Hoe krijg ik ze weer aan verschillende smaakjes?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Hoe krijg ik ze weer aan verschillende smaakjes?

Bericht door Mleen »

De meesten van jullie weten dat ik met Spookje een heel traject doorloop om te achterhalen waar haar kaalgekrabbelde koppie in januari vandaan kwam. Na een tijdje hypoallergene brokjes van Hills te hebben moeten geven mochten ze een tijdje terug weer op hun oude brokjes (Applaws Kip Zalm). De dierenarts vond het nu ook tijd worden om weer uit te gaan dagen met natvoer. De blikjes kip/zalm van Almo Nature gaan erin als zoete koek, maar ik heb hier nog allerlei goed natvoer liggen (Animonda Carny, Wild Freedom, Cat Lovers Gold) waar ze hun neus voor optrekken, terwijl ze dat een half jaar geleden nog prima aten...

Ik wil natuurlijk niet alleen maar blikjes kip/zalm van Almo blijven geven, want dat lijkt me nogal eenzijdig en als we willen achterhalen waar Spookje last van heeft gehad zal ze toch ook andere smaakjes moeten proberen.
Ik heb nu net een blikje Wild Freedom open getrokken, smaakje Kip met Lam, maar ze moeten het echt niet hebben...(terwijl ze normaliter kip wel lekker vinden).

Hoe krijg ik ze weer aan verschillende smaakjes/merken natvoer die compleet zijn? Want ik wil ze ook graag een stuk minder op die brokjes hebben... en we proberen uiteraard ook weer terug te gaan naar vaste maaltijden per dag.
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe krijg ik ze weer aan verschillende smaakjes?

Bericht door Rik »

Zijn de blikjes kip/zalm van Almo Nature niet compleet?
O, ik zie het al.
Let op: Almo Nature kattenvoer is geheel natuurlijk. Iedere smaak van Almo Nature natvoer (zalm, tonijn, kip etc.) heeft dan ook zijn eigen unieke samenstelling uit vitaminen, taurine en mineralen (bijv. calcium of fosfor). Almo Nature raadt om deze reden aan, het voer met verschillende bron (rood vlees, vis, gevogelte, droog- en natvoer) dagelijks af te wisselen: hierdoor kan worden gegarandeerd dat uw kat genoeg van alle voedingsstoffen binnenkrijgt.

Almo Nature is een bijvoer.
Ze hebben dus al de smaak te pakken van een bepaalde soort. Je zou kunnen kijken of je het kunt mengen met die Almo. Eerst b.v. 10 of 15 procent en dat elke keer wat opvoeren.

Je moet dus proberen hun smaakpalet weer wat minder kieskeurig te maken ;)

(Wat is die Almo Nature natvoer toch duur zeg. Vooral die kleine blikjes. Die prijs gaat gewoon richting de prijs van biefstuk :roll: )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Hoe krijg ik ze weer aan verschillende smaakjes?

Bericht door Mleen »

Hmm mengen is misschien inderdaad wel een optie...

Hoop echt dat ik ze weer wat afwisselend voer kan gaan geven, want ik ben soms echt bang dat ik van die kieskeurige poesjes heb die alleen maar brokjes willen eten...

Heb ook nog aan KVV zitten denken, maar als ik een blikje Animonda al niet eens meer voorgeschoteld krijg aan ze ben ik bang dat dit niet het juiste moment is om daarmee te beginnen.
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe krijg ik ze weer aan verschillende smaakjes?

Bericht door Rik »

Nee, dan is dit inderdaad niet het juiste moment (hoewel je het nooit helemaal zeker weet).

Je zou natuurlijk op een gegeven moment ergens een 250gr worst kunnen halen om het gewoon eens te proberen. Maar KVV is natuurlijk heel basic zonder enige smaakstoffen e.d. Dus probeer ze eerst maar eens weer wat minder kieskeurig te maken. Overigens helpen vaste maaltijden daar zeker bij want dan hebben ze gewoon wat meer honger op moment dat ze zo'n maaltijd krijgen. Als ze dan nog half vol zitten met brokjes, dan halen ze daar natuurlijk hun neus voor op :roll:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Hoe krijg ik ze weer aan verschillende smaakjes?

Bericht door Zotvanpoezen »

In een artikel van Catmoneo staat dat vis verslavend is voor katten. Als je dus lange tijd kip met zalm gegeven hebt, lijkt het dan logisch dat ze ander voer zonder vis niet meer willen.
Zoals Rik al zei kan je een heel klein beetje van het andere voer erbij geven in het begin en dan heel langzaam weer opbouwen. Ik heb het ook altijd zo gedaan met mijn katjes.
Filou lustte vroeger helemaal geen natvoer omdat hij van de da brokjes Hypoallergenic van RC moest eten. Nu wil hij geen brokjes meer, alleen maar hoogwaardig natvoer!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Hoe krijg ik ze weer aan verschillende smaakjes?

Bericht door Mleen »

Toch de gok gewaagd en een rolletje Carnibest Natuurmix gekocht. Dat is alleen verse kip en rijst en ik heb dat gemixt met wat kip uit een blikje Almo! Nina weet geloof ik nog niet echt wat ze ervan moet vinden, maar ik krijg Spookje al redelijk over de streep...

Afbeelding
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Hoe krijg ik ze weer aan verschillende smaakjes?

Bericht door Mleen »

Ok, ik sta op het punt mijn eerste grote bestelling KVV te gaan doen, om het een en ander uit te proberen! Is dit een beetje gevarieerd genoeg om mee te beginnen?

- Haaksbarf Kip
- Barfmenu Konijn
- KB Konijnmix
- KB Fazantmix
- KB Eendmix
- KB Mix Vis
- Alaska Lam/Vis
- Alaska Kip

Allemaal kleine rolletjes van 250/500 gr om mee te beginnen en kijken wat ze lusten (vandaar ook verschillende merken).
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe krijg ik ze weer aan verschillende smaakjes?

Bericht door Rik »

Ja hoor. Dat is prima gevarieerd. Ook verschillende merken (waar sowieso ook aan te raden is).

Geen eendagskuiken en kippennekjes erbij voor het echte kluifwerk (goed voor de tanden)?
Maar ja, dat moeten ze ook maar willen eten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Hoe krijg ik ze weer aan verschillende smaakjes?

Bericht door Mleen »

Rik schreef: 23 aug 2019 18:20 Ja hoor. Dat is prima gevarieerd. Ook verschillende merken (waar sowieso ook aan te raden is).

Geen eendagskuiken en kippennekjes erbij voor het echte kluifwerk (goed voor de tanden)?
Maar ja, dat moeten ze ook maar willen eten.
Heb ik over nagedacht inderdaad, maar vriendlief walgt daar nogal van, dus dat is voor nu nog een stapje te ver denk ik.
Heb nu ook heel bewust gekozen voor rolletjes met maar 1 diersoort erin, omdat we voor Spookje ook nog steeds bezig zijn met die prednisonkuur enz.
Dus rustig opbouwen dacht ik! 😊

Klopt het dat het niet verstandig is om ook brokjes te blijven geven? Ik vind brokjes namelijk wel handig als mijn vriend en ik bijvoorbeeld allebei een lange dag+avond weg zijn. Dat komt wel eens voor en dan zet ik gewoon brokjes voor de hele dag neer. Of kunnen ze die wisseling gewoon maken?
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe krijg ik ze weer aan verschillende smaakjes?

Bericht door Rik »

Inderdaad niet echt tegelijk met brokjes geven. Er moet in ieder geval tijd tussen zitten om het eerst te verteren (beide voor de brok en kvv).

Verder hangt het een beetje af van hun gestel of ze de switch goed kunnen verwerken. Hier hebben ze er geen probleem mee als ze een keer waar anders krijgen en brokjes geef ik ook wel eens als snoepjes tussendoor. Maar niet alle katten hebben een maag- en darmstelsel wat daar goed tegen kan. Kwestie van proberen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie