Ervaring gevraagd met Royal Canin / Hill's droogvoer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Claudia69
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 jun 2017 20:14

Ervaring gevraagd met Royal Canin / Hill's droogvoer

Bericht door Claudia69 »

Ik geef al vrij lang Royal Canin Fit 32 aan mijn katten, omdat eentje nogal kieskeurig is en niet wou overschakelen op ander voer. Het zijn 2 actieve HTK kattinnetjes van 8 en 9 jaar oud (gaan buiten, vangen frequent muizen), een minder actieve, chronisch nieszieke HTK waarschijnlijk met Brits Korthaar gekruiste kater van 10 jaar oud (is een heel rustig dier) en een jong actief HTK katertje van 2 jaar oud (nog jong en zot, altijd bezig en graag buiten) .

Droogvoer is hier altijd beschikbaar, ze eten naar behoefte en samen uit 1 kom. 's Avonds geef ik een paar vlootjes natvoer van een warenhuismerk (zonder suiker en granen) voor extra vocht en omdat ze daarvoor met veel plezier naar binnen komen (ik houd ze 's nachts graag binnen). Ze krijgen ook af en toe een kippenvleugeltje of -hartje als snoep, en als ik eidooiers over heb bij het bakken, weten ze daar ook wel weg mee. Maar het hoofdvoer is dus wel hun droge brok.

Ik ben wel tevreden over Royal Canin, heb vroeger ook Hill's gegeven aan mijn katten (maar 1 van mijn kattinnetjes bleek daar geen fan van en wou enkel Royal Canin brokken eten), maar de kattinnetjes en het jonge katertje staan eigenlijk vrij mager en kunnen misschien, zeker in de wintermaanden, wel een iets energierijkere brok verdragen. De andere kater is niet zo actief en heeft een vrij stevig postuur, maar volgens de dierenarts toch geen overgewicht.

Ik heb net even gekeken wat de samenstellig is van andere Royal Canin brokken en zag dat Fit 32 naar verhouding minder vet bevat (32% eiwit, 15% vet) dan bv. Outdoor (30% eiwit, 20% vet) en Sensible (33% eiwit, 22% vet).

Heeft iemand van jullie ervaring met deze brokken (Outdoor en Sensible) en hoe ze door al wat oudere katten worden verdragen?
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Ervaring gevraagd met Royal Canin / Hill's droogvoer

Bericht door Annefleur »

Ik heb vroeger ook Royal Canin gegeven, omdat ik dacht dat het een goed merk was, maar ik ben daarop teruggekomen vanwege de gebruikte ingrediënten. Er zit teveel rijst, mais en/of tarwe in. Bij Sensible wordt rijst zelfs als eerste ingrediënt genoemd.
Een kat is een vleeseter en RC voldoet niet echt aan die behoefte.
Er zijn tegenwoordig veel graanvrije merken te koop. Ik zou daar eens naar kijken. Zelf weet ik niet zo snel welke droogvoer-merken goed zijn omdat ik mijn kat alleen maar natvoer geef.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ervaring gevraagd met Royal Canin / Hill's droogvoer

Bericht door Rik »

Eerste ingrediënt bij RC Fit 32 en RC Outdoor 30 is ook gevogelte-eiwit. Goedkoopste eiwit-poeder dat ze gewoon direct in kunnen kopen. Heeft weinig meer met vlees te maken. Bij Sensible 33 is het eerste ingrediënt zelfs rijst en de tweede dat gevogelte-eiwit. Maar goed... dat was de vraag niet... Nee, ik heb geen ervaring met Outdoor en Sensible.

Ik zou me overigens niet zomaar blind staren op de analytische bestandsdelen. Hoewel deze wel een indicatie geven van vet en eiwit zeggen ze totaal niets over de kwaliteit van die bestandsdelen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Ervaring gevraagd met Royal Canin / Hill's droogvoer

Bericht door Zotvanpoezen »

Hallo, ik geef de RC outdoor brokken aan Duvel ( de linker kat op de foto) al vanaf hij 1 jaar werd. Al 6 jaar, dus. Ik had dat voor hem gekozen omdat hij heel veel op jacht gaat en heel actief is, en door al dat rennen, klimmen in de bomen en verjagen van indringers mager bleef. Zijn prooien eet hij trouwens ook op. Een goede aanvulling op de brokken. Alle katten krijgen ook dagelijks een portie vers gekookte kip ( met het kookvocht als soepje) om gezonde eiwitten binnen te krijgen. Duvel is een grote, gespierde kat van 5,5 kg en zeker niet vet. Hij gedraagt zich trouwens soms nog zoals een kitten, hij speelt zelf binnen nog dikwijls met alles wat hij vind. Ik ben al op zoek gegaan naar andere brokjes omdat ik zo veel slecht lees over RC, maar hij is zo gezond dat ik het liever niet zou doen. Mijn oudste kat krijgt al van toen ze nog kitten was RC Hypoallergenic en lust gelukkig de outdoor brokjes van Duvel niet die onbeperkt blijven staan. Zelf de jongste poes lust ze niet. Die krijgt hill's sensitive (zowel nat als droog) omdat ze gemakkelijk diarree heeft. De graanvrije brokjes had ik eerder al eens geprobeerd maar die werden door iedereen uitgekotst! Binnenkort ga ik wel eens proberen met graanvrij natvoer maar ik weet nog niet goed wat kiezen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Ervaring gevraagd met Royal Canin / Hill's droogvoer

Bericht door Zotvanpoezen »

Even een foutje rechtzetten. De jongste poes krijgt Hill's i/d en niet de sensitive.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Ervaring gevraagd met Royal Canin / Hill's droogvoer

Bericht door pinguin »

Hier ervaring met sensible heb het 6 jaar gegeven masr nu is Snabbel er op uit gekeken.
Altijd erg tevreden mee geweest

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Cats of Rotterdam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 aug 2018 17:50

Re: Ervaring gevraagd met Royal Canin / Hill's droogvoer

Bericht door Cats of Rotterdam »

Mijn kittens van 4,5 maand krijgen op dit moment Hills id. Hier doen ze het heel goed op, ze groeien als kool!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Plaats reactie