Te mager?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Eleonore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2012 10:31

Te mager?

Bericht door Eleonore »

Goedemorgen,

Sinds een paar dagen is hier een katertje van 8 maanden komen wonen. Ik ben begonnen om hem te koppelen aan mijn vijfjarige poes maar dat terzijde.

Het katertje weegt 2,4 kg maar voelt heel erg mager aan. Ik voel de botten aan de voorzijde van de borstkas zitten. De heupenbotten en de ribbenkast ook. Hij is verder wel heel actief en oogt heel alert.

Ik geef hem nu Royal Canin fit 32, iets wat hij o.a. (gemengd met ander voer) kreeg bij zijn opvangadres. Qua ontlasting gaat het helemaal goed, ook geen diarree gehad na de verhuizing. Stinkt verder ook niet, alleen de eerste dag even maar dat was vast van het oude voer.

Nu mijn vraag, ik geef hem nu 44 gr brokjes per dag (voor een kat van 3 kg) en dan nog een half zakje natvoer. Dat gaat allemaal schoon op. Nu ben ik een beetje huiverig om hem onbeperkt eten te geven omdat ik zijn lijf niet wil overbelasten. Maar ben ook een beetje bang dat hij misschien nog te weinig voer krijgt. Op zijn opvang had hij overigens wel onbeperkt voer, waarom hij dan zo mager is weet ik ook niet. Ze vertelde wel dat hij het voer niet erg lekker vond wat ze daar hadden. En hij is heel erg ziek geweest als kitten, ze hebben gedacht dat hij het niet zou halen maar inmiddels ziet hij er heel erg fit uit.

Wat vinden jullie?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Te mager?

Bericht door Rik »

Ik ga er vanuit dat hij wel reeds gecastreerd is. Naast het feit dat anders koppelen lastig zal worden is het ook goed voor de gezondheid van hemzelf.

Verder is mijn mening over de ingrediënten van RC niet zo best.
Gedehydreerde gevogelte-eiwitten, rijst, tarwe, maïs, dierlijke vetten, gedehydreerd varkenseiwit*, plantaardige vezels, tarwemeel, hydrolysaat van dierlijke eiwitten, maïsgluten, gist en delen daarvan, bietenpulp, sojaolie, visolie, mineralen, psylliumschil en psylliumzaden, hydrolysaat van gist (bron van Manno-Oligo-Sacchariden), Tagetes (Afrikaan) extract (bron van luteïne)
Als ik al brok zou geven dan zou ik meer naar een brok gaan waar een hoger goed vleesgehalte in zit. Dat is RC absoluut niet (hoewel ze geen percentages 'durven' te noemen).

Maar denk er ook eens aan om een maaltijd natvoer in te lasten. Dat is ook heel goed voor zijn vochthuishouding en veel beter dan brokken.

Onderstaand is een oud lijstje en er kon nog 1 of 2 merken bij (maar weet uit mijn hoofd niet welke).
Hoge kwaliteit brokken:
Orijen
Arden Grange (wel de engelse zooplus maar ook in o.a. webwinkels)
Applaws
Natural Health (Carnivore) (niet bij zooplus maar wel diverse webwinkels zoals deze)
Renske (niet bij zooplus maar b.v. op Renske's Webwinkel e.a.)
Nutrivet
Porta 21 graanvrij
Catlovers Gold (niet bij zooplus maar wel online)
Solid Gold (komt uit USA maar hebben ze denk ik bij zooplus niet meer te zien aan de lege pagina)
Timberwolf Serengeti (komt uit USA maar hebben ze denk ik bij zooplus niet meer te zien aan de lege pagina)

Premium natvoer:
Animonda carny
Almo Nature
Cosma
Bosita
Porta 21
Shinycat (Gimpet)
Applaws
Schesir
Hermanns Bio kattenvoer
Renske (de enige die niet bij zooplus staat maar b.v. op Renske's Webwinkel e.a.)
Catlovers Gold (niet bij zooplus maar wel online)

Goede naslagwerken wat betreft voeding zijn https://www.catmoneo.nl en https://www.voerwijzer.com.
b.v. https://www.catmoneo.nl/beste-kattenbrokken/
en https://www.voerwijzer.com/kattenbrokken-vergelijken/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Eleonore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2012 10:31

Re: Te mager?

Bericht door Eleonore »

Ja hij is wel gecastreerd.
De maaltijd met natvoer gaat hij inderdaad krijgen, dat krijgt mijn poes ook standaard om 17u. Heb ik de eerste dagen niet gedaan omdat ik niet teveel van zijn oude voedingspatroon wilde afwijken. Maar sinds gisteren krijgt hij dus ook natvoer.

En dat RC niet het beste voer is, ben ik met je eens. Helaas heb ik daar bij poes enorme problemen mee gekregen toen ik mijn poes Zoë rauw wilde geven. Animonda carny en Bosita ook beiden geprobeerd maar ze begon enorm over te geven. Het overstappen op andere brokken heb ik nooit gedurfd, in het asiel kreeg ze RC en daar doet ze het goed op. Ze is uitgebreid onderzocht maar ze hebben niets afwijkends gevonden, alleen mogelijk een allergie voor bepaalde vlees soorten. Dus voorlopig houd ik het graag bij RC. Hopelijk als de introductie met de nieuwe kat gelukt is en dat stabiel is, kan ik later alsnog een wisseling van brok gaan proberen. Het is in ieder geval de reden dat het katertje nu ook RC krijgt, zodat poes niet per ongeluk de verkeerde voeding binnen krijgt.

Maar zou jij bijvoorbeeld dan meer natvoer gaan geven? Hij krijgt nu Kattovit sensitive zakjes, die krijgt poes ook. Of gewoon de hoeveelheden zo aanhouden?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Te mager?

Bericht door ErikPhilippus »

Je zou toch zeggen dat met 44 g brokken en een half blikje natvoer per dag er wel wat vlees op de botten moeten komen..... Dus ik zit ook te denken aan een medische oorzaak. Je schrijft dat het beestje heel erg ziek is geweest als kitten - wat heeft hij onder de leden gehad, weet je dat? Wel onwaarschijnlijk, maar ook niet uitgesloten: een te snel werkende schildklier. Zou even overleggen met de DA, misschien is het toch zinvol om het bloed te laten nakijken?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Te mager?

Bericht door Rik »

Eleonore schreef: 07 mei 2019 11:43 Maar zou jij bijvoorbeeld dan meer natvoer gaan geven? Hij krijgt nu Kattovit sensitive zakjes, die krijgt poes ook. Of gewoon de hoeveelheden zo aanhouden?
Hier krijgen ze KVV. En als dat even op is heb ik in de kast Animonda Carny, Mac's cat, Feringa en Cat Lovers Gold staan. Brokken geef ik al lang niet meer. Tevens krijgen ze af en toe een kippennekje en eendagskuiken om te kluiven (goed voor de tanden).

Maar ik kan me voorstellen als Zoë een probleem heeft met bepaalde soorten, dat je het voorlopig bij RC en Kattovit sensitive houdt.

Overigens kun je voor de natvoer maaltijden wel een andere soort geven aan Mir dan dat je aan Zoë geeft. Maar je moet er dan wel even bij blijven totdat het op is. Dat doe ik hier ook altijd. Ze hebben hier gewoon in 2 minuten hun schoteltje leeggegeten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Eleonore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2012 10:31

Re: Te mager?

Bericht door Eleonore »

ErikPhilippus schreef: 07 mei 2019 11:47 Je zou toch zeggen dat met 44 g brokken en een half blikje natvoer per dag er wel wat vlees op de botten moeten komen..... Dus ik zit ook te denken aan een medische oorzaak. Je schrijft dat het beestje heel erg ziek is geweest als kitten - wat heeft hij onder de leden gehad, weet je dat? Wel onwaarschijnlijk, maar ook niet uitgesloten: een te snel werkende schildklier. Zou even overleggen met de DA, misschien is het toch zinvol om het bloed te laten nakijken?
Ja ik verwacht ook wel dat hij gaat aankomen van die hoeveelheden. Maar dat moet ik denk ik nog even een weekje geven om te kijken of dat inderdaad zo is. Hij krijgt deze hoeveelheden nu net twee dagen. Dus of hij ervan gaat aankomen kan ik nog niet zeggen. Even een weekje aankijken denk ik. Als hij dan nog niet aankomt dan ga ik wel even met hem langs de dierenarts om een medische oorzaak uit te sluiten.
Zat ook nog te denken aan ontworming, maar ontlasting ziet er echt (bijna perfect) uit, zeker na de verhuizing. En hij is daar ook al ontwormd en wil hem niet teveel bende geven. Advies was eigenlijk om hem na een maand nog eens te ontwormen voor de zekerheid.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Te mager?

Bericht door Zotvanpoezen »

Weet je welk ontwormingsmiddel hij gekregen heeft?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Eleonore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2012 10:31

Re: Te mager?

Bericht door Eleonore »

Zotvanpoezen schreef: 07 mei 2019 14:49 Weet je welk ontwormingsmiddel hij gekregen heeft?
In zijn paspoort zit een sticker van Drontal Cat, laatste keer in maart.
Eleonore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2012 10:31

Re: Te mager?

Bericht door Eleonore »

Rik schreef: 07 mei 2019 11:57 Hier krijgen ze KVV. En als dat even op is heb ik in de kast Animonda Carny, Mac's cat, Feringa en Cat Lovers Gold staan. Brokken geef ik al lang niet meer. Tevens krijgen ze af en toe een kippennekje en eendagskuiken om te kluiven (goed voor de tanden).

Maar ik kan me voorstellen als Zoë een probleem heeft met bepaalde soorten, dat je het voorlopig bij RC en Kattovit sensitive houdt.

Overigens kun je voor de natvoer maaltijden wel een andere soort geven aan Mir dan dat je aan Zoë geeft. Maar je moet er dan wel even bij blijven totdat het op is. Dat doe ik hier ook altijd. Ze hebben hier gewoon in 2 minuten hun schoteltje leeggegeten.
Ja is altijd nog een optie om het zo aan te pakken inderdaad. Ga in ieder geval even kijken hoe hij deze week reageert op deze hoeveelheid en dit voer.
Plaats reactie