Schrokken/eetfixatie (+oplossing?)

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Schrokken/eetfixatie (+oplossing?)

Bericht door R1ck »

Hallo allemaal,

Enige tijd geleden heb ik nog gepost dat Nika geen natvoer eet. Daarna heb ik ook gepost over haar schrokken met brokken. Tegenwoordig vreet ze alles!

Ik heb alle speeltjes geprobeerd, inclusief meerdere verdeeld over verschillende locaties. Niets was haar te moeilijk en ze kon in no time alle brokjes verorberen. Dwz: zonder te kauwen. Gevolg: een arm poesje dat vervolgens kokhalzend bij mij op schoot kwam liggen. :cry:

Inmiddels heb ik het enige speeltje gevonden dat voor Nika werkt: een Pipolino. Hij moet wel op de kleinste stand (1 klein gaatje), want mijn schrok(si)beertje weet waar het gaatje zit en ze wiebelt hem simpelweg op en neer. Minimale inspanning, maximale opbrengst. Maar soms duwt ze hem ook lekker wat meters rond met haar voorhoofd. En, belangrijker, omdat de brokjes gematigd uit het speeltje komen, kauwt ze weer. Nika niet meer :esick: en "baasje" blij.

Echter lijkt het erop alsof ze altijd honger heeft. Ze staat in de ochtend te huilen en miauwen voor de deur, krabt eraan en staat te kwijlen. Niet omdat ze mijn aandacht wil. Ze wil eten. Ook gedurende de dag wil ze nog wel eens zeuren om eten, maar dat is gelukkig minder nu we regelmaat hebben ingebouwd. Ik voer haar in de ochtend, einde van de middag en nogmaals in de avond.

Bij de laatste weging van een maand geleden, was ze perfect van gewicht. Ze is gecastreerd, dus overgewicht is een risico. Maar we/ze apporteert wat af (gooi muisje boven de klimpaal/speelpaleis en daar vliegt ze dan in en brengt hem terug. Meestal.).
Ze krijgt niet te weinig te eten en heeft geen last van overtollig vet, bevestigd tijdens de laatste weging bij mijn dierenarts.

Ik heb laatst geprobeerd om haar weer wat natvoer te geven en dat schrokt ze weg. Vijf uur later heb ik haar de avondbrokjes gegeven en toen ze een uur later wilde spelen, bleef ze na 2 minuten stil zitten, liep achter de bank en begon vreselijk zielig te miauwen. Ik probeerde haar gerust te stellen en daar kwam de hele maaginhoud naar buiten, inclusief het natvoer van 6 uur daarvoor. Kortom, niet gekauwd, dus ondanks de snelle spijsvertering van een kat, niet verteerd. Na nog op drie andere plekken wat gal overgegeven te hebben, voelde ze zich weer als een prinsesje en rende ze weer vrolijk rond om verder te spelen. "Baasje" mocht echter met een emmer groene zeep eerst op de knietjes de kamer en keuken rond.

Ook een kauwstaaf van hard geperst vlees leert haar niet dat kauwen belangrijk is. Ze is zo belust op eten, dat ze driemaal in mijn handen grijpt (AU!!) en vervolgens zo'n groot stuk afbijt en wil doorslikken, dat ze het eerst weer moet ophalen (kokhalzen), doorbijten en vervolgens in twee stukken doorslikt. Dat krijgt ze dus niet meer.

De enige traktatie die ik haar kan geven, is een vloeibare snack. De eendagskuikens kauwt ze wel lekker op (tot enkele maanden geleden). Ik ben daarmee gestopt, omdat het bloed/eigeel tot een meter hoog tegen de deur/muur aanzat in de hal. En ze wil er perse mee de kamer in, wat dus, gezien de slacht- en gooipartij in de hal, duidelijk niet gebeurt. :-P
Daarnaast ben ik bang dat ze inmiddels flink gegroeid is (Siberen behoren geloof ik tot de 2e grootste kattenras, maar pin me daar niet op vast) dat ik bang ben dat ze net zo gaat schrokken. Natvoer in zijn geheel eruit is één ding. Een kuikentje hoef ik niet ergens in hapklare stukken in de kamer terug te vinden.

De Pipoline en regelmaat hebben gelukkig geholpen. Een vloeibare snack (en 1x in de 2 dagen anti-haarbal pasta) vindt ze een lekkere traktatie. Ze valt mijn bord niet meer aan als ik zit te eten, gelukkig.

- Zijn er meer mensen met katten die zo belust op eten zijn?
- Hebben jullie een manier gevonden om dit te veranderen?

De assistente van de dierenarts gaf aan dat dit eigenlijk niet meer is te veranderen en als ik Nika een beetje ken, vrees ik dat ze gelijk heeft.

Mochten jullie eenzelfde ervaring hebben met jullie lieve poezenvriend(jes) en de Pipoline nog niet geprobeerd hebben, dan kan ik deze zeker aanraden!

Groetjes en alvast de beste wensen,

Rick

PS. en hopelijk niet teveel eng (knal)vuurwerk voor onze arme poeties!
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Schrokken/eetfixatie (+oplossing?)

Bericht door Rik »

Bono is ook erg voedsel georiënteerd. Als ik een bak met (snoep)brokjes of gedroogde visjes heb dan pikt Yuna er heel voorzichtig ééntje uit. Bono gaat met zijn kop erin en probeert dan zoveel mogelijk in zijn bek te proppen. Maar gelukkig heeft hij verder geen probleem met overgeven e.d. Beide zijn ze overigens ook zo enthousiast over de eendagskuikens. Dan staan ze samen te mekkeren en kunnen ze niet hoog genoeg springen om dat ding te bemachtigen. Hier is er nog nooit een kuiken overgegeven.

Toch lijkt mij de voedselverrijking de enige methode om ze rustiger te laten eten. Ik heb wel een rolbal voor Bono en een bolwobbelaar voor Yuna. Verder nog een activityboard maar die gebruik ik allemaal eigenlijk weinig omdat ze hier geen brokjes krijgen maar KVV.

Hier wel al knalwerk. Helaas is Yuna daar erg bang voor. Bono minder.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Schrokken/eetfixatie (+oplossing?)

Bericht door R1ck »

Helaas werken de activityboards niet voor Nika. Ze hengelt de brokjes er in hoog tempo uit en ze gaan zelfs meestal direct vanuit het pootje het bekkie in. Zelfs verschillende boards op verschillende locaties en dan de brokjes verdelen heeft geen zin. Ze vreet zo snel ze kan de ene leeg en rent vervolgens naar de ander om daar hetzelfde te doen.

Het grootste probleem is het niet kauwen, waardoor het voedsel moeilijker verteert. Het is letterlijk hap, slik, weg. Dat stapelt zich op en als ze dan actief wordt, komt de maag in opstand.

Ik heb wel bewust gekozen voor een relatief eiwitrijke brok, voor zover brokken dat zijn. Maar dat is een andere discussie. KVV is inderdaad nog het proberen waard. Maar de eendagskuikens die ik kocht, kwamen van zo'n grote dierenwinkel en ik blijf er een beetje huiverig voor. Nou zijn gezonde katten sterke dieren en gemaakt om dierlijk voedsel te verorberen, dus ze kunnen wel iets hebben. De maag is er voor gemaakt.

Ik zal me eens gaan verdiepen in KVV. Ik heb gezien dat hier veel over te lezen valt op dit forum.

Nika was gedurende het laatste 4daagse vuurwerk gelukkig niet bang en we hebben gezellig samen voor het raam zitten kijken. Nu heeft ze inmiddels al wat knallen gehoord en daar heeft ze het toch ook niet op. Misschien het verschil tussen een plotselinge klapper en de continuïteit van een show.
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5143
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Schrokken/eetfixatie (+oplossing?)

Bericht door Synemios »

Hier werken die spelletjes ook niet.
Ik heb verschillende voerpuzzels maar Timmy hengelt ze er ook in no time uit, als hij daar de moeite al voor neemt.
Die voertoren gooit hij gewoon om, of hij sloopt de bovenkant eraf.
Je hebt wel speciale anti schrok bakken.
Balletje erin doen werkte hier ook niet want die gooit hij er gewoon eerst uit, met of zonder voer.

Arme yuna en Nika voor angstige dieren is deze periode echt naar,
Ik denk inderdaad dat het het onverwachtse is,

Lizzy eet niet als er teveel geluid is dus dat is nu ook weer een uitdaging, maar gelukkig zijn ze hier niet echt angstig.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Schrokken/eetfixatie (+oplossing?)

Bericht door R1ck »

@Synemios: heb je de Pipolino al eens geprobeerd?: https://www.zooplus.nl/shop/katten/spee ... ack/170191

Het ziet eruit er meer uit als iets voor honden (je hebt ze geloof ik ook voor honden), maar zo te horen heb jij net zo'n slim vreetkonijntje als ik. De Pipoline kun je op verschillende standen zetten, waardoor er meer en/of grotere gaten verschijnen.

Ik zet hem op de kleinste stand (1 klein gaatje). Het lost niet alles op, maar ik zie wel een enorme verbetering.

Of wordt die ook gesloopt? Mijn Sibeertje van 4,5 kg krijgt hem niet kapot (al heb ik haar dat nog niet zien proberen), dus als Timmy het wel lukt, dan heb je echt wel een kater die niet alleen slim is, maar ook sterk. Als ze ergens hun zinnen op gezet hebben, dan zijn ze vindingrijk. :grin: Soms vraag ik me wel eens af of wij wel het "dominante ras" zijn. Eten, slapen, spelen. En alles met variëteit. Wij ruimen alles achter ze op. Hoe vaak ik al op de knieën heb gelegen als er weer een speeltje onder de kast ligt en ze mij duidelijk komt maken dat ze dit echt nú nodig heeft. Ik maak mezelf dan wijs dat ik stof afneem onder de kast en meteen het speeltje meeneem, maar wij weten beter. Ze zijn misschien wel afhankelijk van ons, maar een kopje, lieve blik met van die dichtgeknepen oogjes als ze bij je ligt of als ze haar fratsen uithaalt en je bent verkocht. Het is maar goed dat ik geen vrouw heb die stelt "Nika eruit of ik eruit", want dan hielp ik haar met pakken. :lol:

Maar on topic:

Helaas blijft het lastig om haar af en toe te verwennen, omdat ze de snoepjes, kauwstaafjes en natvoer gewoon doorslikt. Daar proeft ze niets van. Maar ik ga, wat Rik al aangaf, eens kijken of KVV oplossing biedt. Want de kuikentjes was ze toch echt wel gek op. Die herkende ze meteen en dat was springen en gooien en spelen, om ze vervolgens op te peuzelen.

Helaas is een kat vaak ook trouw aan het "baasje" en mogen wij meedelen in de prooi. Dus ze zal en moet dat ding naast mij op de bank leggen. :lol: Das toch iets minder. Ik zal weer eens proberen of ze ze nu wel op het afgeschermde balkon wil eten. Voorheen was daar teveel afleiding en liet ze het kuikentje links liggen.
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Schrokken/eetfixatie (+oplossing?)

Bericht door Rik »

Hier krijg ik nooit iets van de kuikens hoor
Ze vinden ze zelf veel te lekker.

De KVV (wat bijna dezelfde structuur heeft als natvoer maar dan gezonder) wordt hier naar mijn mening eigenlijk ook te snel opgeschrokt. Maar ik heb er gelukkig nooit problemen mee gehad. Anders moet ik ook schrokbakjes gaan zoeken.

Hier krijgen ze af en toe ook een kippennekje. Daar moeten ze ook echt hun best op doen want die kun je niet zo doorslikken. Daar had Yuna in het begin ook even moeite mee want ze kauwde iets te grote stukken. Ook een hele sardien is lekker kauwwerk.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Schrokken/eetfixatie (+oplossing?)

Bericht door R1ck »

Hehehe, ik vrees dat de tijd van delen inmiddels ook voorbij is. Kleine kittens worden zo snel groot! Van 6,5 ons naar bijna 4,5 kg in 7,5 maand. Al kreeg ze de kuikens niet toen ze kitten was natuurlijk. De tijd dat ze als een bolletje bij mij op schoot kon kruipen is voorbij. Tot haar ongenoegen, want ze kan eigenlijk nooit helemaal lekker liggen zoals ze wil. Dus moet het maar overdwars.

Sardientjes klinkt eigenlijk ook wel goed! De geur lijkt me wat minder, maar het zal geen bloed/eigeel aan de muur geven. :-P Koop je die bij vers bij de visboer? Ik woon op 10 meter afstand van de Waal, maar me dunkt dat ik daar geen hengeltje hoef uit te werpen voor de meest verse sardientjes. Gelukkig heb ik een visboer op 500 meter afstand.
Zijn ze in te vriezen of moet ik ze per twee kopen? Die visboer ziet me aankomen. :lol:
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Schrokken/eetfixatie (+oplossing?)

Bericht door Rik »

Ik laat ze per kg via animalfoodexpress komen. Samen met de kuikens en KVV worsten. Dat is elke 3 maanden een bestelling van €100. Dit omdat de verzendkosten voor bevroren spul €9,95 is.

Maar als een visboer ze heeft is dat natuurlijk ook prima. Ik weet alleen niet of die ze heel en onbewerkt verkoopt. In de winkel zijn het vaak deelstukken en gezout e.d. Verder kunnen ze wel prima in de diepvries. Die dingen zijn ook redelijk groot want ik was ook alleen die sardienstukjes gewend uit blik :)

Ik denk dat die visboer wel wat gewend is hoor :) Als jij vraagt om twee onbewerkte sardientjes voor de kat, om te proberen, dan zal dat geen probleem zijn (als ie ze heeft). Zou natuurlijk ook jammer zijn als je je diepvries volstopt en ze eet het niet.

Op de onbewerkte sardientjes zitten harde doorzichtige schubben die je er wel even af moet halen met wat water want ik kan me voorstellen dat die niet zo lekker zijn. En als ze niet aan een hele willen beginnen kun je ze ook fileren.

Yuna ligt hier (met 5,4kg) nog prima op schoot. Opgekrult past dat perfect. Maar een sibeer van hetzelfde gewicht zal wel wat groter zijn ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5143
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Schrokken/eetfixatie (+oplossing?)

Bericht door Synemios »

Ja de Pipolino ken ik, maar die is zo leeg, tot nu toe werkt dat wel het beste voor hem.
Hij is behalve te dik ook wel echt sterk, dierenarts noemt hem een spierbundel, maar deze heeft hij nog niet gesloopt,
Wel 2 soortgelijke systemen, lag gewoon een stuk af :lol:
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Schrokken/eetfixatie (+oplossing?)

Bericht door R1ck »

Nika heeft de Pipolino ook in rap tempo leeg, helaas. Maar gelukkig komen de brokjes geleidelijk genoeg dat ze nu wel kauwt. En door de porties over 3x per dag te verdelen en nog wat extra’s te geven, lijken vooralsnog de ernstigste klachten onder controle.

Arme Nika begint helaas weer flink te krabben. Ze likte de laatste dagen al vaker dan normaal aan haar dikke kraag en dan smakte ze na. Soms piepte ze er zelfs bij. Na inspectie bleek er een flinke klit te zitten. Ik mag haar nooit onder haar kopje borstelen of kammen. Vindt ze veel te interessant en ik heb maar twee handen. Dan wil ze eerst spelen, totdat ze het moe is. Dan bijt ze zachtjes om duidelijk te maken dat haar grens bereikt is. Maar vervolgens krabt en likt ze weer en ik zag overal plukken witte vacht liggen van haar kraag. Dus toen moest ik toch wat. Toen heb ik de klit maar weggeknipt. Nika vond het niet leuk dat ik haar even moest vastpakken, maar met woordjes alleen kom ik niet onder haar bekje. Mijn hand heeft het te verduren gehad, maar ze merkte wel meteen dat ze een hoop koude drukte maakte om niets. Ze was meteen weer rustig toen de klit weg was.

Maar een vloeibare snack is dus ook geen optie meer. :( Arme Nika! Het obsessief likken en smakken is nu gelukkig over. Het krabben nog niet. Ik vrees toch een voedselallergie. Helaas moest ze van de laatste hypo allergene brokken van RC niets hebben en kreeg ze er direct zeer dunne ontlasting van. Op dit moment eet ze alles, maar ik zal toch een ander merk gaan proberen om een voedselallergie uit te sluiten. Met zo’n dikke vacht kun je de huid helaas onmogelijk bekijken en ik voel ook geen huidafwijkingen. Ik heb geprobeerd om haar oren te bekijken (zag er goed uit), maar ook dat kon ze niet waarderen. Ze zit niet lekker in haar vel. Eens kijken hoe snel ik bij de dierenarts terecht kan.

Groetjes, Nika en Rick
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Plaats reactie