Hoeveelheid en aantal keren voeding

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
WanWeef
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 mar 2021 18:32

Hoeveelheid en aantal keren voeding

Bericht door WanWeef »

Ha allemaal,
Vraag: onze katten krijgen alleen brokjes en een keer per dag. Nou ben ik van eerdere katten gewend dat ze dat heel mooi doseren maar deze twee eten in no time hun bakjes leeg. Ze doen er Max 4 uur over. En hebben vervolgens 20 uur geen eten. En ze zijn de laatste uren voor etenstijd volledig gefixeerd op eten. Ze hebben licht overgewicht dus we meten het af. Dit voelt niet fijn voor ze, hebben jullie mss tips?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Hoeveelheid en aantal keren voeding

Bericht door Zotvanpoezen »

Zijn ze dan zolang alleen? Je kan antischrokkommetjes aanbieden, voerpuzzels, voerautomaat...
Hoe minder vaak ze eten krijgen en hoe meer dat het voer afgewogen wordt, hoe meer ze gefixeerd raken op eten!

Het is veel beter om ze vaak kleine hoeveelheden te laten eten. En nog beter: natvoer geven.
Mijn katjes vragen gemiddeld 8 tot 10 keer eten per dag :lol:
Er staan ook brokjes permanent klaar in voerpuzzels. Daar komen twee van mijn katten af en toe wat uitpeuteren. De andere eet alleen maar natvoer.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hoeveelheid en aantal keren voeding

Bericht door Anne »

Ik zou het voer niet in 1 x geven, dit lijkt mij niet goed voor de maag als ze zich gelijk overeten
Je zou over de gehele dag meer voermomenten kunnen maken en als ze moeten afvallen zou je de brokjes kunnen afwegen
natvoer is uiteraard ook belangrijk
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
WanWeef
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 mar 2021 18:32

Re: Hoeveelheid en aantal keren voeding

Bericht door WanWeef »

Zotvanpoezen schreef: 14 mar 2021 06:34 Zijn ze dan zolang alleen? Je kan antischrokkommetjes aanbieden, voerpuzzels, voerautomaat...
Hoe minder vaak ze eten krijgen en hoe meer dat het voer afgewogen wordt, hoe meer ze gefixeerd raken op eten!

Het is veel beter om ze vaak kleine hoeveelheden te laten eten. En nog beter: natvoer geven.
Mijn katjes vragen gemiddeld 8 tot 10 keer eten per dag :lol:
Er staan ook brokjes permanent klaar in voerpuzzels. Daar komen twee van mijn katten af en toe wat uitpeuteren. De andere eet alleen maar natvoer.
Nee, we zijn de hele dag thuis zelfs...dank voor de tips! Het zijn de katten van mijn vriendin en voor mij is dit fenomeen wennen. Ik ben niet anders gewend dan dat ik mijn kat 1 of 2 keer eten geef en hij het vervolgens netjes over de dag verdeelt. Vaak was er nog wat over dan zelfs. Maar het is duidelijk: Dit is gedrag dus we gaan er wat aan doen!
WanWeef
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 mar 2021 18:32

Re: Hoeveelheid en aantal keren voeding

Bericht door WanWeef »

Anne schreef: 14 mar 2021 11:33 Ik zou het voer niet in 1 x geven, dit lijkt mij niet goed voor de maag als ze zich gelijk overeten
Je zou over de gehele dag meer voermomenten kunnen maken en als ze moeten afvallen zou je de brokjes kunnen afwegen
natvoer is uiteraard ook belangrijk
Gaan we doen, dank!
WanWeef
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 mar 2021 18:32

Re: Hoeveelheid en aantal keren voeding

Bericht door WanWeef »

Anne schreef: 14 mar 2021 11:33 Ik zou het voer niet in 1 x geven, dit lijkt mij niet goed voor de maag als ze zich gelijk overeten
Je zou over de gehele dag meer voermomenten kunnen maken en als ze moeten afvallen zou je de brokjes kunnen afwegen
natvoer is uiteraard ook belangrijk
Ik hoor net dat onze dierenarts natvoer afraadt en adviseert alleen maar brokjes te geven ivm hun gebit...
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hoeveelheid en aantal keren voeding

Bericht door Anne »

Ja dat hoor je meer maar dat is een fabeltje
Natvoer is beter ivm het vocht
Katten eten normaliter prooidieten en deze bestaan grotendeels uit vocht
Van nature hebben ze daarom weinig dorst prikkels en als je alleen brokjes geeft krijgen ze te weinig vocht
Vocht is ook goed om de blaas te doorspoelen 😉
Daarom zijn er theorieën dat alleen droogvoer blaasgruis veroorzaakt
Ik doe altijd extra water bij het natvoer en heb een waterfontein
Water zien stromen stimuleert om te drinken
Je zou ze een paar x p week eendagkuikrns kunnen geven, dat geknaag is goed voor hun tandjes
De meeste dierenwinkels hebben dat wel in de vriezer
Ik geef ze dat altijd buiten ivm de rommel alhoewel ze alles opeten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoeveelheid en aantal keren voeding

Bericht door Rik »

WanWeef schreef: 15 mar 2021 19:36 Ik hoor net dat onze dierenarts natvoer afraadt en adviseert alleen maar brokjes te geven ivm hun gebit...
Ja, ze zijn er nog steeds. Dierenartsen die niets van voeding voor katten afweten. Dit is echt in en in triest :evil:

Dat brokjes beter zijn dan natvoer is echt een hardnekkig fabeltje. Het is niet zo dat natvoer beter is voor het gebit maar brokjes bevatten koolhydraten (anders kunnen ze geen brokjes vormen) en bij een kat valt zijn brokje direct uit elkaar bij het eten. Het schuurt ook niet juist over de tanden (omdat een kat anders eet). En die koolhydraten geven extra tandplak. Tevens is een kat een carnivoor en is beter gebaat bij hoog vleesgehalte (wat in brokjes vaak lager is). Als brokjes zouden helpen tegen tandplak dan zouden koekjes ook helpen bij mensen... Nou... zo werkt het dus niet.

Natvoer is voor tandplak vaak ook niet beter maar op die manier krijgt de kat in ieder geval nog genoeg vocht binnen. Wil je echt goed voer geven dan zou je kunnen gaan barfen. Echte prooidieren geven in zijn geheel. Op die manier wordt het gebit goed aan het werk gezet. Wil je een tussenoplossing dan kun je ook KVV (vers gemaken vlees) geven en regelmatig een kippennekje, eendagskuiken of sardientje.

Maar ja... probeer dat maar eens een dierenarts wijs te maken. Ongelooflijk dat er nog steeds praktijken die dit fabeltje in stand houden.

Waarom brokjes niet helpen tegen tandplak bij katten

Zo houd je het gebit schoon – en waarom dat belangrijk is
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Hoeveelheid en aantal keren voeding

Bericht door Zotvanpoezen »

Rik schreef: 15 mar 2021 20:13 Ja, ze zijn er nog steeds. Dierenartsen die niets van voeding voor katten afweten. Dit is echt in en in triest :evil:

Dat brokjes beter zijn dan natvoer is echt een hardnekkig fabeltje.
...
Maar ja... probeer dat maar eens een dierenarts wijs te maken. Ongelooflijk dat er nog steeds praktijken die dit fabeltje in stand houden.
Hier hetzelfde ;-) : Filou heeft soms problemen om te poepen? RC Fibre response! Filou heeft last van ontstoken tandjes? RC Dental! Filou geef vaak over? Oh, geef sensitive brokjes of hypo allergeen. Zit minder vet in.
:lol: :lol: :lol:
Dit is wel off topic, maar ik geef mijnheer Filou alleen natvoer! Ik heb maandenlang uitgeprobeerd welke vleessoorten hij wel of niet verdraagd. Ik let ook op met het vetgehalte in zijn voer. Ik geef hem dagelijks een stukje rauw (in het begin had hij moeite om te kauwen, maar nu niet meer) Voor de constipatie problemen voeg ik wat phsylliumvezels toe aan zijn natvoer. Probleem opgelost. (Dat zit trouwens ook in de "Fibre" variëteiten van de brokjes, maar indien de kat te weinig vocht binnenkrijgt met de brokjes, zorgen de vezels voor constipatie ;-) )

Ik zorg ook voor veel drinkplaatsen en voeg extra vocht toe aan het natvoer ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Hoeveelheid en aantal keren voeding

Bericht door Ani »

Er zijn ook ‘brokjes’ zonder toevoegingen als granen, hormonen, vulmiddel ed. Bijvoorbeeld van Ziwipeak, deze bevatten vrijwel volledig vlees en/of vis en wordt luchtgedroogd. Daar moeten katten echt op kauwen om ze te eten. Op www.voerwijzer.com zijn meerdere (en goedkoper) kwalitatieve merken voor brokjes te vinden.

Qua tandverzorging kan kauwspeelgoed ondersteunen, bij Zooplus is er een aanbod van speelgoed met matatabi,

Hier wordt er regelmatig gespeeld en gekauwd aan bv deze:
https://www.zooplus.nl/shop/katten/spee ... zoo/840917
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
WanWeef
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 mar 2021 18:32

Re: Hoeveelheid en aantal keren voeding

Bericht door WanWeef »

Dank allen! Ik heb 30 jaar katten gehad maar mijn vriendin is een newbie en luistert dus naar de DA. Ik had mijn laatste kat op raw food en dat ging prima. 100% waar dat katten carnivoren zijn en gewend zijn aan een droge omgeving (weinig water). Vraag me alleen af of deze (Britse kortharen) niet al te veel gedomesticeerd zijn maar dat is een ander verhaal. We hebben in ieder geval brokjes zonder graan en 2 fonteintjes staan. Maar ik vind dat ze best veel drinken dus we gaan zeker aan het natvoer. 2 keer per dag eten geven gaat ook direct al een stuk beter. Dus nu wordt het 1 x droog en 1 x nat. De hele dag brokjes durf ik nog niet ivm gewicht.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Hoeveelheid en aantal keren voeding

Bericht door Zotvanpoezen »

Is het geen optie om op rauw overstappen, zoals bij je laatste kat ;-) ?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
WanWeef
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 mar 2021 18:32

Re: Hoeveelheid en aantal keren voeding

Bericht door WanWeef »

Zotvanpoezen schreef: 19 mar 2021 10:04 Is het geen optie om op rauw overstappen, zoals bij je laatste kat ;-) ?
Ja op zich wel. Ik zag de eerste kat enorm goed reageren, zijn vacht glansde meer, etc. Maar bij de laatste, die ik getraumatiseerd bij een junk had weggehaald, weer niet. Die at ook alles in 1 keer op (wat ook moet bij rauw...) en ging zeuren. Toen ben ik teruggegaan naar brokjes, die hij vervolgens weer netjes ging verdelen over de hele dag. Maf inderdaad :grin:
Plaats reactie