Orijen voer diarree?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AshwinR
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 jun 2020 20:10
Contacteer:

Orijen voer diarree?

Bericht door AshwinR »

Hoi allemaal,

Ik heb sinds 3,5 weken een Blauwe Rus en ik heb hem (in 1 week) overgezet van Royal Canin Kitten naar Orijen Kitten & Cat (van de Canadian Factory), omdat ik geloof dat dit voedsel van betere kwaliteit is, maar na een paar dagen begon zijn poep van drollen te veranderen in een kleiachtige consistentie. Het is niet super vloeibaar, maar tussen diarree en mooi gevormde poepjes.

De kleur is normaal bruin en er zitten geen wormen in zijn ontlasting. Vandaag heb ik hem een ​​ontworming gegeven nu hij zijn 1 maand na de laatste ontworming bij de fokker nadert.

Ik denk misschien dat Orijen te rijk is in proteïnen voor zijn darmen. Ik zou Orijen Adult food kunnen proberen, omdat het kittenvoer meer proteïnen bevat voor een kitten en voor oudere katten is dat minder. Misschien dat mijn kitten toch gevoelig is hiervoor.

Ik zal dit de komende dagen in de gaten houden. Hij lijkt geen ongemak te ondervonden

Enige tips waardoor dit zou komen?
Gebruikersavatar
Meesleepbeest
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jul 2020 13:51

Re: Orijen voer diarree?

Bericht door Meesleepbeest »

Ik zou het nog even een weekje aankijken of het verbetert, tenzij ze echt diarree krijgt natuurlijk, kittens zij nu eenmaal gevoeliger voor dieet verandering. Je kitten moet ook even omschakelen van een deels slechte proteïne op plantenbasis naar een bijna volledig dierlijke proteïne, en het doen zonder al die slechte dingen als gehydrolyseerde eiwitten, en onnodige vezels oftewel de kwaliteitsverandering is groot.

De hoeveelheid proteïne is juist beter van Orijen, kattenvoer kan niet te rijk zijn aan proteïne, zolang ze maar kwalitatief goed zijn en van dierlijke oorsprong. Hoewel niet iedereen het hier mee eens zal zijn ;-)

Ik zou trouwens niet overschakelen naar een adult voer omdat hierin vaak de calcium-fosfor verhoudingen anders zijn en ook van andere stoffen die kittens nodig hebben. Kittenvoer is meestal wel geschikt voor volwassen katten maar andersom dus niet.
Gebruikersavatar
AshwinR
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 jun 2020 20:10
Contacteer:

Re: Orijen voer diarree?

Bericht door AshwinR »

Meesleepbeest schreef: 23 jul 2020 00:40 Ik zou het nog even een weekje aankijken of het verbetert, tenzij ze echt diarree krijgt natuurlijk, kittens zij nu eenmaal gevoeliger voor dieet verandering. Je kitten moet ook even omschakelen van een deels slechte proteïne op plantenbasis naar volledig dierlijke proteïne, oftewel de kwaliteitsverandering is groot.

De hoeveelheid proteïne is juist beter van Orijen, kattenvoer kan niet te rijk zijn aan proteïne, zolang ze maar kwalitatief goed zijn en van dierlijke oorsprong. Hoewel niet iedereen het hier mee eens zal zijn ;-)

Ik zou trouwens niet overschakelen naar een adult voer omdat hierin vaak de calcium-fosfor verhoudingen anders zijn en ook van andere stoffen die kittens nodig hebben. Kittenvoer is meestal wel geschikt voor volwassen katten maar andersom dus niet.
Hoe lang denk je dat ik het moet aankijken? Ik ga liever niet terug naar Royal Canin aangezien ik dat geen hoogwaardig voedsel vindt. Zijn ontlasting is niet echt super nat/waterig, maar als ik het in het toilet gooi hoor je een echte bonk. Het is dus echt tussen diarree en mooi gevormde keutels, soort van zachte klei.

Ik zal deze week anders doorzetten met Orijen Cat en Kitten mocht het nog niet "normaal" zijn, dan schakel ik toch even terug naar Royal Canin. Mocht dit werken, dan lijkt het erop dat ie misschien een gevoelig maagje heeft.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Orijen voer diarree?

Bericht door Rik »

Aangezien het beide wel hetzelfde soort type brok is kun je het ook eerst mengen. Eerst meer van de oude en 10% nieuw en dan langzaam over 7 dagen steeds meer nieuw brok.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Orijen voer diarree?

Bericht door Pikachu »

Een van mijn katten had ook lang zachtere stoelgang bij voer met meer proteïnen. Ook alles laten onderzoeken en er is niks van parasieten o.i.d. in de stoelgang gevonden. Het is jammer omdat dat voer inderdaad wel beter is. Maar nu mengen wij gewoon 2 soorten voer. Eentje (real nature wilderness) is net een tikje te laag in proteïnen, maar daar is de stoelgang beter van. We mengen dat nu met wildcat etosha, heel goed voer maar daar kreeg hij dus inderdaad slappere stoelgang van. Ik vind dat het nu met het mengen een stuk beter is.
Gebruikersavatar
AshwinR
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 jun 2020 20:10
Contacteer:

Re: Orijen voer diarree?

Bericht door AshwinR »

Rik schreef: 23 jul 2020 08:10 Aangezien het beide wel hetzelfde soort type brok is kun je het ook eerst mengen. Eerst meer van de oude en 10% nieuw en dan langzaam over 7 dagen steeds meer nieuw brok.
Pikachu schreef: 23 jul 2020 22:08 Een van mijn katten had ook lang zachtere stoelgang bij voer met meer proteïnen. Ook alles laten onderzoeken en er is niks van parasieten o.i.d. in de stoelgang gevonden. Het is jammer omdat dat voer inderdaad wel beter is. Maar nu mengen wij gewoon 2 soorten voer. Eentje (real nature wilderness) is net een tikje te laag in proteïnen, maar daar is de stoelgang beter van. We mengen dat nu met wildcat etosha, heel goed voer maar daar kreeg hij dus inderdaad slappere stoelgang van. Ik vind dat het nu met het mengen een stuk beter is.
Bedankt voor de antwoorden, het lijkt erop dat ik misschien inderdaad van iets van de eerste reageerder. Om variatie te geven gad ik hem Orijen cat & kitten en Orijen Six Fish. Deze laatste is nu op en ik geef hem sinds gister alleen Orijen cat en kitten. Vanochted zag ik weer deels drollen.
Gebruikersavatar
AshwinR
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 jun 2020 20:10
Contacteer:

Re: Orijen voer diarree?

Bericht door AshwinR »

Ik heb hem van de Orijen Kitten & Cat afgehaald en even volledig op Orijen Six Fish gezet. Dit lijkt te werken. Gister al stevigere poep, en vanochtend goeie drollen. Misschien dat hij allergisch is voor kip... Is dit via een bloedtest the achterhalen bij de dierenarts?

Ik lees trouwens dat alleen vis niet goed is voor een cat.
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Orijen voer diarree?

Bericht door Pikachu »

Tja dat lees ik inderdaad ook vaak, van die vis. Maar als je kat slecht tegen kip kan, is het vaak wel een goede optie, want veel droogvoer bevat automatisch kip. Maar er zijn ook soorten droogvoer met bv alleen kalkoen ofzo, die zou je ook kunnen proberen als je liever geen vis geeft. Op de site catmoneo.nl kan je heel veel soorten voer vinden met beoordelingen.
Gebruikersavatar
AshwinR
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 jun 2020 20:10
Contacteer:

Re: Orijen voer diarree?

Bericht door AshwinR »

Pikachu schreef: 28 jul 2020 09:17 Tja dat lees ik inderdaad ook vaak, van die vis. Maar als je kat slecht tegen kip kan, is het vaak wel een goede optie, want veel droogvoer bevat automatisch kip. Maar er zijn ook soorten droogvoer met bv alleen kalkoen ofzo, die zou je ook kunnen proberen als je liever geen vis geeft. Op de site catmoneo.nl kan je heel veel soorten voer vinden met beoordelingen.
Bedankt, had die al gevonden :)
https://www.catmoneo.nl/beste-kattenbrokken/

Heb nu ook Acana Grassland gehaald (voor variatie) alhoewel deze in Categorie 2 valt. Heb als natvoer Ziwi Peak
Makreel en lam (Categorie 1), wel een rib uit het lijf.
Plaats reactie