Voeding voor mijn eerste kitten

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gul93
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jun 2020 13:52

Voeding voor mijn eerste kitten

Bericht door Gul93 »

Hallo,

Ik ben van plan een nieuwe kitten (voor het eerst) aan te schaffen en bezig met het voorbereiden van alles. Nu zijn er wat dingen ik nog niet helemaal snap betreft voeding :shock: . Ik heb al wat onderzoek gedaan en heb besloten om mijn kat met kvv te voeren en dan de merken als carnibest en haaksbarf (daar heb ik meeste goede ervaringen van gevonden) en af en toe met natvoer. En droogvoer wil ik in principe alleen geven als het even niet anders kan, (vb. wanneer die een paar uur alleen is en niemand er is om hem te voeren).

Mijn vraag is: hoe en wanneer moet ik deze voeding moet geven, zodat de kat er bekent mee word?
En is het mogelijk om deze twee soorten (mocht het een keer nodig zijn) te combineren? Vb. dat je 2x kvv geeft en later in avond brokjes of andersom (wil hem minimaal 3x pd voeren). En als dit kan hoe reken je dat uit? En hoe zit met snoepjes, hoe haal je dat af van zijn totale eten per dag, zodat die niet teveel binnen krijgt?

Deze vragen heb ik helaas niet zelf via het internet kunnen beantwoorden, dus ik hoop dat er hier mensen zijn die het wel weten :grin:

Als jullie aanvullend aan bovenstaande nog andere tips hebben dan hoor ik die ook graag!

Alvast bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voeding voor mijn eerste kitten

Bericht door Rik »

Ik geef ze hier 3x per dag KVV. Rond 9:00, 17:30 en 22:30. Het mixen van brokjes en vers vlees geeft hier geen problemen maar dat hoeft niet bij alle katten zo te zijn. Brokjes verteren op een ander tempo en op andere plaats in het maag- darmstelsel dan vers vlees.

Als je voor het slapen gaan wat brokjes geeft lijkt me dat geen probleem. Die zijn 's-ochtends weer verteert. Kittens mogen eigenlijk onbeperkt eten. Ik ben dan ook pas wat later met KVV begonnen. Maar het moet ook eerder mogelijk zijn. Maak je over hoeveelheid geen zorgen. Je zou ze gewoon elke week moeten wegen (en min. 100+ gr/week aankomen).

Om de paar maanden voer ik een blikvoer weekje in. Animonda Carny, Mac's en Feringa zijn b.v. merken met hoog vleesgehalte. Dit doe ik zodat ze ook gewoon blik leren eten.

Brokjes geef ik momenteel alleen nog maar als snoepjes (leuk door de kamer gooien zodat ze erachteraan moeten).

Haaksbarf is wel wat duurder. En Carnibest heeft geloof ik van de diersoorten alleen 250gr worsten (wat dan ook redelijk duur is). Ik koop KB raw diersoorten (500gr en 1kg) en BARFmenu Cattery 1kg. Die portioneer ik dan met een goed diepvriesmes voor 1 of 1,5 weken. Maar ik heb dan ook 2 katten dus kan ik per 250gr invriezen.

Maar Haaksbarf en Carnibest zijn inderdaad prima merken. Er wordt wel geadviseerd merken af te wisselen (inderdaad liefst minimaal 2 merken).

Denk ook eens aan wat knauwwerk. Eendagskuiken, kippennekje, sardine, sprotjes. Dat hoeft niet direct maar het is goed voor het gebit en je wilt dat ze er dan vroeg aan wennen.

En natuurlijk is 2 kittens altijd beter dan 1. Maar dat zul je ongetwijfeld ook al tegengekomen zijn :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gul93
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jun 2020 13:52

Re: Voeding voor mijn eerste kitten

Bericht door Gul93 »

Hallo,

Dankjewel voor al je tips en advies. KB raw diersoorten en BARFmenu Cattery was ik nog niet tegengekomen, ook aan blikvoer had ik nog niet gedacht, dat ik ga ik zeker uitzoeken. En dan is een weegschaal ook een goed idee, dan kan ik zoals je zegt zijn gewicht bijhouden.

Kauwwerk moet ook lukken, al weet ik niet of ik tegen zo een eendagskuiken kan, maar de rest kan prima.

En ja dat 2 kittens beter is ben ik inderdaad al overal tegengekomen, ik zou het eerlijk gezegd wel willen, maar heb er helaas de ruimte niet voor.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Voeding voor mijn eerste kitten

Bericht door Anne »

Gul93 schreef: 18 jun 2020 10:05

En ja dat 2 kittens beter is ben ik inderdaad al overal tegengekomen, ik zou het eerlijk gezegd wel willen, maar heb er helaas de ruimte niet voor.
Zou je dan niet beter voor een poes uit het asiel kunnen gaan die niet met andere katten kan,? Het is best wel zielig voor een kitten om alleen op te groeien zonder sociale interactie van een ander kitten
Kittens die vaak alleen op groeien hebben meer kans op gedragsproblemen later
En als je toch percee maar 1 poes wilt zou je voor bovenstaande kunnen kiezen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Joris7
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 dec 2019 19:52

Re: Voeding voor mijn eerste kitten

Bericht door Joris7 »

Zojuist terug van de dierenarts voor de eerste vaccinaties. Zij zeiden dat ze moet wenen aan brokjes en dat dat voldoende hoogwaardige voeding is als je de juiste koopt. Het Lidl voer wat we nu hebben werd resoluut afgekeurd door de dierenarts. Zij raad Royal Canin aan, maar is toch echt wel te duur voor ons.
We hebben zojuist Iams gekocht, maar tot nu toe wil ze dat ook niet eten.

Iemand nog goede tips voor brokken in het middensegment voor kittens?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voeding voor mijn eerste kitten

Bericht door Rik »

Joris7 schreef: 20 jul 2020 14:32 Zij raad Royal Canin aan, maar is toch echt wel te duur voor ons.
Hahaha... "Wij van Wc-Eend adviseren: Wc-Eend" :lol:

In principe is natvoer zelfs beter dan brokken. Daar hoef je nu nog direct naar over maar nét voor de castratie is het wel iets om goed te onderzoeken. (En als de DA iets anders zegt moet je hem niet geloven... zij hebben geen verstand van voer.)

https://www.catmoneo.nl/beste-natvoer/
https://www.catmoneo.nl/beste-kattenbrokken/

Iets met een hoog vleesgehalte en laag koolhydraten percentage. Liefst natuurlijk vers vlees (KVV) maar dat is niet aan iedereen besteedt (hoeft overigens niet eens zo duur te zijn).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gul93
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jun 2020 13:52

Re: Voeding voor mijn eerste kitten

Bericht door Gul93 »

Hallo,

Ik heb hier het zelfde probleem met mijn kitten, ik moet ook brokjes geven.
De dierenarts zij dat als ze echt honger heeft ze het wel zou eten, helaas is dat niet helemaal het geval (maar je zou het wel kunnen proberen). Wat ik nu doe is de brokjes mengen met natvoer en dat werkt goed of je kan de brokjes een beetje nat maken. Maar in beide gevallen wel meteen geven (of paar minuten laten weken, als ze weer niet eet en vanaf daar verder opbouwen), zodat de brokjes niet te zacht worden, want ze moet wel wennen aan de knapperigheid van de brokjes. Dit schijnt eigenlijk niet goed voor de tanden te zijn (ivm tandplak), maar zo bouw ik de brokjes op. In het begin wou ze het helemaal niet hebben, toen gaf ik meer natvoer dan brokjes en nu juist andersom.

En ik geef brokjes van hill's, eerst gaf ik royal Canin maar deze luste ze helemaal niet, ze wou het ook niet gemengd eten, die van hill's wel. Dus misschien dat ze de brokjes echt echt niet lust, dat moet je een paar keer proberen om te kijken of dat het geval is. De brokjes zijn inderdaad wel duur, naar mijn kitten stinkt altijd als de voeding niet goed valt, heb het daarom wel voor over.

Ik heb in begin kvv geprobeerd, dat at ze wel goed maar viel niet goed. en ging er erg van stinken en haar vacht werd juist dof.

Hopelijk heb je er wat aan.

Succes!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voeding voor mijn eerste kitten

Bericht door Rik »

Gul93 schreef: 20 jul 2020 14:54 Wat ik nu doe is de brokjes mengen met natvoer en dat werkt goed of je kan de brokjes een beetje nat maken.
...
Dit schijnt eigenlijk niet goed voor de tanden te zijn (ivm tandplak), maar zo bouw ik de brokjes op.
Sowieso zijn droge brokjes (ook) niet goed voor de tanden (net als natvoer). Het verhaaltje dat brokjes beter zijn tegen tandplak is echt een fabeltje (waar zelfs dierenartsen in geloven, dan kun je zien hoe slecht hun opleiding is wat betreft kattenvoer).

https://www.catmoneo.nl/brokjes-helpen- ... -tandplak/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gul93
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jun 2020 13:52

Re: Voeding voor mijn eerste kitten

Bericht door Gul93 »

Ze zei dat kvv ook tand problemen veroorzaakte, vooral bij oudere katten. Tenzij je de tanden van de kat kan schoonmaken. Ik vond dat wel prima, alleen jammer genoeg valt de kvv niet echt goed bij mijn kitten. Maar wat is dan wel goed? Misschien echt rauw vlees, zoals barf.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voeding voor mijn eerste kitten

Bericht door Rik »

Gul93 schreef: 20 jul 2020 15:36 Ze zei dat kvv ook tand problemen veroorzaakte, vooral bij oudere katten. Tenzij je de tanden van de kat kan schoonmaken. Ik vond dat wel prima, alleen jammer genoeg valt de kvv niet echt goed bij mijn kitten. Maar wat is dan wel goed? Misschien echt rauw vlees, zoals barf.
Yep. KVV valt wat dat betreft (tandplak) ook gewoon in de categorie van natvoer. Het helpt niet tegen tandplak. Het enige is wel dat KVV geen koolhydraten bevat, en laten koolhydraten nu ook vaak een reden van extra tandplak zijn ;)

Ik geef 3x per dag KVV en af en toe een eendagskuiken, kippennekje of sardientje om het echte knaagwerk te laten doen. Vooral de eendagskuikens zijn hier een levensgrote hit. Maar dat is zeker niet bij alle katten zo (sommige weten niet wat ze er mee aan moeten).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gul93
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jun 2020 13:52

Re: Voeding voor mijn eerste kitten

Bericht door Gul93 »

Ja dat is zo, dan kan je inderdaad beter je kans nemen met kvv dan brokjes. Het is toch wel vlees in plaats van bewerkt voer. Vind het ook jammer dat mijn kitten er niet echt tegen kan, maar blijkbaar werkt het bij iedere kat anders.

Ik denk dat me kitten wel weet wat die moet doen met een eendagskuiken of kippennek (heeft best wel een groot jachtinstinct), alleen kan ik er niet tegen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voeding voor mijn eerste kitten

Bericht door Rik »

Vooral een kat die als kitten eenzelfde soort brokjes heeft gehad, waar vooral smaakstoffen in zitten, zal moeite hebben om later over te schakelen naar ander soort voer. Hier heeft Bowy* altijd Felix blikvoer gekregen. Met wat whiskas brokjes. Dat is echt voer waar heel veel smaakstoffen in zitten om een kat daaraan verslaafd te laten raken. Onder het mom dat ze het dan lekker vinden. Voor haar was het dus ook vreselijk moeilijk om over te stappen op nierdieet toen ze eenmaal de diagnose nierfalen kreeg op 18 jaar. Uiteindelijk wel gelukt maar ze was echt verslaafd aan de gelei van Felix.

Het is dus belangrijk om een kitten al in een vroeg stadium in aanraking te laten komen met allerlei verschillende soorten voer. En als hoofdmaaltijd in ieder geval iets waar weinig of liefst geen smaakstoffen in zitten. En dan kwalitatief goed voer.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie