Nieuw merk bij kat met gevoelige darmen

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Nieuw merk bij kat met gevoelige darmen

Bericht door maliejane »

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :grin: Ik heb hier al vaker wat gepost over mijn twee katjes van 1 jaar en 2 jaar. De jongste, Vixey, heeft vrij gevoelige darmen. Ze kreeg voor ze bij mij kwam royal canin kitten brokjes en had toen behoorlijk dunne ontlasting. Na overstappen naar nutrivet brokken en vers vlees (afgewisseld met af en toe een blik hoog kwaliteit natvoer als ik vergeten ben vlees uit de vriezer te halen, eerste maanden was dat catz finefood, nu wild freedom en als die op zijn kijk ik weer wat ik geef. Liefst blijf ik een beetje wisselen qua merken dus denk dat ze dan animonda krijgen. Die heeft Dusty in het begin gehad en beviel ook prima) bleef de dunne ontlasting eerst aanhouden. Toen las ik hier over zoolac propaste en na dagelijk 1cm geven tot de tube leeg was, was haar ontlasting helemaal goed.

Nu merk ik dat ze op blikvoer niet heel goed reageert. 2 dagen achter elkaar is geen probleem, maar toen ik wegens een lang weekend (catz finefood) en later een weekje vakantie een paar dagen achter elkaar blikvoer (wild freedom) had laten geven had ze toch weer wat dunnere ontlasting.

Dit even als achtergrond situatie. Ik weet dus dat ze gevoelige darmpjes heeft, maar ik wil ook zorgen dat mijn katten geen kieskeurige eters worden. Ik geef ze s'ochtends vers vlees aangelengd met water (ongeveer 50gr per kat) en vervolgens rond 18h en 23h nog brokjes. Ik ben brokjes blijven geven omdat ik bang ben dat ze op enkel vers voer tekorten opbouwen en Vixey dus niet geweldig reageert op elke dag blikvoer.

Vixey heeft vanaf 12 weken tot ze 6 maanden was enkel nutrivet kitten brokjes gegeten. Daarna is ze overgestapt naar de brokjes die Dusty ook krijgt (per dag 5gr uit een bak met nutrivet adult fish en nutrivet adult chicken gemengd en 10 gr nutrivet sterilized over 2 eetmomenten verdeeld. Op enkel adult brokjes werden ze allebei veel te zwaar. Het zijn maar kleine katjes van net boven de 3kg). Hier doen ze het goed op, maar ik wil nu dus voor de afwisseling een keer een ander merk hoogwaardig voer zodat ze straks niet alleen maar nutrivet lusten.

Ik heb nu purizon en wild freedom brokjes gekocht en wil dus eerst kijken of ze het lusten en hoe Vixey haar darmpjes hierop reageren. Nu is mijn vraag hoelang ik een merk/smaak zal moeten geven voor ik zeker kan zijn dat Vixey ertegen kan. Ik wil de verschillende smaken (4 soorten) namelijk onafhankelijk testen. Ik zat zelf te denken aan ongeveer 1 week per diersoort, maar is dat genoeg? Of kan het dan zijn dat ze na 1,5 week reageert op het voer wat ik de eerste week gaf?

Heel verhaal dus respect voor iedereen die het gelezen heeft, maar ik wil natuurlijk het beste voor mijn katjes dus wil zeker ook volledig zijn in de situatie beschrijving ;-) Mochten jullie nog andere tips hebben over de voeding hoor ik dat natuurlijk ook graag!
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Nieuw merk bij kat met gevoelige darmen

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik denk dat je gewoon meer tijd moet maken om nieuw voer te introduceren. Ik heb er telkens een maand of twee over gedaan (ik weet het, ik overdrijf soms met mijn voorzichtigheid) Bij het oude voer dus een héél klein beetje nieuw geven en heel langzaam opbouwen! Het natvoer dat jij geeft (wild Freedom, catz finefood, carny adult)is wel prima!
Je wisselt volgens mij gewoon te dikwijls en te snel af met de nieuwe voeding.
Nog wat langer probiotica geven kan ook geen kwaad. (ik geef puur biotic poeder bij een ab kuur waarbij ze diarree krijgen, maar zoolac propaste is ook goed.) Ik ben wel geen diarree expert, ik zeg gewoon hoe ik het doe.
En als ze na een langzame introductie van een nieuw soort voer nog diarree krijgen, dan verdragen ze dat bepaald voer niet. ( Hier verdraagt Filou niets waar rund inzit)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuw merk bij kat met gevoelige darmen

Bericht door Rik »

maliejane schreef: 19 jun 2019 11:17 Ik ben brokjes blijven geven omdat ik bang ben dat ze op enkel vers voer tekorten opbouwen en Vixey dus niet geweldig reageert op elke dag blikvoer.
Met een goede KVV (vers vlees) en eventueel afwisselen van de diersoorten als het niet 'compleet' is, komen ze volgens mij echt niets tekort. Wil je het heel zeker weten dan zou je ook verschillende merken KVV kunnen geven (zodat eventuele tekorten weer opgevangen worden).

Verder... als je dan echt eens af wilt wisselen dan zou ik dat niet op dezelfde dag doen. Las dan bijvoorbeeld na een twee of drie weken KVV, een week (of twee) kwalitatief goed natvoer in. Ze bouwen in die twee weken echt nog geen tekorten op. Dat is iets wat over veel langere tijd gaat spelen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Nieuw merk bij kat met gevoelige darmen

Bericht door maliejane »

Bedankt voor de snelle reacties!

Ik wissel niet vaak hoor! Elk half jaar ongeveer met het blikvoer, maar dat krijgen ze dan ook niet eens wekelijks. En dit is voor het eerst in 2 jaar dat ik brokjes merk wissel. Dus op de wissel van het voer dat ze kregen to ze bij mij kwamen en de wissel van kitten naar adult na is daar in hun leven nog niet gewisseld ;) vandaar ook mijn onzekerheid xD dat ik langer probiotica mag geven weet ik, maar vind het vrij duur. Ik houd het wel steeds in mijn achterhoofd voor als ze een keer wat last lijken te hebben, maar preventief geen ik het dus niet.

Ik was niet van plan gelijk helemaal over te stappen. Ze krijgen nu 10 gr sterilized, en 5gr totaal adult. Ik wilde dus eerst de 5 gr adult vervangen door 1 smaak van de wild freedom. Dat een x periode aankijken en dan een andere smaak van wild freedom proberen etc. Dan als die allemaal goed gaan wil ik ipv 10gr sterilized nutrivet eerst naar 5gr nutivet en 5gr purizon gaan en ook dat weer en tijdje aankijken. Maar hoelang is dus de vraag. Ik weet dat voor uitsluiten van een allergie 6 weken staat, maar aangezien Vix al na 1 weekje natvoer een dunnere ontlasting liet zien lijkt 6 weken mij wat lang in dit geval. Maar of 1 of 2 weken genoeg is weet ik ook weer niet xD ik heb geen haast want heb nog genoeg nutrivet, maar wil er ook weer niet langer over doen dan nodig

@ Rik, ik weet dat je met kvv een volledig voer kunt maken, maar probleem is dat er hier in de buurt weinig zaken zijn die het verkopen en ik heb geen grote vriezer waardoor ik online kan gaan kopen (die 10 euro verzendkosten op de 4kg kvv wat ik per keer in mijn vriezer kwijt kan loopt wel erg hard op) dus ik ben echt niet zeker dat ik met alleen kvv en de opties die ik heb volledig kan voeren. Een weekje natvoer is zoals je hierboven kan lezen voor Vixey geen goede optie dus zal toch wat brok moeten voeren. Ik ben bekend met de theorie dat je kvv en brok beter niet na elkaar kan voeren, maar lees daar veel verschillende dingen over. Zelf voer ik nu al een jaar zo en sinds die ene keer probiotica nooit meer problemen gehad met aanhoudende dunne ontlasting (terug switchen naar kvv en even minstens 1 week geen blikvoer en Vix haar ontlasting is weer normaal). Direct na kvv brokjes voeren doe ik dan weer niet. Er zit altijd minstens 8 uur tussen.
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuw merk bij kat met gevoelige darmen

Bericht door Rik »

Ja, die ongeveer 8 uur moet er wel tussen zitten omdat vlees anders verteerd dan brokjes.
Maar zelfs dan... de maag is ingesteld op verwerken van vers vlees (zuurtegraad maagsappen etc.) en krijgt dan in een keer (diezelfde dag) weer brokken te verwerken. Een kat met een sterk gestel kan dat wel aan maar dat zal niet bij alle katten goed gaan, denk ik.

Dan kan het misschien een beter idee te zijn om een paar dagen vers vlees te geven en dan weer een paar dagen brokken zodat het lichaam zich er weer wat op in kan stellen. (Hoewel mijn voorkeur naar een langere tijd uit zou gaan) Want ik lees dus dat het op vers wel goed gaat. Kwestie van proberen.

Maar inderdaad... je hebt een diepvries nodig waar je wel behoorlijk wat in kan leggen. Zelf heb ik thuis maar anderhalve la (waar ook mijn eigen spul in moet) maar gelukkig heb ik hier op de zaak ook de beschikking over een grote diepvries waar ik dus de hele lading inleg (en regelmatig wat worsten mee naar huis neem). Want met die verzendkosten moet je eigenlijk wel minimaal 15+ kilo bestellen. Want anders drukken die verzendkosten wel heel erg op de kg-prijs.

Ik wissel hier wat KVV betreft, diersoorten af met af en toe een 'compleet' ertussen. Daarnaast om de zoveel weken een paar dagen kwalitatief goed natvoer. Daarvoor heb ik Animonda Carny, CLG, Ferengi en Mac's in de kast staan. Als extra tussendoor een eendagskuiken, kippennekje of sardientje voor het betere kauwwerk. Op die manier heb ik redelijk wat afwisseling hier (maar gelukkig hebben ze allebei geen gevoelige darmen). Brokken werp ik heel af en toe wat als snoepjes door de kamer maar krijgen ze niet als maaltijd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Nieuw merk bij kat met gevoelige darmen

Bericht door maliejane »

Ik heb inderdaad maar 1 vriezer tot mijn beschikking van 3 lades waar alles in moet. De grootste la ligt altijd propvol met kvv xD een extra vriezer kan ik hier niet kwijt dus enkel kvv valt wat mij betreft toch af helaas. Ik kan nog wel eens nadenken over om en om enkele dagen enkel vers en dan enkele dagen enkel brok, maar ik denk zelf dat mijn voorkeur toch uit blijft gaan naar hoe ik het nu doe. Zo krijgen ze met zekerheid alle voedingstoffen en dagelijks voldoende vocht. Ik ga nog wel meer merken natvoer proberen over de maanden om te kijken of ik er 1 kan vinden waar Vix het net zo goed op doet. Het verschil tussen natvoer en kvv lijkt mij voor haar maag en darmen minder groot, ze krijgen altijd genoeg vocht en ook de voedingsstoffen zitten dan goed.

Maar tot ik een merk gevonden heb waarbij dat kan blijf ik brok erbij geven. De 8 uur zijn trouwens echt het minimum. Normaal krijgen ze 7 uur s'ochtends kvv en tussen 18h en 19h (meestal meer tegen 19h) de eerste brokjes en dan 23h de tweede keer brokjes. Alleen in het weekend geef ik later kvv (tussen 10h en 11h) dus dan zit er wat minder tijd tussen

Maar mocht er nog iemand een tip hebben over hoelang ik per smaak zal moeten volhouden om zeker te zijn dat ze er niet op reageert hoor ik het graag
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Plaats reactie