Keuzestress kittenvoer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
MaxSenna
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 apr 2019 09:58

Keuzestress kittenvoer

Bericht door MaxSenna »

Wij mogen over drie weekjes onze twee nieuwe kittens ophalen.
Ze krijgen nu Whiskas brokjes en kattenmelk, maar ik lees daar veel slechte verhalen over (stank en overgeven oa).
Ik las ook over Purina One, de een heeft er goede ervaringen mee, de ander zegt weer dat de katten dan alsnog blijven stinken.
Nou hoeven mijn katten niet naar zeep te ruiken, maar ik wil wel graag goed voor ze zorgen en de juiste voeding aanbieden. Helaas hebben we geen geldboom haha
Ik lees hier op het forum veel over Royal Canin (maar die lijkt me het duurste en niet eens het beste), Applaws en Hills. Die laatste twee neig ik nu naar.
Kan iemand me hier tips over geven wat nu de beste keuze is wat nog enigszins te betalen is?
Of misschien nog een totaal ander merk.

Daarnaast ben ik de eerste twee weken thuis en kan ik ze tot ze 10,5 weken oud zijn 4 keer per dag voer geven. Pas later wordt het aangeraden om 3 keer per dag te voeren, maar ivm werk gaat dat helaas niet lukken. Is dat erg denken jullie?
En hoe deel ik die drie a vier voermomenten in qua verhouding nat/droogvoer en evt kattenmelk?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Keuzestress kittenvoer

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

Kittens mogen tot ongeveer 6 maanden (wanneer ze gecastreerd worden, wel doen hè), onbeperkt brokjes eten. Je kunt ze daarnaast bijvoorbeeld 's-avonds nog wat natvoer geven.

Uiteindelijk is natvoer beter dan brokjes dus mijn voorkeur is altijd om op een gegeven moment echt op natvoer (of zelfs vers vlees, KVV) over te stappen. Nu is mijn Bowy 20 jaar geworden op Felix, dus het kan wel. Maar uiteindelijk zijn de meeste medische problemen die katten hebben terug te leiden naar slecht voer (ook tumoren, nierfalen e.d.).

Wanneer ze niet meer onbeperkt eten krijgen kun je ze inderdaad 3 maal per dag eten geven. Ik geef voor mijn werk, als ik thuis kom, en nog een keer voor het slapen gaan. Maar dat is dus iets voor latere zorg.

Voor goede brokjes moet je naar de ingrediënten kijken. Probeer mais, granen, aardappelen e.d. (allemaal koolhydraten) zoveel mogelijk te vermijden. Probeer een zo hoog mogelijk vlees gehalte te kiezen (en niet vogelmeel op de 4e plaats ofzo). Goede merken (ik had ergens een lijstje) zijn Orijen (duur), Applaw (iets minder duur) etc.

Onderstaand is een oud lijstje en er kon nog 1 of 2 merken bij (maar weet uit mijn hoofd niet welke).
Hoge kwaliteit brokken:
Orijen
Arden Grange (wel de engelse zooplus maar ook in o.a. webwinkels)
Applaws
Natural Health (Carnivore) (niet bij zooplus maar wel diverse webwinkels zoals deze)
Renske (niet bij zooplus maar b.v. op Renske's Webwinkel e.a.)
Nutrivet
Porta 21 graanvrij
Catlovers Gold (niet bij zooplus maar wel online)
Solid Gold (komt uit USA maar hebben ze denk ik bij zooplus niet meer te zien aan de lege pagina)
Timberwolf Serengeti (komt uit USA maar hebben ze denk ik bij zooplus niet meer te zien aan de lege pagina)

Natvoer, waar je ze uiteindelijk wel naartoe wilt hebben is iets minder kritisch omdat er veel vocht in zit (wat heel goed is voor de kat). Maar ook daar wil je naast vocht een hoog vleesgehalte.

Premium natvoer:
Animonda carny
Almo Nature
Mac's Cat
Cosma
Bosita
Porta 21
Shinycat (Gimpet)
Applaws
Schesir
Hermanns Bio kattenvoer
Renske (de enige die niet bij zooplus staat maar b.v. op Renske's Webwinkel e.a.)
Catlovers Gold (niet bij zooplus maar wel online)

Hills zou ik niet doen. Die valt in dezelfde categorie als Royal Canin en is erg duur voor wat betreft de ingredienten (wat ook heel veel koolhydraten zijn, zoals rijst, mais en granen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Senshi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 okt 2018 13:21

Re: Keuzestress kittenvoer

Bericht door Senshi »

Applaws (pots) en Bozita zijn goede, betaalbare natvoer.
Zeker de Bozita is er in speciale kitten uitvoering. Beide kittens vonden het heerlijk hier.
En die tetra verpakking vinden we zelf ideaal.

Bijna elke premium brok is al stukken beter dan een pak brokken van bekende merk uit de supermarkt.
Plaats reactie