overstap van Prescription naar senior sterilised

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
noortj3h
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 jun 2018 18:36

overstap van Prescription naar senior sterilised

Bericht door noortj3h »

Goedenmiddag,

Vorig jaar is mijn jongste kat ernstig ziek geweest met een penis amputatie tot gevolg. Gelukkig gaat alles tot op heden nog super goed! Echter, wil ik nu eigenlijk wel af van het dieetvoer. Ik heb dit toen meegekregen voor tijdens dat hij ziek was. Ik heb Hill's Prescription Diet S/D. Beide mijn katten eten dit. Zou dit een slimme stap zijn? Want bij de normale Hills lijn kan ik niks passend vinden. Het gaat er vooral om dat mijn oudste nu 11 is en ik merk dat hij andere eet behoeftes krijgt (makkelijker te kauwen ed). De jongste is nu 9 en mag dus ook senior voeding van wat ik las.

Het heeft op dit punt weinig nut mijn arts te bellen want die verkoopt alleen Hills in zn praktijk ;).

Ik kwam al snel uit bij iams, lees er veel goede dingen over. Heeft iemand ervaring met Iams Senior & Mature (is dit automatisch extra goed voor sterlisided?) of
IAMS Cat Adult Sterilised Chicken Kattenvoer?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: overstap van Prescription naar senior sterilised

Bericht door Kikimax »

Als je goed leest wat in Iams zit is het eigenlijk maar heel weinig vlees. Voor hetzelfde geld kan je oa bij zooplus ook een hoge kwaliteit voor kopen. Bv Porta 21 heeft een goede senior brok die vol met vkees/vis zit en verder weinig "slechte" hulpstoffen zoals granen. Ik ben zelf ook erg tevreden over purizon. Dit 8s nl alleen als de noodzaak voor het speciale dieetvoer er niet meer is. En voor een oudere jat (eigenlijk voor elke) geldt dat natvoer veel beter is dan brok. En kijk dan ook weer naar het vleesgehalte. Catmoneo is een mooie site waar je veel info kan weghalen
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
noortj3h
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 jun 2018 18:36

Re: overstap van Prescription naar senior sterilised

Bericht door noortj3h »

Dankjewel voor je reactie!

Ik heb ook even de merken bekeken die jij hier heb geschreven.
Maar omdat het juist zo goed gaat, afgezien van de senior behoeften is het misschien toch een slim idee bij Hills te blijven en over te stappen naar de Science Plan Mature Adult 7+ ?
Ben natuurlijk ook best angstig dat het ineens weer erg slecht gaat als ik totaal overstap naar iets anders.

Lees overal over de % en toevoegingen in mg, en hoewel ik snap wat het is kom ik er zelf niet helemaal uit wat goed zou zijn en niet goed. Ik zal dadelijk de DAP even bellen voor advies. Dat het duur is, zal ik maar moeten blijven accepteren :grin: . Alles voor de beestjes.
kittentjes

Re: overstap van Prescription naar senior sterilised

Bericht door kittentjes »

Maar als ik het zo le3s heb je dus blaasgruisvoer? Dat is een levenslang dieet . Als je hiermee stopt heb je kans dat je kat weer blaasgruis gaat ontwikkelen.

Je kunt natuurlijk wel naar andere merken overstappen die ook blaasgruisvoer verkopen zoals sanabelle.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: overstap van Prescription naar senior sterilised

Bericht door castratenkoor »

Sanabelle Urinary heb ik hele slechte ervaring mee. Kregen twee katten juist opnieuw blaasgruis van. En ik weet van nog een forumlid dat dat bij haar kat ook het geval was. Dus bij blaasgruis-katten zou ik dat niet adviseren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
noortj3h
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 jun 2018 18:36

Re: overstap van Prescription naar senior sterilised

Bericht door noortj3h »

kittentjes schreef: 10 aug 2019 14:24 Maar als ik het zo le3s heb je dus blaasgruisvoer? Dat is een levenslang dieet . Als je hiermee stopt heb je kans dat je kat weer blaasgruis gaat ontwikkelen.

Je kunt natuurlijk wel naar andere merken overstappen die ook blaasgruisvoer verkopen zoals sanabelle.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
ja, de assistente zei ook dat ik kan overstappen naar C/D.
Ik vraag mij toch af hoe ik op een gegeven moment dan kan voldoen aan de senior behoefte..
Maar goe, zal er volgende maand eens mee beginnen met de overstap. Wellicht dat het natvoer ed ook wat smakelijker voor ze is ipv de S/D.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6810
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: overstap van Prescription naar senior sterilised

Bericht door Dinky »

Belangrijkste bij blaasgruis problemen is vocht. Ik zou daarom zeker aanraden om natvoer te geven (variant maakt daarin niet zoveel uit, kan ook gewone senior).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5139
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: overstap van Prescription naar senior sterilised

Bericht door Synemios »

Wat is het voor gruis geweest want RC renal kun je ook geven bij bepaalde soorten gruis, en die zou ook bij een senior passen.
Maar volgens mij kan dat weer niet als het om struviet gaat.
Ik zou met blaasgruis ook niet zomaar over stappen op ander voer.
Maar kan je dierenarts RC of hills niet bellen of er een multifunction voer te krijgen is, dus voor een senior met blaasgruis.
Ik weet dat RC wel een optie voor multfunction voer heeft en die kan opgestuurd worden op aanvraag van een dierenarts.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
noortj3h
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 jun 2018 18:36

Re: overstap van Prescription naar senior sterilised

Bericht door noortj3h »

Synemios schreef: 10 aug 2019 20:38 Wat is het voor gruis geweest want RC renal kun je ook geven bij bepaalde soorten gruis, en die zou ook bij een senior passen.
Maar volgens mij kan dat weer niet als het om struviet gaat.
Ik zou met blaasgruis ook niet zomaar over stappen op ander voer.
Maar kan je dierenarts RC of hills niet bellen of er een multifunction voer te krijgen is, dus voor een senior met blaasgruis.
Ik weet dat RC wel een optie voor multfunction voer heeft en die kan opgestuurd worden op aanvraag van een dierenarts.
Ik ben het niet helemaal zeker meer door alle stress toen maar ik was "net" op tijd, laten we het daar op houden. De kans is klein dat het terugkeerd ivm de penisamputatie maar nooit garanties natuurlijk.

Maar ik heb besloten op de CD over te stappen. Adviseerde de assistente ook en deze heeft meer smaak en natvoer variaties :grin: . Had haar ook verteld van de senior behoefte dus ik kijk even hoe het met die gaat!
Gebruikersavatar
tbtirza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 aug 2019 21:20

Re: overstap van Prescription naar senior sterilised

Bericht door tbtirza »

Beetje off-topic maar wat betekenen de afkortingen:
-RC
-DC

:oops:
Lizzy
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: overstap van Prescription naar senior sterilised

Bericht door Rik »

RC = Royal Canin
CD = C/D = Hill's Prescription Diet C/D Urinary Multicare Kattenvoer

Beide Royal Canin en Hills hebben voor hun dieetvoeren (prescription diet) vaak twee letter-benamingen.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
tbtirza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 aug 2019 21:20

Re: overstap van Prescription naar senior sterilised

Bericht door tbtirza »

Rik schreef: 14 aug 2019 08:06 RC = Royal Canin
CD = C/D = Hill's Prescription Diet C/D Urinary Multicare Kattenvoer

Beide Royal Canin en Hills hebben voor hun dieetvoeren (prescription diet) vaak twee letter-benamingen.
Dankje Rik! ( alweer ) :)
Lizzy
Plaats reactie