Ontzettend kieskeurig

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Xaro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jun 2019 10:20

Ontzettend kieskeurig

Bericht door Xaro »

Een van mijn katten (Luke) heeft in de loop der maanden een ontzettende kieskeurigheid ontwikkeld. Meneer haalt overal z'n neus voor op. Het enige wat hij wel eet zijn Iams brokken. Maar al het andere wat ik hem voorzet, vooral natvoer, laat hij staan.

Een aantal maanden geleden at hij nog wel alles. Zijn kieskeurigheid is begonnen toen mijn andere kat FIP kreeg. Ik ben toen tijdelijk over gegaan op 'snoepvoer' (whiskas) om hem maar te laten eten, want iets eten is beter dan niks. Luke kreeg dit snoepvoer ook en vond het uiteraard heerlijk. Maar nu wil ik dus weer terug gaan op wat beter voer. Ze kregen altijd Smilla, maar dat laten ze allebei staan nu. Ik heb nu allerlei soorten voer geprobeerd. Mijn FIP kat eet dat allemaal wel, maar Luke niet.

Ik heb nu ook rauwe producten geprobeerd, maar ook daar likt Luke even aan en laat het dan staan. Supermarktvoer wordt ook even aan gelikt, maar wordt daarna snel genegeerd. Hij eet dus wel nog Iams brokken. Die krijgen ze als soort van snoepvoer ook. De brokken die altijd klaar staan zijn van Applaws. Daar eet hij heel af en toe ook wat van, maar that's it. Ik vind het moeilijk in te schatten hoeveel hij eet omdat ik twee katten heb, en de andere kat een veelvraat is.

Tandproblemen zal hij niet hebben want hij knauwt van harte de wat grotere brokken kapot. Hij is verder ook gewoon speels en actief, dus ik vermoed dat er geen medisch probleem is waarom hij z'n neus voor alles ophaalt. Hij blijft ook op gewicht, maar ik weet niet of dat zo blijft want z'n kieskeurigheid lijkt uit te breiden. Ook eet hij apart van mijn andere kat, dus dat kan het ook niet zijn.

Wat moet ik nu met zo'n kieskeurige kat? Hoe kan ik hem weer trainen wat meer te eten?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ontzettend kieskeurig

Bericht door Anne »

Je kan proberen de iams brokken weg te halen en dan kijken of Luke uiteindelijk honger krijgt en toch van de andere brokjes wil eten. Zo niet dan vrees ik dat er weinig aan te doen is, katten staan eenmaal bekend om hun kieskeurigheid
Heb je al geprobeerd de andere brokjes te weken in warm water zodat de geurtjes er beter af komen en het lekkerder ruikt voor Luke?
Ik zit hier met Roedi die ik al een tijdje lang compleet moet bijvoeren want zij eet helemaal niks uit zich zelf
Dus in ieder geval fijn dat Luke nog wel eet, ook al is het een brok wat jij minder vindt ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5146
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Ontzettend kieskeurig

Bericht door Synemios »

Ik zou gaan mengen, dus het “slechte” voer mengen met het goede voer.
En dan steeds minder “slecht” er door zodat hij uiteindelijk het juiste voer weer eet.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Ontzettend kieskeurig

Bericht door Zotvanpoezen »

Synemios schreef: 26 apr 2020 18:47 Ik zou gaan mengen, dus het “slechte” voer mengen met het goede voer.
En dan steeds minder “slecht” er door zodat hij uiteindelijk het juiste voer weer eet.
Dat is een goed idee. Ik heb het ook zo gedaan.

En als mijn katjes iets beu zijn leg ik een snoepje op hun voer. Meestal beginnen ze het dat toch te eten ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Xaro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jun 2019 10:20

Re: Ontzettend kieskeurig

Bericht door Xaro »

Bedankt voor de tips. Ik heb beide al geprobeerd. Met mengen laat hij het helemaal staan. Ik denk dat hij heel goed kan ruiken dat er iets inzit wat hij toch minder lekker vindt. Ik probeer vaak wel z'n eetlust op te wekken door iets zeer lekkers te geven, zoals een snoepje. Maar dan nog haalt hij z'n neus op voor voer.

Beetje raar beest.
Plaats reactie