Hoeveelheid in gram

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Zenja159
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 dec 2018 20:02

Hoeveelheid in gram

Bericht door Zenja159 »

Hallo,

Ik wil mijn katten graag 2x per dag natvoer geven en 2x per dag brokken. (ik kan de brokken niet laten staan i.v.m. een poes die zich helemaal rond eet dan). alleen nu is mijn vraag hoeveel kwa gram moet ik dan geven. want ze zeggen dat ik ze dan bijv. 70 gr brok moet geven per dag maar als ik ze daarnaast dan nog natvoer ga geven dan worden ze te dik voornamelijk mijn poes die moet een beetje afvallen. maar hoe kan ik dan het best het droog en natvoer op elkaar laten afstemmen? weet hier iemand een antwoord op of is dat lastig te zeggen.
Ik voer mijn katten sanebelle grande en grain free en voor natvoer heb ik mac's verschillende soorten en nog van die zakjes van wiskas.
Mijn kater van 3 jaar weegt nu 5 kg en wil ik graag zo houden. (gecastreerd)
mijn poes van 8 maanden weegt nu 4 kg die wil ik dus laten afvallen. (Gesteriliseerd)
dank voor de reactie's :smile:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoeveelheid in gram

Bericht door Rik »

Ja.... dat is nog niet zo makkelijk.
Hoeveelheid voer berekenen? Moeilijk verhaal.

Als je dat voer hebt staan... kun je dan even op de zak en blikken kijken wat de Metaboliseerbare Energie (ME) of kCal is en per hoeveelheid? Of staat dat er niet op?

Als je die n.l. hebt, kom je een heel eind verder en kun je met de berekening op https://www.licg.nl/katten/voeding-van- ... eveelheid/ precies zien wat ze theorethisch nodig zouden hebben. Voor je poes moet je daar dan wat onder gaan zitten omdat die af mag vallen.

Uiteindelijk zijn dit overigens theoretische hoeveelheden en kan het per kat verschillen wat ze nodig hebben. Dat kun je dan alleen zien aan het feit of ze aankomen of afvallen.

(Waarom is 4kg overigens te veel? Yuna woog van de week 5,2 kg. Dat vindt ik wel wat teveel maar 4,5 kg zou ze van mij wel mogen wegen. Ziet ze er dik uit?)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Zenja159
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 dec 2018 20:02

Re: Hoeveelheid in gram

Bericht door Zenja159 »

oke top dan ga ik daar morgen even verder in kijken dank je voor de snelle reactie :) !
ja ze is wel wat stevig haha de kater weegt dan 5.15 maar die is redelijk groot voor een huis tuin keuken kat en die oogt niet te dik ofzo iets maar onze poes is de helft van hem kwa hoogte haha ze is best wel klein vind ik en ze heeft al een pittig buikje als ze gewoon staat en je voelt dan in haar lies dan voel je wel echt de vetjes. (ze doet ook vrij weinig ze vind lekker liggen en heel af en toe achter een speelgoed muis of hengel aangaan wel goed hahaha) dus ze heeft ook niet zo veel beweging. de dierenarts gaf ook aan dat ze wel ietsie mocht afvallen. zou haar het liefst tussen de 3 en de 3.5 willen.
Plaats reactie