Visallergie? Wat nu te geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
BillieMcBeans
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jul 2019 12:19

Visallergie? Wat nu te geven?

Bericht door BillieMcBeans »

Hoi allemaal,

Ik heb een cornish rex kitten van 6 maanden oud. Ik gaf haar voorheen Edgard en Cooper kittenbrokjes omdat daar geen granen in zitten. Alleen moest ze daar vaak van overgeven en was haar ontlasting niet zo geweldig. Af en toe wat andere brokjes proberen te introduceren maar nu blijkt dat ze niet zo goed reageert op vis.
Ik ben toen enorm gaan zoeken op graanvrij voer zonder vis voor kittens, maar dat is zo lastig! Ik geef nu Schesir kip voor kittens en ze krijgt drie keer in de week natvoer van Renske met kip.

Ik ben alleen nog steeds niet tevreden en ik heb even geen idee meer. Het voer van Schesir is niet graanvrij en de ontlasting wordt dan ook vrij licht als ze dat heeft gegeten. Overstappen op alleen natvoer vind ik vrij prijzig.
Heeft iemand tips voor een passend kattendieet zonder vis en liefst zonder granen?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Visallergie? Wat nu te geven?

Bericht door Mleen »

Applaws heeft graanvrije brokjes zonder vissmaak. Wel zit daar zalmolie in zie ik nu...
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
BillieMcBeans
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jul 2019 12:19

Re: Visallergie? Wat nu te geven?

Bericht door BillieMcBeans »

Goeie, dan ga ik die bestellen! In veel kattenvoer zit zalfolie of omega3 olie toegevoegd. Ik heb het opgezocht en volgens mij kan dat geen kwaad omdat het meer de eiwitten in de vis zijn dat de allergie veroorzaakt. Misschien dat iemand mij kan vertellen of dit klopt?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Visallergie? Wat nu te geven?

Bericht door Anne »

Ja, alle eiwitten kunnen allergenen zijn ( lees een allergische reactie geven)
Hoe weet je zo zeker dat ze van graan ook allergisch zijn?
Want de ontlasting blijft dun zeg je. Misschien reageert ze ook op rund of kippeeiwit
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Visallergie? Wat nu te geven?

Bericht door Synemios »

Kijk hier eens, Luna reageerde ook op de zalmolie ( maar dat hoeft bij jou niet het geval te zijn) en op deze doet ze het goed.
Is wel met aardappel/ insect.
A1 moet je dan hebben, die andere is met zalm
Dit is alleen niet speciaal voor kittens.

https://www.medpets.nl/hpm-veterinary-d ... rbac%20HPM

Luna is wel een extreem geval moet ik erbij zeggen, en tegen rijst kan ze ook niet en dan valt veel voer af.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Visallergie? Wat nu te geven?

Bericht door Kikimax »

Je kan ook proberen alleen zachtvoer te geven en dan hoge kwaliteit. Is ook beter dan brokken. En dan kijken hoe de reactie is
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
BillieMcBeans
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jul 2019 12:19

Re: Visallergie? Wat nu te geven?

Bericht door BillieMcBeans »

Over of ze allergisch is voor granen: nee dat is ze niet. Ik geef het alleen liever niet als het kan :)

Over het overstappen op alleen natvoer: zou ik graag doen! Maar alleen natvoer vind ik prijzig worden. Is anders zeker nog een optie als ik niks zou vinden.
En verder bedankt voor de tips allemaal! Ik kan weer verder in mijn zoektocht!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Visallergie? Wat nu te geven?

Bericht door Rik »

Kwalitatief 'goede' brokken zijn ook duur.

Hoeveel ben je nu per dag kwijt aan brokken?

Als je kijkt naar een kwalitatief goed natvoer zal de prijs volgens mij wel meevallen. Moet je natuurlijk niet kiezen voor die kuipjes van 85gram. Maar als je b.v. blikken van 400gr neemt (b.v. €1,33/blik voor animonda carny) dan valt het volgens mij reuze mee. Kans bestaat zelfs dat als je het terug gaat rekenen per dag, dat je goedkoper uit bent met natvoer.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
BillieMcBeans
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jul 2019 12:19

Re: Visallergie? Wat nu te geven?

Bericht door BillieMcBeans »

Die blikken van Carny van 400gr hoe lang zijn die houdbaar na openen? Mijn kitten van 6 maanden eet niet zoveel als een volwassen kat namelijk en ben bang dat ik anders te veel ga weggooien
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Visallergie? Wat nu te geven?

Bericht door Rik »

Nou een kitten moet wel net zoveel als een volwassenen eten. Zelfs meer.

Maar een blik is prima 2 dagen in de ijskast te bewaren. 3 dagen als je het goed afdekt (kan ook met water). Maar afhankelijk van het gewicht van de kat zou je volgens mij wel met 2 dagen uit kunnen komen (200gr/dag).

Er zijn ook blikken van 200gr. Altijd nog beter dan die kuipjes of zakjes van 85gr want die zijn stervensduur. De 200gr blikken animonda zijn bv €17,5/24 is €0,73 per blik. En als ie één blik eet is dat dus ook €0,73 per dag. Ben benieuwd of je daar met de brokken over komt.

(Maar als ie inderdaad 200gr eet zou ik toch voor de 400 gaan. Dan zit je op €0,62/dag)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Visallergie? Wat nu te geven?

Bericht door Synemios »

Animonda carny zitten best wel veel diersoorten in.
Sowieso rund en kip in veel blikken maar goed als daar geen reactie op is kun je het proberen.
Hier ging het bij beiden niet goed.
Schesir heeft trouwens ook varianten zonder rijst, ( natural in saus) alleen schesir is enkel voer dus niet volledig en ja ik vind schesir ook behoorlijk prijzig.

Even een aanvulling.
Nutrivet is ook een graanvrije brok maar dan zou je even bij de ingrediënten moeten kijken.
Dit is namelijk niet hypoallergeen maar ze hebben verschillende soorten.
Een kitten van 6 maanden kan al over op normaal voer, misschien heb je dan meer keuze.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Visallergie? Wat nu te geven?

Bericht door Zotvanpoezen »

Als je graag een brok bijvoert kan je Power of Nature (Natural cat Fees's Favorite) geven. Dat is zonder vis en granen en bovendien voor elke leeftijd goed. Ik geef het aan Duvel naast de blikjes Carny en GranataPet
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie