Welke voeding gesteriliseerde kittens 6 maanden?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Pretzel en Joplin
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 aug 2020 14:48

Welke voeding gesteriliseerde kittens 6 maanden?

Bericht door Pretzel en Joplin »

Beste medekattenliefhebbers,

Mijn lieve htk-kittenzusjes Pretzel en Joplin zijn afgelopen week op een leeftijd van bijna 6 maanden gesteriliseerd. Ze hebben tot nu altijd kittenvoer gekregen, tot 4 maanden het voer dat ik van het asiel heb gekregen (waar de katjes vandaan komen en waar ik werk als vrijwilliger) en daarna ben ik overgestapt op Sanabelle kitten vanwege het hogere vleesgehalte dan het voer van het asiel.
Ik heb me rotgezocht op verschillende fora en websites, maar het wordt me nergens duidelijk of ik ze nu het best al over kan zetten op adult voer of dat ze nog kittenvoer moeten blijven eten?
Ik heb een zak porta 21 sensible (adult) gekocht (ook vanwege het hoge gehalte aan vlees en de betaalbaarheid). In dit voer zit 4% meer eiwit (38%) en 2% minder vet (20%)dan in sanabelle kitten. Ik ben hier nog niet mee begonnen omdat ik graag hoor wat jullie advies is.

Verder krijgen ze twee keer per dag 25 gram natvoer per kitten van verschillende merken.

Omdat mijn katten binnenkatten zullen blijven ben ik bang dat ze snel overgewicht zullen krijgen als ik ze tot 12 maanden op kittenvoer houd. Wat is jullie ervaring hiermee? En wat zijn goede betaalbare merken met een hoog vleesgehalte om ze op over te zetten?

Ik hoor het super graag van jullie!
Silke
:cathappy: :cathappy:
Pretzel en Joplin
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Welke voeding gesteriliseerde kittens 6 maanden?

Bericht door marloes501 »

Het hangt ook af van hoe groot en zwaar de kitten nu zijn en of ze snel of langzaam groeien.
Mijn poes groeide super langzaam en dus heb ik die na de sterilisatie nog een tijdje op kitten voer laten staan, maar zijn de kitten al helemaal vol op het gewicht wat ze moeten zijn als ze volwassen zijn dan zou ik ze inderdaad op volwassen voer zetten.

Ik gebruikte als regel: moet het kitten nog groeien in gewicht/grote dan kitten voer, is ze uitgegroeid en bijna op haar volwassen gewicht dan overstappen op volwassen voer.

En 6 maanden lijkt mij nog wat jong om al helemaal uitgegroeid te zijn, tijdens de groei hebben ze veel voedingsstoffen nodig.
Verder is er ook kitten voer voor kittens die gesteriliseerd zijn, misschien is dat een goede tussen oplossing
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welke voeding gesteriliseerde kittens 6 maanden?

Bericht door Rik »

marloes501 schreef: 01 sep 2020 10:12 Ik gebruikte als regel: moet het kitten nog groeien in gewicht/grote dan kitten voer, is ze uitgegroeid en bijna op haar volwassen gewicht dan overstappen op volwassen voer.
Maine Coons (en veel andere katten) groeien door tot hun vierde jaar ;) Zelfs normale katten kunnen tot ver na hun eerste jaar doorgroeien. Daar zou ik niet op wachten om over te stappen op volwassen voer.

Als een kitten gecastreerd wordt, dan wordt de behoefte aan calorieën een stuk minder. Dan is kittenvoer dus niet meer nodig.
Na de ingreep van castratie is het wel belangrijk om een andere voeding voor uw kitten te kiezen. Kittens die geholpen zijn groeien nog steeds en hebben dus veel voedingsstoffen nodig, maar de ingreep maakt de stofwisseling trager waardoor ze ongeveer 30% minder calorieën nodig hebben.
Pretzel en Joplin schreef: 31 aug 2020 15:21 Omdat mijn katten binnenkatten zullen blijven ben ik bang dat ze snel overgewicht zullen krijgen als ik ze tot 12 maanden op kittenvoer houd.
Ik zou ze tot zeker een jaar gewoon nog elke week op de digitale keukenweegschaal zetten. En die gewichten noteren. Zo hou je goed in de gaten of ze nog aankomen, te veel aankomen of afvallen.

Ik ben vanaf 5 maanden volledig overgeschakeld naar kwalitatief goed natvoer. Toen nog CLG (niet meer verkrijgbaar). Later ook Animonda carny, Mac'c Cat en Feringa. Met natvoer krijgen ze ook veel en genoeg vocht binnen (wat bij katten op brok nog wel eens ontbreekt). Later ben ik volledig overgestapt op KVV.

Wat betreft brokken zit je met Porta 21 denk ik wel goed. Zoals je begrijpt heb ik het niet zo op met brokken maar deze hoort wel bij de kwalitatief betere merken. Kijk ook eens naar het lijstje hier viewtopic.php?p=725853#p725853

Het afwisselen van wat natvoer is ook goed. Laat ze maar lekker wennen aan verschillende structuren. Neem dan ook de kwalitatief goede merken (met hoog vlees gehalte, zie ander topic). Op die manier raken ze ook niet al te veel verslingerd aan de smaakstoffen die in veel merken zitten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Pretzel en Joplin
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 aug 2020 14:48

Re: Welke voeding gesteriliseerde kittens 6 maanden?

Bericht door Pretzel en Joplin »

Aan kittenvoer voor gesterriliseerde kittens zat ik zelf inderdaad ook aan te denken, alleen kom je dan al snel uit op merken zoals Royal canin, en dat wil ik ze liever niet geven.. Ik weet ook niet zo goed wat hun volwassen gewicht hoort te zijn.. Ze zijn nu 2,6 kilo en de moeder was behoorlijk groot, ondanks dat ze waarschijnlijk altijd in het wild geleefd heeft. dus ik verwacht wel dat ze nog wat groter zullen worden

Ik wil ze zelf ook graag overzetten op natvoer, omdat dat natuurlijk veel natuurlijker is. Helaas vinden ze het niet geweldig (behalve inderdaad de smaakbom merken zoals sheba) en is het al bijzonder als ze hun 25 gram opkrijgen. Misschien heeft dit er ook mee te maken dat ze altijd brokken tot hun beschikking hebben en dat dan liever eten..

De natvoermerken die je noemde kende ik niet, maar ze zien er heel goed uit! Die gaan volgende keer mee in de bestelling van zooplus om uit te proberen.

Kan het niet zijn dat volwassenvoer minder vitaminen en mineralen bevatten die kittens in de groei wel nog nodig hebben? Daar ben ik vooral bang voor.. Al zal dat met brokken met een hoog vleesgehalte misschien minder uitmaken.
Silke
:cathappy: :cathappy:
Pretzel en Joplin
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welke voeding gesteriliseerde kittens 6 maanden?

Bericht door Rik »

Pretzel en Joplin schreef: 01 sep 2020 14:32 Ik wil ze zelf ook graag overzetten op natvoer, omdat dat natuurlijk veel natuurlijker is. Helaas vinden ze het niet geweldig (behalve inderdaad de smaakbom merken zoals sheba) en is het al bijzonder als ze hun 25 gram opkrijgen. Misschien heeft dit er ook mee te maken dat ze altijd brokken tot hun beschikking hebben en dat dan liever eten..
Ja, ik ben bij 5,5 maand ook naar maaltijden gegaan. Ik geef 3 maaltijden per dag. Veel meer lukt mij niet. Maar als je altijd thuis bent kun je ook naar 4 of 5 maaltijden.

Waarom je moet stoppen met free feeding van je kat

You're Feeding Your Cat All Wrong!
Pretzel en Joplin schreef: 01 sep 2020 14:32 Kan het niet zijn dat volwassenvoer minder vitaminen en mineralen bevatten die kittens in de groei wel nog nodig hebben? Daar ben ik vooral bang voor.. Al zal dat met brokken met een hoog vleesgehalte misschien minder uitmaken.
Nee hoor. Het kittenvoer bevat alleen veel meer calorieën. Het is niet zo dat er in volwassenen voer minder vitaminen of mineralen zitten. In principe kunnen kittens zelfs gewoon volwassenvoer eten. Maar dan moeten ze er wel genoeg van krijgen (om voldoende calorieën binnen te krijgen). Vandaar dat kittens tot de castratie onbeperkt voer mogen hebben. Als een fokker bijvoorbeeld KVV geeft aan kittens, dan krijgen ze ook geen 'speciaal' kittenvoer. En in het wild heb je ook geen speciale muisjes en vogeltjes voor kittens ;)

(Bij 5,5 maand begin Bono bij mij zo zwaar te worden dat ik ook naar maaltijden gegaan ben)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Welke voeding gesteriliseerde kittens 6 maanden?

Bericht door kittentjes »

Eens met Rik, heb het ook zo gedaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Plaats reactie