Verantwoorde natvoeding voor mijn kat en andere dieren

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Fredkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jul 2018 13:36

Verantwoorde natvoeding voor mijn kat en andere dieren

Bericht door Fredkat »

Hallo,

Mijn kat heeft in het verleden altijd natvoer geweigerd. Ik heb jaren geleden verschillende merken geprobeerd, niets lukte. Droogkorrels waren wel een succes en nu geef ik al een aantal jaar Orijen.

Een tijdje geleden zat er bij een levering van het droogvoer ook een staaltje natvoer. Van Applaws. Even geprobeerd bij mijn kat en hij is er dol op. Ik kan de kast niet open trekken of hij denkt dat natte voeding komt.

"Dan geef je hem dat toch gewoon," zegt iedereen in mijn omgeving. En gelijk hebben ze. Alleen telt voor mij niet alleen het welzijn van mijn kat, maar ook van de dieren die geslacht worden. Hebben ze een min of meer vrij leven gehad?

Bij Orijen zit dat naar mijn gevoel goed en dat gecombineerd met een goede ingrediëntenlijst van het voer.

Bij Natvoer lukt het mij maar niet om een merk te vinden dat op alle vlakken goed scoort.

Ik kwam zelf uit bij het Duitse Hermmann. Bio, natuurlijke voeding, dierenwelzijn belangrijk,... Alleen komen zij uit reviews niet altijd als even succesvol. Plus: ze verwerken blijkbaar ook 'hals' in hun voeding wat niet altijd even gezond blijkt te zijn vanwege de schildklier.
Of ZiwiPeak lijkt mij ook wel interessant. Lijkt mij misschien zelfs de enige die alle checkboxen afvinkt.

Zijn er andere opties om bij de droogvoeding te geven? Natvoeding die én goed is voor mijn kat én goed voor de dieren die worden geslacht? En bij voorkeur lijken op Applaws, want ZiwiPeak is een andere vorm. Applaws scoorde zo goed omdat het in bouillon was, met echte stukken vis in.... Zoiets had ik nog niet proberen te geven.

Ik heb de indruk dat weinig fabrikanten duidelijk maken waar ze hun 'grondstof' vandaag halen. Edgar & Cooper in de bio-variant lijkt mij ook wel wat... Maar ook zij zijn niet echt duidelijk.
Applaws zelf is dat ook niet. Ze zeggen wel heel ethisch te zijn maar hun productie zit (grotendeels) in Thailand. En is niet bio. Dan weet je dat het niet de ideale omstandigheden zullen zijn voor de dieren daar. Anders zouden ze er wel mee uitpakken.

Ik loop dus een beetje verloren in mijn eigen zoektocht.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verantwoorde natvoeding voor mijn kat en andere dieren

Bericht door Dinky »

Tja, ik zou me niet teveel blind staren op het label 'bio'. Daar zitten namelijk nog al eens eisen aan die niet haalbaar zijn. Zo is het onmogelijk om biologische honing uit Nederland te krijgen en zegt dat niets over het welzijn van de bij maar aan de eisen aan de voeding. Zelfde geldt voor wild dat wordt geschoten. Dat is nooit biologisch omdat we niet weten of ze alleen biologisch voer hebben gehad maar ze hebben wel optimaal vrij mogen leven.

Een winkel die sterk is gericht op dierenwelzijn is eko4petz, wellicht dat je daar eens rond kan kijken? https://www.eko4petz.nl/c-2294973/natvo ... or-de-kat/
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Verantwoorde natvoeding voor mijn kat en andere dieren

Bericht door Sansan »

TerraFelis al bekeken?
Fredkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jul 2018 13:36

Re: Verantwoorde natvoeding voor mijn kat en andere dieren

Bericht door Fredkat »

Bedankt voor alle info. Eko4petz ken ik inderdaad. Zo ben ik bij Herrmanns en Ziwipeak uitgekomen.

Terra Faelis klinkt interessant. Maar ook op hun site geen extra info over het welzijn van de dieren die gebruikt worden voor het slachten.

Het hoeft niet noodzakelijk bio zijn, dat is Orijen ook niet. Maar het blijft spijtig dat zo weinig merken duidelijk zijn over de oorsprong van hun ingrediënten. Zelfs de premium merken zijn daar onduidelijk in...

Of ben ik de enige die zijn keuze daar laat door beïnvloeden. Kan ook natuurlijk 😉
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Verantwoorde natvoeding voor mijn kat en andere dieren

Bericht door Sansan »

Nee, weegt bij mij ook erg mee.
Zelf biologisch en mijn dieren ook, totdat ziektes etc dat niet meer toestaan helaas.
Siffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 apr 2019 14:28

Re: Verantwoorde natvoeding voor mijn kat en andere dieren

Bericht door Siffie »

Mijn kat moest eerst niets van patés weten en at alleen reepjes vlees. Dat jouw kat dit natvoer wel lekker vond door de stukjes, kan ik goed begrijpen. Het ligt dichter bij hun natuurlijke prooi dan patés zoals Ziwi peak.

Appalws is alleen geen compleet voer, dus alleen dat voeren, lijkt me niet zo'n goed idee (ook al accepteer je uiteindelijk dat het geen biologisch merk is).
In het begin prima hoor, het is belangrijk dat je kat het vocht in het natvoer binnen krijgt. Dus dan maar geen compleet voer. Als je brok bij blijft voeren voor nu, dan komt ie niks tekort.

Wat je kunt doen, is je kat langzaam laten wennen aan ander natvoer. Dit kun je doen door naast het voer van applaws, steeds een klein lepeltje van een ander voer er bij te doen. Omdat jouw kat gek is op stukjes, zou ik eerst beginnen met merken die reepjes hebben, maar wat kleinere. Bijvoorbeeld thrive, catz finefood filets of Granatapet filets. Dit zijn namelijk wel complete voeders, dus als je je kat hier al op over krijgt, ben je al een stuk beter bezig :)
Deze komen ook in kleine blikjes dus je kunt het in de koelkast bewaren (in een Tupperware bakje, niet in blik) voor 2-3 dagen zonder dat het slecht wordt. Zo eindig je niet met veel voer weggooien.

Je kunt steeds iets meer erbij doen en je kat gaat vanzelf snappen dat dit eetbaar en hartstikke lekker is.

Zodra je kat gewend is aan deze merken, kun je over gaan op een ander merk wat een paté substantie heeft, en weer hetzelfde doen (vanaf een klein lepeltje opbouwen). Zo kun je uiteindelijk overgaan op een merk waar jij je prettig bij voelt.

Hoe vaak voer je op een dag?

Als je meerdere voer momenten hebt (5+) is het veel waarschijnlijker dat je kat zijn bakje ook gewoon leeg eet elke keer en niet kieskeurig is met wat hij er tussenuit eet. Bij grote porties is het maagje snel vol en kiest hij misschien uit wat hij wel en niet wil opeten.
Mocht je nu onbeperkt brok voeren, raad ik aan om daar direct mee te stoppen en echt over te gaan op kleine porties elke keer.

Dit heeft bij mijn poes echt heel goed gewerkt!
Ze was al wel gewend aan natvoer, maar at alleen reepjes.
Nu eet ze echt alles op, en smikkelt net zo hard van haar paté, als van de reepjes.
Ik voer ook heel veel verschillende merken, ze is ondertussen gewend aan alle verschillende smaken en substanties.

Hopelijk heb je hier wat aan!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verantwoorde natvoeding voor mijn kat en andere dieren

Bericht door Rik »

Siffie schreef: 06 jul 2019 02:15 Appalws is alleen geen compleet voer, dus alleen dat voeren, lijkt me niet zo'n goed idee (ook al accepteer je uiteindelijk dat het geen biologisch merk is).
Bij een aantal types Applaws natvoer zie ik inmiddels wel staan dat het compleetvoer is. Sommige blikjes zijn inderdaad supplementvoer maar er zijn er dus ook als compleetvoer.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verantwoorde natvoeding voor mijn kat en andere dieren

Bericht door Anne »

grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Fredkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jul 2018 13:36

Re: Verantwoorde natvoeding voor mijn kat en andere dieren

Bericht door Fredkat »

Bedankt voor alle info. Goede tip om een overgangsperiode te voorzien. Om te beginnen met Applaws met de hele stukken en dan overstappen op compleet voer.

Yarrah ken ik. Alleen ben ik geen fan van hun samenstelling, wel van hun basisfilosofie over biologische voeding. Maar zij stoppen er ook heel wat bijproducten in... Ik geef liever puurdere voeding.

Wat een moeilijke zoektocht 😉
Plaats reactie