Terug van kvv naar brok

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Bengalmaui
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2018 19:24

Terug van kvv naar brok

Bericht door Bengalmaui »

Goedemorgen!

Ik val even met de deur in huis, want ik weet het even niet meer en misschien dat ik hier (wederom) iets van jullie kan opsteken. Ik heb sinds februari een bengaal (poes) die bij de fokker Orijen kreeg en gewend was aan kvv. Helemaal goed dus, zoals ik wist uit te vogelen hier.

Nu had ze af en aan slappe ontlasting en vorige week ineens een aantal dagen dat ze slecht at. Naar de dierenarts geweest en labonderzoek laten doen, waar (gelukkig) niets bijzonders uit kwam. De dierenarts denkt aan een geprikkelde darm, en gezien de toch grotere (mogelijkheid van) aanwezigheid van bacteriën in kvv, werden mij brokjes geadviseerd.
Nu krijg ik het vermoeden dat ze die slappe ontlasting van Orijen kreeg (hoog eiwitgehalte?), en het advies van de dierenarts was Specific voor de gevoelige darmen.

Nu krijg ik persoonlijk een beetje kriebels van de ingrediëntenlijst:
Maïs eiwit, maïs, dierlijk vet, rijst, vismeel, aardappeleiwit, eieren (bron van immunoglobulinen), mineralen (waaronder zeoliet), gehydrolyseerde gist eiwitten, vitaminen en sporenelementen, methionine, Plantago psyllium, bietenpulp, gist, taurine, fructooligo-sacchariden, zonnebloemolie, Yucca extract. Antioxidanten: EG-goedgekeurde additieven: BHT, BHA en propylgallaat. Het bevat geen kunstmatige kleurstoffen of aroma.

Iemand een idee of deze - in mijn ogen - vreemde samenstelling een doel heeft?
Ik heb voor de komende twee weken nog kvv, maar ze lijkt het steeds minder graag te willen eten vanwaar ik toch neig om over te gaan op een goede brok. Ook overweeg ik probiotica (Puur) te proberen, dat kan volgens mij geen kwaad?

Kortom, iemand ervaring met zulke darmpjes en advies??

Heel erg bedankt alvast!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Terug van kvv naar brok

Bericht door Sansan »

Hmmm daar word ik ook niet gelukkig van en ik zou zeker je plan veranderen. Geen specific in ieder geval. Hoe natuurlijker de voeding hoe beter. Mijn katten eten royaal konijn en daar ben ik echt niet blij mee.

Eerst wat vragen:
- welke kvv geef je
- geef je op dit moment dagelijks orijen erbij?
- is ze getest op giardia
- is er al een proefbehandeling panacur van 5 dagen gegeven?
- zou hij op bepaalde diersoorten kunnen reageren?

Ik begrijp eigenlijk niet waarom je naast kvv nog orijen geeft. Een goede kvv met afgewisseld 3-5 dieren waarin geen pre-mix zit en echt bot, van kwalitatief goed vlees.. dat zou mijn keuze zijn.

Mocht je helaas echt van de kvv af willen zou ik overstappen op kwalitatief goed puur natvoer, zoals bijvoorbeeld bij zooplus de merken: frontier, animonda carny, terra felis, granatapet delicatesse, miamor pastei etc

Deze link zou je kunnen helpen
https://www.catmoneo.nl/beste-natvoer/
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Terug van kvv naar brok

Bericht door Rik »

Bengalmaui schreef: 28 mar 2019 07:38 Nu had ze af en aan slappe ontlasting en vorige week ineens een aantal dagen dat ze slecht at. Naar de dierenarts geweest en labonderzoek laten doen, waar (gelukkig) niets bijzonders uit kwam. De dierenarts denkt aan een geprikkelde darm, en gezien de toch grotere (mogelijkheid van) aanwezigheid van bacteriën in kvv, werden mij brokjes geadviseerd.
Ja, dat is standaard voor de meeste dierenartsen. Brokjes adviseren :)

Hier zijn ze vorig jaar ook een keer gestopt met eten. Alleen stonden ze toen wel alweer een week op blikvoer (afwisselweek). De dierenarts vermoedde een bacteriële infectie maar die kan ook komen van brokjes of natvoer. Maar ook van de eendagskuikens die ik ze wel eens geef. Of toch de KVV. Je weet het gewoon nooit. Het klopt wel dat KVV meer bacteriën bevat, maar dat zijn bacteriën waar een kat goed mee overweg kan.

Wel is het zo dat een kat bijvoorbeeld een bepaalde soort KVV op een gegeven moment gewoon niet meer eet (of wil eten). Hier is Yuna de kieskeurige. Paar maanden geleden heeft ze de Alaska beef/kip eruit gegooid en sindsdien wordt die door haar niet meer gegeten. Ze laat hem gewoon staan. Ook van vette vis KVV moet ze niets hebben (hoewel ze wel de sardientjes, spierinkjes en sprotjes eet). Daar werk ik dan een beetje omheen.

Merk is dus wel van belang en ook de afwisseling (zoals Sansan aangaf/vroeg).
Ook mixen van brokjes met vers vlees wordt niet door alle katten even goed verdragen. Het verteringsproces van vers vlees is anders dan die van brokken dus voor die katten kun je beter niet door elkaar geven.

Verder ben ik het ook helemaal met Sansan eens. Je zou beter helemaal van de brok af kunnen stappen en als je geen KVV wilt geven overstappen naar de kwalitatief betere natvoeren. Ik geef hier grotendeels KVV maar af en toe last ik een natvoer periode in (weekje of 2). Dan krijgen ze ook weer wat afwisseling en worden ze niet te kieskeurig op één soort.

Het verhaal van de gevoelige darmen komt meestal bovendrijven bij het voeren van brokjes. Daar zitten toch stoffen in die toch niet helemaal natuurlijk zijn voor het maag en darmstelsel en daar hebben sommige katten dan last van. Dus volledig over op puur vers vlees en als ze dan nog last heeft, dan is het echt iets medisch.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Bengalmaui
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2018 19:24

Re: Terug van kvv naar brok

Bericht door Bengalmaui »

@Sansan: Ik wil het liefste kvv, maar dat werkt eventjes niet zoals ik hoop.

- Ik geef Carnibest en Tinlo Barfmenu. Hiervan vindt ze de vis en lam niet echt een succes.
- Ik geef geen brok meer bij. Dit gaf ik eerder voordat ik kvv koos.
- Giardia is negatief getest.
- Panacur is gegeven.
- Reactie op diersoorten is een mogelijkheid. Voor zover ik het nu kan beoordelen, lijkt het wel/niet goed voelen willekeurig.

Ik was wat onduidelijk in mijn OP zie ik nu. Momenteel krijgt ze geen Orijen maar volledig kvv. Ik bedoelde dat toen ze nog Orijen at, soms ook slappe ontlasting had. Nu ik overgestapt ben op kvv veranderde dat niet. Bedoelde hiermee meer te zeggen dat terug op Orijen niet de oplossing lijkt te zijn.

Fijn die suggesties van natvoer! Dit lijkt ze liever te eten, alleen was/ben ik een beetje bang dat ze dan op den duur essentiële voedingsstoffen of vitaminen tekort komt. Ik ga even op Zooplus snuffelen, mag ik je later anders nog vragen naar suggesties hierin?

Heel erg bedankt voor je reactie!
Weer goede stof tot uitzoeken/uitproberen!
Laatst gewijzigd door Bengalmaui op 28 mar 2019 13:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Terug van kvv naar brok

Bericht door Reb »

Je kunt je vraag ook goed kwijt op het forum 'barfplaats' even Googlen voor de link.

Daar is erg veel expertise op het gebied van versvoer. (Hou er alleen rekening mee dat brokken daar taboe zijn, maar verdere info is erg goed)
Bengalmaui
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2018 19:24

Re: Terug van kvv naar brok

Bericht door Bengalmaui »

Reb schreef: 28 mar 2019 13:10 Je kunt je vraag ook goed kwijt op het forum 'barfplaats' even Googlen voor de link.

Daar is erg veel expertise op het gebied van versvoer. (Hou er alleen rekening mee dat brokken daar taboe zijn, maar verdere info is erg goed)
Ga ik doen, dankjewel!
Bengalmaui
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2018 19:24

Re: Terug van kvv naar brok

Bericht door Bengalmaui »

Rik schreef: 28 mar 2019 10:02 Ja, dat is standaard voor de meeste dierenartsen. Brokjes adviseren :)
Precies, daarom klop ik graag even hier aan!

Dat van die afwisselweek heb ik nog niet eerder gelezen, dat klinkt als een goed idee.
Ben ik dan alleen niet teveel aan het voer wisselen, waardoor ze óók weer diarree kan krijgen? Want ook het wisselen van voer kan dit in de hand werken toch? Het klinkt echter wel aannemelijk en het proberen waard...

Ik geef haar nog niet zo lang hetzelfde soort. Toen ze Carnibest iets minder goed ging eten, ben ik Tinlo gaan proberen. Dit voer ik nu even, en is dus de vraag of ze slecht eet uit 'medische toestand' of dat ze de smaken niet kan waarderen. Wel lijkt ze minder actief, maar zonder genoeg eten is dat ook weer logisch. Zoals het nu lijkt, vindt ze de vis en lam in ieder geval niks. Maar kan dus ook evengoed zijn dat ze zich die twee dagen niet lekker voelt...

Dank voor je reactie!!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Terug van kvv naar brok

Bericht door Rik »

{dubbel gepost}
Laatst gewijzigd door Rik op 28 mar 2019 13:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Terug van kvv naar brok

Bericht door Rik »

Ik heb hier met afwisselen eigenlijk nooit problemen gehad. Zeker als je een kwalitatief goed natvoer neem en omdat in natvoer veel vocht zit, denk ik dat afwisselen met natvoer niet zo'n probleem is (heeft iemand anders andere ervaringen?). Bij afwisselen met brokken krijg je denk ik meer problemen.

Ik geef hier nu in deze 2 weken (volgende week ga ik weer op KVV), Animonda Carny, Mac's, Ferengi en Cat Lovers Gold. Ik zie wel dat de ontlasting weer wat smeuïger wordt, want op KVV hebben ze echt kleine harde droge keutels. Maar ze hebben daar nooit problemen mee.

De KVV bestel ik bij animalfoodexpress. Ik neem dan meestal KB Raw en Alaska of KB Raw en BARFmenu (afwisselende dieren). Soms haal ik hier bij Welkoop ook BARFmenu cattery (de complete variant). Helaas is de BARFmenu wel premix maar er wordt geadviseerd om KVV merken ook af te wisselen.

Aan het feit dat je Orijen geeft zie ik dat budget in ieder geval geen probleem is.
(Orijen is b.v. duurder dan het ook goede Applaws)

Voor Zooplus zou je kunnen kijken naar Animonda Carny, Mac's, Ferengi, Wild Freedom, GranataPets (de laatste 2 zijn wat duurder). In principe zijn natvoeren meestal wel gewoon compleet dus hoef je niet bang te zijn voor tekorten. Maar je moet dat wel even goed bekijken want bijvoorbeeld bij Applaws natvoer staat "bijvoer/aanvullend/etc." en moet je dus aanvullen met b.v. brokken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Bengalmaui
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2018 19:24

Re: Terug van kvv naar brok

Bericht door Bengalmaui »

@Rik:

Dankjewel voor je reactie!

Heel fijn dat jullie ook allemaal aanvullend zijn op elkaar, en ik dus geen ienemienemutte hoef te doen. Zo maar eens Zooplus bezoeken!

Raad je aan om de komende dagen nog 50/50 kvv en natvoer te doen, of kan ik gewoon direct over op (twee weken) natvoer? Gezien ze al twee smaken van Barfmenu niet zo tof vindt, ga ik zeker eens kijken naar de merken die je noemt.

Bij het aanschaffen van Orijen moet ik wel een beetje huilen hoor, haha... wat een geld voor zo'n zakje voer. Ik wil hier alleen niet op bezuinigen. Ik wil gewoon niet dat ze ooit ongemakken ervaart en dat ik mezelf dan achter mijn oren krab of dat misschien komt door hetgene wat ik haar heb voorgeschoteld.

Dank allen! Heel wat vraagtekens minder (voor nu) ;-).
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Terug van kvv naar brok

Bericht door Zotvanpoezen »

Als je echt graag een beetje brokken bij voert kun je misschien Porta 21 Sensible proberen.(groene zak). Dat is niet duur en een goede brok! Let op, de gewenning moet heel traag verlopen en sommige katten lusten het niet. Goede ingrediënten en weinig koolhydraten (zonder granen) Mijn Duvel eet het na enkele maanden heel graag, Filou prutst er zijn oude brokjes nog uit en laat de Porta liggen, en Froufrou eet het alleen vermengd met de oude brokjes. Ik zal ter aanvulling een andere brok moeten zoeken, want als ik ga werken en 's nachts laat ik graag een kommetje achter. Ik geef weinig brokjes, maar ik wil ook dat het goede zijn die iedereen mag eten. (Filou heeft allergie en Froufrou heeft gevoelige darmen)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Terug van kvv naar brok

Bericht door Rik »

Ik ga altijd gewoon direct over van KVV naar natvoer (en andersom). Ik heb daar hier nooit problemen mee gezien. Maar het kan natuurlijk dat ik 'uitzonderlijke' katten heb :lol:

Ja, Orijen vond ik toch nét iets te duur. Bij het asiel waar ik mijn katten haalde waren ze echt pro-brok. Ook de dierenarts daar. Het "goed voor de tanden"-fabeltje. Maar ik wist al dat ik de brokjes alleen in het eerste jaar zou voeren (omdat onbeperkt voor kittens wel goed is). Ik ben toen van RC kitten overgestapt naar Applaws. Op een gegeven moment ben ik overgegaan naar Cat Lovers Gold natvoer. Bono bleef maar van de brokjes eten (die nog onbeperkt stonden) en die werd wel wat zwaar. Over naar 3 maaltijden natvoer per dag. 's-ochtends, 18:00 en voor het slapen gaan. In het begin gaf ik ook nog wel eens een handje brokjes om 05:00 maar daar ben ik heel snel mee gestopt want ze maakte me wakker als ik het ze niet op tijd gaf :lol:

O, hier krijgen ze ook een of twee keer per week een eendagskuiken en kippennekje. Als ik met iets geels in de handen aankom, worden ze al helemaal wild. Ze zijn helemaal gek op die eendagskuikens. Brengt het wilde in ze boven :) En dat kluiven is goed voor hun tanden. Ook schotel ik s'-avonds voor het slapen gaan wel eens sardientje voor (die zijn groot joh). Of krijgen ze tussendoor wel eens een sprotje.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Terug van kvv naar brok

Bericht door Reb »

Met een kippenekje moet je wel uitkijken... dat valt onder de categorie 'bot' en zorgt dat de ontlasting hard wordt.

(Ik heb jarenlang gebarft met mijn hond. Voor mijn kat was het niet zo een goed idee, maar wellicht dat ik het later weer ga proberen, hoewel ik er ook haken en ogen aan vind zitten)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Terug van kvv naar brok

Bericht door Rik »

Reb schreef: 28 mar 2019 14:18 Met een kippenekje moet je wel uitkijken... dat valt onder de categorie 'bot' en zorgt dat de ontlasting hard wordt.
In KVV zit ook behoorlijk wat bot. Kippennek is omgeveer 50/50 bot en vlees. Je moet het inderdaad niet teveel geven (want dan gooi je je verhoudingen van vers vlees door de war) maar een of twee keer per week is perfect.

Ik vond het echte barfen ook niet echt handig. Je moet dan zoveel verschillende dingen hebben. En ze eten hier 50gr per maaltijd dus dan moet je al helemaal gaan puzzelen wanneer ze wat moeten krijgen. KVV is dan een stuk makkelijker. Ik merk ook dat ze op de KVV behoorlijk hardere (en minder) ontlasting hebben dan op blikvoer. Maar ze hebben er geen last van. Ik heb wel eens gedacht te moeten kijken naar het calciumgehalte van de KVV maar zolang ze er geen last van hebben, leek het mij wel goed.

https://www.voerwijzer.com/wat-is-een-g ... ge-in-kvv/
https://www.voerwijzer.com/calcium-in-k ... in-zitten/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Terug van kvv naar brok

Bericht door Sansan »

Je zou wel nog andere kvv kunnen proberen. De twee merken die je voert ben ik met de klachten van jouw katten niet zo gecharmeerd van. Ze bevatten beide premix, de ene wel bot de andere calcium en groente en vet.

Bijv een kivo of een haaksbarf en je kunt spelen in iets meer botaandeel.

Mocht je er klaar mee zijn en natvoer willen geven zou ik gewoon overstappen in een paar dagen met bijv 50/50.
Plaats reactie