Overstappen van natvoer na blaasgruis

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
DemiJames
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jul 2018 10:50

Overstappen van natvoer na blaasgruis

Bericht door DemiJames »

Hoi allemaal,

Mijn kat James krijgt al sinds we hem hebben (ruim een jaar) elke ochtend een klein zakje natvoer. Hiernaast kreeg hij brokjes (Wellness Core voor gesteriliseerde katten, graanvrije brokjes) om gedurende de dag van te eten.

Helaas kreeg hij een paar maanden geleden blaasgruis (zijn urine had een pH-waarde van 9!!!) en moet hij voorlopig aan de verzurende brokjes. Deze brokjes eet hij graag (Royal Canin Urinary), maar ik ben er wat minder blij mee door alle toevoegingen en het feit dat het verzurende bestandsdeel op den duur nierproblemen kan veroorzaken. Ik wil James daarom in verhouding meer natvoer (en dus vocht) geven en minder brokjes. Het probleem is dat hij alleen Gourmet Mon Petit eet en dat daar ook rotzooi in zit.. Niet zo erg als het een klein zakje is "voor de lekker", wel als hij er een groot deel van zijn voedingsstoffen uit moet halen.

Nu heb ik James geprobeerd over te laten stappen op Animonda Carny. Ik had optimitisch een hele lading blikken ingeslagen en heb hem verschillende smaken gegeven, maar hij ruikt eraan, "begraaft" zijn bakje eten en loopt weg zonder een hap te nemen..

Wat nu? Het liefst zou ik van de Royal Canin Urinary overstappen op bijvoorbeeld Orijen en dan de hoeveelheid natvoer niet aanpassen zodat ten minste een van zijn voedselsoorten kwalitatief goed is en James gewoon eet. Maar ik ben bang dat hij met Orijen weer blaasgruis krijgt..

Mijn vraag is dus wat ik het beste kan doen? Hoe krijg je een kat gewend aan ander natvoer als hij er zijn neus voor ophaalt en mengen met de bekende brokjes of aanlengen met (lauw) water niet werkt? Zou het kunnen dat er in de Wellness Core brokjes toch teveel koolhydraten zaten die voor struviet zorgden en dat dit met een koolhydraat-arme brok voorkomen kan worden? Help!
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Overstappen van natvoer na blaasgruis

Bericht door Fotokonijn »

Een pH van 9 is inderdaad vrij drastisch.
Hills heeft verschillende blikjes voor katten met blaasgruis.
S/D is de bekendste.
Wij hebben daarmee een poes geheel blaasgruisvrij gekregen.
Pas wel op, voor katers is blaasgruis gevaarlijker dan voor poezen.
Dit was de blaas toen we begonnen met de SD.

Afbeelding

En dit na drie weken.

Afbeelding
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Plaats reactie