2 katten waarvan 1 moet afvallen, welk voer?!

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
slien
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 mei 2013 15:29

2 katten waarvan 1 moet afvallen, welk voer?!

Bericht door slien »

Hoi allemaal,

Ik heb al even gezocht op het forum, maar kan niet echt een antwoord vinden voor mijn vraag/situatie.
Ik zou graag advies krijgen voor het volgende:

Ik heb 2 binnenkatten: 1 kater van 6 jaar en 1 poes van bijna 4.
De kater is normaal qua postuur. Sinds de poes gesteriliseerd is (ze was toen 1,5 jaar) is ze langzaam steeds dikker geworden en nu denk ik dat ze wel echt een beetje moet afvallen. Ik geef ze 's morgens per bakje (allebei een 'eigen' bakje) ongeveer een handje droogvoer en hier eten ze gedurende de hele dag kleine beetjes van. Omdat ze het niet in 1x opeten is het dus lastig om de poes minder te geven of ander voer dan de kater. Eerst kregen ze Taste of the Wild - Rocky Mountain Feline en sinds een jaar Josera Nature Cat omdat ik het idee had dat ze TOTW niet meer zo lekker vonden. Josera eten ze graag.

Ik geef ze graanvrij voer omdat dit gezonder en beter verteerbaar is (de kater heeft de eerste 2 jaar Royal Canin gehad), maar las nu ook weer dat het door de vervangende ingrediënten (rijst e.d.) alsnog veel koolhydraten bevat. Ik ben nu op zoek naar voer dat geschikt is voor zowel de poes als de kater, maar waardoor de poes hopelijk toch iets afvalt. Er zijn alleen zoveel merken dat ik echt door de bomen het bos niet meer zie... Josera heeft ook een variant voor katten met overgewicht (Josera Léger), maar ik vraag me af of Josera dan wel goed is ivm toevoeging mais, rijst, e.d.? Of moet ik wellicht toch weer overstappen op voer dat niet graanvrij is (Royal Canin of...)?

De vacht van de poes is ook heel anders dan die van de kater. Beide zijn kortharig. De kater heeft een mooie glanzende vacht en verhaart normaal. De poes verliest meer haren (kam haar daarom regelmatig, komen hele plukken uit) en het lijkt alsof ze roos heeft (dit was volgens mij ook al toen ze nog TOTW te eten kregen). Daarnaast is de poes ook vrij lui. Mijn vriend en ik spelen wel vaker met haar en ook vliegen vangen is een hobby, maar daarnaast slaapt/luiert ze ook heel veel. Naar buiten laten is helaas geen optie. De kater is in het verleden wel naar buiten geweest en heb ik 2x van een dak af kunnen halen omdat hij er niet meer af durfde, dit was dus echt geen succes. De poes is nooit buiten geweest en vraagt hier ook niet echt naar. Ook wonen we aan een drukke weg. Afvallen zal dus denk ik vooral d.m.v. het voer moeten gaan.

Dus:
Welk droogvoer raden jullie aan geschikt voor beide katten, maar waardoor de poes toch hopelijk iets afvalt?
Bij voorkeur verkrijgbaar via Zooplus en niet in de hoogste prijsklasse..

Hopelijk kan iemand me helpen, bedankt alvast! :)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: 2 katten waarvan 1 moet afvallen, welk voer?!

Bericht door Zotvanpoezen »

Mijn katten zijn afgevallen door alleen maar hoogwaardig natvoer te geven ipv droogvoer erbij. (1 kat wil wel nog wat droogvoer en er staat altijd een bakje ter beschikking voor iedereen)
Als je echt droogvoer wil geven, neem dan een goed merk met zo weinig mogelijk koolhydraten maar met genoeg hoogwaardige eiwitten en vetten. Ik heb voor Power of nature gekozen: Natural Cat Fee's Favorite.
Dat heeft een heel goede beoordeling gekregen en ik denk dat de prijs zelf wat lager is dan van RC. Bovendien is het voor elke leeftijd geschikt.
https://www.catmoneo.nl/power-of-nature/
Geef ook liefst kwalitatief goed natvoer erbij.
Laatst gewijzigd door Zotvanpoezen op 09 aug 2019 17:00, 2 keer totaal gewijzigd.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: 2 katten waarvan 1 moet afvallen, welk voer?!

Bericht door Synemios »

Misschien eens kijken bij Nutrivet sterilised ( die is graanvrij en bij zooplus te koop)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: 2 katten waarvan 1 moet afvallen, welk voer?!

Bericht door nellebel »

Ik heb jaren sterilised gegeven van RC. Ben daar op advies van hier juist mee gestopt omdat ze er met van braken maar ook meer van eten omdat het niet vult. Nu krijgen ze gewone brok. Ik geef ze afgemeten over 3x per dag, snoepjes afgeschaft en nat voer flink aangelengd met water. Gijs moest afvallen en dat is gelukt, Guusje blijft op gewicht en ze eten niet apart. Nou speelde bij Gijs ook soort van voedsel nijd. Hij begon als een gek te eten als we in de buurt waren en eiste dan nieuw eten. Dit deed hij door Guusje aan te vallen. Dit gedrag afgeleerd en nu bepalen wij wanneer het eten komt, hij is veel rustiger en dus ook nog afgevallen

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
slien
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 mei 2013 15:29

Re: 2 katten waarvan 1 moet afvallen, welk voer?!

Bericht door slien »

Bedankt voor jullie reacties!

@Zotvanpoezen welk natvoer zou je aanraden? En dit dan 2x per dag?
en @nellebel welke gewone brokken geef je?

Ik ga Power of nature en Nutrivet beide bekijken :)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: 2 katten waarvan 1 moet afvallen, welk voer?!

Bericht door nellebel »

Ik geef RC dental omdat Gijs ontstoken tandvlees heeft. Ik heb eigenlijk nooit gekeken naar waarde in het voer. Dacht het goed te doen met light of sterilised totdat ik las dat het leeg voer is waar ze juist honger van kunnen krijgen en ze braakten dus best vaak. Nu stukken minder

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 2 katten waarvan 1 moet afvallen, welk voer?!

Bericht door Rik »

Ik geef drie keer per dag.
08:00 (of 09:00), 18:00 en 23:00.

Ik geef KVV maar voor kwalitatief goed natvoer kun je denken aan Animonda Carny, Feringa, Mac's cat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: 2 katten waarvan 1 moet afvallen, welk voer?!

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik geef Animondi Carny Adult, GranataPet DeliCatessen en af en toe Wild Freedom. (natvoer welteverstaan)
Hier is meer info over dat voer:
https://www.catmoneo.nl/review-animonda/
https://www.catmoneo.nl/granatapet/
https://www.catmoneo.nl/wild-freedom/
Ik geef 200gr per kat verdeeld over 5 maaltijden en elke avond een stukje gekookte kip om ze binnen te lokken :grin:
Vanaf morgen ga ik eens een stukje rauw proberen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: 2 katten waarvan 1 moet afvallen, welk voer?!

Bericht door Synemios »

De hoeveelheid is wel ook afhankelijk van de bouw en het normale gewicht van je kat.
Als ik Indy hetzelfde geef als Tommy dan wordt ze tonnetje rond en Tommy andersom komt dan om van de honger.
Om af te vallen zou je 10% minder kunnen geven dan aanbevolen.
Maar je moet goed op je kat letten want ik had er 1 die kreeg er stress van dus die heb ik uiteindelijk iets meer gegeven en nu eet hij zelfs minder dan hij zou mogen hebben om af te vallen.

Afvallen gaat wel heel langzaam bij katten en dat is ook beter voor ze.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: 2 katten waarvan 1 moet afvallen, welk voer?!

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik ben vergeten te zeggen dat ik eigenlijk niet minder voer dan vroeger (ze eten eigenlijk gewoon zoveel ze willen, maar dat gaat zelden boven de 200gr -ze vangen en eten ook prooien-)maar ik voer gewoon anders dan vroeger: minder koolhydraten en betere eiwitten en vetten. Dat afslanken moet inderdaad heel langzaam gebeuren.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: 2 katten waarvan 1 moet afvallen, welk voer?!

Bericht door nellebel »

Oeps, ik geef 90 gram volgens mij voor 2 katten en 2x daags nat voer eerst zaten ze op ruim 110 gram. En vaak laten ze nog brokken staan. Nou zijn ze ook niet zo actief of mager ha ha ligt misschien ook aan de brok. Volgens schema van RC zit ik nu goed

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: 2 katten waarvan 1 moet afvallen, welk voer?!

Bericht door Zotvanpoezen »

@Wendy: Mijn katten zijn wel erg actief buiten. Vooral Froufrou en Duvel. Foufrou verbruikt heel veel energie door haar aandoening. Ze is kleiner en ruim een anderhalve kg lichter dan Duvel, maar toch eet ze evenveel en blijft slank ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
kittentjes

Re: 2 katten waarvan 1 moet afvallen, welk voer?!

Bericht door kittentjes »

Wat ook een goede overweging is een chipfeeder te kopen. Zo kunnen ze op eigen tempo eten en niet bij elkaar stelen.
Onze Moos eet veel en snel en zou dus gerust saar haar eten erbij opeten.
Voor hem weeg ik het af, hij krijgt blaasgruisvoer van hills en geef hem 50gram per dag plus wat natvoer.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Plaats reactie