Welk voer geschikt voor mijn katers

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kersie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jan 2020 00:01

Welk voer geschikt voor mijn katers

Bericht door Kersie »

Goedemorgen Allemaal,
Eerder een vraag gesteld en goede antwoorden gehad.

Mijn katers, beide 11 maanden oud komen uit verschillende nesten
De noorse boskat weegt nu 5,5 kilo, mooi groot en goed in de vacht.

Mijn kruising noorse boskat ( de andere helft is onbekend)
Is groot, mooie vacht, maar ook te dik. Hij weegt nu ruim 6.5 kilo.
1 probleem, hij heeft nog steeds geen vaste ontlasting, is half hard/heel zacht. En het stinkt vreselijk.

Ze zijn allebei geholpen eind januari

Krijgen beide hetzelfde voer en er word dagelijks meerdere keren met ze gespeeld. Bal gooien en dan terugbrengen, laserlampje en ze spelen ook veel met elkaar en hun kleine speeltjes.

Ze krijgen brokken van het merk Total Bite ( huismerk Discus voor Grote katten).hierbij de
Samenstelling
Gedroogde kip (17%), maïs, rijst (14%), gevogeltevet, dierlijk eiwitextract, gedroogde vis (8%), gerst, maïsgluten, gedroogde zalm, eipoeder, biergist, gedroogde bietenpulp, mineralen, inuline (bron van FOS), lijnzaadolie, glucosamine, chondroïtine.
Analytische bestanddelen:
Ruw eiwit 32.0 %
Ruw vet 18.0 %
Ruwe celstof 2.0 %
Ruwe as 6.5 %
Calcium 1.4 %
Fosfor 0.9 %
Energiewaarde (kcal/kg ME) 3940
vetzuren 8:1


Ze kregen 2x daags elks een blikje almo nature en zijn zijn nu overgegaan op 3 blikjes natvoer ipv 4 per dag. Om af te bouwen. Op advies van de DA.
En ga uiteindelijk naar 1 blikje per kat per dag.

Moet/kan ik nog iets veranderen aan het droogvoer? En wat is jullie advies?

Vers vlees zijn ze niet zo happig op.
Ja klein stukje biefstuk, kipfilet lusten ze wel. Maar niet een bakje vol. Dit al geprobeerd.

Alvast bedankt voor jullie adviezen.
Stimpie & Speedy 💫💫
Donder & Blixem 🤡🤡
Tomdepoes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 aug 2019 18:53

Re: Welk voer geschikt voor mijn katers

Bericht door Tomdepoes »

Hoi,

Wij hebben hetzelfde probleem gehad hier. Ik heb twee kittentjes uit het asiel gehaald, en 1 daarvan kwam hier met diarree die verschrikkelijk stonk. Eerst had hij wel 10x per dag stinkende dunne diarree, geleidelijk werd het steeds minder. We hebben alle soorten antibiotica en voer geprobeerd. Niets hielp.

Tot we de oplossing vonden. Voor ons was dat Royal Canin gastro intestinal. Wij kopen dat op zooplus. De brokken kosten erg veel (zo’n 10 euro per kilo), maar ze helpen. Na een week was zijn ontlasting goed. We zitten nu 4 maanden op de brokken en hij heeft nooit meer diarree.

Ik raad je dus aan om eens op die brokken over te stappen als je het geld ervoor hebt. De brokken hebben heel veel goede reviews, kijk eens op de site van zooplus. Wie weet zijn ze ook bij je dierenarts te krijgen. Er is een normale versie, maar die zit heel hoog in de caloriën. Wij gebruiken hier moderate calorie. Ik raad je aan te beginnen met de normale versie en goed af te wegen, en als ze het hier goed op doen kun je naar de moderate calorie versie.

Als dit niet werkt kan je naar de dierenarts een ontlastingonderzoek laten doen om te kijken naar bacteriën of parasieten etc. Hier kan hij dan antibiotica voor krijgen. Ik raad dit als tweede aan omdat jouw verhaal echt lijkt op ons verhaal, en de antibiotica hebben de darmpjes van onze kleine niet veel goed gedaan.

Wij geven de katten ook almo nature. Als je gaat overstappen op de brokken die ik aanraad zou ik even een weekje stoppen met de almo nature. Dan kun je het effect van de brokjes goed zien. Dus alleen de brokjes en niets anders. Geen snoepjes; geen melk, geen natvoer. Als de brokjes goed gaan zou ik wel almo nature proberen te geven. Dit is goed natvoer en veel vlees, dus weinig dingen waar ze eventueel niet tegen kunnen. Je kunt proberen of er wellicht een smaak is waar ze niet tegen kunnen. In de RC brokjes zit kip, dus je kunt hier eerst mee beginnen.

Daarnaast zal ik ook goed kijken naar de extra’s die ze wellicht soms krijgen. Als ik onze kat hier een whiskas snoepje geef, heeft hij weer diarree. Gedroogd vlees kan hij wel weer goed tegen. Melk is een no go.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)
Tomdepoes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 aug 2019 18:53

Re: Welk voer geschikt voor mijn katers

Bericht door Tomdepoes »

Nog een toevoeging: beide katten kunnen op deze brokken van RC. Beide katers eten dat hier namelijk, en dat gaat goed. De dierenarts zegt ook dat het prima voor is, ook voor katten die geen diarree/dunne ontlasting hebben.

Wij willen geleidelijk over op ander voer. Het is namelijk best duur en ik vraag mij af of het verstandig is altijd op dieetvoer te blijven. Maar als dit nodig is, doen we dat natuurlijk.

Je kunt ook kijken naar sensitivity control. Dit is meer gericht op katten met een overgevoeligheid voor bepaald voer. Hier heb ik ook goede verhalen over gehoord. Deze brokken krijgen ze hier soms als snoepje en dat gaat ook prima.

Als ik jou was zou ik dus gastro intestinal proberen omdat onze kat ook dunne stinkende ontlastig had en het hiermee opgelost is, maat het verschilt per kat. Wie weet werkt sensitivity control beter voor jullie.
Gebruikersavatar
Kersie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jan 2020 00:01

Re: Welk voer geschikt voor mijn katers

Bericht door Kersie »

Super bedankt voor je reactie, ik ga het morgen gelijk even de DA verifieren.
Wij gaan over 2 weken een weekje weg. En ga daarna starten om niet teveel te wisselen voor ze voor het eerst even alleen zijn.
Poep onderzoek ook al een keer gedaan.
Toch nog een klein vraagje,
Kan hij door deze brokjes ook afvallen?
Hij word namelijk steeds dikker en krijgt toch al minder eten en max 1 snoepje per dag.
Stimpie & Speedy 💫💫
Donder & Blixem 🤡🤡
Tomdepoes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 aug 2019 18:53

Re: Welk voer geschikt voor mijn katers

Bericht door Tomdepoes »

Kersie schreef: 10 jun 2020 00:02 Super bedankt voor je reactie, ik ga het morgen gelijk even de DA verifieren.
Wij gaan over 2 weken een weekje weg. En ga daarna starten om niet teveel te wisselen voor ze voor het eerst even alleen zijn.
Poep onderzoek ook al een keer gedaan.
Toch nog een klein vraagje,
Kan hij door deze brokjes ook afvallen?
Hij word namelijk steeds dikker en krijgt toch al minder eten en max 1 snoepje per dag.
Er zijn dus twee varianten van de brokken: de gewone en de moderate calorie. Die van ons zijn afgevallen op de moderate calorie, dus het kan zeker. Hier zijn we lekker veel met ze gaan spelen en ze mogen lekker naar buiten. Daarnaast wegen we de brokken goed af. Als ze al wat dik zijn is deze variant beter voor ze. Alleen waarom ik eerst zou beginnen op de gewone brokken, is omdat bij sommige katten deze wel werken en de moderate calorie niet. De brokken zitten bomvol voedingsstoffen zodat ze er minder van hoeven eten en hun darmen minder belast worden. Ze hoeven dus minder te eten dan bij gewone brokken. Weet dit, want anders kunnen ze flink aankomen. Op het pak staat ook aangegeven hoeveel gram een kat met overgewicht mag hebben. Als je ze echt afgewogen hoeveelheden geeft, lekker laat bewegen en goed laat drinken/almo nature geeft komt het wel goed. Laat ze zeker niet te snel afvallen, dit kan gevaarlijk zijn namelijk.

Als jouw katten hier goed op reageren kun je ook altijd overwegen om te gaan mengen met brokken waarvan ze een beetje kunnen afvallen. Dat willen wij hier wellicht gaan doen, dus dat wordt even kijken bij welke mengverhouding het nog goed gaat. Ik denk zelf aan brokken van Applaws of zo.

Het lijkt me een goed idee om te wachten met overstappen. Je kat kan stress krijgen als de baasjes weg zijn en daar kunnen ze ook slechte ontlasting van krijgen.

Weet je zeker dat hij echt te dik is? Kittens groeien snel en als ze bijna 1 jaar zijn dan groeien ze vooral snel in de breedte. Onze kat is ook een deel Noorse Boskat, en hij ziet er dik uit. De dierenarts heeft ons echter verteld dat hij dit niet is. Die van ons is nu 8 maanden en 6 kilo. Hij is echt groter dan de meeste andere katers en heeft ook wel een buikje, maar de dierenarts vertelde ons dat hij gewoon prima is als je meeneemt dat hij boskattenbloed heeft. Als de dierenarts wel gezegd heeft dat hij te dik kun je hier natuurlijk van op aan.

Hopelijk heb je hier wat aan, en anders laat je het maar weten. Dan heb ik nog andere tips voor je.
Plaats reactie