Overstappen naar ander voedingspatroon

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Imrhien
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2021 12:35

Overstappen naar ander voedingspatroon

Bericht door Imrhien »

Goedemiddag,

Sinds anderhalve maand heb ik 2 kittens in huis van nu bijna 7 maanden, Ronja en Freya. Ze hebben een moeilijke start gehad met beiden een navelbreuk en hoewel ik ze in het begin continu voorzag van brokjes, ben ik in overleg met de dierenarts overgegaan naar meerdere keren per dag de beetje en volledig afgemeten op gewicht omdat ze volgens haar van binnen al aan het vervetten waren.
Het resultaat hiervan was dat ze beiden in 2 weken tijd ruim 200 gram waren afgevallen.
Nu heb ik op heel veel plekken gelezen dat een kat in principe beter altijd eten ter beschikking kan hebben omdat zij steeds kleine beetjes eten en niet meer dan ze nodig hebben en dit heb ik vóór de operatie ook zo ervaren.
Daar ik binnenkort ook weer hoop te kunnen gaan werken, wil ik graag weer terug naar hoe het eerst was; gewoon continu een gevuld bakje waar ze zelf naar behoeven uit kunnen eten. Ze zijn verder immers helemaal gezond en hebben ook geen speciale voeding.
Gisteren ben ik hiermee begonnen en tot mijn schrik merkte ik dat Ronja nu ineens haar hele bak leeg at (ze schrokt het niet op), en daarna ook probeerde het bakje van Freya leeg te eten, die het wel tussentijds liet staan.
Later op de avond merkte ik dat ook Freya alle brokjes op begon te eten en nu, de volgende dag, valt Ronja weer aan alsof ze nooit te eten krijgt maar Freya eet nu helemaal niks en zat vanmorgen ook te kokhalzen, ik kon alleen niks van braaksel vinden.
Mijn vraag hierin is; hebben meer mensen ervaring met het (terug) overstappen naar dit voedselpatroon en hoe hebben zij dit gedaan?
Zou het kunnen dat Ronja uiteindelijk wel doorkrijgt dat ze toch wel voldoende krijgt en dus niet alles in één keer hoeft te verorberen en kan het zijn dat Freya nu last heeft en daarom niets wil eten op dit moment?
Ik hoop dat iemand mij hier wat wijzer in kan maken. Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Overstappen naar ander voedingspatroon

Bericht door Rik »

Zijn ze allebei ook gecastreerd (poezen worden ook gecastreerd omdat eierstokken verwijderd worden).

Zelf ben ik overigens meer voor maaltijden dan free-feeding.
https://www.catmoneo.nl/hoe-vaak-eten/
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... -kat-eten/
https://www.catmoneo.nl/feiten-over-kattenvoer/
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... -kat-eten/
You're Feeding Your Cat All Wrong!

Maar als je zich perse brokken wilt blijven geven met free-feeding zijn er wel sites die uitleggen hoe je dit zou kunnen proberen.
https://blog.lekkerinjevacht.com/oversc ... rkt-voeren
Maar daar heeft ze het dus over voer dat minder energie bevat. Dan ga je dus naar een onnatuurlijk dieet voor de kat. Brokken met vulmiddel alleen maar om onbeperkt te kunnen geven. Niet mijn keuze.

Hier kon Bono voor hun castratie ook geen maat houden en ben ik toen ook overgestapt op maaltijden van kwalitatief goed natvoer.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Overstappen naar ander voedingspatroon

Bericht door Synemios »

Is een timerbak anders geen idee voor als je werkt?
Ik geef hier sommigen meerdere malen kleine beetjes.

Luna mag eten wat ze wil ( chipbak)

Lizzy krijgt afgewogen en dat verdeel ik in 2 keer, maar daarnaast krijgt zij ook meerdere keren natvoer / kvv

Voor Timmy heb ik voor de nacht een timerbak omdat hij gaat braken als hij te lang niets eet.
Een hele nacht niets eten is te lang voor hem.
Maar hij krijgt samen met de andere 2 meerdere malen per dag eten.

Het ligt dus ook aan de kat.
Ik gebruik hier chipbakken en voor vers gewoon iedereen apart zodat ze niet kunnen stelen van elkaar.
Voor de timerbak die heb ik in een ruimte gezet met een chipkattenluik zodat ook daar niemand behalve Timmy bij kan,
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Overstappen naar ander voedingspatroon

Bericht door marloes501 »

Ik heb mijn vorige poes overgezet van 3 keer per dag voeren naar onbeperkt voeren.
Dat heb ik als volgt gedaan en werkte prima.
Je neemt de hoeveelheid voer die je kat per dag mag krijgen en verdeeld dit gedurende een aantal weken in steeds kleinere maar meer porties.
Stel je kat mag 50 gram droogvoer per dag (dit kun je meestal vinden op de verpakking van het kattenvoer) dat verdeel je normaal gesproken over 3 porties, maar als je ze naar onbeperkt voer wilt overzetten verdeel je de 50 gram de eerste 2 dagen over 4 porties, dag 2-4 verdeel je de 50 gram over 5 porties dag 5-7 verdeel je het voer over 6 porties enzv enzv.
de porties worden steeds kleiner maar je kat krijgt ze wel steeds vaker, maar de hoeveelheid voer per dag blijft het zelfde.
Hierdoor gaat de kat wennen aan het feit dat er steeds vaker en op den duur altijd voer voor hem klaar staat , hier door leert de kat dat er geen noodzaak is om zicht te overeten en zal de kat elke keer kleine beetje eten en soms wat meer achter elkaar.
Maar zorg er natuurlijk wel voor dat het voer van een goede kwaliteit is.
In de natuur eet de kat ongeveer 12 kleine hapjes per 24 uur, als hapje telt bv ook een vlieg, tor of wat gras, meestal kleine dingen en soms iets groots als een muis of een vogel.

Het lijkt er ook op dat jou katten wat tekort hebben gehad of hongerig zijn geweest omdat ze zo zijn afgevallen, en het in 1 keer helemaal achter elkaar opeten van al het voer lijkt mij niet ideaal,
Probeer het bovengenoemde systeem eens uit, maar geef je kat wel de tijd om ook echt te wennen aan het aantal porties.
Dus spreid het uit over een aantal weken waarin je het aantal porties elke keer iets verhoogd maar houd je ook aan de aanbevolen hoeveelheid voer per dag.

succes
Plaats reactie