Vraagjes over (voedings)start van kitten

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Minoumi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 okt 2018 20:36

Vraagjes over (voedings)start van kitten

Bericht door Minoumi »

Hoi allemaal!

Sinds deze week woont er een geweldig lieve kitten bij ons, ze heet Minou.
Minou is een Brits Langhaar, en ze doet het eigenlijk geweldig, af en toe was schuw, maar terwijl ik dit typ rent ze de woonkamer door als een tazmanian devil ;-)
Ik heb over de voeding wat vraagjes:

Van de cattery kreeg ik brokjes mee, dit zijn volwassenen brokken, volgens haar zou dit voorkomen dat Minou diarree zou krijgen.
De eerste dagen heb ik de brokken gegeven die ze gewend is omdat ik wilde dat ze zou gaan eten, dit deed ze ook direct.
Daarna ben ik ze gaan mengen met Sam's Field kitten brokjes, die eet ze ook, ze heeft geen diarree. Alleen dit zijn zulke kleine brokjes en ik merk dat Minou niet echt op de brokjes kauwt. Dit deed ze op de brokken van de cattery wel. Is het dan toch beter grotere brokken te zoeken? Ik las online dat de brede kaken van de britjes hier de oorzaak van kan zijn.

Ik vind het wel belangrijk dat het kwalitatief goede brokken zijn met veel vlees.
Hoe denken jullie over kittenbrokjes en diarree?

Ik krijg nog een bestelling binnen van Zooplus met Applaws kitten brokjes. Zijn dit wat grotere brokken (vast niet, voor een kitten..) Ik wil niet wisselen hoor qua brok soorten maar moet wel een klein beetje zoeken wat bij Minou past! Ze lijkt gelukkig alles te lusten.

Verhaal geldt ook voor de Renske snoepjes die ik in huis heb, de schattigste hartjes maar zo klein dat het slik-weg is.

Daarnaast: Minou krijgt 1x per dag nat voer. Ik heb verschillende soorten in huis, de dame van de dierenwinkel gaf aan beter niet te wisselen in soort. Daar kan ik wel wat in vinden, alleen mag ik wel wisselen qua smaak? Hoe doen jullie dit?
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vraagjes over (voedings)start van kitten

Bericht door KleinDraakje »

Wat leuk! Wij hebben sinds juli 3 Brits Kortharen in huis :) qua brok geven wij Applaws kitten en ze zijn niet groot. Ook niet per de heel klein. Onze kleintjes kauwen er regelmatig op maar vaak ook een brok heel door. Hun ontlasting en vacht is wel veel beter sinds we deze brok geven (hiervoor RC Brits Korthaar kitten). In het begin had Rocky wat diarree van het mengen en overgaan. Dat was na 2 weken over maar we merken dat hij wel sneller dan de andere twee wat slappere ontlasting heeft (bv als er een keer veel mensen zijn langs geweest). Geef haar dus vooral de tijd om te wennen. Zeker 4 weken dan moet de diarree wel over zijn. Ik heb het dan overigens over slappe drollen, als het spuitpoep is of vloeibaar kan er ook wat anders spelen.

Qua natvoer geven wij gewoon merken door elkaar heen. Ook hoog vlees (of vis) gehalte. De favorieten:
• Animonda Carny Kitten
• Cat Lovers Gold
• Cosma Nature

Van die eerste en laatste zijn veel smaakjes. Vooral Cosma Nature kan je veel uitproberen. Hebben ook 75g blikjes zodat je niet gelijk met veel blijft zitten als ze een smaakje niet eet. Pebbles is een kieskeurige eter (eet niks waar rund in zit, en dat zit er vaak in als je hoog vlees gehalte zoekt) en haar zetten we allerlei vis, kip en eend smaakjes voor. We merken zelfs bij Rocky niks in zijn ontlasting door het wisselen van merken. Ze krijgen het hier als extraatje 1x per dag. Elke ochtend laat ik iets uit de vriezer ontdooien dus veel wisseling.

Op snack gebied geven wij Snackies. Gedroogd vlees (of vis) en ze zijn er dol op. Ook hierin geven we verschillende smaken.
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraagjes over (voedings)start van kitten

Bericht door Rik »

Brokjes hoeven ze ook helemaal niet te kauwen. Het is een fabeltje dat brokjes goed voor de tanden zijn. Met de vele suikers en koolhydraten die in brokjes zitten zijn ze zelfs slechter af wat betreft de tanden.

Wil je toch voor brokjes gaan zou ik ook Applaws (of een ander hoog kwalitatieve brok, hoog vleesgehalte en zo laag mogelijk koolhydraten) geven. Maar ik zou eerder overstappen op natvoer zodat ze veel vocht binnen krijgen. Je kunt in de kitten-fase nog wel wat (goede) brokjes bij geven omdat je tot 5/6 maanden nog onbeperkt wil geven.

Ik zou van de suiker en smaakmakers wegblijven. Als katten eenmaal die bepaalde brokjes gewend zijn, zijn ze ook moeilijk daar vanaf te krijgen.

Voor de tanden kun je inderdaad als snack naar gedroogd vlees of zelfs vers (af en toe een kippennekje en eendagskuiken). Daar kunnen ze lekker hun tanden in zetten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Minoumi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 okt 2018 20:36

Re: Vraagjes over (voedings)start van kitten

Bericht door Minoumi »

Bedankt voor de adviezen!

Ik wacht de zooplus bestelling met Applaws even af dan! De cattery adviseerde vanmiddag RC Brits Korthaar Adult. Dit zijn de brokken die we mee kregen, wist ik niet.
Maar geloof dat RC niet zo heel goed bekend staat..

Minou heeft gelukkig prima ontlasting dus ze lijkt het goed te kunnen handelen.

Nat voer hebben we nu Schesir, dit ruikt zo lekker dat ik er zelf honger van krijg ;-)
Bij de zooplus bestelling (waar ik al een week op wacht, Grr!) zit ook Applaws nat voer.
Maar ik vind het best irritant dit wachten op bestellingen dus ik denk dat ik toch maar iets ga kiezen wat gewoon bij de Pets Place in het dorp te koop is. Wel fijn dat verschillende soorten nat voer wel door elkaar gegeven kunnen worden!

Minou drinkt trouwens ook heel goed! De fontein doet zijn werk ;-)

Ik ga me eens verdiepen in volledig nat voer geven over een tijdje, dit deed ik vroeger trouwens ook altijd met de kat die ik als tiener had, die lustte geen brokken!
En kippennekjes? Ieuw! Daar moet ik eens op gaan googlen haha!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraagjes over (voedings)start van kitten

Bericht door Rik »

RC brokjes is een beetje middelmaat. Supermarkt merken (zoals whiskas en felix) zijn slechter. Maar er zijn dus betere merken (zoals Applaws).

Schesir als natvoer is niet compleet en moet je alleen als aanvullend geven. Maar dan is het wel een kwalitatief goede keuze. Applaws natvoer is ook aanvullend. Als je uiteindelijk natvoer als compleet gaat voeren dan moet je een ander merk kiezen. Maar deze twee zijn perfect om als aanvulling op de Applaws brokjes te geven.

En switch maar gewoon lekker. Het maagstelsel mag best wat gewend raken aan verschillende dingen. Alleen als ze diarree zou krijgen moet je opletten maar anders is het gewoon fijn dat ze alles eet.

De ieuw van kippennekjes valt wel mee. Dan is een eendagskuiken helemaal ieuw Afbeelding
Maar hier zijn ze er echt helemaal gek op. Ze staan echt te dringen als ik met die gele dingen aan kom zetten. Maar het is niet voor iedereen weggelegd on ze te geven Afbeelding
(Als je het aan kan... hier staan de foto's en filmpjes van de eerste met hier ;))

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Minoumi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 okt 2018 20:36

Re: Vraagjes over (voedings)start van kitten

Bericht door Minoumi »

Fascinerend! Ik heb ze gezien!
Daarvoor moet ik nog even een drempel over geloof ik ;-)
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vraagjes over (voedings)start van kitten

Bericht door KleinDraakje »

Ik moet die drempel ook nog over hoor haha!
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Vraagjes over (voedings)start van kitten

Bericht door Fotokonijn »

Animonda zit veel rund in en ik zie een kitten nou niet direct met een rund aan komen sjouwen(volwassen katten trouwens ook niet :grin: ).
Rund maakt het voer wel goedkoop.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vraagjes over (voedings)start van kitten

Bericht door KleinDraakje »

Klopt, we geven het ook ter afwisseling. Was nog een merk vergeten: Almo Nature. Wordt hier ook heel smakelijk gegeten (en ook onwijs veel smaakjes beschikbaar)
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Minoumi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 okt 2018 20:36

Re: Vraagjes over (voedings)start van kitten

Bericht door Minoumi »

Minou begon alle andere brokken (Applaws en Sam’s Field) te weigeren dus voor nu ontkomen we even niet aan RC British shorthair.. die eet ze als een malle!
natvoer likt ze nu alleen de saus vanaf en de paté raakt ze niet aan.
Verwen ik haar nu al teveel? 😂

Heb nu al 3 open zakken staan die weg kunnen....
Gebruikersavatar
Minoumi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 okt 2018 20:36

Re: Vraagjes over (voedings)start van kitten

Bericht door Minoumi »

Gelukkig drinkt ze heel goed uit haar schattige madeliefjesfontein!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraagjes over (voedings)start van kitten

Bericht door Rik »

Je kunt met de brokjes ook heel langzaam overstappen. Ik had ergens gelezen dat je ze niet moet mengen maar twee bakjes neerzetten met elk. En dan in het bakje wat je niet meer wilt geven steeds minder. Als ze die oude dan straks alleen krijgt op bepaalde tijden gaat ze waarschijnlijk ook aan de nieuwe knabbelen.

Natvoer moet ze ook leren eten. Ze is natuurlijk brokjes gewend (wat heel jammer is) en als ze altijd brokjes heeft staan gaat dat natuurlijk wat langzamer.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Minoumi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 okt 2018 20:36

Re: Vraagjes over (voedings)start van kitten

Bericht door Minoumi »

Oké! Proberen we dat.
Vanmorgen voor het eerst naar de dierenarts geweest en zij raadde natvoer juist af zolang de kat goed drinkt??
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vraagjes over (voedings)start van kitten

Bericht door castratenkoor »

Als ze RC British shorthair zo goed eet, zie ik geen reden waarom je dat niet zou blijven geven. Het is in mijn optiek prima voer. Ik weet dat anderen op dit forum daar anders over denken. Naar mijn smaak zijn RC en Hill's prima brokken.


Voor de mensen die hier langer lid zijn: Toen Maks en Bolle hier kwamen kreeg ik er een hele lading voer bij. Allemaal Hill's en RC. Zelf voerde ik dat ook voornamelijk. Ik ben dat blijven geven en ze doen het er hartstikke goed bij. Met 2 x daags natvoer en 2 x per week rauw vlees.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Minoumi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 okt 2018 20:36

Re: Vraagjes over (voedings)start van kitten

Bericht door Minoumi »

Nou het tegenstrijdige advies is inderdaad wel lastig soms! Voor nu dus even Minou volgen en we merken vanzelf wel wat nodig is!
Plaats reactie