Kieskeurige eters

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Kieskeurige eters

Bericht door KiwiNL »

Mijn katten zijn nu ruim een jaar oud, en opeens worden ze kieskeurig met eten. En ja, ik weet dat katten kieskeurig zijn, maar opeens laten ze ook dingen staan die ze voorheen wel graag lusten.

Ze kregen altijd brokjes (Applaws, Orijen, Power of Nature, Purizon, allemaal goede, graanvrije merken, vaak twee of drie soorten gemengd). Daarnaast kregen ze natvoer van Applaws. Omdat dat geen volwaardig voer is wilde ik overstappen op een ander merk, zodat ik eventueel de brokjes kan minderen of zelfs helemaal vervangen door natvoer.

Alleen... ze lusten steeds minder! Het begon met de Applaws kip die ze lieten staan, de vis- en vleesvarianten aten ze nog wel. Ik heb de afgelopen maanden dus heel veel soorten natvoer geprobeerd, maar vooral Floyd eet er amper van. Bowie eet van sommige soorten een paar hapjes. Andere soorten eten ze de ene keer met smaak op, maar een volgende keer staan ze weer net zo makkelijk te graven naast hun vakjes en me verwijtend aan te kijken. Alsof ze willen zeggen: 'Hoe kun je ons zulke troep voorschotelen!' En het zijn echt niet de goedkoopste merken: Granatapet (zakjes, kuipjes, witte blikjes en gouden blikjes), Wild Freedom, Mac's, Feringa, Animonda, noem het maar op. Inmiddels heb ik voor honderden euro's aan blikjes kattenvoer staan waar ze hun neus voor optrekken of in het beste geval een klein beetje eten. In het begin vonden ze Mac's en de gouden blikjes van Granatapet nog wel lekker, maar ook daarvan eten ze niet meer zo enthousiast als in het begin. De zakjes van Granatapet zijn zo ongeveer het enige dat altijd opgaat, bij allebei, maar eigenlijk vind ik die te duur om altijd te geven - zeker als ik helemaal zou overstappen op natvoer. Maar ja, duur blikvoer geven om het vervolgens door de wc te kunnen spoelen is ook niet wat ik wil. Elke keer als iets goed in de smaak valt sla ik daar een berg van in. En dan opeens vinden ze het weer niks. En zo gaat het elke keer, waardoor ik inmiddels een hele verzameling kattenvoer in de kast heb staan. Applaws kip wordt nu wel weer gegeten trouwens. Maar ja, ik wilde juist van die Applaws af...

Ze mankeren niets: ze zijn even vrolijk, speels, ondernemend en ondeugend als altijd. Hun brokjes eten ze gewoon als altijd, ze drinken goed, aan hun urine en ontlasting merk ik niets geks.

Ze krijgen per dag zo'n 120 gram brokjes met z'n tweeën en 200 gram natvoer, verdeeld over twee maaltijden ('s ochtends en' s avonds). De brokjes staan er gewoon altijd, ze eten wanneer ze trek hebben maar eten nooit alles op. Van het natvoer eten ze dus afwisselend niets, een beetje, of alles (afhankelijk van het soort). Bowie is nu 3,3 kilo, Floyd 3,9/4,0 kilo. Ze zijn mooi slank, Floyd is gespierder dan Bowie. Ze waren altijd dol op natvoer en ze springen nog steeds op het aanrecht als we een blikje opentrekken, maar druipen dan negen van de tien keer teleurgesteld af als het iets is waar ze geen trek in hebben. Het gekke is: als ik een beetje natvoer aan m'n vingers heb eten ze het wel met smaak op (vooral Bowie).

Zijn ze gewoon te verwend? Zou ik de brokjes tijdelijk kunnen weghalen? Kortom: hoe zorg ik dat ik niet met al die tientallen blikjes voer blijf zitten en dat ze eindelijk weer eens met smaak eten?
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Kieskeurige eters

Bericht door KiwiNL »

Excuses voor het lange bericht. :-P Ik had nog een aanvulling: de brokjes zitten in zo'n voerpuzzel, waarbij ze moeite moeten doen voor hun eten. Het natvoer krijgen ze op een rvs schoteltje. Hierin is niets veranderd.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kieskeurige eters

Bericht door Rik »

Ze hebben blijkbaar geen honger want dan zouden ze het natvoer waarschijnlijk wel eten.

Hoeveel kj geven die brokjes per 100gr of kg? (Staat waarschijnlijk op de zak) Een kat van 4 kg heeft ongeveer 1058kj nodig. Een gecastreerde kat 305kj minder, die 753kj.

70 gram brokjes en dan nog 100 gram natvoer vind ik nogal wat. Hier krijgen ze 150 gram natvoer over 3 maaltijden of 125 KVV plus nog wat snacks (eendagskuiken, kippennekje of sardientje).

De kans is dus dat die 70 gram brokjes al voldoende zijn. Het natvoer is dan alleen voor het lekkere. Alleen is het wel raar dat het "lekkere" voor hun ieder keer verandert.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Kieskeurige eters

Bericht door KiwiNL »

Ze krijgen 60 gram per persoon, dat is zo'n 226-247 kcal (ik heb even gekeken voor Applaws en Orijen, respectievelijk 378 en 412 kcal per 100 gram). Ik las ergens dat een gecastreerde binnenkat van 3,5 kilo 174 kcal per dag mag. Dan krijgen ze dus inderdaad teveel brokjes. Ze zijn echter heel actief, dus dan zouden ze misschien iets meer mogen?

Maar als ze daaraan genoeg hebben, dan zou ik toch verwachten dat ze eerst het natvoer opeten (omdat ze dat altijd lekkerder vonden) en daarna pas de brokjes. Blijkbaar zijn de brokjes te lekker of zo. Ik ga eens proberen wat minder brokjes te geven, 80 gram met z'n tweeën.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kieskeurige eters

Bericht door Rik »

Yep, die 174 kcal klopt dan inderdaad (753kj is 179 kcal voor 4 kg, dus 174 kcal voor 3,5 zal ook wel kloppen).

Als ze actief zijn mogen ze inderdaad iets meer hebben. Maar dan nog lijkt die 60 gram toch erg veel als ze ook nog natvoer krijgen. Die 60 gram zou gewoon voldoende op zichzelf zijn.

Het kan natuurlijk zijn dat ze netjes verdeeld over de dag hun brokjes eten en dan zijn ze eigenlijk altijd voldaan. Natvoer is dan gewoon niet zo aantrekkelijk.

Haal bijvoorbeeld 's-nachts de brokjes maar eens weg en kijk eens hoe ze dan 's-ochtends op het natvoer reageren. Je kunt dan ook de brokjes vullen en naast het natvoer zetten en kijken wat ze dan liever eten :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Kieskeurige eters

Bericht door KiwiNL »

Rik schreef: 10 nov 2018 12:28 Het kan natuurlijk zijn dat ze netjes verdeeld over de dag hun brokjes eten en dan zijn ze eigenlijk altijd voldaan. Natvoer is dan gewoon niet zo aantrekkelijk.

Dat doen ze inderdaad, de hele dag door eten ze kleine beetjes brokjes.
Haal bijvoorbeeld 's-nachts de brokjes maar eens weg en kijk eens hoe ze dan 's-ochtends op het natvoer reageren. Je kunt dan ook de brokjes vullen en naast het natvoer zetten en kijken wat ze dan liever eten :)
Ik ga het eens uitproberen, je hoort nog wel of het helpt. :)
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kieskeurige eters

Bericht door Dinky »

Hier krijgt dinky per dag 100 gram natvoer en 25 gram brokjes (als volwassen te dikke poes van 4,5 kilo) ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Kieskeurige eters

Bericht door KiwiNL »

We geven nu een aantal weken minder brokjes (nog maar 40 gram per kat per dag) en dat werkt. Niet dat ze nu wel alle soorten natvoer even lekker vinden, maar ze eten er in ieder geval van. Bowie eet meer natvoer dan Floyd, Floyd heeft duidelijker z'n voorkeuren. En er blijft nog wel eens een heleboel over, maar dan hebben ze in ieder geval wel een paar hapjes gegeten. Zelfs de smaken die we al apart hadden staan om weg te geven worden weer gegeten!
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kieskeurige eters

Bericht door Dinky »

Fijn dat het weer wat beter gaat qua kieskeurigheid :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Kieskeurige eters

Bericht door Mleen »

Hier ook twee kieskeurige eters... Sinds wij ook de brokjes zijn gaan minderen eten ze het natvoer wel beter! Inmiddels eten ze afwisselend Animonda Carny, Almo Nature, Feringa (de maaltijdzakjes) en Cat Lovers Gold. Daarnaast nog wat brokjes van Applaws.
Wat ik wel merk is dat ze vooral kip en rund goed lusten, maar andere smaakjes als vis/andersoort gevogelte wat sneller laten staan.
Ook wil ik binnenkort eens een stukje KVV gaan proberen, maar mocht dat niet lukken zitten ze volgens mij toch nog op een redelijk goed eetschema zo?
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
coone
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 nov 2018 20:14
Locatie: Gent (B)

Re: Kieskeurige eters

Bericht door coone »

Ons meisje Desmo was altijd heel mager (alhoewel ze met haar lange pels er wel goed doorvoed uit zag). Tot ze eens op hotel gegaan is waar ze RC Exigent Savour kreeg.
Wij kregen een voelbaar verzwaarde kat terug. Sindsdien krijgt ze dit bij ons ook & blijft bij ons ook op gewicht
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Kieskeurige eters

Bericht door KiwiNL »

Brokjes zijn het probleem niet, die eten ze juist wel. En dan geef ik liever brokjes met een zo hoog mogelijk percentage vlees, dan brokjes waarvan het hoofdbestanddeel maïs is.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Kieskeurige eters

Bericht door KiwiNL »

De afgelopen week hebben we ook wat rauwe dingen geprobeerd: kipfilet in hele kleine stukjes (ging er redelijk in), zalm (Bowie at het wel, Floyd vond het minder) en garnalen (moesten ze allebei niets van hebben).

Nu las ik positieve verhalen over Ziwi peak. Luchtgedroogde 'brokjes' en langzaam gegaard blikvoer. Heeft iemand hier ervaring mee? En is het echt zo'n supervoer als het lijkt?
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Plaats reactie