Hoeveel voer gecastreerde kitten

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Leelo81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 feb 2020 09:19

Hoeveel voer gecastreerde kitten

Bericht door Leelo81 »

Mijn kitten (5 maanden) is gecastreerd en op advies van de dierenarts ben ik overgestapt op ander voer. Ik heb gekozen voor purizon Sterilized. Nu nog aan het mengen met kitten voer om de overstap te maken
Mijn kat is uiteraard in de groei en ik ben zoekende naar de hoeveelheid voer. Ik vind wel de hoeveelheid voer bij volwassen katten maar voor gecastreerde kittens niet

Wie heeft ervaring?
Kat weegt 2,7kg
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoeveel voer gecastreerde kitten

Bericht door Rik »

418 kJ x lichaamsgewicht in kilo^0,67 = kJ ME behoefte per dag (voor een slanke kat)
Gecastreerde katten (zowel poezen als katers) hebben ongeveer 305 kJ minder energie nodig dan ongecastreerde katten.
418kJ * 2,7kg^0,67 = 418 * 1,95 = 815 kJ - 305 kJ (castratie) = 510 kJ / 4,184 = 122 kcal.

(Via catmoneo kom je op 75*2,7^0,67=145 kcal.)

Kijk dan op de zak hoeveel kcal purizon Sterilized geeft.

Volgens purizon zelfs zou de dosis 40 tot 45gr zijn voor 2,7kg. De hoeveelheid die ze adviseren voor Sterilized is uiteraard alleen voor katten die gecastreerd zijn. Daar staat de "Sterilized" ook voor. Voor kittens die met 5-6 maanden gecastreerd zijn kun je daarna de volwassen dosis aanhouden. Als je onbeperkt blijft geven kunnen ze te dik worden.

Maar... Uiteindelijk zijn dit allemaal richtlijnen. Je kunt hiermee beginnen maar je moet ook naar je kat zelf kijken. Hoe die er dus uitziet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Leelo81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 feb 2020 09:19

Re: Hoeveel voer gecastreerde kitten

Bericht door Leelo81 »

Dank je. Ik zag 45gr inderdaad ook op de zak van purizon staan.
Gevoelsmatig lijkt me dit weinig. Maar is wellicht omdat samenstelling anders is van het voer

In de weekenden geef ik als extra natvoer. En ik ga er vanuit dat ik dan minder brokkenoet geven
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoeveel voer gecastreerde kitten

Bericht door Rik »

Leelo81 schreef: 01 mei 2020 23:02 In de weekenden geef ik als extra natvoer. En ik ga er vanuit dat ik dan minder brokkenoet geven
Inderdaad. Maar niet evenveel minder. In natvoer zit 80% vocht dus als je 100gr natvoer geeft moet je waarschijnlijk nog 20gr brokjes bijgeven. Ook bij natvoer kun je zien hoeveel kcal het geeft.

Maar alles die je ook een beetje op gevoel. En op hoe ze eruit zien. En hoeveel hoor ze hebben. En...
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Leelo81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 feb 2020 09:19

Re: Hoeveel voer gecastreerde kitten

Bericht door Leelo81 »

Dank je! Inderdaad maar even uitproberen. Toevallig een nachtje weg en bakje voller gedaan dan normaal. Even kijken morgen wat daar van over is.

Kat eet gedurende de hele dag kleine beetjes normaal gesproken. Tenzij ik net zijn bakje vul met brokjes
Plaats reactie