Nieuw natvoer introduceren?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Nieuw natvoer introduceren?

Bericht door Pikachu »

Ik wil mijn kat graag nieuw natvoer laten proberen. Ze krijgt nu almo nature, maar laat nog soms stinkende winden, dus ik wil kijken of het aan het natvoer zou kunnen liggen.

Ik heb nu Renske natvoer gekocht. Moet natvoer net als droogvoer eerst gemengd met het oude voer aangeboden worden? Dat lijkt me vreemd, maar ik vraag het toch maar eens :)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nieuw natvoer introduceren?

Bericht door Anne »

Ik zou eerst eens proberen met een digestive natvoer. Krijgt ze er naast nog brokjes?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Nieuw natvoer introduceren?

Bericht door Pikachu »

Wat bedoel digestive? Is dat iets van dieetvoer?

Ze krijgt inderdaad nog brokjes, we zijn aan het overstappen van Real nature wilderness naar Wildcat Etosha, dus momenteel is het gemengd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuw natvoer introduceren?

Bericht door Rik »

Ik denk dat je met natvoet wel direct over kunt stappen. Hoofdingredient is vocht dus de overstap zal wel meevallen. Met brokjes (waar vaak veel andere troep inzit is dat heel anders).

Is het renske natvoer vers of bewerkt? Vers vlees in combinatie met brokken zou soms wat problemen kunnen geven (hoewel niet altijd). Vers vlees heeft een ander verteer proces en snelheid dan brokken. Hoewel ik er hier nooit problemen mee heb gehad.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Nieuw natvoer introduceren?

Bericht door Pikachu »

Goeie vraag, ik heb wat vanalles meegenomen.
Enerzijds dit: https://www.4dogsandcats.be/nl/product/ ... our=159458
En dan ook een blikje: https://www.4dogsandcats.be/nl/product/ ... our=159458

Er staat op 'vers', maar het is toch blikvoer/pakjesvoer, en het is ook gewoon heel lang houdbaar (tot 2021). Dus is dat dan echt vers?

Nu is het wel zo dat Mae de twee niet echt door elkaar eet. Als ze natvoer heeft gegeten gaat ze pas minstens een uur later nog eens een paar brokjes knabbelen. Dus ik denk niet dat dat echt een probleem mag zijn.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuw natvoer introduceren?

Bericht door Rik »

Pikachu schreef:Er staat op 'vers', maar het is toch blikvoer/pakjesvoer, en het is ook gewoon heel lang houdbaar (tot 2021). Dus is dat dan echt vers?
Als het niet in de diepvries bewaard hoeft te worden dan is het bewerkt. Dus geen KVV (kant en klaar vers vlees). En omdat het bewerkt is kun je het wel gewoon met brokken geven.

KVV is echt vers vlees, organen en bot, gemalen en in een soort worst bevroren. Dat is eigenlijk de tussenvorm van naar echt barf. Barf is echt stukken vlees, organen en bot. Zoals natuurlijk prooi.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Nieuw natvoer introduceren?

Bericht door Pikachu »

Dacht ik inderdaad al, dan zal het helemaal geen probleem zijn!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nieuw natvoer introduceren?

Bericht door Anne »

Pikachu schreef: 02 mei 2020 15:29 Wat bedoel digestive? Is dat iets van dieetvoer?Digestie

Ze krijgt inderdaad nog brokjes, we zijn aan het overstappen van Real nature wilderness naar Wildcat Etosha, dus momenteel is het gemengd.

Digestieve is een sensitief natvoer,, speciaal om de darmen te ontzien
Stinkende winden is een teken dat iets niet goed verteerd wordt
Wat er niet goed verteerd word kan soms een hele puzzel zijn ;-)
Voor het zelfde geld reageert ze op de brokjes waarmee je aan het mengen bent
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Nieuw natvoer introduceren?

Bericht door Pikachu »

Het probleem heeft ze al een tijd, daarom juist dat we nu nieuwe brokken aan het proberen zijn. Het was van daarvoor.

Wat zijn dan de vereisten voor een natvoer om sensitief te zijn? Wat mag er bv niet in zitten?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nieuw natvoer introduceren?

Bericht door Anne »

Wat de vereisten zijn weet ik niet zo goed, ik denk dat het zowiezo licht vertbeerbaar moet zijn
Pito had ook veel stinkende winden en dunne ontlasting en voor hem hielp het natvoer van rc digest heel goed,
samen met een lam en rijst brok wat ook lichtverteer baar is. Nu hij wat ouder is is hij er overheen gegroeid, hij kan alles eten zonder de vieze winden en slappe ontlasting :-P
dit natvoer bedoel ik:
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ive/197795

Je hebt van kattovit ook sensitief natvoer, het moet er wel opstaan

Ik heb met Pito eerst de overstap gemaakt naar de lam en rijst brok en toen dat goedging kreeg hij pas het natvoer erbij,
anders weet je niet welke voeding de oorzaak is
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nieuw natvoer introduceren?

Bericht door Synemios »

Licht verteerbaar en zo min mogelijk ingrediënten.
Eigenlijk zit je dan met kvv wel goed.( wat Rik aangeeft)

Of een blikvoer met alleen kip, vis, of vlees met 1 koolhydraten bron.

Of inderdaad blikjes, zakjes of brokjes zoals Anne aangeeft specifiek voor katten met overgevoelige darmen. ( sensitief)

Dus ik zou eerst kiezen welke richting je op wilt.

Ik moet bij Tommy alles eerst mengen ( ook natvoer) omdat hij anders diarree krijgt.
Bij de Timmy en Indy kan ik gewoon veranderen het ligt dus ook aan hoe gevoelig de kat is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Nieuw natvoer introduceren?

Bericht door Pikachu »

Dankjewel, ik neem alle tips zeker mee!
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Nieuw natvoer introduceren?

Bericht door Pikachu »

Even een update. We merken de laatste dagen dat het toch echt door het natvoer (de almo nature) komt dat ze nog steeds vieze winden laat. Elke keer kort nadat ze daarvan heeft gegeten begint ze te miauwen en ruiken we het. Dus dan heeft ze misschien toch wel een pijnlijk krampje.
Wel vreemd dat ze net van die almo zo last heeft, daar zit enkel kip, kippenbouillon en 1% rijst in!

We zijn aan het experimenteren met het renske natvoer. Ze eet de tonijnsmaak wel, maar die met kip en konijn wou ze niet eten. Nog wat andere smaken proberen en kijken of ze die wel kan verdragen. Dat Renske natvoer zitten ook heel weinig ingrediënten in, enkel het vlees in principe, en geen rijst, dus hopelijk verdraagt ze die wel. Als ze het wil eten natuurlijk. Geen gemakkelijk poesje!

Edit: nog een vraagje: Mae is dus nogal kieskeurig, maar is het mogelijk dat je soms het natvoer meerdere keren moet aanbieden eer ze ervan gaat willen eten? Zo ja, hoe vaak moet je dit dan 'proberen'. Is natuurlijk zonde om het gewoon weg te gooien.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nieuw natvoer introduceren?

Bericht door Anne »

Fijn dat je ondertussen de oorzaak weet, dat scheelt al een hoop!
Hier geen goede ervaringen met natvoer wat wordt geweigerd, dat blijft meestal geweigerd worden
Ik hoop dat je iets anders voor haar kan vinden wat ze wel accepteert en zonder de windjes ;-)

Ik vries heel veel soorten natvoer in, lust de een het niet dan kan ik het bij de ander proberen
Ik verdeel het in meerdere porties, label het zodat ik het in de diepvries makkelijk kan terugvinden en het niet aan de verkeerde poes geef ( heb verschillende dieten door elkaar hier)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Nieuw natvoer introduceren?

Bericht door Pikachu »

Oh dat is handig ja :D

En ja het komt inderdaad wel heel waarschijnlijk van het natvoer, maar of het nu de rijst is, of de kip, waar ze niet tegen kan, daar ben ik nog niet uit.

Het renske voer met kipsmaak laat ze momenteel staan.. Ik ga het eens proberen te mengen met de tonijnsmaak, om te kijken of ze het dan wel eet. Als er tonijn in zit eet ze gewoon alles op, alle remmingen gaan dan overboord. Maar ik had gelezen dat elke dag vis geven toch niet zo goed is, dus ik hoop dat ze ook de kip gaat willen eten. Proberen mengen en dan telkens een beetje minder tonijn erdoorheen, wie weet krijg ik haar zo wel omgekocht :D
Plaats reactie