1 vreetzak die andere kitten domineert

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Xaro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jun 2019 10:20

1 vreetzak die andere kitten domineert

Bericht door Xaro »

Ik heb twee kittens, Luke die 17 weken oud is, en Leia (ook een dude) die 16 weken is.

Toen ik ze net had gaf ik ze 2x per dag wat nat vlees en verder onbeperkte kittenbrokjes. Maar ik ben erachter gekomen dat Leia een absolute vreetzak is die dan echt veel teveel eet. Hij weegt daarom ook al iets van 2.4kg...Ondanks dat hij niet veel te dik lijkt, heeft hij wel meer vet op z'n ribbetjes dan Luke.

Het probleem is dat hij erg dominant is met voedsel. Ik moet ze dus al apart eten geven omdat meneer anders z'n eten naar binnen zuigt als een stofzuiger en dan Luke wegjaagt om zijn helft ook naar binnen te slobberen. Met het natvoer is dat geen probleem. Dat doe ik in de ochtend en avond. Maar overdag ben ik gewend bij vorige katten dat brokjes altijd klaar kunnen staan, en ze daar dan af en toe van eten. Maar dat kun nu dus niet meer. Ik ben bang dat vooral Luke nu ook voeding mist, omdat hij graag vele kleine beetjes eet. Maar kleine beetjes kan ik voor hem niet achterlaten want die verdwijnen allemaal in de veelvraat.

Apart voeren met brokjes is helaas niet te doen, aangezien dat dan overdag en 's nachts met kleine beetjes moet. Die tijd heb ik niet. Een voer apparaat gaat ook niet werken, want ik weet nu al dat Leia dan elke keer dat er wat brokjes vrijkomen hij ze opeet en niks overlaat voor Luke.

Heeft iemand een idee hoe om te gaan met 1 veelvraat die dominant is? Ik ben namelijk bang dat Luke op deze manier niet genoeg binnenkrijgt. Hij heeft namelijk een soort van constante supply van brokjes nodig, waar hij af en toe wat van eet.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 1 vreetzak die andere kitten domineert

Bericht door Rik »

Een chipfeeder aanschaffen voor Luke.

Of stoppen met free-feeding.

Waarom je moet stoppen met free feeding van je kat

You're Feeding Your Cat All Wrong!

Hoewel ik wel denk dat kittens normaal onbeperkt zouden kunnen eten, heb je hier een uitzondering bij de hand.

Ik heb hier Bono (mijn vuilnisbakje) ook zo ver dat hij met één blik van mij weet dat ie van het eten van Yuna af moet blijven. Maar ik geef ze dus in maaltijden en ben er dan bij (want ze eten het allebei gelijk op hoewel Yuna iets langzamer).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie