Nat of droogvoer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Alkmaar
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 sep 2020 14:36

Nat of droogvoer

Bericht door Alkmaar »

Hallo dieren liefhebbers,

Sinds deze week is het hierin huis dolle pret! Tijger en Ceasar zijn op net geen 8 weken oud bij ons ingetrokken.
Enigszins jong maar met de herfstvakantie waarbij we alle aandacht kunnen gegeven en het feit dat het 2 broertjes zijn vonden wij het verantwoord.

Kittens doen het super! Je raakt helemaal "Zen" als je ze ziet darren in huis. Genot om naar te kijken en mee te spelen.
Eten doen ze prima. Zowel droog als natvoer. Waarbij dat laatste een feestje is als ik naar de manier van eten kijk :-)

Droogvoer krijgen ze nu: Applaws voor Kittens
Natvoer krijgen ze nu: Carny kitten (mix verpakking gekocht)
Ze zijn prima op gewicht. 900 gram de man.

Brokjes staan nu gedurende de dag in de bakjes (niet meer dan max is toegestaan per dag).
Ochtend en avond is het natvoer met wat brokken erdoor.

In mijn hoofd zit op de een of andere manier dat brokjes beter zijn .. maar ik lees de net zo snel dat natvoer beter is ivm samenstelling en vochtinname.

We willen natuurlijk dat ze goed groeien. (tegendeel is nog niet bewezen) maar denk dat op natvoer dat zeker gaat. Dat schoteltje is in een keer op. Droogvoer eten ze ook maar paar brokjes.. en dan weer spelen en slapen etc.

Wat is jullie advies:
- doorgaan zoals nu en dus een combi
- overschakelen op nat of droogvoer

https://imgur.com/a/9LwTDNx
Marjolein_22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 26 jun 2020 20:24

Re: Nat of droogvoer

Bericht door Marjolein_22 »

Wat leuk dat je twee kittens hebr genomen en dat ze het zo goed doen!
Ik volg dit topic even, hier eigenlijk hetzelfde probleem/twijfels. Wij ook twee wat oudere kittens van 7 en 5 maanden. Mijn idee was ook dat brokjes beter waren, ook op advies van de dierenarts (natvoer zou te zout zijn, niet goed voor de nieren). Dus krijgen ze hier 2x per dag Hills kittenbrokjes en 1x per dag Animonda carny natvoer kitten. Ik lees echter ook dat natvoer beter is omdat het meer vocht bevat en katten van nature weinig drinken. Wij hebben op 3 plekken water en oa. een fonteintje. Ook drinken ze soms uit de kraan.
Volgens carmoneo (oa. https://www.catmoneo.nl/beste-soorten-k ... kt_en_rauw) lijkt natvoer toch wel beter dan brokjes! Maar de dierenarts zegt juist weer van niet. Lastig!
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Nat of droogvoer

Bericht door TessaB »

Ik heb mijn kat ter van kleins af aan altijd een combinatie gegeven: overdag droogvoer en dan 's ochtends en 's avonds een beetje natvoer.

Vanaf dat hij naar buiten mocht, gaf ik alleen nog in de avond natvoer (zodat hij zeker binnen komt elke avond). Dat is heel goed gegaan! Ik ben zeker geen expert, dit is mijn eerste kat ooit, maar hij heeft het al zeker 8 jaar zo overleefd πŸ˜‰
Kijk zeker ook eens naar de mening van andere, maar volgens mij is een combinatie prima. Wel een beetje op het gewicht letten, want mijn kater komt wel gemakkelijk bij van natvoer!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nat of droogvoer

Bericht door Rik »

Je doet het prima. Natvoer is inderdaad beter dan brokken. Vers is natuurlijk nog beter maar daar zou je ook later naartoe over kunnen stappen. Kwalitatief goed natvoer is niet te zout (vers al helemaal niet). Supermarktvoer zitten echter wel teveel smaakstoffen. Maar Animinda Carny is prima (kwalitatief goed). Ook Applaws kitten brokjes is goed (hoog vleesgehalte).

Dus ik zou zeggen... ga zo door.
In een later stadium zou je je eens kunnen orienteren op vers (kvv, voerwijzer.com) maar kwalitatief goed voer blijven geven is ook prima hoor. (Hier doen ze wel een moord voor af en toe eens een eendagskuikentje :lol:)

Na (of net voor) de castratie kan het zijn dat ze in gewicht nogal aankomen. Bono kon de brokjes niet laten staan en at alles op. Dan kun je gaan denken aan voeren in maaltijden (i.p.v. via free-feeding altijd brokjes hebben staan). Ook dat is meer natuurlijk zolang je maar genoeg keer eten kunt geven (minimaal 3x p.dag). Tot een jaar heb ik ze ook wekelijks op de digitale keukenweegschaal gehad.

Ik heb het ook zo gedaan. Eerst brokken en kwalitatief goed natvoer. Net voor de castratie over op volledig natvoer in maaltijden. De brokjes gebruikte ik toen alleen nog voor spel. En na 12 maanden ging ik over op kvv (en af en toe eendagskuiken, kippennekje en sardientje voor het kluifwerk, goed voor de tanden).

Ps. Er zijn inderdaad dierenartsen die pro-brok zijn. Maar dierenartsen weten eigenlijk niets/weinig over voedsel. In heel hun opleiding van zoveel jaar hebben ze maar een paar uur (!) les gehad over voedingsstoffen. En dat lesmateriaal was ook nog gesponsord door Hills en RC.

De dierenartsen die er meer ingedoken zijn en als expert gezien kunnen worden, zijn allemaal tegen brokken.
Grtz, Rik
Bono β™‚ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Moor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 okt 2020 00:45

Re: Nat of droogvoer

Bericht door Moor »

Kwaliteitsdroogvoer is het enige dat je kat nodig heeft en een bak water. Buiten vangt ze (helaas) genoeg rauw vlees.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nat of droogvoer

Bericht door Rik »

De mens kan ook prima overleven op maria biscuitjes.
Overigens zijn het bij TS nog kittens. Die komen niet buiten (neem ik aan).

https://www.catmoneo.nl/10-vragen-kat-voeren/

Katten zijn van nature slechte drinkers, waardoor ze makkelijk nierproblemen ontwikkelen. Maar als de kat buiten voldoende eigen prooi vangt, prima. Dit gaat echter voor het merendeel van de katten (hier) niet op.
Grtz, Rik
Bono β™‚ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Alkmaar
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 sep 2020 14:36

Re: Nat of droogvoer

Bericht door Alkmaar »

Thxs voor de antwoorden. Keeping up the good work dus :) bewust gekozen voor hoogwaardiger voer. Ze komen inderdaad niet buiten hoor. Stellen we zo lang mogelijk uit. Elke week wegen is het plan. Maar gezien hun eetgewoontes zal dag wel goed komen.

Zowel brokken als verschillende smaken natvoer van het merk eten ze goed. Al is het navoer de traktatie. Later wil ik ze zeker eens trakteren op een eendagskuiken. Maar rest van het gezin moet nog even overstag ;)
Cerna

Re: Nat of droogvoer

Bericht door Cerna »

Ik heb ook altijd een combinatie gegeven en doe dat nog steeds.
Maar bij kittens zou ik wel onbeperkt brokjes neerzetten en niet wat max is toegestaan zolang ze nog niet gecastreerd zijn. Natvoer gaf ik ook altijd in zes kleine porties verdeeld over de dag want de maagjes zijn nog zo klein. En dat bouwde ik langzaam af tot uiteindelijk 2x per dag en dan natuurlijk een veel grotere portie (ongeveer 30 gram per keer, per kat).
Feline Porta 21 vinden al mijn vijf katten heerlijk.
Gebruikersavatar
Moor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 okt 2020 00:45

Re: Nat of droogvoer

Bericht door Moor »

Rik schreef: ↑12 okt 2020 06:28 De mens kan ook prima overleven op maria biscuitjes.
Overigens zijn het bij TS nog kittens. Die komen niet buiten (neem ik aan).
Het menu van mensen en katten is niet te vergelijken. Of eet jij je vlees ook rauw met huid en haar? ;-)
Alkmaar schreef: ↑12 okt 2020 08:55 Thxs voor de antwoorden. Keeping up the good work dus :) bewust gekozen voor hoogwaardiger voer. Ze komen inderdaad niet buiten hoor. Stellen we zo lang mogelijk uit. Elke week wegen is het plan. Maar gezien hun eetgewoontes zal dag wel goed komen.

Zowel brokken als verschillende smaken natvoer van het merk eten ze goed. Al is het navoer de traktatie. Later wil ik ze zeker eens trakteren op een eendagskuiken. Maar rest van het gezin moet nog even overstag ;)
Nat voer voor een keer is niet zo erg maar de kwaliteit ervan laat vaak te wensen over. Ik geef het mijn poes niet (meer) en ze smikkelt nog elke dag van haar droge brokken alsof ze ze vandaag voor het eerst proeft.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nat of droogvoer

Bericht door Rik »

Moor schreef: ↑15 okt 2020 17:55 Het menu van mensen en katten is niet te vergelijken. Of eet jij je vlees ook rauw met huid en haar? ;-)
Nee, precies mijn punt. Katten zijn carnivoren en hun natuurlijke dieet is vlees (rauw met huid en haar). Dus dat is ook het gezondste voor hun.
Moor schreef: ↑15 okt 2020 17:55 Nat voer voor een keer is niet zo erg maar de kwaliteit ervan laat vaak te wensen over. Ik geef het mijn poes niet (meer) en ze smikkelt nog elke dag van haar droge brokken alsof ze ze vandaag voor het eerst proeft.
Zucht. Ik had het ook over kwalitatief GOED natvoer. Kwalitatief GOED natvoer is gewoon beter dan welke brok ook omdat het dichter bij hun natuurlijke prooi staat. Zoek het maar op.

Maar goed... iedereen moet het voor zichzelf weten wat ze aan hun katten geven.
Grtz, Rik
Bono β™‚ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5146
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nat of droogvoer

Bericht door Synemios »

Kwaliteit van brokken is vaak nog vele malen erger.
Onze dierenartsen en de internist zeggen dat natvoer over het algemeen beter is dan brokken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nat of droogvoer

Bericht door Rik »

Van slecht naar beter:
  • Slechte kwaliteit brokken
  • Slechte kwaliteit natvoer
  • Goede kwaliteit brokken
  • Goede kwaliteit natvoer
  • Slechte kwaliteit KVV
  • Goede kwaliteit KVV
  • Barf
Grtz, Rik
Bono β™‚ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Moor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 okt 2020 00:45

Re: Nat of droogvoer

Bericht door Moor »

Rik schreef: ↑15 okt 2020 18:09 Zucht. Ik had het ook over kwalitatief GOED natvoer. Kwalitatief GOED natvoer is gewoon beter dan welke brok ook omdat het dichter bij hun natuurlijke prooi staat. Zoek het maar op.

Maar goed... iedereen moet het voor zichzelf weten wat ze aan hun katten geven.
NU laat je het klinken alsof ik mijn kat rotzooi voer maar integendeel: ik geef haar kwaliteitsbrokken en buiten vangt ze het nodige dat ze rauw verorbert.
Cerna

Re: Nat of droogvoer

Bericht door Cerna »

Moor schreef: ↑17 okt 2020 22:37NU laat je het klinken alsof ik mijn kat rotzooi voer maar integendeel: ik geef haar kwaliteitsbrokken en buiten vangt ze het nodige dat ze rauw verorbert.
Maar de vraag was: welk voer is het meest geschikt voor twee kittens van 8 weken. Kleuters dus die (nog?) niet buitenkomen en aangezien katten uit zichzelf weinig drinken, is natvoer een prima keus naast brokjes.
En het kan ook nog wel eens voorkomen dat je in de toekomst medicatie moet geven en wanneer je kat dan lastig te pillen is en geen natvoer gewend is, dan wordt het lastig.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nat of droogvoer

Bericht door Rik »

Moor schreef: ↑17 okt 2020 22:37 NU laat je het klinken alsof ik mijn kat rotzooi voer maar integendeel: ik geef haar kwaliteitsbrokken en buiten vangt ze het nodige dat ze rauw verorbert.
Sorry, de zucht was voor deze opmerking.
Moor schreef: ↑15 okt 2020 17:55 Nat voer voor een keer is niet zo erg maar de kwaliteit ervan laat vaak te wensen over.
Niet over wat jij haar nu voert.

En zoals gezegd, de kittens zijn 8 weken oud en vangen buiten nog geen prooi.

Kwalitatief goed natvoer of KVV is ook niet voor "één keer niet erg". Het is gewoon een meer compleet dieet voor binnenkatten (buiten en boerderijkatten kunnen inderdaad zelf bijsnacken, als de kat doen).

Dat wil niet zeggen dat kwalitatief goede brokken echt troep is.
Grtz, Rik
Bono β™‚ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie