Soorten natte voeding -> gezondheidsverschil?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Bik
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 aug 2018 17:58

Soorten natte voeding -> gezondheidsverschil?

Bericht door Bik »

Beste iedereen,

Bij natte voeding voor een kat bestaan nogal veel soorten, en veel winkels, telkens staat er daar 100gr (of iets anders) op met kip of zalm of konijn of ...
Maar is er daar een merkbaar verschil tussen de verschillende winkels? Wij hebben namelijk een kat, ondertussen 13 jaar oud, en ik wens over te stappen naar een andere winkel, voor natte voeding (brokjes in gelei) wat ze nu ook heeft. Maar daar is het wel 2€ goedkoper per doos.

Nu heeft de DA mijn vriendin een 10 tal jaar geleden verteld dat deze van de Aldi blijkbaar niet gezond is voor een kat, en zeker het nierfalen zou stimuleren. Ik denk daar bij dat dit een fabeltje is. Maar vind daar nogal weinig concrete info over terug (waarschijnlijk omdat het dan ook een fabeltje is) Maar had graag jullie mening hierrond gehad.

grts,
Lander
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Soorten natte voeding -> gezondheidsverschil?

Bericht door Dinky »

Er zijn een aantal aspecten van belang bij de keuze voor natvoer en bijbehorende kwaliteit:

- is natvoer de hoofdvoeding of bijvoeding?
- is de kat gezond of zijn er gezondheidsproblemen bekend zoals nierfalen?
- met welk natvoer wil je die van de aldi vergelijken?

Ik persoonlijk vind beschrijvingen zoals 'vlees en dierlijke bijproducten' te vaag. Over het algemeen zal het dan gaan om restafval en vleesrestjes die ze nog van botten hebben gespoten (mdm vlees) met minder voedingswaarde. Deze beschrijving kom je vaak tegen bij de ingrediënten van goedkoop natvoer.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Soorten natte voeding -> gezondheidsverschil?

Bericht door Rik »

Sowieso is elk natvoer beter dan brokjes omdat er veel vocht in zit wat katten erg nodig hebben. Maar supermarktmerken bevatten weinig vlees en veel andere vulstoffen die blaasgruis en andere gezondheidsproblemen in de hand kunnen werken.

Het is dan ook beter een goed merk te nemen waar veel (60 tot 80% gebasseerd op droge stof) vlees in zit. Bijvoorbeeld Cat Lovers Gold (€1,70 tot €1,80 per blik van 400 gr) of Animonde Carny (€1,17 tot €1,33 per blik van 400 gr). Alle Felix en Whiskas'en (en aldi e.d.) bevatten maar een paar procent vlees.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Soorten natte voeding -> gezondheidsverschil?

Bericht door Fotokonijn »

Klopt, en inderdaad, als ik op een verpakking zie staan:"vlees en dierlijke bijproducten", ben ik al geweest.
Hier krijgen ze Wild Freedom met 98% vlees.
Niet goedkoop, maar ze smullen ervan.
Tevens denk ik dat je een 13 jaar oude kat geen goedkoop supermarkt voer voor moet zetten, maar dat is mijn mening.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Soorten natte voeding -> gezondheidsverschil?

Bericht door KleinDraakje »

Je zegt winkel, maar bedoel je merk? Koop je huismerk natvoer? Want als je het ene merk bij een andere winkel kan kopen en het is daar iets goedkoper dan is er natuurlijk geen verschil. Als je echt naar andere merken aan het kijken bent dan zijn de tips hierboven goed.
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Soorten natte voeding -> gezondheidsverschil?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Voor degene die rauwe versvoeding geven; kijk even Radar terug van vandaag!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Soorten natte voeding -> gezondheidsverschil?

Bericht door Fotokonijn »

Van de week wat Dr. Clauder natvoer besteld en ze vinden het wel te "pruimen". :grin:
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Plaats reactie