Vraagjes over (voedings)start van kitten

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraagjes over (voedings)start van kitten

Bericht door Rik »

Ik heb Bowy haar hele leven ook Felix gegeven dus ze kunnen er wel oud op worden ;)

In het asiel in Eindhoven kreeg ik ook het (dringend) advies om brokjes te geven. Want dat was "o zo goed voor de tanden" (echt, dat zat er helemaal ingetimmerd bij hun). Nou... ik weet wel beter (ook brokjeseters moeten schijnbaar regelmatig een tandsteen-schoning hebben of worden de tanden verwijderd). Ik heb me echt verdiept in het eten van katten en weet dat brokjes gewoon bestanddelen bevatten die niet "normaal" zijn voor de kat. Maar dierenartsen leren nu eenmaal niet anders (en krijgen de laatste 30 jaar wel steeds meer katten in hun praktijk). Het is een feit dat ze dingen in de brokjes moeten stoppen om er een brok van te maken.

Maar goed... de bandbreedte tussen goed en slecht is niet zo groot. Katten kunnen brokjes wel verwerken maar als blijkt dat ze er iets van krijgen (allergie, blaasgruis en vele andere dingen) dan moet je dus iets anders. Maar dat is inderdaad mijn mening. Ik kan dat niet bij andere opdringen (zoals ze in Eindhoven bij mij wel probeerde).

Wel zou ik adviseren om heel snel te proberen een variatie in te brengen. Ander merk brokjes en ook natvoer. Liefst zonder al te veel smaakmakers (wat veel in brokjes zitten). Want voordat je het weet is een kat verknocht aan één soort brok en wil niets anders meer. Daar zit hij dan zijn hele leven aan. Ook wanneer hij dan één van die aandoeningen krijgt waarna hij eigenlijk iets anders zou moeten krijgen. Niets is er dan zo erg als "de kat wil niets anders eten".
Met 2 x daags natvoer en 2 x per week rauw vlees.
2x daags natvoer is natuurlijk al veel beter dan alleen maar de hele dag brokjes. En zeker voor kittens zijn die brokjes nog wel van belang omdat je onbeperkt wil geven. In RC en Hills zit ook wel wat vlees. Alleen bij de dieetbrokken van RC en Hills zag ik dat dat vrijwel niet aanwezig was. RC en Hills zijn zeker beter dan de supermarkt brokken. Maar als je echt alleen maar brokken geeft zou ik voor kwalitatief wat beter gaan (ook weer mijn mening ;)). Maar als "bij-brok" is het prima te doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Vraagjes over (voedings)start van kitten

Bericht door Zotvanpoezen »

Hallo; heel lang geleden heb ik ook een een kat van iemand gekregen die alleen maar brokjes wou eten omdat ze nooit natvoer gekregen had. Hoe hard ik ook mijn best deed om ook natvoer proberen te geven, het is nooit gelukt. Wel lustte hij gewoon vlees ter afwisseling. De katten die ik nu heb geef ik ook RC en 1 krijgt Hill's. Zowel nat als droog. Elke avond krijgen ze een stuk gekookte kip om ze makkelijk binnen te roepen. Ze hebben daar geen problemen mee.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Minoumi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 okt 2018 20:36

Re: Vraagjes over (voedings)start van kitten

Bericht door Minoumi »

Ik ben het met je eens Rik, voor Minou haar komst heb ik heel veel gelezen over verschillende manieren van voeding (op de kuikens na dan, Haha!)

Ik vind afwisseling wel goed, ik eet ook niet elke dag aardappels. Minou heeft wel veel interesse in eten. Als wij aan tafel zitten staat ze er met haar neus wiebelend naast. Het natvoer dat ze krijgt wordt meerdere keren besnuffeld en kaal gelikt.

Beter iets dan niets toch?
Ik heb nu ook nog een zak Hills van de dierenarts erbij gekregen dus hier staan nu 5 soorten brokken. Weggooien vind ik zonde, Hollander dat ik ben. Dus zal zo af en toe iets afwisselen.
Maar nu Minou er is vind ik het toch lastig al die meningen. We zullen er onze eigen mening van moeten gaan maken de komende tijd ☺️

Maar ik ben voor nu blij dat haar voorkeursbrokken ook in huis zijn!

Ik wil ook eens naar het verse voer gaan kijken, wie weet lust ze dat!
Gebruikersavatar
Minoumi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 okt 2018 20:36

Re: Vraagjes over (voedings)start van kitten

Bericht door Minoumi »

Ze kreeg vanmorgen tijdens de chip en prik van de dierenarts wat brokjes. Die keurde ze ook geen blik waardig 😂
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6810
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vraagjes over (voedings)start van kitten

Bericht door Dinky »

Ik vind het belangrijk om natvoer te geven. Al is het maar zodat je, als het nodig is, makkelijker een pil naar binnen kan krijgen ;-)

Verder bevatten alle gangbare merken gewoon de benodigde voedingsstoffen en zullen ze echt niet zomaar omvallen :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vraagjes over (voedings)start van kitten

Bericht door castratenkoor »

Mijn mening is dat er vaak teveel alleen naar vleespercentages gekeken wordt. dat zegt helemaal niet zoveel. Bij 80% vlees kan er best 80% bagger = slachtafval in zitten. Terwijl bij 20% vlees er misschien wel goed spiervlees in verwerkt is. Alleen percentages zeggen mij tegenwoordig niet zoveel meer. Ook het verwerkingsproces zal verschillend zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Minoumi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 okt 2018 20:36

Re: Vraagjes over (voedings)start van kitten

Bericht door Minoumi »

Minou eet de zakjes RC kitten wel op! (Nat voer)
Het is een begin!
Gebruikersavatar
Minoumi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 okt 2018 20:36

Re: Vraagjes over (voedings)start van kitten

Bericht door Minoumi »

Pfoe, Minou kan scheten laten... niet normaal! Ze heeft nog steeds goede ontlasting maar tjonge, die lucht!
Kan aan het voer liggen dus..

Ze krijgt nog steeds RC British shorthair en RC kitten natvoer (2x half zakje)

Help!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Vraagjes over (voedings)start van kitten

Bericht door Zotvanpoezen »

hallo, misschien kan het helpen om het natvoer wat meer te spreiden over de dag? Dan kan alles wat rustiger verteren? Ik had ook een poes die veel scheten liet. Ik heb een ander voer gegeven (met overleg met de da) en ben het gaan spreiden over 5 tot 6 x per dag. Gedaan met de scheten en de diarree die ze af en toe had! En ze is veel mooier geworden.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie