Natvoer katten met diarreegevoeligheid

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Tomdepoes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 aug 2019 18:53

Natvoer katten met diarreegevoeligheid

Bericht door Tomdepoes »

Hallo allemaal,

Wij hebben twee katertjes die we allebei gekregen hebben als kittens. De ene is nu 1 jaar, de andere is net 9 maandjes oud. De laatste is het ‘probleem’ (niet echt natuurlijk, hij is zo leuk). Sinds we hem hebben gekregen heeft hij chronische diarree gehad. Hij heeft alle antibioticakuren gehad en niets hielp. Uiteindelijk zijn we overgegaan op RC canin gastro intestinal en weg was de diarree. Beide katten krijgen dit nu en ze doen het er erg goed op.

Ze krijgen een aantal keer per week natvoer voor het vocht, en hier smullen ze van. Tot nu toe kregen ze een willekeurige smaak van Almo Nature. Dit vinden ze heerlijk en hier krijgt de kleine geen diarree van. Ik ben me gaan verdiepen in ander natvoer, omdat ik dacht dat het misschien een goed idee is om soms wat af te wisselen (is dit zo?). Ik ben gekomen bij Animonda Carny. Ik heb dit vandaag gegeten en ze vonden het wel prima. Niet zo lekker als Almo Nature, maar ze aten wel gewoon alles lekker op.

Is het beter om wat af te wisselen tussen deze twee merken? Ik dacht zelf dat Animonda Carny af en toe tussendoor goed is voor ze omdat hier veel orgaanvlees in zit. Maar misschien is dit wel verkeerd gedacht, en is Almo Nature veel beter omdat dit gewoon 100% vlees is zoals wij dit eten.

Daarnaast vraag ik mij ook af of het een probleem is om voor altijd op gastro intestinal te blijven. Ze doen het er goed op, maar iets in mij zegt dat we beter kunnen wisselen omdat het toch een dieetvoer is. Ik vind de kwaliteit van RC ook matig (veel koolhydraten) dus ik zou ook graag over willen op iets anders.


Alvast heel erg bedankt!!
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Natvoer katten met diarreegevoeligheid

Bericht door Pikachu »

Gaf je in het begin ook al natvoer, toen ze diarree hadden?

Mijn kat verdraagt haar natvoer niet zo goed, ze had er geen diarree meer van maar wel vieze winden. We zijn nu tijdelijk gestopt met natvoer geven, en sindsdien geen winden meer geroken. Ik ga ongeveer een maand stoppen, en dan terug rustig proberen hele kleine beetjes natvoer te geven.

Wat ik wil zeggen: is het mogelijk dat ze gewoon van het natvoer diarree hadden? In dat geval zou je namelijk gerust ander droogvoer kunnen proberen. Ik zou het dan echt heel traag toevoegen, eerst gewoon een paar brokjes geven als snoepje, en dan telkens een beetje meer door het andere voer heen mengen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Natvoer katten met diarreegevoeligheid

Bericht door Rik »

Van natvoer zelf kan een kat geen diarree hebben. Wel van een ingrediënt wat in natvoer zit. Of van het feit dat het vleespoeder in natvoer zo bewerkt is.

Almo Nature (wel duur) en Animonda Carny lijken mij wel redelijk goede natvoeren wat vlees betreft. Ik gebruik Animonda Carny, Mac's cat en Feringa wanneer ik een keer een blikweek invoer hier. Verder zitten ze hoor op KVV (vers vlees).

Ik vraag me wel eens af hoe al die katten met diarree zouden reageren op goed vers onbewerkt vlees.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Tomdepoes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 aug 2019 18:53

Re: Natvoer katten met diarreegevoeligheid

Bericht door Tomdepoes »

Pikachu schreef: 29 mei 2020 15:58 Gaf je in het begin ook al natvoer, toen ze diarree hadden?

Mijn kat verdraagt haar natvoer niet zo goed, ze had er geen diarree meer van maar wel vieze winden. We zijn nu tijdelijk gestopt met natvoer geven, en sindsdien geen winden meer geroken. Ik ga ongeveer een maand stoppen, en dan terug rustig proberen hele kleine beetjes natvoer te geven.

Wat ik wil zeggen: is het mogelijk dat ze gewoon van het natvoer diarree hadden? In dat geval zou je namelijk gerust ander droogvoer kunnen proberen. Ik zou het dan echt heel traag toevoegen, eerst gewoon een paar brokjes geven als snoepje, en dan telkens een beetje meer door het andere voer heen mengen.
Bedankt voor je reactie. Toen ze nog diarree hadden, kregen ze inderdaad natvoer. Hier gingen hun medicijnen toen in. Ook kregen ze kattenmelk trouwens, maar we zijn er inmiddels achter dat ze hier absoluut niet tegen kunnen. Ze hebben maanden achter elkaar 10x per dag vreselijke diarree gehad, met welk natvoer en welk droogvoer dan ook. Toen we begonnen met RC gastro intestinal was het ineens over en ging het ook goed met de almo nature.

Misschien is het bij jou ook een ingredient waar ze niet tegen kunnen? Hier is dat alles met rund en melk erin. gevogeltevlees gaat goed en almo nature vis ook. Merken met meer granen/rund/melk of iets gaat hier niet.
Tomdepoes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 aug 2019 18:53

Re: Natvoer katten met diarreegevoeligheid

Bericht door Tomdepoes »

Rik schreef: 29 mei 2020 16:43 Van natvoer zelf kan een kat geen diarree hebben. Wel van een ingrediënt wat in natvoer zit. Of van het feit dat het vleespoeder in natvoer zo bewerkt is.

Almo Nature (wel duur) en Animonda Carny lijken mij wel redelijk goede natvoeren wat vlees betreft. Ik gebruik Animonda Carny, Mac's cat en Feringa wanneer ik een keer een blikweek invoer hier. Verder zitten ze hoor op KVV (vers vlees).

Ik vraag me wel eens af hoe al die katten met diarree zouden reageren op goed vers onbewerkt vlees.
Jij ook bedankt voor je reactie. Ze hebben gisteren en vandaag voor het eerst rauwe kip- en kalkoenfilet gehad. Deze hebben we in kleine blokjes gesneden en aten ze zo op (na flink kauwen, dus dat is goed). Is dit goed om vaker te gaan doen? Ik zat zelf te denken aan een paar keer per week.

Ik zou graag over willen stappen op meer onbewerkt vlees voor ze, omdat dit hun natuurlijke voeding is. Raad jij iets als Carnibest aan? Helemaal overstappen hierop gaat helaas niet doordat wij allemaal overdag en soms ‘s avonds lang weg zijn, maar ik zou wel een groot deel van hun voeding hieruit willen laten bestaan.
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Natvoer katten met diarreegevoeligheid

Bericht door Pikachu »

Ik heb er ook een topic over, kijk gerust eens. Heb inderdaad zitten zoeken naar ingrediënten die het kunnen zijn, het leek kip te zijn maar van andere zaken had ze dan ook wat wind.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Natvoer katten met diarreegevoeligheid

Bericht door Synemios »

De 3 meest voorkomende zijn kip, rund en vis.
Maar het kan van alles zijn ook bijvoorbeeld rijst, soja en ik heb er zelfs 1 die reageert op zalmolie.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie