Kat eet "maar" 10 gram per keer, andere kat moet op dieet.

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Kat eet "maar" 10 gram per keer, andere kat moet op dieet.

Bericht door FrankV »

Ik heb twee katten, Nova van bijna 4 en Puck van ongeveer 8 maanden. Het probleem zit hem in het verschil van eetpatroon.

Nova kan ik de hele dag voer laten staan zonder dat dit een probleem wordt. Zij eet niet zoveel en is daardoor prima op gewicht, ik zou soms zelfs zeggen dat ze wat voller kan.

Puck daarentegen eet alles wat los en vast zit. Hierdoor is zij voor een kitten van 8 maanden flink te breed. Hangbuikje en geen taille meer te zien. Als ik het voer laat staan eet zij gemakkelijk 1,5 bakje per dag wat neerkomt op ongeveer 90 a 100 gram. Dat is dus teveel.

Ik voer Royal canin sterilised (ook puck is vrij vroeg gesteriliseerd bij de opvang) en daar staat dat een kat tussen de 3 en 4 kilo ongeveer 50 gram per dag moet eten.

Ik ben overgestapt op 3 keer per dag voeren, aangezien Puck dus veel te dik wordt. het probleem daarmee is dat Nova maximaal 10 gram per keer eet. Dit resulteert dus in 30 gram per dag, aangezien ik het overgebleven voer weg moet halen omdat anders Puck alles opvreet.

Hoe pakken jullie dit aan?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat eet "maar" 10 gram per keer, andere kat moet op dieet.

Bericht door Rik »

Hoelang ben je al bezig met maaltijden en hoe ben je overgestapt?

Als je gewoon in één naar maaltijden bent gegaan dan is dat niet goed. Voor Nova had je dat n.l. dus heel geleidelijk moeten doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Re: Kat eet

Bericht door FrankV »

Rik schreef: 27 dec 2018 23:33 Hoelang ben je al bezig met maaltijden en hoe ben je overgestapt?

Als je gewoon in één naar maaltijden bent gegaan dan is dat niet goed. Voor Nova had je dat n.l. dus heel geleidelijk moeten doen.
Nu een dag of 3. Ik denk dat je daarin een punt hebt. Hoe zou ik dit geleidelijk kunnen introduceren?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat eet "maar" 10 gram per keer, andere kat moet op dieet.

Bericht door Rik »

3 dagen is nog niet zolang hoor. Nova moet er ook nog heel erg aan wennen.

Sowieso zou je aan het begin van de dag uit kunnen meten hoeveel zij moet eten. Zorg in het begin voor 1 of 2 extra momenten (bovenop de 3 maaltijden). Op die manier zijn haar porties toch wat kleiner (5x 10gr dus). Geef dan die maaltijd en zet een timer voor 15 minuten. Na 15 minuten haal je het bakje weg en meet je wat ze gegeten heeft. De rest gooi je weg (of terug in een bak). Dat krijgt ze ook niet meer. Aan het einde van de dag weet je wat ze gegeten heeft. Als het goed is moet dat na een paar dagen een stuk beter gaan en kun je zo'n extra eetmoment weglaten en dat portie bij de andere maaltijden doen. En zo tot je op die 3 maaltijden zit.

Een ander belangrijk punt is dat je van te voren ook met haar kunt spelen. Dat kan de honger en instinct om te eten (na de jacht) ook aanwakkeren.

Je zou één maaltijd ook kunnen vervangen door natvoer (natuurlijk iets meer in gewicht dan de brokken). Misschien vinden ze dat ook lekker en dan krijgen ze ook lekker vocht binnen. Kies dan een kwalitatief goed natvoer (Zie andere topics).



Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Re: Kat eet

Bericht door FrankV »

Rik schreef: 28 dec 2018 00:01 3 dagen is nog niet zolang hoor. Nova moet er ook nog heel erg aan wennen.

Sowieso zou je aan het begin van de dag uit kunnen meten hoeveel zij moet eten. Zorg in het begin voor 1 of 2 extra momenten (bovenop de 3 maaltijden). Op die manier zijn haar porties toch wat kleiner (5x 10gr dus). Geef dan die maaltijd en zet een timer voor 15 minuten. Na 15 minuten haal je het bakje weg en meet je wat ze gegeten heeft. De rest gooi je weg (of terug in een bak). Dat krijgt ze ook niet meer. Aan het einde van de dag weet je wat ze gegeten heeft. Als het goed is moet dat na een paar dagen een stuk beter gaan en kun je zo'n extra eetmoment weglaten en dat portie bij de andere maaltijden doen. En zo tot je op die 3 maaltijden zit.

Een ander belangrijk punt is dat je van te voren ook met haar kunt spelen. Dat kan de honger en instinct om te eten (na de jacht) ook aanwakkeren.

Je zou één maaltijd ook kunnen vervangen door natvoer (natuurlijk iets meer in gewicht dan de brokken). Misschien vinden ze dat ook lekker en dan krijgen ze ook lekker vocht binnen. Kies dan een kwalitatief goed natvoer (Zie andere topics).
Dat klinkt inderdaad als een goede optie. Ik zou dan savonds tussendoor enkel aan Nova nog een extra portie kunnen geven.

Overigens zit ik er aan te denken om over te gaan stappen op een indoor variant voer van RC of bijvoorbeeld Smilla (schijnt goede prijs/kwaliteit verhouding te hebben) om e.e.a makkelijker te maken.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat eet "maar" 10 gram per keer, andere kat moet op dieet.

Bericht door nellebel »

Gijs is mijn vreetbeer. Met tips van de da zijn we nu aan het minderen terwijl Guusje niet echt minder hoeft. Ook door reacties hier ben ik gestopt met sterilsed voer. Ze braken er best veel van en sinds ik het niet meer geef eten ze sowieso minder. Lijkt alsof het " leeg " voer is dat ook niet goed vult. Ik geef nu oral omdat Gijs ook last heeft van zijn tanden.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie