Blije kitteneigenaar heeft 1 dikkerdje en 1 dunnertje

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Mara
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 nov 2020 13:38

Blije kitteneigenaar heeft 1 dikkerdje en 1 dunnertje

Bericht door Mara »

Hallo allemaal!

Ik heb enorm kunnen leren van de vele tips die op dit forum gedeeld worden. Ik ben sinds 1,5 maand blij eigenaar van 2 asielkittens, Zora en Terra (beide nu 5 maanden oud). Ze zijn beide enorme actievelingen, rennen alles omver en springen maar rond, en knuffelen ook graag. Vooral om 5u in de ochtend haha!
Ze hebben een moeilijk begin gehad, ook door een darmbacterie waardoor Zora zelfs een tijdje aan het infuus heeft gelegen. Ze krijgen daarom nu speciaalvoer (brokken) van Royal Canin om hun darmen te helpen herstellen.

Toen ik ze kreeg was het al duidelijk dat Terra groter en zwaarder is dan haar zusje. Ik dacht dat dit kwam door het ziektebed van Zora. Maar al snel ontdekte ik dat Terra een stofzuiger is, en niet schroomt om het eten van haar zusje op te eten, en haar zusje laat het gebeuren.

Ik heb het voer apart geprobeerd te geven, Terra zoekt het bakje van haar zusje op, en Zora eet niet als ze alleen is. Daarna heb ik geprobeerd om permanent aanwezig voer te geven. Dit werkte ideaal, Terra schrokt niet meer en Zora kwam ook aan haar trekken. Maar nu is Terra wel érg fors geworden... ze is een bodemloze put (en erg blij verder). Ik twijfel of ik naar de dierenarts ga voor advies hierover, maar voordat ik dat doe, hoop ik dat jullie tips hebben.

Mijn vraag voornamelijk is: Hoe zorg ik dat mijn forse kitten minder fors wordt, en hoe zorg ik dat dit niet ten koste gaat van het zusje dat nu eindelijk op goed gewicht zit?

Alvast bedankt allemaal!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Blije kitteneigenaar heeft 1 dikkerdje en 1 dunnertje

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.
Mara schreef: 23 nov 2020 14:18Maar nu is Terra wel érg fors geworden... ze is een bodemloze put (en erg blij verder).
Dat is ook de reden waarom ik hier naar maaltijden ben gegaan. Bono is ook een stofzuiger.

Nu geef ik ze dus (KVV, vers vlees) in maaltijden en dan zit ik er ook gewoon bij (ze hebben het binnen een paar minuten op). Bono heeft dan ook geen tijd om bij Yuna eten te pikken.

Waarom je moet stoppen met free feeding van je kat

You're Feeding Your Cat All Wrong!
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Marjolein_22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 26 jun 2020 20:24

Re: Blije kitteneigenaar heeft 1 dikkerdje en 1 dunnertje

Bericht door Marjolein_22 »

Hoi,

Hier hadden wij hetzelfde probleem met onze kittens, de een at alles snel op, de ander deed het liever verspreid over de dag met het risico dat het bakje toch al leeggegeten was. Nu zijn ze sinds kort allebei gecastreerd en ineens zijn ze veel meer gefocust op eten en hebben hun bakje beide binnen 1-2 minuten op!
Dus de castratie kan misschien ook nog het eea veranderen of zijn ze al gecastreerd?

Verder zijn er ook voerbakken die werken op chip, hebben wij ook over nagedacht maar is nu niet meer nodig.
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: Blije kitteneigenaar heeft 1 dikkerdje en 1 dunnertje

Bericht door Geert »

Wij hebben ook hetzelfde aan de hand: Luna die dolgraag eet en Aya die alleen 's nachts eet. Het was dus niet te doen om Aya haar eten klaar te zetten want dat had Luna gegarandeerd opgegeten tegen de tijd dat Aya wou eten.
Wij hebben 2 van die chip-bakken (SureFeed) gekocht en probleem van eten stelen was opgelost.

Het gewichtsprobleem echter niet: Luna krijgt 2x dag 1/2 zakje van 85gr + 2x 18gr korrels (RC-Satiety dieet voeding) en weegt 5,250kg. Aya eet met gemak 2x dag een volledige zakje van 85gr + 2x 30gr droogvoer (meestal WildFreedom en Sheba) en weegt amper 3,500kg. Ze zijn nu beiden 2 jaar maar deze situatie duurt al ruim anderhalf jaar en is stabiel. Helaas voor Luna want we krijgen er dus geen gram af en ze laat soms duidelijk merken dat ze niet genoeg heeft dus haar portie nog verminderen zit er echt niet in.
Om maar te zeggen dat het soms geen sinecure is om een kat naar haar ideale gewicht te krijgen.
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
kittentjes

Re: Blije kitteneigenaar heeft 1 dikkerdje en 1 dunnertje

Bericht door kittentjes »

Zelfde verhaal hier. Moos is ook aan de zware kant, maar is daarentegen ook wel een groot uitevallen kat dus ik zou hem ook zeker niet dik noemen. Hij eet graag, maar krijgt afgepast voer en voer uit een anti schrokbak inmiddels. Hij blijft rond hetzelfde gewicht al was er wel wat af dit jaar. Siep is ook wat groter uitgevallen. Net gewogen en alweer 5,2kg al rent hij veel maar is gek op eten en sloopt de chipbak van Saar om er iets uit te krijgen. Was een half jaar geleden 4,25! Krijgt ook afgewogen voer, net zoveel als Moos. Misschien moet ik toch weer de light variant gaan bestellen van Hills (krijgen blaasgruisvoer voor Moos) want dit gaat zo wel erg hard met hem. Saar is een keurige 4,2 kg en eet nooit erg veel, zij eet kleine beetjes per keer en heeft daarom dus een chipfeeder. Als ik het zou laten staan is alles binnen 2 minuten opgevroten door Moos en zeker door Siep.

Verstuurd vanaf mijn octopus met Tapatalk

Mieshka
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 dec 2019 09:26

Re: Blije kitteneigenaar heeft 1 dikkerdje en 1 dunnertje

Bericht door Mieshka »

Bij ons is Luka groter dan Lev. Ook eet Luka in 1 keer zijn bakje leeg (en sowieso alles wat maar op zijn pad komt) en Lev is een grazer die steeds kleine beetjes eet. Vroeger begon Luka na zijn eigen voer aan dat van Lev. Luka werd steeds forser en Levje steeds slanker.

Toen hebben we van die speciale voerbakken met deksels en chiplezers gekocht. Surefeed heet dat. Ieder kan alleen zijn eigen bak openen en dus niet bij het voer van de ander komen. Ze krijgen daar afgepaste porties in. Voor ons werkt dit super.

Luka was de eerste dagen wel chagrijnig maar ze hebben nu door hoe het werkt en uiteindelijk zien ze er nu allebei goed uit.
Mara
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 nov 2020 13:38

Re: Blije kitteneigenaar heeft 1 dikkerdje en 1 dunnertje

Bericht door Mara »

Bedankt allemaal voor de reacties! Ik vind het fijn om te horen dat meer katteneigenaren dit meemaken, en wat de verschillende strategieën zijn. Ook leuk om zo een verscheidenheid aan kattenpersoonlijkheidjes te zien!

Ik denk, ook met het oog dat ik ooit weer dagen op kantoor werk en dus niet het stofzuiggedrag kan corrigeren, een surefeed bak de beste optie lijkt. Ik wacht nog even het gedrag af na hun sterilisatie (begin januari), als er dan niks veranderd dan wordt het een surefeed bakje.
Plaats reactie