoneo.nl/renske/>

Dit is slechts een van de vele voorbeelden en ik kom ze ook op andere review sites tegen.


De formule is gebaseerd op de achterliggende gedachte die catmoneo (en andere sites) hebben bij wat goed kattenvoer is ("hoog in eiwitten, laag in calorieën).
Dat betekent niet dat de formule zo perfect is en ik wil ook graag met jou/jullie nadenken over een betere formule voor de beoordeling.



N.a.v. je reactie heb ik eens beter gekeken naar de volgende twee producten,
Felix krijgt op huiskatteninfo inderdaad 5 sterren en Yarrah krijgt er "slechts" 4. Ik zou verwachten dat Yarrah boven Felix komt.
https://huiskatteninfo.nl/natvoer/felix ... st-kitten/
https://huiskatteninfo.nl/natvoer/yarra ... pate-rund/
Ik denk het hier misgaat doordat felix minder water bevat. Omdat er in natvoer (in tegenstelling tot droogvoer) altijd meer eiwitten zitten in verhouding tot koolhydraten krijgt natvoer met minder water een hogere score.

Het probleem van het water kan ik oplossen door naar droge materie te kijken maar ik kan de formule ook helemaal aanpassen zoals hieronder (in beide gevallen worden de scores wel omgedraaid):

Score=Eiwitten/koolhydraten
Het is de verhouding tussen eiwitten en (verteerbare) koolhydraten. Veel eiwitten in verhouding tot koolhydraten is een hogere score. Heeft een voer bijvoorbeeld 7x zoveel eiwitten als koolhydraten dan scoort deze beter dan een voor wat 6x zoveel eiwitten heeft als koolhydraten.

Ik hoop dat je je beter kunt vinden in de nieuwe formule zodat er wel waardevolle scores uitkomen. De vorige op basis van pluspunten/strafpunten was inderdaad niet ideaal voor natvoer.
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Overzicht Kattenvoer

Bericht door Ani »

Je hebt er heel veel werk aan gehad lijkt mij Diederik. Het is mooi dat er zoveel verschillende merken te vinden zijn. Qua kwaliteit vind ik het zelf prettig als er specifieke informatie te vinden is over de samenstelling van het voer (hoeveelheid vlees/vis, vulmiddelen, welke toevoegingen, biologische afkomst etc.)
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Overzicht Kattenvoer

Bericht door Rik »

Diederik schreef: 04 apr 2021 13:55 Ik denk het hier misgaat doordat felix minder water bevat. Omdat er in natvoer (in tegenstelling tot droogvoer) altijd meer eiwitten zitten in verhouding tot koolhydraten krijgt natvoer met minder water een hogere score.

Het probleem van het water kan ik oplossen door naar droge materie te kijken maar ik kan de formule ook helemaal aanpassen zoals hieronder (in beide gevallen worden de scores wel omgedraaid):
Uiteraard moet je van DMB (dry matter basis) uitgaan. Anders loop je appelen met peren te vergelijken.

Wat ik bij catmoneo juist wel zo fijn vind is dat er dieper ingegaan wordt op de daadwerkelijke ingrediënten. Zoals de E427 of E499 bij Felix maar ook het feit dat minstens 50% van de vermelde eiwitten plantaardig zijn (niet goed voor een kat). Of de extra andere smaakmakers in bepaalde merken. Dat komt er met alleen een analytische vergelijking niet uit.

Tevens wil die analytische analyse niet alles zeggen.
Zo is bijvoorbeeld de calcium-fosfor verhouding ook van belang. Je wilt ook weten welke E-toevoegingen erin zitten. Vitamines en mineralen. Maar ook de ingrediënten zelf in percentages (wat sommige merken heel slecht geven) zoals Ani ook aangeeft.

Het vergelijken van eiwitten en koolhydraten vind ik ook te kort door de bocht. Je hebt ook plantaardige eiwitten. Maar ook gehydrolyseerde eiwitten en eiwitten uit vleesmeel. Die zijn echt niet allemaal van dezelfde kwaliteit. https://www.catmoneo.nl/eiwitten/

Uiteraard kun je het heel objectief houden met ingrediënten (die je nu nog niet hebt), analytische analyse en toevoegingen (die er ook nog niet staan). Maar je mist dan toch de echte diepgang in onderzoek en testen (review) die bij sommige merken wel nodig zou moeten zijn (zoals die E499 en plantaardige eiwitten bij Felix om er maar één de noemen). Maar op zich kan een objectieve site met alleen een correcte ingrediënten lijst, analytische analyse en toevoegingen wel handig zijn. Maar of je daar dan een score aan moet verbinden die misschien helemaal niet juist zou kunnen zijn omdat er geen rekening gehouden is met kwaliteit van ingrediënten, eiwitten, toevoegingen e.d.....?

Verder miste ik Animonda Carny, MAC's cat en Feringa. Juist de merken natvoer in 400gr blikken die ik wel redelijk goed vind en redelijk geprijsd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Diederik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:05

Re: Overzicht Kattenvoer

Bericht door Diederik »

Dank je wel voor jullie reacties!

Ik ben het helemaal met jullie eens dat de ingrediënten zeker ook van belang zijn! Dit gaat ook zeker in het overzicht erbij komen en ik ben alvast aan het nadenken hoe ik een objectieve score voor de ingrediëntenlijst kan berekenen. Het idee is dan om een score voor voedingswaarden én een score voor ingrediënten te laten zien (of alleen de voedingswaarden en ingrediënten als je de beoordelingen uitvinkt boven de tabel). Verder ben ik van plan de allergenen ook uit de ingrediënten lijst te halen en deze in de tabel weer te geven.

Dit is wel inderdaad best veel werk allemaal en ik denk dat het nog wel weer een paar maanden duurt voordat ik alles rondom de ingrediënten goed genoeg vindt om ook echt op de website te zetten. Vandaar dat ik nu alvast feedback vraag over het gedeelte van de voedingswaarden, mocht het concept geen potentie hebben ga ik er niet nog veel meer tijd insteken. Het voordeel is wel dat als het eenmaal klaar is het heel makkelijk bij te houden en uit te breiden is. Ik hoef dan alleen maar de gegevens van de etiketten over te nemen om een product aan te passen(bij een nieuw recept) of toe te voegen. Zeker als de prijzen zichzelf dagelijks (zonder fouten) updaten is het makkelijk actueel te houden.

Om de beoordeling te verbeteren heb ik voor natvoer nu gebruik gemaakt van de verhouding in droge materie. Dit heeft er inderdaad voor gezorgd dat veel voeren een nieuwe beoordeling hebben gekregen. Vind je/jullie deze zo logisch puur op basis van voedingswaarden? Calcium, fosfor en andere mineralen en vitamines heb ik niet meegenomen omdat dit er heel vaak niet vermeld wordt (moet je dan producten met een slechte verhouding slechter of juist net iets beter beoordelen dan "hetzelfde" product wat het niet vermeld).

Verder heb de tabel aangepast zodat hier nu de percentages van de droge materie worden getoond. Is het nuttig is om ook nog de oorspronkelijke (niet genormaliseerde) percentages in de tabel te tonen? Ik wil ze in ieder geval op de "detailpagina" van het product beiden (genormaliseerd en oorspronkelijk) tonen.

Ik ga voor je kijken of ik de voedingswaarden van Animonda Carny, MAC's cat en Feringa kan vinden en dan voeg ik ze voor je toe. :smile:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Overzicht Kattenvoer

Bericht door Rik »

Die drie kun je op zooplus vinden (samen met heel veel andere). Daar kijk ik ook vaak naar de ingrediënten en analyse.

Van de artikelen waar geen percentages bij staan wordt ik altijd al kriegelig. Zo heeft Hills en RC dat ook vaak niet. Je kunt dan echter wel zien aan de eerste paar ingrediënten waarvan het meeste inzit want ze zijn wettelijk verplicht de volgorde aan te houden van veel naar minder.

Ik blijf het bijzonder vinden dat dit artikel 4 sterren krijgt (met maar 4% echt vlees)
https://huiskatteninfo.nl/natvoer/felix ... dag-feest/
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ten/566958

Bowy* was daar vroeger helemaal verslaafd aan, aan die gelei. Vol met smaakmakers. Probeer dan maar eens met een kat over te schakelen naar nierdieet :(

Als de site echt helemaal compleet zou zijn zou het wel een goed naslagwerk kunnen worden.

Site is overigens niet zo snel en heeft af en toe bij mij ook problemen om te laden.

Heeft Hill’s Feline Pouch Adult Sterilised maar 1% eiwit en 77% koolhydraten? Ben benieuwd hoe een kat daar op kan overleven :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Diederik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:05

Re: Overzicht Kattenvoer

Bericht door Diederik »

Rik schreef: 06 apr 2021 20:10 Als de site echt helemaal compleet zou zijn zou het wel een goed naslagwerk kunnen worden.
Yes! :grin: Daar ga ik voor. Jij zal dan waarschijnlijk meer kijken naar de percentages en ingrediënten lijst, maar voor mensen die zich niet verdiept hebben in het lezen van etiketten zijn de beoordelingen en prijs dan weer handig. Maar dan vindt ik wel dat mensen die zich er wel in verdiept hebben achter de manier van beoordelen moeten staan.
Rik schreef: 06 apr 2021 20:10 Site is overigens niet zo snel en heeft af en toe bij mij ook problemen om te laden.
Kan kloppen inderdaad, as ik veel dingen aanpas (zoals de beoordelingen van alle producten) moet de cache opnieuw gebouwd worden en is de site tijdelijk wat minder goed bereikbaar.
Rik schreef: 06 apr 2021 20:10 Ik blijf het bijzonder vinden dat dit artikel 4 sterren krijgt (met maar 4% echt vlees)
https://huiskatteninfo.nl/natvoer/felix ... dag-feest/
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ten/566958

Bowy* was daar vroeger helemaal verslaafd aan, aan die gelei. Vol met smaakmakers. Probeer dan maar eens met een kat over te schakelen naar nierdieet :(
Die pagina was nog niet aangepast in de cache, op https://huiskatteninfo.nl/natvoer/ vind je na een update wel direct de juiste beoordelingen. De Felix varianten krijgen nu 1 tot max 3 sterren. Maar ik kan me voorstellen dat je dat alsnog 1 tot 3 sterren teveel vindt ;-) Zijn nierproblemen bij Bowy de reden geweest dat je je zo in kattenvoer bent gaan verdiepen?

Enkel de analyse van voedingswaarden geeft inderdaad een vertekend beeld, ik denk dat met een beoordeling van ingrediënten dit soort merken door de mand vallen. Om nog een voorbeeld te noemen krijgt deze https://huiskatteninfo.nl/natvoer/whisk ... t-classic/ 5 sterren voor voedingswaarden. Op zich zijn deze ook niet slecht vergeleken met andere merken (ruim 73% ewit en < 3% verteerbare koolhydraten). Wanneer ik de ingrediënten zie (vlees en dierlijke bijproducten, plantaardige eiwitextracten, suikers, mineralen) vermoed ik dat dit product hiervoor niet meer gaat krijgen dan één ster. Blijkbaar kun je met slechte kwaliteit ingrediënten wel een product maken met veel eiwitten en weinig suikers.
Rik schreef: 06 apr 2021 20:10 Heeft Hill’s Feline Pouch Adult Sterilised maar 1% eiwit en 77% koolhydraten? Ben benieuwd hoe een kat daar op kan overleven :lol:
Oeps foutje gemaakt met het percentage eiwitten, heb hem aangepast.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Overzicht Kattenvoer

Bericht door Rik »

Diederik schreef: 08 apr 2021 19:34 Zijn nierproblemen bij Bowy de reden geweest dat je je zo in kattenvoer bent gaan verdiepen?
Bowy kreeg op 18 jarige leeftijd een tia. Onderzoek wees uit een 'niet te meten' hoge bloeddruk en nierfalen. En omdat ze wat slechter at kreeg ik metacam mee :evil: Na eigen onderzoek bleek dat je dat dus niet aan nierpatiëntjes mag geven. Sindsdien weet ik dat ik mezelf moet verdiepen in dingen en niet zomaar alles van een dierenarts aan kan nemen. Vanaf dat moment (2014) ben ik ook op het forum gekomen en heb me inderdaad heel erg verdiept in alles voor de kat (naast eten ook over gezondheid en ziektes e.d.).

Bowy was echt verslaafd aan de gelei van Felix. Na heel veel moeite kreeg ik er ook we wat nierdieet in. Mijn huidige te katten staan dan ook op KVV (met heel af en toe een blikweekje ter afwisseling). Mooiste zou zijn barf (echte grote stukken vers vlees, orgaan en bot en goed voor de tanden) maar als je per maaltijd maar 50gr geeft lijkt me dat erg lastig. Maar het wordt wel gedaan.

Verder ben ik redelijk antibrok. Ik begrijp wel dat mensen het geven en makkelijk vinden maar ik denk ook dat brok een grote oorzaak is van veel medische aandoeningen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Diederik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:05

Re: Overzicht Kattenvoer

Bericht door Diederik »

Zeker goed dat je je erin bent gaan verdiepen! Het kan nooit kwaad om je informatie van verschillende bronnen te halen. Dierenartsen hebben als het goed is ook de nodige kennis, maar kunnen ook altijd iets over het hoofd zien (helaas) :-(
KVV is een verbetering op Felix inderdaad! Ik moet bekennen dat ik met daar nooit echt in verdiept heb. Dacht dat het lastig en duur zou zijn, maar dat lijkt misschien nog wel mee te vallen zie ik nu na wat meer lezen erover. Misschien dat ik in de toekomst deze ook nog toe kan voegen (eerst natvoer/droogvoer uitbreiden).

Ik snap wel dat je antibrok bent, als je puur naar gezondheid kijkt is het ook geen goed optie. Wanneer ik het beste(!!!) droogvoer (https://huiskatteninfo.nl/droogvoer/nat ... ore-adult/) invul in het formulier van natvoer op https://huiskatteninfo.nl/natvoer/#berekenen krijgt deze slecht 2 sterren (die vergelijking is op basis van dm analyse). Weer beetje appels met peren vergelijken misschien, maar het geeft wel een beeld vind ik (droogvoer dus veel meer koolhydraten en minder eiwitten). En dan is er geen rekening mee gehouden dat katten met brokken nauwelijks water binnen krijgen via hun voeding.

Nogmaals dank voor al je feedback, het heeft de overzichten wel beter gemaakt vind ik. Wellicht dat ik in de toekomst op dit forum nog hulp vraag bij het beoordelen van de ingrediënten, ik hoop dat je me ook dan weer wil helpen :smile:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Overzicht Kattenvoer

Bericht door Rik »

Diederik schreef: 10 apr 2021 11:23 Dierenartsen hebben als het goed is ook de nodige kennis, maar kunnen ook altijd iets over het hoofd zien (helaas) :-(
Nou, dat is mij de afgelopen jaren dus vies tegengevallen (ook n.a.v. verhalen hier op het forum). Dierenartsen die echt fouten maken. Zoals metacam voorschrijven aan nierpatiëntjes. En toen Bowy een jaar of 4 of 5 was stopte ze met eten. "Nee meneer, het is echt geen haarbal, ik voel niets". Vervolgens bijna een week opgenomen waarna ik haar toch mee naar huis kreeg met een inslaapadvies als ze de volgende dag thuis niet zelf zou eten. Thuisgekomen komt ze uit de reismand, twijfelt even en kotst dan een enorme haarbal uit. En valt vervolgens aan op haar etensbakje. Toen had ik al voorgenomen nooit meer iets zonder meer aan te nemen van een dierenarts zonder extra zelf-onderzoek.

Ook weten de meeste dierenartsen bar weinig van voedsel voor katten. Ze krijgen tijdens hun hele opleiding maar een paar uur les over voedsel voor dieren en dat is nota bene nog gesponsord door Hills en Royal Canin. Het asiel en aangesloten dierenarts in Eindhoven vinden ook dat brokken beter is voor katten (wegens het welbekende "goed voor de tanden"-fabeltje). Uitermate triest (zeker voor een asiel en dierenarts).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Overzicht Kattenvoer

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb het nog niet grondig bekeken, maar wat voor mij een minpunt is: Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen plantaardige en dierlijke eiwitten, de ingrediënten staan er niet bij (als ik ze elders opzoek vind ik vage ingrediënten zoals "plantaardige en dierlijke bijproducten") terwijl ik dit heel belangrijk vind. Ik zie hier ook nergens staan of een product compleet of aanvullend is. De beoordelingen van de producten vind ik dus ook niet correct. En er ontbreken tussen andere merken die "beste" merken genoemd worden wel veel merken die eigenlijk wel 5 sterren zouden verdienen op basis van (goede)eiwitten, vetten, koolhydraten, transparante en goede ingrediënten, smaakstoffen, conserveringsmiddelen, additieven, complete voeding enz... (want deze laatste zijn ook heel belangrijk ;-) )

Sorry voor mijn negativiteit :oops: .
Ik weet dat je er heel veel tijd in gestoken hebt. Maar je vroeg om een mening ;-) ...
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Diederik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:05

Re: Overzicht Kattenvoer

Bericht door Diederik »

Hoihoi,

Sorry voor mijn late reactie. Ik zie je berichtje net pas. Bedankt voor het geven van je mening, het is goed om te weten wat er nog verbeterd kan worden. Wat je aangeeft het komt redelijk overeen met wat Rik ook aangaf dus ben ik er al wel een beetje mee bezig geweest. Alleen maar fijn dus om te horen dat dit het juiste is geweest ;)

De beoordeling is nu nog puur op basis van de voedingswaarden (hoeveelheid eiwitten, koolhydraten enz.), ik heb het kopje in de tabel aangepast zodat dit duidelijker is. Ook heb ik van veel kattenvoer de ingrediëntenlijst opgezocht en in het overzicht opgenomen. Hopelijk geeft dit al een wat vollediger beeld zo.

Het uiteindelijke doel is om ook een beoordeling van de ingrediëntenlijst toe te voegen. Met pluspunten voor (veel) goede ingrediënten en minpunten voor slechte ingrediënten (plantaardige eiwitten, granen, suikers enz.). Als ik zover ben wil ik op dit forum ook input vragen over wat goed en slechte ingrediënten zijn, ik zou het leuk vinden als je daar ook over mee wil denken.
Op dit moment ben ik nog bezig om de hoeveelheden van de ingrediënten nauwkeuriger te kunnen bepalen op basis van de volgorde. Dit wil ik namelijk ook mee laten wegen. Dat blijkt wat lastiger dan ik in eerste instantie dacht maar daar maak ik wel even een nieuw topic voor aan.
Plaats reactie