Kitten voeding vraagje

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Kitten voeding vraagje

Bericht door Emmajoja »

Heeeyooo

Even een vraag heyy.
Ik wil binnenkort weer overstappen op vlees voor mn nieuwe babies, momenteel eten ze nog brokjes. Zo'n 50gram per dag. Zo weinig lolol ik geef meer als ze honger hebben..
Anyways: ik heb goede dingen gelezen over Animonda natvoer en tis niet te duur. Nu staat er bij dosering, 170 tot 250 gram. ZOVEEL!
Bij voerwijzer staat bij kvv 80 tot 100 gram per kg van hun gewicht. Dus zou ongeveer 100/130 gram p/d zijn.
Waarom is het zo hoog met animonda?
En moet ik perse de kitten versie kopen of?

Vind t nog wat eng om zelf vers te maken en kvv voor 2 katten gaat mijn portemonee niet leuk vinden.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk


Laatst gewijzigd door Emmajoja op 03 nov 2018 00:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten voeding vraagje

Bericht door Rik »

Emmajoja schreef:Waarom is het zo hoog met animonda?
Omdat animonda geen kvv is Afbeelding

Ten eerste is het zo dat de hoeveelheid die op de verpakking staan vaak erg hoog liggen. Verder zit er in animonda (en ander natvoer) meer vocht dan in kvv.

Nu is het wel zo dat kittens meer nodig hebben en eigenlijk tot 6 maanden onbeperkt kunnen krijgen. Je zou dus 2 of 3 keer per dag animonda kunnen hebben en er ook nog wat brokjes bij geven. Dan zou je inderdaad nu nog een kittenvariant kunnen geven.

Voor kvv heb je geen kittenvarianten en kvv combineren met brokjes is soms niet zo'n goed idee (hoewel het bij mij nooit problemen heeft gegeven maar ik gaf het pas later). Brokjes verteren in een ander tempo (langzamer) en dat kan de vertering van vers vlees soms in de weg zitten.

Voor je portemonnee maakt animonda en kvv niet zoveel uit. Het kan zelfs zijn dat kvv goedkoper is. Kvv zit tussen de 2,30 (kip) en 4,83 (haas) p/kg. De kleine blikjes (200gr) animonda zijn 4,16. Dus kvv is echt niet zoveel duurder en als je ziet dat ze er minder van eten ben je misschien zelfs goedkoper uit. (Ik kan me wel voorstellen dat je nog niet direct wil gaan BARFen ;) ). Kvv is wel wat duurder als je kleinere worsten neemt (zoals alaska, 250gr worsten gem. 6 euro p/kg) en niet wilt portioneren en ook afhankelijk welk merk. Merk en diersoorten afwisselen is wel aan te raden bij kvv.

Ik geef momenteel 125gr kvv per kat per dag. Dit omdat een worst van 500gr goed door twee te delen is. Of een worst van 1kg door 4. Dan heb ik iedere keer één portie per dag voor beide katten. Ik geef dan nog wel wat extra 's-avonds, zoals een eendagskuiken, kippennekje, sardientje of wat sprotjes.

Je kunt voor nu dus ook nog gewoon goed eerst naar natvoer (animonda) en dan later naar kvv. Maar het zou wel op een gegeven moment leuk voor ze zijn als ze een keer een eendagskuikentje kregen. Daar zijn ze hier echt vreselijk enthousiast mee. Ook zou je ze langzaam aan een kippennekje kunnen laten wennen. Dat is voor kitten al een hele kluif maar is wel goed voor de tanden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Kitten voeding vraagje

Bericht door Emmajoja »

.
Laatst gewijzigd door Emmajoja op 03 nov 2018 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Kitten voeding vraagje

Bericht door Emmajoja »

Aah okay maar er staat dat t compleet voer is. Vandaar dat ik t raar vond hahah.
En tis 6x200 gram voor 4/5 € van animonda. Dus dat is niet 200 gram voor 4. Dus t valt wel mee hihi

Anyway, ik vind t moeilijk. Misschien ga ik wel over op kvv weer. De verzendkosten vind ik belachelijk tho 10€?!

Misschien doe ik wel gewoon natvoer en brok combi.

Dilemmas dilemmas. Moet maar even een goeie brok vinden dan.

Ik weet niet wat ik moet doen haaa



Sent from my SM-G960F using Tapatalk

kittentjes

Re: Kitten voeding vraagje

Bericht door kittentjes »

Een combi van natvoer en brokjes is ook altijd handig, bevalt mij erg goed. Als ik op vakantie ben geef ik bv brokjes onbeperkt uit een soort silo en komt iemand anders voor het natvoer. Zo hebben ze nooit tekort.
Brokjes mag je voor de kittens nu ook nog onbeperkt geven, ze zijn in de groei en hebben het nog nodig. Na de castratie is het wel verstandig op te gaan letten hoeveel je geeft want dan gaan ze snel aankomen.

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten voeding vraagje

Bericht door Rik »

Ja, ik bedoelde ook dat animonda 4,16 p/kg is. 6x200 is 1,2kg.

Animonda is inderdaad gewoon compleet en als je alleen dat geeft zou ook prima zijn. Maar omdat kittens onbeperkt mogen hebben zou je er een goede brok bij kunnen geven. Gewoon een bakje voor 's-nachts bijvoorbeeld. Applaws kitten bijvoorbeeld.

En het overstappen naar kvv kun je daarna ook geleidelijk doen. Dan koop je bijvoorbeeld gewoon eens een worst bij Welkoop of pets-place en kijk je hoe ze het vinden. Het is sowieso goed om ze in een vroeg stadium in aanraking te brengen met verschillende soorten voedsel. Geen miepers die straks alleen maar dit of dat lusten :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Kitten voeding vraagje

Bericht door Emmajoja »

kittentjes schreef:Een combi van natvoer en brokjes is ook altijd handig, bevalt mij erg goed. Als ik op vakantie ben geef ik bv brokjes onbeperkt uit een soort silo en komt iemand anders voor het natvoer. Zo hebben ze nooit tekort.
Brokjes mag je voor de kittens nu ook nog onbeperkt geven, ze zijn in de groei en hebben het nog nodig. Na de castratie is het wel verstandig op te gaan letten hoeveel je geeft want dan gaan ze snel aankomen.

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
Ja ik denk dat ik dat eerst wel ga doen. Een mooeie combie
Rik schreef:Ja, ik bedoelde ook dat animonda 4,16 p/kg is. 6x200 is 1,2kg.

Animonda is inderdaad gewoon compleet en als je alleen dat geeft zou ook prima zijn. Maar omdat kittens onbeperkt mogen hebben zou je er een goede brok bij kunnen geven. Gewoon een bakje voor 's-nachts bijvoorbeeld. Applaws kitten bijvoorbeeld.

En het overstappen naar kvv kun je daarna ook geleidelijk doen. Dan koop je bijvoorbeeld gewoon eens een worst bij Welkoop of pets-place en kijk je hoe ze het vinden. Het is sowieso goed om ze in een vroeg stadium in aanraking te brengen met verschillende soorten voedsel. Geen miepers die straks alleen maar dit of dat lusten :)
Aah okay mijn fout haha. Ik heb nu eerst profine kitten gehaald uit de dierenspeciaal zaak hier, want ik had eerst nood kittenbrokjes gehaald uit de supermarkt. Had niks in huis natuurlijk. De profine werd goed aangeraden. Best hoog vlees % en laag in granen. Als het niet bevalt haal ik wel andere, maar eerst deze even. sws beter dan supermarkt brokjes.
Geef ze nu ook vrij en heb even wat almo nature natvoer gehaald. Even als test om te kijken of ze dat te eten vinden haha

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Plaats reactie