Kat moet afvallen

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Petra_G
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 apr 2019 19:00

Kat moet afvallen

Bericht door Petra_G »

Hallo allemaal, ik heb een vraag. Ik heb 2 Siberische katten waarvan er 1 overgewicht heeft. Nu ben ik ruim 2 maanden terug op advies van de dierenarts begonnen met Hills metobolic. Nu bleek dat het met 2 katten behoorlijk lastig is om er 1 af te laten vallen. Na een volgende weegmoment, ze was maar 50 gram afgevallen, besloten om mijn kat voorlopig onder te brengen bij mijn vriend. Inmiddels is ze daar ruim 4 weken. Bij bezoek aan de dierenarts vandaag bleek dat ze 100 gram was aangekomen, ondanks dus het dieetvoer. Zij moet zeker 1 kilo afvallen. Nu wilde ik hier vragen of jullie ervaringen hebben met ander dieetvoer. Het gewone voer wat ze kreeg was overigens taste of the wild, en natvoer van bijvoorbeeld applaws, felina etc. Graag zou ik van jullie horen of jullie tips voor mij hebben.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat moet afvallen

Bericht door Rik »

Geef je in maaltijden of zet je het gewoon neer?
(Met maaltijden heb je meer controle over wat ze binnenkrijgen)

Ik neem even aan dat het binnenkatten zijn die niet buitenkomen?

Heeft er al een medisch bloedonderzoek plaatsgevonden?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat moet afvallen

Bericht door pinguin »

Besef dat je met het scheiden van je katten straks ook weer problemen kan krijgen met het bij elkaar zetten van hun samen?
Ik zou kijken naar chip feeders en ze snel weer samen zetten. Kans is groot dat ze nu meer slapen en minder bewegen.

Hier ooit een kat succesvol laten afvallen op hills r/d voer maar dan praat ik over 10 jaar gelden.


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat moet afvallen

Bericht door Zotvanpoezen »

Als je je kat wil laten afvallen doe je dat best ook met voeding met zo weinig mogelijk koolhydraten. Niet minder voeren, maar anders. Afvallen moet trouwens zo geleidelijk mogelijk verlopen. Voor tips kun je een kijkje nemen op de site van Catmoneo.
https://www.catmoneo.nl/category/aandoe ... ergewicht/
Ik ben het ook met pinguin eens: het is geen goed idee om je katten te scheiden.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat moet afvallen

Bericht door Dinky »

Ik neem aan dat je al afgewogen voer geeft (dus met keukenweegschaal op de gram nauwkeurig ) ?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Petra_G
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 apr 2019 19:00

Re: Kat moet afvallen

Bericht door Petra_G »

Ja, ze krijgt haar voer afgewogen. Ze krijgt nu
Hill's Prescription Diet Metabolic volgens advies van de dierenarts. Ze krijgt het in meerdere porties per dag, maar heb het idee dat ze wel honger heeft. Nu hoor ik goede verhalen over sanimed. Misschien dat iemand daar ervaring mee heeft?
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat moet afvallen

Bericht door pinguin »

Petra nog jas is de vraag waarom je de katten niet weer bij elkaar zet..
Waarom alleen vragen stellen terwijl hier een hoop tips zijn geven. En ook andere vragen worden gesteld

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Kat moet afvallen

Bericht door Sansan »

Je kunt de katten beter bij elkaar houden, dan bewegen ze samen ook meer door het spelen en sociale contact.

Als je beide katten drie x per dag voert, ieder hun eigen afgewogen bakje..dan is er niks aan de hand toch?

Ik zou overstappen op een kwalitatief goed natvoer zoals meow, animonda carny, etc. Die afvalbrokken zitten vol koolhydraten. Is deze dikke kat gezond? En heb je ook eersr de taste of the wild afgewogen gegeven? Voor afvallen zijn die afvalbrokken helemaal niet nodig. Gewoon minder voeren is het beste, zeker als ze op die kwalitatieve goede brokken stond. Nu voer je slechter.
Petra_G
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 apr 2019 19:00

Re: Kat moet afvallen

Bericht door Petra_G »

Ze zijn uit elkaar omdat het wanneer ze samen waren het niet lukte om deze kat te laten afvallen. Ik merk nu ook dat de kat die nu nog bij mij thuis is helemaal opleeft. Mijn andere kat is best dominant, nu merk ik pas hoezeer dat het geval was. Waarschijnlijk ga ik ze ook niet meer bij elkaar zetten. Ik ben de Hill's gaan gebruiken op advies van de dierenarts.
Petra_G
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 apr 2019 19:00

Re: Kat moet afvallen

Bericht door Petra_G »

De kat is, op lichte artrose na, gezond.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat moet afvallen

Bericht door Zotvanpoezen »

Als je niets aan de link hebt die ik je doorgestuurd had, (je vraagt ervaring met sanimed dieetvoer) kan ik je nog deze link geven:
https://www.catmoneo.nl/beste-caloriearm-kattenvoer/
Hier heb je (hopelijk) de uitleg die je wil en zul je zien dat dieetvoer niet altijd het beste voer is om af te vallen. Maar vergeet ook niet dat je kat beweging nodig heeft.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat moet afvallen

Bericht door nellebel »

bij ons moest gijs afvallenen guusje niet. tip 1 die ik hier kreeg (was om andere reden maar toch) stop met dieet voer. van dat voer aten ze namelijk veel meer. en vooral braken, was vaak. ik ben dus gestopt met dieetvoer wegens het vele braken maar merkte meteen dat er daarna minder werd gegeten. gijs had ook enorme voedselnijd. tip van DA, jij bepaald wanneer er voedsel komt, niet gijs. dus in het begin op 5 vaste tijden, nu nog 3, krijgen ze brokjes. afgewogen. als er nog iets in de bakjes zit doe ik er voor de show wat bij. gevolg, binnen 2 weken bepaalde niet gijs wanneer de bakjes gevuld werden maar ik. hij heeft geen voedselnijd meer (begon guusje in elkaar te meppen als de brokjes op waren) en hij is 250 gram afgevallen in 6 maanden. guusje is niet afgevallen, zij eet hetzelfde als voorheen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie