Nika eet nauwelijks natvoer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Nika eet nauwelijks natvoer

Bericht door R1ck »

Hoi allemaal,

Mijn lieve pluizenbol van ongeveer 14 weken oud lijkt natvoer en mousse prima te lusten. Maar als ik haar een 85 gram geef, zodat ze naast voeding ook extra vocht binnenkrijgt, dan smult ze er even lekker van en ik kan vervolgens 70 gram weggooien. Niet echt de moeite dus.

Brokjes vindt ze heerlijk! Ze krijgt nu nog een mix van Nature and Science (meegekregen van de fokker) en Wellness, maar ik stap zo meteen over op Purizon. Na wat huiswerk lijkt dat voer mij het best te passen. Als Nika het daarmee eens is, wordt dat haar nieuwe flavour.

De reden waarom ik natvoer bijvoer, is omdat ze niet meer zo vaak/veel lijkt te poepen als in het begin (wel elke dag). Ze drinkt overigens genoeg. Ik schep 4 a 5 plasjes per dag uit de kattenbak. Nou schrijft Nature and Science voor een kitten van mijn leeftijd/gewicht 20-25 gram voor (niet per kilo kitten). Dit lijkt mij vrij weinig, vooral omdat ze van Wellness ruim het dubbele mag volgens de voedingswijzer. Ik geef haar daarom al 30 gram verdeeld over ochtend en middag en nog eens 10 soms 15 gram Wellness in de avond. Dat gaat er in als koek en ze is niets te dik/dun. Soms vind ik haar wat schrokken, alsof ze al twee dagen niks te eten heeft gehad. Op andere momenten eet ze lekker en laat ze nog een hapje staan voor een half uurtje later. Dit staat los van het natvoer dat ik inmiddels driemaal geprobeerd heb te geven.

Verder krijgt ze nog eenmaal daags een liquid snack van Vitacraft van mij uit het zakje en wat kittensnoepjes die ze uit een speeltje moet hengelen. Vind ze allemaal even leuk en lekker.

Is het verstandig, aangezien ze genoeg lijkt te drinken, om haar natvoer aan te leren? In natvoer zit ongeveer 80% vocht, wat altijd wel prettig is. Of kan ik beter even afwachten totdat ik met de Purizon begin en kijk wat dat gaat doen?

Ik (h)erken mezelf wel als overbezorgd. Dat moet ook gezegd worden.

Alvast bedankt!

Nika en Rick
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nika eet nauwelijks natvoer

Bericht door castratenkoor »

85 gram zouden ze hier ook niet opeten, ik geef 2 zakjes van 100 gram aan 8 katten, daar eten er 6 van, 2 dus nooit. En op gaat dat ook niet eens.

Ik zou als ik jou was maar 1/3 of 1/4 zakje of blikje van 85 gram geven per maaltijd. En dan b.v. 3 x daags.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nika eet nauwelijks natvoer

Bericht door Rik »

Als ze ook onbeperkt brokjes heeft staan dan weet je natuurlijk niet of ze net voordat jij natvoer geeft al een lading brokjes op heeft. Het natvoer moet je dus beperkt aanbieden (en dan is 85gr inderdaad veel).

Later zou je over kunnen gaan naar maaltijden. Ik geef hier 3x per dag 50gr natvoer/KVV per kat (geen brokjes maar wel af en toe een snack tussendoor, gedroogd vlees, kippennek, eendagskuiken. Daar zijn ze hier dol op).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Nika eet nauwelijks natvoer

Bericht door R1ck »

Bedankt voor de reacties allemaal! Ik ga eens rustig kijken wat het beste past bij die kleine rakker van mij. Ben ik de enige die natvoer lekker vindt ruiken trouwens?! Daarmee bedoel ik voor het erin gaat natuurlijk! :lol:
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Nika eet nauwelijks natvoer

Bericht door Emmajoja »

Neem de brokjes eens weg in de nacht en geef dan in de ochtend het natvoer

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Nika eet nauwelijks natvoer

Bericht door R1ck »

Dat is inderdaad het proberen waard! Ik gaf haar tot twee dagen geleden driemaal daags een afgewogen hoeveelheid brokken. Nu ze onbeperkt eten kan, schrokt ze de bak niet leeg, dus dat is goed. Ze eet wel meer en dat zie ik ook terug in de bak. Ze drinkt ook goed, dus alles lijkt goed te gaan.

Ik twijfel of ik daarom nog wel natvoer moet geven. Ze heeft inmiddels goede brokken van purizon, als ik de recensies op basis van alle ingrediënten mag geloven, dus ze mist niets. Ze heeft meerdere drenkbakken, waaronder een fontein. Jaja, deze kleine meid heeft inmiddels meer voorzieningen in huis dan het baasje zelf.
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nika eet nauwelijks natvoer

Bericht door Dinky »

R1ck schreef: 27 mei 2019 20:55 Bedankt voor de reacties allemaal! Ik ga eens rustig kijken wat het beste past bij die kleine rakker van mij. Ben ik de enige die natvoer lekker vindt ruiken trouwens?! Daarmee bedoel ik voor het erin gaat natuurlijk! :lol:
Of natvoer lekker ruikt hangt volledig af van het natvoer. Je hebt natvoer tonijn dat gewoon naar een blikje tonijn voor menselijke consumptie ruikt maar je hebt ook natvoer wat enorm stinkt (meestal is dat natvoer dat meer bewerkt is).

Je geeft aan te twijfelen of je wel natvoer moet geven. Qua behoefte zal ze vast alles binnen krijgen wat ze nodig heeft. Natvoer is echter ook heel erg handig wanneer je een keer medicatie zou moeten geven zodat je deze in het voer kan verstoppen. Naast vocht heeft het dus ook een praktische functie wanneer er sprake is van medicatie.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nika eet nauwelijks natvoer

Bericht door nellebel »

bij mij krijgen ze nu afgemeten brokken (heb een vreetbeertje erbij) daarlangs 2x daags natvoer. dat doe ik omdat ik het handig vind voor het geval er ooit iets van medicatie in moet. ik heb 1 blikje gourmet dat ik flink aanleng met water tot een soepje (anders hoeven ze het hier al niet) en daar doen ze met zijn tweetje dus 2 dagen mee). ik zie het natvoer als extraatje puur voor de handigheid en het vocht.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Nika eet nauwelijks natvoer

Bericht door R1ck »

Daar had ik nog niet aan gedacht. Super bedankt! Ze is al kieskeurig genoeg en het zal al een uitdaging genoeg worden om een pilletje in het natvoer te verstoppen. Maar het lijkt me wel de enige optie. Want wat de poes niet bevalt, eet ze echt niet hier.
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Nika eet nauwelijks natvoer

Bericht door Moni3 »

R1ck schreef: 29 mei 2019 15:21 ........ het zal al een uitdaging genoeg worden om een pilletje in het natvoer te verstoppen..........
Ik stamp de pilletjes van Kees fijn in een vijzel, en roer dat door het natvoer met wat extra water. Gaat er in als koek.
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Nika eet nauwelijks natvoer

Bericht door R1ck »

Bij de meeste medicatie zal dat inderdaad gewoon kunnen (behalve bij medicatie met bijvoorbeeld vertraagde afgifte). Maar ik weet niets af van kattenmedicatie, dus daar zal ik me t.z.t. verder in verdiepen. Maar dat is inderdaad een perfecte oplossing. Dat maakt die bittere pil een stuk makkelijker een stuk aantrekkelijker. Wat niet weet...
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Plaats reactie