Poes drinkt geen water - blaasontsteking

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Olliejuultjeolaf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 03 nov 2019 11:54

Poes drinkt geen water - blaasontsteking

Bericht door Olliejuultjeolaf »

Juultje is ruim een jaar. Sinds vrijdagavond heeft ze een blaasontsteking. De DA vond haar tijdens het onderzoek verder gezond, en zeker niet uitgedroogd. Maar bij mij knaagt het: ik zie haar nooit water drinken. Ook niet uit het vogelbadje in de tuin. Ze kan lurken aan de kraan, maar zodra ik deze een klein beetje openzet, verliest ze interesse en loopt weg. Ze krijgt 2x per dag natvoer, en komt buiten waar ze weleens een muis of vogel weet te vangen. Soms drinkt ze wat (katten)melk. Maar water niet. Ik heb zaterdag zo'n drinkfontein gekocht, in de hoop dat dat haar misschien uitdaagt te drinken, maar ze negeert het ding volkomen.

Ik las de tip om wat tonijnwater toe te voegen aan water, en dat werkt inderdaad. Ik probeer ook wat water aan haar natvoer toe te voegen, en dat werkt deels (het liefst likt ze er omheen). Ik ben bang dat ze toch te weinig vocht binnen krijgt op een dag en daardoor vatbaar blijft voor blaasontstekingen.

Iemand nog een tip om haar door de dag heen toch wat meer te laten drinken? Wat kan blijven staan overdag, wanneer ik weg ben? Moet ik de drinkfontein nog een kans geven? Iets anders? Maak ik me te druk?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: Poes drinkt geen water - blaasontsteking

Bericht door Geert »

Wij hebben hier hetzelfde aan de hand met Aya (2 jaar, binnenkat). We zien haar nooit drinken. Ze krijgt zowel nat- als droogvoer. Ze is ook niet uitgedroogd en haar stoelgang is zelfs vrij vochtig.
Onze andere poes, Luna, drinkt net heel veel (fontein) en haar stoelgang is eerder droog.
Beiden gedragen ze zich zo al van jongs afaan.
We hebben geen idee vanwaar die uitersten en zijn eigenlijk ook wel een beetje ongerust over hun doen. Ik zie dan ook graag de antwoorden op uw vragen tegemoet.
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes drinkt geen water - blaasontsteking

Bericht door Synemios »

Eigenlijk is het normaler om je kat niet te zien drinken dan wel.
Zeker als je ook natvoer geeft,
Ik heb er hier een aantal die ik regelmatig zie drinken terwijl ik het bij anderen zelden zie.

Ook qua fonteintjes hebben ze niet allemaal dezelfde voorkeur.

Wat ik doe met zieke katten of als het heel warm is, is ze kattensoep geven.
Je kunt dit zelf maken door kip of vis te koken en daar her vocht van geven.
Of het zo kant en klaar kopen.


Wij hebben Verschillende fonteintjes ( maar ik heb 5 katten ;-) )
En ik heb door het hele huis bakjes water staan.

De kans dat ze dan vaker drinken ( omdat ze het water tegen komen) schijnt groter te zijn.
Verder is het belangrijk om het eten en drinken niet te dicht bij elkaar te zetten.

Hier staan nog meer tips:

http://blog.lekkerinjevacht.com/10-mani ... n-drinken/

https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... r-drinken/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poes drinkt geen water - blaasontsteking

Bericht door Anne »

Ik heb Happy ten tijde van zijn laatste blaasgruisaanval, bijgevoerd met spuitjes water. Ik zag hem namelijk ook niet drinken.
Ik had het geluk met Happy dat hij het goed toeliet, hij werd ook wel steeds beloond tussendoor
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Olliejuultjeolaf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 03 nov 2019 11:54

Re: Poes drinkt geen water - blaasontsteking

Bericht door Olliejuultjeolaf »

Bedankt voor de reacties! Ik doe eigenlijk al zo’n beetje alles als ik het zo lees, maar kennelijk heb ik een kat die gewoon niet van water houdt. Ik geef haar nu gewoon elke dag natvoer met wat extra water, en vandaag kwam ze alweer met een kikker thuis, dus ik vermoed dat ze door de dag heen wel aan haar vocht komt. Hopelijk was deze blaasontsteking eenmalig.
Plaats reactie