Stinkende ontlasting, plas en diarree

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
MisterMacho
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2019 13:44

Stinkende ontlasting, plas en diarree

Bericht door MisterMacho »

Hoi allemaal,

Wij zijn het trotse personeel van twee Ragdolls. Sinds ongeveer december zijn wij overgestapt van voer. Ik leer graag bij en heb mij veel ingelezen over voeding. Daarbij heb ik ook geleerd dat veel voeding dat beschikbaar is, eigenlijk totaal niet aan de behoefte van katten.

Na veel speurwerk zijn wij overgestapt op droogvoer van Orijen en natvoer van Animonda. Ze krijgen per kat 2x per dag (ochtend en avond) 20 gram brokjes in hun slowfeeder. Daarnaast krijgen ze in de middag 50 gram natvoer in verschillende smaken. Hiervoor kregen zij onbeperkt AH kattenbrok of Smolke Adult voer. Orijen hebben wij ook tijdelijk onbeperkt gevoerd, maar daar werden ze echt heel snel vet van.

Sinds wij zijn overgestapt op dit voerpatroon is hun ontlasting enorm gaan stinken en de ene kat heeft meerdere malen per week hele zachte ontlasting, tegen diarree aan. Ook de urine stinkt heel erg.
De katten hebben eigenlijk altijd voer gehad van "slechte" kwaliteit en hebben nooit natvoer gekregen. Ondanks dat we het oude en nieuwe voer lange tijd hebben gemengd en het natvoer hebben opgebouwd, dacht ik dat het lag aan de verandering.

Inmiddels zijn we ruim drie maanden verder en is de situatie niet veranderd. In december ben ik nog naar twee verschillende dierenartsen geweest om ze te laten checken en dit voor te leggen. Beide konden geen reden ervoor vinden en gooide het toen ook op de verandering van voer.

Wij zijn altijd erg schoon geweest op het huis. We hebben in totaal 7 dieren en nooit heeft iemand kunnen zien of kunnen ruiken dat we deze hadden. Nu komen we er echter niet onderuit, je stapt binnen in een huis waarin het lijkt alsof de kattenbakken al een jaar niet zijn schoongemaakt. Dit terwijl ik de ontlasting minstens 2 keer per dag uit de kattenbakken schep. We hebben een PeeWee bak, de onderbak wordt 2 keer per week geleegd en schoongemaakt en 1 keer per week helemaal leeggehaald.

De katten doen het verder super op het voer. Hun vacht glimt, tanden zien er beter uit en ze zijn heel actief. Daarbij vinden ze het voer ook super lekker. De ene was altijd te dun en de ander altijd te dik. Inmiddels zijn ze beide goed op gewicht.

Wie o wie kan ons helpen? Waar gaat het mis? Zijn er meerdere mensen met deze problemen? Wat raden jullie ons aan?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Baya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 apr 2018 21:33

Re: Stinkende ontlasting, plas en diarree

Bericht door Baya »

Kennelijk reageren de darmen er niet goed op. Ondanks de rest (vacht) etc wel.

Ik zou toch een ander voer proberen meestal na 6 weken moeten ze wel goed gewend zijn aan het nieuwe voer.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Stinkende ontlasting, plas en diarree

Bericht door Sansan »

Hoe gaat het nu? Heb je iets veranderd?
Plaats reactie