Kat eet geen brokken meer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Loes_2017
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 apr 2020 20:18
Locatie: Rotterdam

Kat eet geen brokken meer

Bericht door Loes_2017 »

Ok hier zijn vast al veel topics over te vinden, maar ik kan niet echt een juist antwoord vinden ;)

Nu ben ik niet opzoek naar advies over voerbeleid, barf of wat dan ook, maar wil vooral tips krijgen en misschien heb je in dezelfde situatie gezeten en kan je mij wat van advies voorzien.

Loes is 3 jaar en sinds april dit jaar woont ze bij ons. Bij haar oude baas kreeg ze natvoer en felix brokken.
Natvoer zijn we blijven geven (wel in mindere maten en netjes afgebouwd), maar we zijn overgestapt naar andere brokken. Meer kwaliteit, meer vlees et cetera et cetera. Dat ging super goed tot begin deze maand, madam eet geen brokken meer.

Ik naar de dierenarts gegaan, niks te zien, bloedonderzoek gehad, ook daar geen opvallendheden. Maar ja ik zit nu dus nog steeds met een kat die geen brokken eet.
Uit wanhoop toch maar felix gekocht, maar hier kijk ze ook niet naar. Ik geef haar nu extra natvoer, maar omdat ze een moeilijke eter is, is het lastig om haar op een ander merk natvoer te zetten die iets completer is dan het natvoer wat ze nu krijgt.

Loes is een binnenkat, dus veel heeft ze niet nodig omdat ze meestal lekker ligt en in de avonduurtjes is ze iets actiever. Voor de rest is ze nog steeds heel gezellig, niet ziek, zit goed in haar vel, alleen het lijkt wel dat ze de brokjes te hard vind en daardoor niet eet.

Hebben jullie ideeën hoe ik dit kan oplossen? Nogmaals tandjes en de rest is allemaal goed, dus daar is al naar gekeken.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat eet geen brokken meer

Bericht door Rik »

Loes_2017 schreef: 16 nov 2020 13:00 Uit wanhoop toch maar felix gekocht, maar hier kijk ze ook niet naar. Ik geef haar nu extra natvoer, maar omdat ze een moeilijke eter is, is het lastig om haar op een ander merk natvoer te zetten die iets completer is dan het natvoer wat ze nu krijgt.
Welk natvoer geef je nu en lust ze die wel?

Vervelende is dat er in supermarkt voeren (en ook in sommige kwaliteits voeren, met hoofdzaak brokken) smaakmakers in zitten. Daar wordt een kat heel kieskeurig van.

Op zich zou ik het niet erg vinden als een kat volledig op natvoer staat. Maar goed... daar vroeg je niet om ;)

Krijgt ze in maaltijden of heb je de brokjes altijd staan?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Loes_2017
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 apr 2020 20:18
Locatie: Rotterdam

Re: Kat eet geen brokken meer

Bericht door Loes_2017 »

Ik geef nu natvoer van de AH, zo'n kuipje alu pate heet het. Ik ben hier geen voorstander van, maar het is echt een gevecht om haar iets anders te laten eten, dit heeft ze bij haar vorige eigenaar gehad en ze is er dol op. Liefst wil ik over op iets met meer kwaliteit, maar ze trekt haar neus daar echt voor op. Jullie ideeën voor een goede vervanging?

Ik heb altijd wel wat brokjes staan, maar sinds deze week bied ik het in kleine beetjes, met het idee misschien is dat wel werkbaar, maar ook dan ruikt ze eraan en draait haar rugje naar mij toe.

Zojuist wat snoepjes gegeven en die eet ze wel op, dus pijn in dr bekje is het echt niet, je blijft toch twijfelen he ;)
Maar geen enkele zak voer wat ik nu koop of uit probeer is goed genoeg voor de dame, of ze eet een keer heel enthousiast en de volgende dag vind ze het niet meer lekker.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat eet geen brokken meer

Bericht door Rik »

Je zou kunnen kijken of je een winkel in de buurt hebt die één van de kwalitatief betere natvoeren heeft. Ik kan me voorstellen dat je ook niet zit te wachten op het bestellen van een 12 blik/tray natvoer en dat ze daar ook haar neus voor ophaalt ;) Als je dan wat beter natvoer hebt wat ze lust dan zou je daarna (waarschijnlijk voor het gemak) kunnen kijken of er van de kwalitatief betere brokken 400 grams zakken ergens te halen zijn (2 of 3 kg wil je ook niet kopen als ze het niet eet).

Je moet dus eigenlijk even bij een dierenspeciaalzaak kijken of ze een van die kwalitatief goede natvoeren hebben in kleine verpakking (per blikje). Dan kun je namelijk zonder al te veel kosten gewoon dingen proberen i.p.v. in grote bulk in te kopen.

https://www.catmoneo.nl/beste-natvoer/
https://www.catmoneo.nl/beste-kattenbrokken/

https://www.voerwijzer.com/het-beste-na ... or-de-kat/
https://www.voerwijzer.com/kattenbrokken-vergelijken/

Onderstaand is een oud lijstje en er kon nog 1 of 2 merken bij (maar weet uit mijn hoofd niet welke).
Hoge kwaliteit brokken:
Orijen
Arden Grange (wel de engelse zooplus maar ook in o.a. webwinkels)
Applaws
Natural Health (Carnivore) (niet bij zooplus maar wel diverse webwinkels zoals deze)
Renske (niet bij zooplus maar b.v. op Renske's Webwinkel e.a.)
Nutrivet
Porta 21 graanvrij
Catlovers Gold (niet bij zooplus maar wel online)
Solid Gold (komt uit USA maar hebben ze denk ik bij zooplus niet meer te zien aan de lege pagina)
Timberwolf Serengeti (komt uit USA maar hebben ze denk ik bij zooplus niet meer te zien aan de lege pagina)

Premium natvoer:
Animonda carny
Almo Nature
Mac's Cat
Cosma
Bosita
Porta 21
Shinycat (Gimpet)
Applaws
Schesir
Hermanns Bio kattenvoer
Renske (de enige die niet bij zooplus staat maar b.v. op Renske's Webwinkel e.a.)
Catlovers Gold (niet bij zooplus maar wel online)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mara
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 nov 2020 13:38

Re: Kat eet geen brokken meer

Bericht door Mara »

Beetje een gekke suggestie misschien, maar ook eens geprobeerd om de brokken te weken in (heet)water, en ze zo te geven?
Een truucje die ik nog van de vogelopvang heb overgenomen voor de wilde vogels, de natte brokken zijn wat zachter dus makkelijker weg te werken.
kittentjes

Re: Kat eet geen brokken meer

Bericht door kittentjes »

Misschien helpt het door het natvoer te mengen met wat brokjes of het natvoer te mengen met nog wat ander natvoer. Ik doe het ook wel eens zo als ze iets ineens niet willen eten..dan meng ik het met natvoer wat ze zeker lusten en wordt het ineens wel gegeten..

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

littlemindy
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 dec 2020 18:37

Re: Kat eet geen brokken meer

Bericht door littlemindy »

Rik schreef: 16 nov 2020 17:17 Je zou kunnen kijken of je een winkel in de buurt hebt die één van de kwalitatief betere natvoeren heeft...
Hoi Rik, dank je wel voor deze uitgebreide post.

Ik heb zelf sinds kort een eerste kat (binnenpoes van 1,5 jaar) en ben druk op zoek naar goed voer, dus ik heb hier veel aan.Mijn poes lijkt een voorkeur te hebben voor natvoer. Tenminste, als ik haar brokken geef met 1x natvoer blijft ze zeuren om meer voer, lijkt haar niet te verzadigen.

Vandaag heb ik haar Naturo gegeven van de AH (2x 85 gram) en daar heeft ze van gesmikkeld en tegelijk de hele dag mee gedaan. Nu ben ik aan het kijken voor betaalbare alternatieven om af te wisselen, omdat ik las dat Naturo geen ideale eiwit/vet verhouding heeft. Ik heb wat Porta 21 besteld (probeerpakket van 90 gram blikjes). Echter zie ik nu dat dit alleen een aanvullende feed betreft en geen complete voeding. Weet jij of Porta 21 ook enkelvoeding heeft? Anders misschien eens Macs Cat proberen.
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Kat eet geen brokken meer

Bericht door Ani »

Ik heb zelf goede ervaring met gedroogd vlees/visvoer van Ziwi Peak (overigens ook met het natvoer van dit merk.) Mijn kitten Winston wilde toen zij drie maanden was ineens geen Royal Canin brokjes meer en ik was mij al aan het oriënteren op kwalitatief beter voer. Ziwi ‘brokjes’ zijn samengesteld uit 94 % vlees/vis wat luchtgedroogd wordt en daarna samengeperst en in stukjes gehakt. Winston eet het voer vanaf dag 1 met veel smaak. Wellicht zijn er proef zakjes te bestellen via een site (bestpetfoods?). Het lijkt duur voer, maar dit valt in de praktijk enorm mee. Het natvoer bestaat evenzo uit hoog percentage (bio) vlees en vis, zonder toevoegingen als suikers en granen en is hormoonvrij. Blikjes zijn ook in kleine verpakking van 85 gram te verkrijgen.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Loes_2017
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 apr 2020 20:18
Locatie: Rotterdam

Re: Kat eet geen brokken meer

Bericht door Loes_2017 »

Ze eet inmiddels weer! Zowel weken en andere tips werkte niet. Tis nogal een eigenwijze dame. Uiteindelijk haar continue voor het bakje gezet en gestimuleerd te eten... brokje voor brokje en met veel geduld eet ze nu weer als vanouds. In iedergeval bedankt voor de tips ;)
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Kat eet geen brokken meer

Bericht door Ani »

Loes_2017 schreef: 29 dec 2020 22:41 Ze eet inmiddels weer! Zowel weken en andere tips werkte niet. Tis nogal een eigenwijze dame. Uiteindelijk haar continue voor het bakje gezet en gestimuleerd te eten... brokje voor brokje en met veel geduld eet ze nu weer als vanouds. In iedergeval bedankt voor de tips ;)
Dat is fijn! Geduld is meestal een schone zaak bij onze poezen en katten vriendjes ;-)
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Plaats reactie