Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
tbtirza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 aug 2019 21:20

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door tbtirza »

Ook ik wil even gebruik maken van dit topic ;)

Eergisteren is onze poes gecastreerd. 6 weken geleden ( in het asiel ) woog ze 2.5kg. Eergisteren bij de DA 2.8kg. Ze mag van mij echt nog wat aankomen, aangezien haar heupbotten nog uitsteken. Denk dat een gewicht van minimaal 3kg en max 3.3kg mooi is voor haar.
Nu geef ik 2x dd natvoer ( Thrive ) en vul ik haar bakje met brokken ( ook thrive ) 1x per dag bij. Maximale hoeveelheid is 40 gram, zeggen ze..
Is het erg om haar 60 / 80 gr te geven per dag? ( naast de 2x natvoer ) Of heb ik straks een enorm probleem als blijkt dat ze ineens gigantisch aankomt en blijft schooien voor voer?
Lizzy
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door Rik »

De 40gr brokjes is eigenlijk totaal voor de dag (dus als je geen natvoer geeft). Dus met 2x natvoer erbij is dat al boven de aangegeven dosering. Hoeveel natvoer geef je overigens?

Als je nét overgeschakeld bent naar Thrive zou ik het eerst even aankijken. Ook is ze dus net gecastreerd en dat betekent dat ze vanaf NU juist wat minder energiebehoefte heeft (dus minder hoeft te eten). En aangezien je nét Thrive geeft (volgens het andere topic) weet je niet hoeveel energie het haar zal geven.

Je zou de brokjes eventueel kunnen verhogen naar 45gr (dosering voor 3kg) en 2x natvoer maar het is sowieso verstandig om haar nog steeds elke week zelf even met een digitale weegschaal te wegen. Dan kun je het goed in de gaten houden. Als ze na een paar weken nog niet dat aankomt wat je verwacht kun je de dosering verhogen.

Thrive (zeker het natvoer) is kwalitatief goed. Alleen zag ik alleen blikjes van 75gr wat het erg duur maakt voor natvoer alleen (want dan heb je eigenlijk blikken van 400gr nodig).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door Anne »

Je kan ook grotere porties natvoer kopen als dat voordeliger is en de rest in bakjes invriezen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door Rik »

Zover ik kan zien is in Nederland van Thrive het natvoer alleen in 75gr blikjes te koop. Zelfs in bulk aankopen zit je aan €15/kg. Dat is heel erg duur voor natvoer (zelfs voor kwalitatief goed natvoer).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
tbtirza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 aug 2019 21:20

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door tbtirza »

Rik schreef: 21 sep 2019 11:19 De 40gr brokjes is eigenlijk totaal voor de dag (dus als je geen natvoer geeft). Dus met 2x natvoer erbij is dat al boven de aangegeven dosering. Hoeveel natvoer geef je overigens?

Als je nét overgeschakeld bent naar Thrive zou ik het eerst even aankijken. Ook is ze dus net gecastreerd en dat betekent dat ze vanaf NU juist wat minder energiebehoefte heeft (dus minder hoeft te eten). En aangezien je nét Thrive geeft (volgens het andere topic) weet je niet hoeveel energie het haar zal geven.

Je zou de brokjes eventueel kunnen verhogen naar 45gr (dosering voor 3kg) en 2x natvoer maar het is sowieso verstandig om haar nog steeds elke week zelf even met een digitale weegschaal te wegen. Dan kun je het goed in de gaten houden. Als ze na een paar weken nog niet dat aankomt wat je verwacht kun je de dosering verhogen.

Thrive (zeker het natvoer) is kwalitatief goed. Alleen zag ik alleen blikjes van 75gr wat het erg duur maakt voor natvoer alleen (want dan heb je eigenlijk blikken van 400gr nodig).
40 gram/24 uur lijkt me zo weinig 🤭
Ik las inderdaad dat als ze gecastreerd zijn, ze minder energie nodig zijn, maar afgezien van dat mag ze dus nog wel wat aankomen.
Thrive is inderdaad aan de dure kant en met 2x per dag een blikje van 75 Gr gaat het er snel door. Echter ben ik nu blij dat ze dit kwalitatieve voer eet ipv die rotzooi van iams. ( sorry als ik mensen hiermee beledig, dat is niet mijn bedoeling, ik wil gewoon goed voer.)
Lizzy
Gebruikersavatar
tbtirza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 aug 2019 21:20

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door tbtirza »

Anne schreef: 21 sep 2019 11:25 Je kan ook grotere porties natvoer kopen als dat voordeliger is en de rest in bakjes invriezen
Van thrive zie ik alleen de 75 Gr?
Wel inderdaad de groot verpakkingen van 24x75 gr maar geen blikken van 200 of 400 Gr.
Lizzy
rensie00
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 sep 2019 10:08

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door rensie00 »

Ik weeg de voeding dagelijks af. Mijn kittens van vier maanden krijgen elk 65 gram pe4 dag. Hier kunnnen ze wel gewoon de hele dag van eten.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door Anne »

Bij kittens zou ik zelf nooit afwegen, hier weeg ik het alleen maar af bij volwassenen die met overgewicht kampen ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door Rik »

Zolang ze de hele dag door het eten hebben staan kun je het natuurlijk wel afwegen.
Dan weet je ook een beetje hoeveel ze eten ;)

Maar inderdaad, kittens kunnen in principe onbeperkt eten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
annelieske1953
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jul 2020 10:04

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door annelieske1953 »

Ik heb vorige week een vermoedelijk 2 jarig poesje uit het asiel gehaald. Daar kreeg ik het advies om haar 2xdgs 25gram royal canin te geven. Ze 'zeurt' de hele tijd om eten! Misschien moest ze in t asiel maar afwachten of vechten om genoeg binnen te krijgen maar wij vinden haar schriel, ze is nog niet volgroeid en is zeer actief. Zou ik haar wat meer mogen geven? Ze probeert ons eten te stelen zelfs als ze net gegeten heeft en loopt steeds achter me aan als ik naar de keuken ga. Ik vind t erg sneu als ze geen voldaan gevoel krijgt en zo erg gefocust is op eten dat het een obsessie wordt!
Wie geeft me goede raad?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door Synemios »

Ik doe bij Luna, Lizzy en Indy bakje vol ( wegen) en dan wat over is afwegen dan weet ik precies wat ze gegeten hebben.
Tommy en Timmy krijgen meerdere porties per dag van te voren afgewogen.
Die hebben geen rem.

Annelieske, als een kat schriel is en om eten blijft zeuren mag je best wat meer geven of misschien gaat onbeperkt voeren bij haar beter.
Als dat ook niet helpt zou ik toch met een dierenarts overleggen om te kijken of er medisch gezien niet iets mis is,
Ik voer niet alle katten hetzelfde, de 1 krijgt onbeperkt en de ander die geef ik wel beperkt voer.
Daarbij ligt de hoeveelheid ook weer per kat anders.
Kijk naar het gewicht en naar de activiteit van de kat.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door Cerna »

Bij mij eten de katten onbeperkt brokjes. Ik geef nooit echt veel (handje) en vul de bakjes bij wanneer ze leeg zijn (5 katten, 5 smaakjes en iedereen kiest wat ze die dag wil eten). Ik weeg nooit af.

Wanneer het poesje de hele dag zeurt en schriel is, zou ik ook onbeperkt brokjes neerzetten en 2x daags natvoer geven zodat er wat onsjes bijkomen.

Welke smaak RC geef je?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door Synemios »

Handje voer is met mijn handen erg weinig, dan verhongeren ze :lol:
( grapje tussendoor)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie