Kitten eet geen brokjes

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Leelo81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 feb 2020 09:19

Kitten eet geen brokjes

Bericht door Leelo81 »

Hallo,

Gisteren onze bkh gehaald en na wat wennen voelde hij zich thuis. Lekker knuffelen etc. Ik heb dezelfde brokjes in huis als wat ze hem bij de cattery gaven. Voor natvoer wilde ik af en toe Dano geven.
Bij de cattery krijg hij wel natvoer (whiskas, wat ik zelf geen fijn merk vind)

Sinds gisteren heeft mijn katertje geen brokken gegeten. Gisteren veel miauwen want honger. Op advies van de cattery whiskas gegeven en dat ging direct op. Vandaag beetje brokjes in het bakje van het natvoer gedaan en daar at hij wel paar hapjes van. Daarna natvoer (dano) gemengd met de brokjes maar katertje vist natvoer er uit.

Dus echt uit zichzelf brokken eten doet hij niet. Iets wat ik wel graag zou willen

Ik lees hier en daar dat ik alleen de brokjes moet aanbieden. Maar dan miauwt hij regelmatig.

Wie heeft er tips?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kitten eet geen brokjes

Bericht door Zotvanpoezen »

Gewoon alleen (kwalitatief goed) natvoer geven? Dat is trouwens natuurlijkere en gezondere voeding.
Eén van mijn katten wil ook geen brokjes. Ik probeer het niet eens om het hem te "leren eten". Ook al is het practischer als ik moet gaan werken. Ze staan wel klaar, aan hem de keuze om ze te eten of niet. Dat doet hij dus niet. Hij blijft liever wachten tot ik thuiskom en hem zijn natvoer geef.

Alleen brokjes aanbieden om hem te verplichten ze te eten zou ik zeker NIET doen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Kitten eet geen brokjes

Bericht door Zizi »

Eens met Zotvanpoezen. Bied gewoon die brokjes aan (door ze te laten staan of tweemaal daags neer te zetten) en voer vooral kwalitatief goed natvoer. Absoluut niet proberen af te dwingen.
Leelo81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 feb 2020 09:19

Re: Kitten eet geen brokjes

Bericht door Leelo81 »

Ik wilde dano geven als vervanging van whiskas natvoer. En dan eerst mengen met whiskas
Brokjes ga ik dan maar laten staan zodat hij het kan eten wanneer hij wil

Hoeveel natvoer moet ik geven? Ik kan niet meerdere keren per dag eten geven. En is het niet slecht voor de tanden want dat hoor ik vaak.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten eet geen brokjes

Bericht door Rik »

Leelo81 schreef:En is het niet slecht voor de tanden want dat hoor ik vaak.
NEE, dat is een hardnekkig fabeltje. Brokken zijn net zo (of zelfs slechter) voor de tanden als natvoer. Dat komt omdat een kat alleen maar 'neer' kan bijten op een brok en de brok dan breekt. Anders dan hoe mensen kunnen eten. De brokken zorgen dus voor net zo veel (of soms zelfs meer) tandplak.

Wat goed voor de tanden is, is af en toe een rauw kippennekje of eendagskuiken. En hele stukken vlees.

Maar het is in ieder geval absoluut niet erg als de kat alleen maar (kwalitatief goed) natvoer eet.

Dino ken ik niet. Ik weet dus ook niet of dat kwalitatief goed is. Waar haal je daar? Heb je een pagina met ingrediënten?

Overigens kun je altijd wel meer dan een keer eten geven. Of ben je 23:50 uur van huis? 's-ochtends bij opstaan, 's-avonds bij thuiskomen en voor het slapen gaan... dan heb je dus al drie maaltijden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kitten eet geen brokjes

Bericht door Zotvanpoezen »

Brokjes zijn niet beter voor de tanden dan natvoer, en is natvoer dus niet slechter voor de tanden.
https://www.catmoneo.nl/brokjes-helpen- ... -tandplak/

Mijn da heeft mij een poedertje aanbevolen voor 1 van mijn katten met gebitsproblemen dat ik met het natvoer moet mengen.

Het merk Dano ken ik niet. Dus kan ik het niet beoordelen.
Ik weet wel dat in principe kittens mogen eten zo veel ze willen. Hoe oud is je katertje?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Leelo81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 feb 2020 09:19

Re: Kitten eet geen brokjes

Bericht door Leelo81 »

Dano is onder andere te koop bij Picnic. Verschillende varianten. Waarvan 1 met 70% vlees. Is kennelijk zusje van yarrah

Nee hoor ben niet zo laat thuis.
Al is dat met vakanties / weekendje weg wel lastig 3x per dag.

Kater is woensdag 13 weken
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten eet geen brokjes

Bericht door Rik »

Ok. Dano is kennelijk dus redelijk laag in koolhydraten en dat is goed. Ik denk dat het in het bovensegment van de supermarktvoeren ligt. Maar als het alleen de kuipjes van 100gr zijn lijkt het me wel redelijk duur. KVV (vers rauw vlees) is vaak zelfs goedkooer (en beter). Ook b.v. animondo carny kitten in blikken is een stuk goedloper. Maar dat zul je waarschijnlijk zelf nog wel ontdekken.

Met weekendje weg of vakantie is 2x per dag nog wel te doen. Of hij moet uiteindelijk toch weer van de brokken gaan eten. Tot die tijd kun je dus gewoon 2 of 3 keer natvoer geven en kun je rustig kijken of hij ook nog bijknabbelt van de brokken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Leelo81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 feb 2020 09:19

Re: Kitten eet geen brokjes

Bericht door Leelo81 »

Ja klopt zit in kuipjes van 100gr dus wel duur 3x per dag 7 dagen per week. En sommige varianten zijn graanvrij dus leek me mooi om dat te doen in combinatie met brokjes.

En koolvis? Koken en afkoelen?
Rauwvlees moet ik me echt in verdiepen. Dus rauwe kipfilet ofzo?

Bedankt voor de tip over animondo. Die was ik nog niet tegen gekomen
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten eet geen brokjes

Bericht door Rik »

Waarschijnlijk kun je wel uit met 2 kuipjes. Op het voer zelf staat vaak te veel genoemd. Hoewel een kitten onbeperkt mag eten maar hij kan er dus nog wat brokjes bij eten als hij wil.

Koolvis kun je wel eens geven als lekkere... Maar het bevat niet zoveel voedingstoffen. Rauwe kipfilet zou ook een snackje kunnen zijn. KVV is meer compleet want dat is gemalen vlees, bot en organen (leverbaar in bevroren worsten). Ook in verschillende kwaliteiten. In de supermarkt heb je vaak rodi en smuldier. Hier zal waarschijnlijk niet het hoogste kwaliteit vlees in zitten maar is wel puur dier. Dus beter dan het natvoer.

Als je je in KVV wilt verdiepen kun je www.voerwijzer.com bezoeken. KVV zijn dus bevroren worsten vers vlees, bot en organen fijngemalen en ziet er dan hetzelfde uit als natvoer. Dit vergt echter wel wat onderzoek en planning (ontdooien) maar als je daaraan wilt beginnen kunnen we wel wat tips e.d. geven. Helaas is KVV niet zo makkelijk te krijgen in de normale winkels (op rodi en smuldier na).

Ook www.catmoneo.nl is een site met veel informatie over voeding (en kwaliteit daarvan).

Tot die tijd en zeker als hij natvoer lekkerder vindt kun je het beste zoeken naar een kwalitatief goed merk die blikken van 400gr heeft. Want kleine kuipjes zijn over het algemeen heel erg duur.

https://www.voerwijzer.com/het-beste-na ... or-de-kat/
https://www.catmoneo.nl/beste-natvoer/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Leelo81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 feb 2020 09:19

Re: Kitten eet geen brokjes

Bericht door Leelo81 »

Bedankt voor de links. Voerwijzer had ik inderdaad ook al eens bekeken.

Dit is onze eerste kat. Dus vooral erg zoeken. Ik maak soms wel lange dag dus pas om 20.30 thuis. Dus vandaar dat ik het handig vindt dat hij ook brokjes eet en natvoer als extra. Want 7u de deur uit en s avonds pas laat thuis is dan wel erg lang zonder eten. KVV lijkt het beste maar voor mij lastig uitvoerbaar

Voor nu ga ik langzaam aan voer veranderen omdat ik echt van de whiskas af wil.
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Kitten eet geen brokjes

Bericht door Zizi »

Leelo81 schreef: 24 feb 2020 07:46Dit is onze eerste kat. Dus vooral erg zoeken. Ik maak soms wel lange dag dus pas om 20.30 thuis.
7u de deur uit en s avonds pas laat thuis is dan wel erg lang zonder eten.
Goed dat je daaraan denkt. Maar het is ook wel heel erg lang om alleen te zijn, zeker voor een kitten. Sta je open voor oplossingen op dat vlak?
Leelo81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 feb 2020 09:19

Re: Kitten eet geen brokjes

Bericht door Leelo81 »

Zo’n lange dag komt niet vaak voor. Maar gebeurt weleens (2x per maand) en zeker niet meerdere keren per week. Vandaar dus de brokjes erbij

Oplossing als extra kat is voor mij geen optie.

Hebben jullie ervaring met brokjes weken met lauw water? Die tip kreeg ik van collega’s en las ik elders op internet
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten eet geen brokjes

Bericht door Rik »

Weken is een mogelijkheid. Maar werkt niet altijd.
Ook kun je eens kijken of hij zo speels is dat hij achter de brokjes aanrent (één voor één weggooien).
Misschien had hij bij de fokker toch wat meer 'dwang' (lees broertjes en zusjes) om de brokjes op tijd op te eten.
En dan kan het best zijn dat als je er een spel van maakt dat hij ze wel wat meer gaat eten.
(het is maar een idee)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Leelo81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 feb 2020 09:19

Re: Kitten eet geen brokjes

Bericht door Leelo81 »

Spelletje van maken heb ik geprobeerd maar morgen nog eens proberen.

Ik vermoed dat mijn bkh er als de kippen bij was voor het natvoer en het daarmee wel redde.
Plaats reactie