Beste natvoer voor kitten

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Pinadekat
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 okt 2020 01:24

Beste natvoer voor kitten

Bericht door Pinadekat »

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en ik zit met een brandende vraag. Ik heb me gek lopen zoeken op Google voor het beste kittenvoer en van welk merk dit dan is. Ik kwam weinig tot niets verder. Nu geef ik mijn kitten van 14 weken “gwoon natvoer”. Ik heb al geprobeerd om haar ander eten te geven, namelijk Whiskas en Royal Canin, maar die vindt ze allebei niet lekker. Toen kwam ik erachter dat Whiskas geen goed merk zou zijn. Wat nu wél een goed merk is die ook goed kittenvoer verkoopt, is mij een raadsel. Vandaar de vraag: wat is het beste merk voor nat kittenvoer? Bedankt!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Beste natvoer voor kitten

Bericht door Anne »

Ik lees mee
Ik geef Pluto momenteel rc kitten natvoer en digest care van rc, andere durf ik niet te geven ivm de gevoelige darmpjes van kittens
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Pinadekat
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 okt 2020 01:24

Re: Beste natvoer voor kitten

Bericht door Pinadekat »

Anne schreef: 16 okt 2020 09:59 Ik lees mee
Ik geef Pluto momenteel rc kitten natvoer en digest care van rc, andere durf ik niet te geven ivm de gevoelige darmpjes van kittens
Jaa en ik wilde die geven, omdat dat het een goed merk zou zijn, maar Pina wil er echt niks van weten helaas
Marjolein_22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 26 jun 2020 20:24

Re: Beste natvoer voor kitten

Bericht door Marjolein_22 »

Volgens mij is feringa kitten of Animonda carny kitten wel goed. Staat ook op deze pagina https://www.catmoneo.nl/kittenvoeding/
(goed zoeken, ergens onderaan bij reacties) succes!
Cerna

Re: Beste natvoer voor kitten

Bericht door Cerna »

Ik heb mijn kittens altijd met de pot mee laten eten en ze werden gezond volwassen.
Ik vind al die leeftijdsgebonden en rasgebonden voedingen ook meer een commercieel verhaal dan dat ik geloof dat katten ziek worden wanneer je ze voer geeft dat niet bij hun leeftijd of ras past.

Ik geloof ook niet zo in goed of slecht voer.
Supermarktmerken worden nu door een deel van de katteneigenaren verguisd, maar 20 jaar geleden was Whiskas hét merk. "Geef jij jouw katten zo'n duur merk te eten?" , hoorde je dan.

Ik heb de katten toen ze nog kleuter waren meestal Gourmet mousse gegeven waar ik een slobberpapje van maakte en dan elk een eigen bakje of schoteltje. Daarnaast kregen ze brokjes. Soms had ik wel eens RC-kitten, maar die werden dan opgegeten door de volwassen katten en het kitten at volwassen brokjes. Dus daar ben ik mee gestopt :lol:

Maar wanneer een kat ziek is of een voedselallergie heeft, is het natuurlijk een ander verhaal.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Beste natvoer voor kitten

Bericht door Anne »

Door mijn ervaring met Pito* verleden jaar toen hij nog een kitten was durf ik niet zomaar alle soorten natvoer te geven. Pito* had gevoelige darmpjes en naar mijn weten hebben alle kittens dat omdat hun afweer vanuit hun darmen nog moet worden opgebouwd
Pito* liet dan ook veel windjes en had zeer zachte ontlasting
Het verbaast mij dat de kittens bij jou daar geen last van hadden Annet

Ik blijf voorlopig bij het natvoer wat ik hierboven al noemde
Helaas lust Puto het niet met een laagje water erop, zelfs niet als het warm water is
Hij is dan ook de enige waarbij ik het natvoer niet tot een soepje maak want dan laat hij het staan.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Beste natvoer voor kitten

Bericht door Cerna »

Alleen Amber had hier in het begin iets last van doordat ik ander voer gaf dan de fokker, maar bij de andere kittens is het nooit een probleem geweest (Laila en Luna kregen bij de fokker KVV, hier Gourmet mousse en 1x per dag een beetje van een Tinlo worst en dat ging prima). Ook altijd keurige drolletjes.

Maar wanneer een kitten het voer lekker vindt wat je geeft dan kun je daar natuurlijk gewoon mee doorgaan. :smile:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Beste natvoer voor kitten

Bericht door Anne »

Ja dat is ook zo
Pluto krijgt kittenbrokjes van rc maar vroeger was dat er nog niet en toch werden de kittens groot
In de natuur is er ook geen apart eten voor kittens, die krijgen wat hun moeder ook eet
maar ik geef het voor alle zekerheid ;-)

Mijn ouders gaven vroeger onze katten brokjes van de aldi, dat bestond toen ook al :lol:
We hadden er twee en die zijn beide niet ouder geworden dan 15, ik weet natuurlijk niet of dat aan het voer ligt
Hier bij mij worden de katten ook niet oud, maar dat is een ander verhaal met vooral veel pech
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Beste natvoer voor kitten

Bericht door Rik »

Ik heb Bowy* 18 jaar Felix natvoer en in het begin Whiskas brokjes gegeven. Van 18 tot 20 jaar moest ze echter wel op nierdieet over (wat moeilijk ging omdat ze verslaafd aan de Felix gelei was). En tsja... lag de niet te meten hoge bloeddruk en het nierfalen aan de Felix... ik zal het nooit weten.

Ik denk ook niet dat zelfs supermarkt voer zo slecht is dat een kat gelijk om valt. Wel is het zo dat als een kat al een genetische aanleg heeft voor medische problemen, dit met supermarkt eten zeker niet beter wordt. Denk aan van allergie en gevoeligheid tot blaasgruis e.d. Maar de range tussen supermarkt eten en kwalitatief goed voer (of zelfs vers vlees) ligt dichter bij elkaar dan je zou verwachten. Zo kan een mens ook leven op McDonalds eten (tot er eventueel wel gezondheidsproblemen ontstaan).

Vandaar dat ik nu wel vers geef. Niet zozeer omdat ik denk dat ze op supermarkt voer direct om zullen vallen, maar ik wil wel alle eventuele mogelijkheden voor gezondheidsproblemen in de (verre) toekomst wegens voer, uitsluiten (en dan zeg ik dus met nadruk 'eventuele' want dat is geen zekerheid).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
swa100
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 sep 2020 15:14

Re: Beste natvoer voor kitten

Bericht door swa100 »

Ik zit met exact dezelfde vragen. Ik heb hier 2 kittens (19 weken en 14 weken). Nu krijgen ze RC kitten brokken en rc mother & babycat mousse (natvoer). Omdat de kater van 19 weken over een week of 5 zal worden gecastreerd, ben ik des te meer aan het kijken naar voeding. Hij zal toch minder vette voeding nodig hebben straks. Ik wil uiteindelijk Power of Nature Meadowland brok en Ziwi Peak brok gaan geven (en misschien Markus Muhle Beutenah). Maar deze voeding is volgens mij "vanaf 1 jaar". Na de castratie zal vast prima zijn, maar dan is de jongste (poes) nog niet geholpen. Natvoer twijfel ik ook nog over. Ik denk eraan te gaan afwisselen tussen: Wild Freedom (compleet natvoer), Granatapet (compleet natvoer), Porta 21 (supplementair natvoer), Almo nature (supplementair natvoer). Ook dit is niet per se voor kittens, dus twijfel of ik eerst nog naar Animonda kitten natvoer moet als tussenstop. Er is zoveel keuze, lastig

Sent from my GM1913 using Tapatalk

SIB-Lover
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 sep 2021 15:37

Re: Beste natvoer voor kitten

Bericht door SIB-Lover »

WIj hebben twee kittens (Siberen) van 5 maanden en 3 maanden oud. Wij voeren ze bewust graanvrij en zo natuurlijk mogelijk. We hebben gekozen voor 2-3x per dag natvoer of vers rauw vlees (Barfmenu KVV) en verder staat er onbeperkt brokjes van Wellness Core klaar.

Mijn ervaring is dat bijna iedereen blindelings vertrouwt op de adviezen van dierenartsen, vooral de merken Hills en Royal Canin zijn bijna standaard hun advies. Ik zeg niet dat deze merken slecht zijn, maar wel kan het echt veel beter! In Royal Canin kittenvoer zit bijv mais en soja, net als dat het vlees van dierlijke bijproducten is gemaakt. Mais en soja is puur vulmiddel, de bekende koolhydraten. Ook zit er suiker aan toegevoegd. DIt alles maakt het een lekker hapje voor je kitten maar ze eten niet bepaald gezond en grote kans dat ze veel van die onnodige vulmiddelen alleen maar uitpoepen.

Wij zien hier in iedergeval duidelijk verschil: de kittens kregen beiden vanuit de cattery Royal Canin, de vacht was muffig, niet heel zacht en ze poepten veel. Sinds onze oudste volledig is overgestapt op graanvrije brokken met hoog eiwitgehalte en goed premium natvoer is de vacht heel zacht, poept ze veel minder en ze heeft minder voer nodig om verzadigd te raken. Voor mij dus een duidelijk verhaal.

Mijn advies: kijk vooral naar voer met hoog eiwitgehalte en vleesgehalte. Hier geven we qua natvoer de merken Feringa, Wild Freedom, Sam's Field, Granatapet en Edgard & Cooper.
Plaats reactie